Gå til innhold

Derfor er det verre om CO2 slippes ut fra eksospotte enn fra et kullkraftverk (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg regnet nylig på et energikostnadene ved bruk av dieselaggregat til lading av elbil, kontra bruk av dieselbil. Konklusjonen ble at dieselbilen måtte ha et forbruk på 0,36 liter per mil for å matche energikostnaden til dieselaggregatet. Dette var kun en akademisk øvelse og ikke en plan jeg har vurdert å utføre.

 

For de interresserte deler jeg forutsetningene for regnestykket her:

 

Effekt: 5,5 kW ved konstant full belastning

Forbruk: 1,23 liter per time

Pris for røddiesel til aggregatet: 12 kr/l

Elbilens forbruk: 0,2 kWh/km

Ut fra dette kunne jeg utlede en km-pris på 0,54 kr/km

 

NB. Jeg har ikke tatt med prisen på aggregatet, levetid, service og avskrivning av det, men det vil antagelig antagelig øke prisen en del. Magefølelsen min sier ca dobling av kostnader.

 

Jeg sammenligner med en dieselbil:

Pris 15 kr/l diesel

Forbruk 0,36 l/mil

km-pris: 0,54 kr/km

 

PS. Jeg tar gjerne i mot konstruktive innspill på utregningene for å få dette mer nøyaktig og realistisk

 

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lek med tall, etter min mening.

Kjøp/salg av CO2 kvoter er et system som egentlig ikke har fungert, og bidrar i virkeligheten til å forlenge bruken av fossil energi.

Grunnen er at mange land tildelte seg selv så høye kvoter i utgangspnktet at de det er bare de "dumme" som har behov for å kjøpe.

Norge hører til i siste kategorien, men vi er ubetydelige i denne sammenhengen.

Det er store økonomiske interesser knyttet til bruken av fossil energi, og det er mange som stikker kjepper i hjulene for en raskere overgang til fornybar energi.

Egentlig er situasjonen ikke ulik den for tobakksindustrien på 90-tallet.

Det blir likevel mer og mer fornybar energi og når vi kommer til 2050 er det kanskje ikke så mye kullkraft som sendes inn på nettet og regnestykket blir et helt annet.

Skal overgangen til fornybar energi gå raskere er det ikke CO2 kvotene som er avgjørende, men hvor gode ordninger av typen El-sertifikater myndighetene kommer opp med.

Oljenasjonen Norge ønsker å fjerne denne støtten i 2021, og dette vise vårt sanne ansikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Veldig bra artikkel som viser at det faktisk nytter å flytte utslippene oppover i verdikjeden.

"Fra potte til kvote" kan være den enkle huskeregelen.

Med et lite antall kjøretøy har det lite å si, men når 1 milliard biler skal elektrifiseres vil det påvirke kvoteprisen som igjen stimulerer til økt fornybar andel.

Samme resonnement vil også gjelde for hydrogenbiler hvor hydrogen kan produseres fra fornybar energi via elektrolyse.

Lenke til kommentar

Jeg regnet nylig på et energikostnadene ved bruk av dieselaggregat til lading av elbil, kontra bruk av dieselbil. Konklusjonen ble at dieselbilen måtte ha et forbruk på 0,36 liter per mil for å matche energikostnaden til dieselaggregatet. Dette var kun en akademisk øvelse og ikke en plan jeg har vurdert å utføre.

 

For de interresserte deler jeg forutsetningene for regnestykket her:

 

Effekt: 5,5 kW ved konstant full belastning

Forbruk: 1,23 liter per time

Pris for røddiesel til aggregatet: 12 kr/l

Elbilens forbruk: 0,2 kWh/km

Ut fra dette kunne jeg utlede en km-pris på 0,54 kr/km

 

NB. Jeg har ikke tatt med prisen på aggregatet, levetid, service og avskrivning av det, men det vil antagelig antagelig øke prisen en del. Magefølelsen min sier ca dobling av kostnader.

 

Jeg sammenligner med en dieselbil:

Pris 15 kr/l diesel

Forbruk 0,36 l/mil

km-pris: 0,54 kr/km

 

PS. Jeg tar gjerne i mot konstruktive innspill på utregningene for å få dette mer nøyaktig og realistisk

 

Hvordan blir dette seende ut om man tillater seg å være redelig (ha ha) og regner inn veiavgiftsleddet i dieselen til aggregatet?

Det kunne også være interessant om du oppga hvilken elbil du har hentet forbrukstall fra, 0,36 på mila er ikke uoppnåelig med en god dieselmotor i en liten bil, men det er utopisk i noe på størrelse med en Tesla.

Det er vel også ganske relevant å regne forbruket til elbilen som kjørt distanse delt på effekt fra aggregat/vegg i stedet for effekt hentet fra batteriet.

 

Fant et aggregat her: https://www.satema.no/produkt/ukategorisert/baerbare-aggregater-2kw-152kw/dieselaggregat-52kw-diesel-6000-e-xl-c/

Pris er ikke oppgitt, men lignende aggregater ligger mellom 10.000 og 20.000.

Forbruket er oppgitt til 1,2l/t ved 75% last, altså 3900 watt.

Levetiden på slike aggregater har jeg sett oppgitt til 10.000 timer, kanskje man kan være optimistisk og håpe at den holder litt til, slik at man kan regne en levetidskostnad på 1 til 1,5 kroner per driftstime.

Lenke til kommentar

Skal man være redelig og fylle vanlig diesel til 15 kr/l på aggregatet i stedet for røddiesel til 12 kr/l så blir dieselbilen konkurransedyktig ved 15/12 * 0,36 l/mil = 0,45 l/mil.

 

Elbilenes forbruk kommer an på så mangt. De 0,2 kWh/km jeg brukte er et ganske middels årsgjennomsnitt for en Tesla model S kjørt i Norge. Min har har et gjennomsnitt på 0,206 kWh/km den tida jeg har hatt den og den har kjørt mye småkjøring med varme på (= høyt forbruk). Mindre elbiler bruker antagelig mindre.

 

Det stemmer at jeg ikke tok med energitapet mellom energi levert av aggregatet og energi levert av batteriet til motoren. 90% er et ganske konservativt anslag for saktelading (som aggregatet er). Dvs. da kan vi endre henholdsvis 0,36 og 0,45 l/mil til 0,396 og 0,495 l/mil.

 

Årsaken til at jeg ikke regnet inn kostnaden til nedskriving av aggregatet er at det blir veldig vanskelig å finne en relevant sammenligning. Hvor mye mer koster en dieselmotor enn en elmotor? Levetid? Vedlikeholdsutgifter? etc.

 

Aggregatet du fant har 31% lavere effektivitet enn det jeg fant. Da blir selvsagt sammenlignbart dieselforbruk tilsvarende høyere. Med mindre man da sammenligner med en 31% mindre effektiv dieselbil.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Skal man være redelig og fylle vanlig diesel til 15 kr/l på aggregatet i stedet for røddiesel til 12 kr/l så blir dieselbilen konkurransedyktig ved 15/12 * 0,36 l/mil = 0,45 l/mil.

 

Elbilenes forbruk kommer an på så mangt. De 0,2 kWh/km jeg brukte er et ganske middels årsgjennomsnitt for en Tesla model S kjørt i Norge. Min har har et gjennomsnitt på 0,206 kWh/km den tida jeg har hatt den og den har kjørt mye småkjøring med varme på (= høyt forbruk). Mindre elbiler bruker antagelig mindre.

 

Jeg ligger også på 0,20x kWh/km på min model S med mye kort kjøring de førte 20 000.

Lenke til kommentar

Årsaken til at jeg ikke regnet inn kostnaden til nedskriving av aggregatet er at det blir veldig vanskelig å finne en relevant sammenligning. Hvor mye mer koster en dieselmotor enn en elmotor? Levetid? Vedlikeholdsutgifter? etc.

 

Aggregatet du fant har 31% lavere effektivitet enn det jeg fant. Da blir selvsagt sammenlignbart dieselforbruk tilsvarende høyere. Med mindre man da sammenligner med en 31% mindre effektiv dieselbil.

Et relevant poeng med aggregatet kontra motoren. Alt etter hvor mye blåruss man er så klarer man vel å stappe den kostnaden inn på et hvilket som helst ledd i prosessen, enten man regner det som forbruksvare sammen med dekkene eller som en del av kostnaden med å ha hus (nødstrøm, må vite).

 

Jeg så et par ulike aggregater, og så langt jeg klarte å se oppga de fleste forbruket sitt ved 75% last. Kan det være at du har blingset? Hvilket aggregat fant du?

 

Som sammenligning kan jeg jo nevne at min X-trail dieselbil ligger ganske jevnt på 0,62 på mila i snitt over lang tid. Altså kan det se ut som om kostnadene til drivstoff kan være forbausende like for tilsvarende biler med dieselmotor eller dieselgenerator, om man ekstrapolerer litt frimodig og antar at Model X har litt høyere forbruk enn Model S.

Lenke til kommentar

 

 

 

Kjøp/salg av CO2 kvoter er et system som egentlig ikke har fungert, og bidrar i virkeligheten til å forlenge bruken av fossil energi.

 

Og dette kan du dokumentere?

Kan du gjøre det motsatte :)

 

Viktig sak siden den er exstra :hmm:

Nei, jeg etterspurte dokumentasjon fra han da jeg aldri har sett dette. Fikk det såklart ikke. Det snakker gjerne for seg selv..

Lenke til kommentar

 

Hvilket aggregat fant du?

Power Mate 6700 DSE 5,5KW 1-fase

 

Ser veldig ut for å være samme som dette aggregatet, bare med andre klistremerker. I testen som svenskene gjorde hadde den et forbruk på 1,5l/t, ikke 1,2. Litt kjapp overslagsregning sier at det er omtrent det samme som de fleste andre slike aggregater, noe som gir mening siden det er enkel og kjent teknologi som man skal være veldig god for å gjøre så mye bedre enn konkurrentene.

 

Ikke at det er relevant for denne øvelsen, men det er jo også litt morro at i langtidstesten (150 timer) begynte det å ryke svart etter 30 timer og testen ble avbrutt. Selv om det var det nest dyreste aggregatet som ble testet, bare slått av Honda...

Endret av Carpe Dam
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg regnet nylig på et energikostnadene ved bruk av dieselaggregat til lading av elbil, kontra bruk av dieselbil.

Sånn litt på siden;

 

Hyttenaboen min bedrev denne gymnastikken. Neppe av økonomiske årsaker, men fordi hyttene ikke er tilkoblet strømnettet og han har investert i batteribil. Han ønsker vel å lade nok til å komme seg hjem.

 

Jeg har bedt ham slutte. Infernalsk bråk på et ellers stille fjell. Han får enten bygge inn aggregatet sitt eller avsette ladetid egnet sted på vei hjem.

 

Så til de som evt. fikk en lys idé her; Selve prosessen kan gi noen uforutsette ulemper.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...