Gå til innhold

Angst i Forsvaret


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

 

Det vet du ingenting om. Er det ofte du uttaler deg om ting du ikke vet noe som helst om?

Du hadde visst at det ikke bare er å "gro noen baller" hvis du hadde hatt noe som helst peil på dette.

 

Så lenge hen ikke har noen diagnose, så er det langt mellom det å være engstelig, og det å lide av angst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Ja, nettopp. Takk for at du kommer med poenget mitt for meg.

Hør du med en psykolog om førstegangstjenesten er bra eller dårlig for en som er litt redd av seg.

Lenke til kommentar

 

Ja, nettopp. Takk for at du kommer med poenget mitt for meg.

Hør du med en psykolog om førstegangstjenesten er bra eller dårlig for en som er litt redd av seg.

Høres ikke ut som du kan så veldig mye om angst. Jeg har levd med angst i 16 år selv og vet veldig godt at det han har er angst! Det er ikke bare å være litt redd av seg. Så vennligst slutt å kommenter om du ikke har noe som er saklig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

Ja, nettopp. Takk for at du kommer med poenget mitt for meg.

Hør du med en psykolog om førstegangstjenesten er bra eller dårlig for en som er litt redd av seg.

 

Høres ikke ut som du kan så veldig mye om angst. Jeg har levd med angst i 16 år selv og vet veldig godt at det han har er angst! Det er ikke bare å være litt redd av seg. Så vennligst slutt å kommenter om du ikke har noe som er saklig :)

 

Har han fått en diagnose av en lege? Kan han ikke da forevise den erklæringen fra legen til rette myndighet i forsvaret?

Angst er ikke noe som bare plutselig kommer, så det burde jo ikke være noen problem å identifisere hva det er som har uløst dette.

Dersom du har en angstlidelse blir du ikke kalt inn til militærtjeneste.[/size]

En vanlig form for angst er knyttet til det å befinne seg på steder der mange mennesker er samlet (sosial fobi). Enkelte har ingen angstdiagnose, men rapporterer om angstfølelse og problemer med å sove andre steder enn hjemme, spise sammen med andre mennesker etc. For noen dukker dette opp i forbindelse med at de innkalles til førstegangstjeneste, kanskje fordi dette er første gang de står på terskelen til å flytte hjemmefra for å begi seg ut i noe nytt og ukjent. For flesteparten er dette en normal og forbigående reaksjon, men for enkelte fører det til søvnløshet, grubling og eventuelt til opplevelse av depresjon eller angst. Dersom det siste er tilfelle, anbefales kontakt med fastlegen. Dere vil da i fellesskap i løpet av noen samtaler kunne finne ut av om plagene er så omfattende at du skal søke fritak på grunn av angst/nedstemthet. Fastlegen må sende en grundig og velbegrunnet legeattest, som tilsier at du vil få problemer med å gjennomføre militærtjeneste.

https://forsvaret.no/helsekrav

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Hadde militæret hatt baller, så hadde de gitt han noen få uker å komme seg på, også utstasjonert han på et rolig arbeidssted innad forsvaret. Det hadde gjort han mye bedre enn å gå sykemeldt også ledig, også på tiltak hos NAV etterpå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Så ditt råd er at fyren skal til lege? Slik som alle andre har foreslått? Eller mener du han skal la være å gå til legen og bli værende i en situasjon som i verste fall kan gi varige problemer? Bestem deg...

Hvis det er meg du prøver å svare, så har jeg etterspurt om han ikke har vært hos legen og har dermed en diagnose.

Alt for mange påberoper seg diagnoser i dag, uten å ha fått noen diagnose fra de ENESTE som kan stille en diagnose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er greia. Sesjon del 1 var ca 1 og et halvt år før innkalling, der får man spørsmål om angst osv. Jeg håper at de fleste her kan forstå at mye kan endre seg på 1 og et halvt år. Han er ikke småredd, eller litt nervøs for å være i militæret. Dette handler om en reel angst, der miljøet i militæret samt våpenbruk og flere ting blir triggere for angstanfallene hans. Dette er ikke noe som går over etter en uke eller en måned, og det er ikke bare å «Gro seg baller» som noen av dere sier. Han har snakket med lege og legen sa han var tjeneste udyktig, men ga han en uke for å se om situasjonen endret seg. Så vennligst slutt å kritiser og/eller diskutere om usaklige ting her. Alt jeg spurte om var om noen hadde tips.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...