Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får ikke start på scooteren..


Anbefalte innlegg

Hei!


 


Begynner å bli litt desperat her, så jeg prøver meg for første gang på dette.


 


Jeg kjøpte en brukt Peugot V-Clic i fjor sommer, og den gikk (med minimale feil) knirkefritt før jeg satt den inn for vinteren.


Da jeg skulle starte den opp igjen for noen uker siden, ville den ikke starte med en gang. Vi måtte til med startkabler selvom batteriet allerede var ferdig oppladet. 


Den startet til slutt, og jeg kjørte hjem. (Sykkelen stod hos mor og far)


Da jeg skulle starte den dagen derpå, har jeg akkurat samme problemet. Jeg bestemte meg for å skru opp eksteriøret for å se om det var noe annet som kunne være galt. Jeg tok jo ikke i betraktning at jeg ikke har så mye peiling på å mekke.. 


Prøvde å google litt frem og tilbake, men finner ingenting på det jeg tror kan være galt. Fant blandt annet et rør som jeg lurer på hvor skal hen, som også luktet bensin etter jeg har prøvd å starte den opp. (Sykkelen startet jo èn gang, så kanskje den skal være løs?)


Kan det evt bare være batteriet som må byttes ut?


 


All hjelp vil blitt satt pris på, takk på forhånd! 


 


Legger ved noen bilder av sykkelen og røret


post-242262-0-72727000-1523460294_thumb.jpeg

post-242262-0-64315100-1523460299_thumb.jpeg

post-242262-0-03381500-1523460307_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis batteriet er for svakt kan det godt hende startmotoren klarer et par omdreininger uten at det er futt nok til å få tenning. At den starter med kabler kan jo tyde på at det er dette som er problemet. Ville prøvd med nytt, det koster ikke mange hundrelappene på Biltema.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Å ha nok strøm så elektronikken fyrer opp når man setter på tenning kan jo være greit. Mulig noen av dagens mopeder MÅ ha driftspenning for å aktivsiere noen stoppventiler, startsignal, styreenheter e.l.

 

Ellers har jo mopeden fortsatt kick start og selv foretrekker jeg å bruke den når jeg feilsøker. Når motoren starter som normalt igjen så er det tilbake til el.start.

 

Å brenne startmotoren på en moped er mye lettere enn det er på en bil og du bør ta det litt rolig. Du kommer eller ikke til å løse feilen ved å kjinne tomt flere batterier. For min del så høres det ut som batteriet er i orden.

 

Med et dårlig batteri kan man oppleve at spenninga dropper såpass mye når du kjinner at det ikke er nok igjen til å mate coilen(jeg vet ikke åssen type coil denne mopeden har). Du mister gnist når du kjinner. For å eliminere sånt så kan man prøve å dytte igang, eller bruke kick starten som du heldigvis har.

 

Den løse slangen der kan se ut som utluftinga fra bensintanken. Eller drenering rundt påfylling, baklampe e.l. Ser ikke ut som det har vært noen klemme på slangen før og den er antageligvis bare å stripse oppunder der en plass(ikke klem den flat). Det burde uansett ikke være umulig å se hvor den kommer fra. For meg personlig hadde det vært uaktuelt å ikke vite hva den er til.

 

Bensinfilteret eller inspeksjonsglasset så rent og pent ut.

 

Den bensin vakum ventilen der har jeg ikke vært borti før og den lukta det litt dritt av. Her må du da suge i den tynneste slangen så ventilen åpner opp og slipper bensin ned til forgasser. Mulig dette er alt du trenger å gjøre for at den starter og du kan forsåvidt kjøre rundt med en slange i kjeften. Da er det isåfall en vakum lekasje en plass.

 

Når du først forsker på denne ventilen så kan du også tømme bensintanken nedi en tom spylerdunk og fylle på ny fersk bensin etterpå.

 

Siden mopeden plutslig startet og fungerte så tror jeg bensin vakumventilen er i orden. Jeg mistenker eller at det er en liten vakum lekasje i systemet og etter en stund så fikk du lurt litt bensin forbi krana som gjorde at den startet. Når den først fyrer så klarer den og opprettholde vakumet. Da burde den også fyre på startgass, men du kommer til å trenge det ved hver start. Kanskje et bedre batteri og høyere start turtall vil få den til og starte også.

 

For å sjekke vakumsystemet trenger du bare å koble av en eller annen random vakumslange og blokkere den med tommelen. Så kan du kjinne litt for å få opp turtallet og undertykket. Det kan være vanskelig å kjenne vakum når man kick`er og alt beveger seg samtidig.

 

Suger det vakum mens du kjinner? Henger slangen litt fast i fingeren? Hvis ja så er systemet tett og i orden. Kjenn mot leppa hvis du er usikker.

 

Tennpluggen bør vel stå i når man sjekker vakum, eller det har kanskje ikke noe å si.

 

Sånne vakumslanger er alltid under mistanke. På eldre biler er dem en stor feilkilde og jeg vil tippe du finner et problem her.

 

Du får du tak i nye slanger ganske lett på rull eller metervare i forskjellige farger og det koster ikke mye. Du trenger 1 meter med Inv 3mm. Jeg hadde bytta alle sammen uansett om det er tett eller ikke for driftsikkerhetens skyld. Bytt 1 om gangen så du ikke mister kontroll på hvor dem skal :tease:

 

Når en moped har vært tungstartet så er ofte motoren drukna i bensin. Å ta ut pluggen og la det lufte seg 15min kan gjøre underverker. Nå er det jo mye som tyder på at din kanskje ikke har drukna, men likevel.

 

Ta ut pluggen, rens pluggen, sjekk gnist. Hvis det er ok så går du løs på vakumopplegget og bensin siden. Tipper jeg ville brukt 30 min på alt dette og det koster 19 kroner i gummislanger + litt bensin. Til slutt setter du inn pluggen igjen og da regner jeg med at den starter rimelig lett etterpå.

 

Stort sett så er det gammel utvanna bensin og drukna sure motorer som er problemet når man tar dem frem fra vinterlagring, men du never ingenting om at mopeden gikk dårlig når den først gikk. Med antatt falskluft lekasje og gammal bensin så burde den gått som ei bøtte med møkk, men du kjører vel bare som ei kjerring :ohmy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...