Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Selvstudie - Automasjon -Tegninger og PLS-programmering.


Anbefalte innlegg

Hei igjen godtfolk!

Jeg har enda et "problem", og jeg trenger deres innskudd.

Jeg sitter og jobber med PLS for tiden, og er litt usikker på om jeg gjør dette rett.
Selve programmeringen er jeg ganske sikker på at jeg har i boks, men føler meg ikke like sterk når det kommer til tegningene mine.

Oppgaven jeg jobber med er;
 

To motorer er forriglet slik at motor 1 må gå for at vi skal kunne få startet motor 2.
Dersom motor 1 stopper, skal også motor 2 stoppe.
Vi skal kunne stoppe motor 1 uavhengig av motor 2

Jeg bruker LOGO!Soft Comfort 8 til å programmere og simulere arbeidet mitt, og Visio 2016 til å tegne.
Men jeg har bare brukt Visio i dag (skaffet meg det i går), så jeg er ikke helt 100% på det enda.
Pluss, at jeg er heller usikker på hvordan man gjør tegningene på en "realistisk" måte, hvor komponentene på tegningen er koblet sammen og satt opp slik som man ville gjort hvis denne oppgaven var et faktisk oppdrag.

Dette er hva jeg har så langt;

post-217532-0-69122900-1522679988_thumb.png


post-217532-0-70778600-1522680008_thumb.png


Hvordan ser dette ut for dere? Jeg syns det er litt vanskelig å tegne inn hovedstrøm, nødstopp og komponenter som kommer utenfor selve PLS-programmeringen. Så dere ser kanskje at -F3 (sikring) og -S4 (nødstopp) er litt "malplassert".


- B
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

I tegningene dine er det mye rart, nødstopp er en kortslutning av 24V osv. Ser ut som du mangler en del kunnskap om styrestrøm generelt? Ville sett på dette først. Altså, uten PLS. 

Vet hva styrestrøm er, men klarer bare ikke se for meg hvordan man implementerer en nødstopp i en tegning som dette.

Hadde det vært en "gammeldags" tegning med rekkeklemmer ol. så hadde plasseringen av nødstoppen vært helt naturlig for meg,

men i sammenheng med PLS, så er jeg litt lost.

 

Når det er sagt, så er det lenge siden jeg leste om de grunnleggende prinsippene. Så burde vel kanskje friske det opp lit ja.

 

- B

Lenke til kommentar

 

Hei,

 

I tegningene dine er det mye rart, nødstopp er en kortslutning av 24V osv. Ser ut som du mangler en del kunnskap om styrestrøm generelt? Ville sett på dette først. Altså, uten PLS. 

Vet hva styrestrøm er, men klarer bare ikke se for meg hvordan man implementerer en nødstopp i en tegning som dette.

Hadde det vært en "gammeldags" tegning med rekkeklemmer ol. så hadde plasseringen av nødstoppen vært helt naturlig for meg,

men i sammenheng med PLS, så er jeg litt lost.

 

Når det er sagt, så er det lenge siden jeg leste om de grunnleggende prinsippene. Så burde vel kanskje friske det opp lit ja.

 

- B

 

 

Poenget her er at det viser at den grunnleggende forståelsen mangler, ikke innenfor PLS men generelt sett. Dette er en direkte kortslutning av 24V supply'et ditt. 

 

Hvordan en skal bruke en nødstopp er avhengig av mange ting, noen ganger må en bryte direkte, andre ganger kan det holde med en inngang osv. men, i fra oppgaven din er ikke nødstopp nevnt engang. Så dette ville jeg tenkt på i andre omgang. De snakker dog om en forrigling, dette finner jeg ikke igjen i tegningen din. 

 

Utgangene er også koblet helt rart, den første kontaktoren din vill aldri trekkes, den andre vill alltid. Eller, du vill kortslutte 230V'en når utgangen er aktiv. 

Lenke til kommentar

 

 

Hei,

 

I tegningene dine er det mye rart, nødstopp er en kortslutning av 24V osv. Ser ut som du mangler en del kunnskap om styrestrøm generelt? Ville sett på dette først. Altså, uten PLS. 

Vet hva styrestrøm er, men klarer bare ikke se for meg hvordan man implementerer en nødstopp i en tegning som dette.

Hadde det vært en "gammeldags" tegning med rekkeklemmer ol. så hadde plasseringen av nødstoppen vært helt naturlig for meg,

men i sammenheng med PLS, så er jeg litt lost.

 

Når det er sagt, så er det lenge siden jeg leste om de grunnleggende prinsippene. Så burde vel kanskje friske det opp lit ja.

 

- B

 

 

Poenget her er at det viser at den grunnleggende forståelsen mangler, ikke innenfor PLS men generelt sett. Dette er en direkte kortslutning av 24V supply'et ditt. 

 

Hvordan en skal bruke en nødstopp er avhengig av mange ting, noen ganger må en bryte direkte, andre ganger kan det holde med en inngang osv. men, i fra oppgaven din er ikke nødstopp nevnt engang. Så dette ville jeg tenkt på i andre omgang. De snakker dog om en forrigling, dette finner jeg ikke igjen i tegningen din. 

 

Utgangene er også koblet helt rart, den første kontaktoren din vill aldri trekkes, den andre vill alltid. Eller, du vill kortslutte 230V'en når utgangen er aktiv. 

 

Må si meg enig der. Er som sagt lenge siden jeg har gjort dette, og går gjennom alt på egen hånd igjen. Så skal ta for meg Elenergi og Data- og elektronikksystemer også. Gå gjennom de og friske opp alt grunnleggende.

 

Ja, jeg så at jeg hadde laget noen linjer for mye på utgangene. Dette er fikset opp i nå. Har også lagt inn noen lamper som skal indikere når det termiske vernet for Q1 og/eller Q2 er slått ut.

 

Når det kommer til forriglingen, så kan du se den i Ladder diagram'et.

Den er lagt inn som en NO kontakt ved navnet "Motor 1, Q1". Som fungerer slik at når Q1 er inne, så slår den inn, og gjør det mulig for meg å starte Q2. Så med andre ord, når Q1 er ute, så kan jeg ikke starte Q2, men Q1 er helt uavhengig av Q2, og kan startes når som helst, så lenge vernet ikke har slått ut.

 

Angående nødstoppen, så ville jeg bare legge den inn der for å forsøke om jeg klarte det, noe jeg altså ikke gjorde. Tenkte bare det ville være logisk å føre inn en nødstopp. HMS kommer tross alt først, så tenkte jeg skulle gjøre det til en vane. Men skal heller friske opp kunnskapen min om dette før jeg forsøker meg igjen.

 

Slik ser det hele ut nå;

 

post-217532-0-01369500-1522684105_thumb.png

 

Og i denne tegningen kan du se kontakten til Q1 (med sirkel rundt), som "bestemmer" om jeg kan slå på Q2 eller ikke.

 

post-217532-0-39252900-1522684176_thumb.png

 

Håper dette ser bedre ut. Skal som sagt lese meg opp igjen. Føler det er noe som mangler, siden jeg ikke klarer å se hvordan tegningen for PLSen skal gjøres.

 

- B

 

 

 

 

Lenke til kommentar

 

snip

 

 

 

 

 

 

Lampe utgangene må du se på.

 

Forrigling bør du også gjøre på kontaktor nivå, altså slik som en vanlig kontaktor styring. Men å ha det logisk i tillegg er helt fint.

 

 

Jeg har ikke nevnt at det er et styrestrømsskjema i boka, hvor forriglingen er tegnet inn.

Min oppgave er bare å lage en I/O-liste, programmere tegningen for PLSen (IL, LD og FBD), sjekke at alt fungere ved å simulere programmet og dokumentere det. I tillegg til dette har jeg også valgt å tegne koblingene til PLSen, bare for å gjennomgå den biten også.

 

Boken viser ingen hovedstrømskjema, så det er eventuelt det eneste jeg kan gjøre utenom selve oppgaven.

 

Her er utgangene til PLSen enda en gang.

 

post-217532-0-80969700-1522685563_thumb.png

 

Beklager hvis dette framstår som mas, men jeg vil bare "ha det inn med teskje", for min egen del.

Jeg ønsker tross alt å huske dette flere år fra nå. Så det skal terpes inn slik at jeg aldri glemmer det.

 

Så tusen takk for tilbakemeldingene!

 

- B

 

 

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre om hvilke pensum dette er? veldig spennende saker som jeg vil lese meg litt mer opp på :) Vg2 Automasjon?

Dette er faktisk VG1 Automasjon. VG2 er en videreføring av det samme, bare med litt mer "kompliserte" problemstillinger, samt en del flere variabler å ta hensyn til. Er derfor jeg går gjennom VG1-pensumet igjen, for å friske opp litt. Er for mange år siden jeg gikk skole sist, så tenkte det var en god ide.

 

Finner bøkene hos Adlibirs for 1400,- (VG1) og 1700,- (VG2) sånn ca (uten at jeg har sjekket prisene pr dags dato 06.04.2018), men det var noe sånt jeg måtte ut med.

 

- B

Lenke til kommentar

 

Kan jeg spørre om hvilke pensum dette er? veldig spennende saker som jeg vil lese meg litt mer opp på :) Vg2 Automasjon?

Dette er faktisk VG1 Automasjon. VG2 er en videreføring av det samme, bare med litt mer "kompliserte" problemstillinger, samt en del flere variabler å ta hensyn til. Er derfor jeg går gjennom VG1-pensumet igjen, for å friske opp litt. Er for mange år siden jeg gikk skole sist, så tenkte det var en god ide.

 

Finner bøkene hos Adlibirs for 1400,- (VG1) og 1700,- (VG2) sånn ca (uten at jeg har sjekket prisene pr dags dato 06.04.2018), men det var noe sånt jeg måtte ut med.

 

- B

 

 

Tusen takk, blir en del år siden her også. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...