Gå til innhold

FOTOESSAY: Huawei P20 Pro er verdens beste kameramobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ing.300x169.jpg

Sjekk hvor rått det faktisk er.

 

FOTOESSAY: Huawei P20 Pro er verdens beste kameramobil

"Du kan altså ta et langtidseksponert bilde med skjelvende hender i kulda uten at det blir bare grøt.

Bare grøt er det du vil få fra alle andre mobiler hvis du ikke har stativ, og såvidt jeg vet gjelder det også alle andre kamera."

Å dra inn andre (les: skikkelige) kameraer her blir bare tull.  Du kan ta 1000x bedre bilder HÅNDHOLDT med et skikkelig kamera + objektiv hver eneste dag hele uken enn det du får her. Joda, jeg vet dere ikke direkte sier dette kan være et alternativ/erstatter til et skikkelig kamera men det høres nesten ut som om dere insinuerer det.

 

At dette er et steg opp fra en del andre mobilprodusenter er jeg 100% enig i, men fortsatt er bildene tatt i dårlig lys på nivå med et veldig billig point&shoot kamera.  Se nøye på Golf'en f.eks i begge nattbildene. Absolutt ingenting er i fokus eller skarpt. 

 

Og den 5 sek lange eksponeringen for hånd av huset og hagen ser på ingen måter bedre ut enn det selv 2-3 år gamle mobiltelefoner klarte.

 

Så jeg sliter med å se hvorfor dette skal være en revolusjon. En evolusjon kanskje, men der stopper det. Når det er sagt er Huawei absolutt et merke jeg vurderer neste gang jeg kjøper mobil (har allerede Huawei nettbrett som er topp).

 

 

Edit:

Og må nesten rette på denne også:

"Og hva er vel et kameraoppsett med haugevis av linser godt for om du ikke kan ta flotte portrettbilder?"

 

Objektiv, ikke linse. Dette er det knapt noen journalister i Norge som klarer å få rett virker det som....  selv ikke i samme setning som hos VG for noen år siden:

 

"En annen type linse vi vet etterspørres av mange, er et objektiv med stort zoomomfang...."

https://www.vg.no/forbruker/teknologi/test-av-speilrefleksobjektiver/a/562814/

 

Flisespikkeri kanskje, men rett skal være rett og ihvertfall på et nettsted som handler om elektronikk.

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av bakalaka
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er forsåvidt veldig fint at tek.no har bestemt seg for å teste mobilkameraer så inngående, men det hadde vært fint med en sammenlikning med dedikerte kameraer også -- bare for å få en referanseverdi.

 

Kunne dere kanskje lagt ved bilder tatt fra et av kameraene dere bruker til produktfoto? Kanskje også bilder fra et av de rimeligere systemkamaraene, og fra et av de gode kompaktkamaeraene, bare for å se hva man faktisk tjener på å oppgradere.

Lenke til kommentar

Har veldig lyst på denne mobilen. Har tidligere prøvd P9 og Honor 8. Det var gode telefoner, men kalenderappen min, CalenGoo, ble ikke helt venner med Huawei. Grunnet litt hardhendte strømsparingsfunksjoner varslet ikke CalenGoo slik den normalt skal. Dermed ut med disse telefonene. Får håpe dette er bedret i løpet av 2017 og 18.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Uten tvil en lekker telefon, og bra kamera, men det er ikke slik at P20 Pro overkjører alt annet når det kommer til kamera. Se litt tester både på nett/youtube, flere sammenligninger, hvor bl.a S9+ og Pixel 2XL kommer bedre ut enn P20 Pro.

 

Dessuten, S9+ har bedre/raskere chipset, bedre skjerm og 3.5mm jack :)

 

Youtube? Du er klar over hvor mye komprimering de har? Du kan ikke seriøst teste kameraer via YouTube. Det blir jo bare tull. Og hvis du har tester på "nettet" hvor P20 taper mot de to andre så kan du jo linke til dette? Det hjelper andre folk lite om du ikke kan vise til bilder som viser noe annet.

 

Har veldig lyst på denne mobilen. Har tidligere prøvd P9 og Honor 8. Det var gode telefoner, men kalenderappen min, CalenGoo, ble ikke helt venner med Huawei. Grunnet litt hardhendte strømsparingsfunksjoner varslet ikke CalenGoo slik den normalt skal. Dermed ut med disse telefonene. Får håpe dette er bedret i løpet av 2017 og 18.

Du kan legge apper til i unntaksliste slik at den ikke optimaliserer. Nye Kirin har og NPU som er bra på maskinlæring, så de har lagt til maskinlæring på denne strømsparing for å gjøre den smartere. Hva praktisk effekt dette har er jeg derimot mer usikker på. Hvor bra det fungerer.

Lenke til kommentar

"Du kan altså ta et langtidseksponert bilde med skjelvende hender i kulda uten at det blir bare grøt.

Bare grøt er det du vil få fra alle andre mobiler hvis du ikke har stativ, og såvidt jeg vet gjelder det også alle andre kamera."

Å dra inn andre (les: skikkelige) kameraer her blir bare tull.  Du kan ta 1000x bedre bilder HÅNDHOLDT med et skikkelig kamera + objektiv hver eneste dag hele uken enn det du får her. Joda, jeg vet dere ikke direkte sier dette kan være et alternativ/erstatter til et skikkelig kamera men det høres nesten ut som om dere insinuerer det.

 

At dette er et steg opp fra en del andre mobilprodusenter er jeg 100% enig i, men fortsatt er bildene tatt i dårlig lys på nivå med et veldig billig point&shoot kamera.  Se nøye på Golf'en f.eks i begge nattbildene. Absolutt ingenting er i fokus eller skarpt. 

 

Og den 5 sek lange eksponeringen for hånd av huset og hagen ser på ingen måter bedre ut enn det selv 2-3 år gamle mobiltelefoner klarte.

 

Så jeg sliter med å se hvorfor dette skal være en revolusjon. En evolusjon kanskje, men der stopper det. Når det er sagt er Huawei absolutt et merke jeg vurderer neste gang jeg kjøper mobil (har allerede Huawei nettbrett som er topp).

 

 

Edit:

Og må nesten rette på denne også:

"Og hva er vel et kameraoppsett med haugevis av linser godt for om du ikke kan ta flotte portrettbilder?"

 

Objektiv, ikke linse. Dette er det knapt noen journalister i Norge som klarer å få rett virker det som....  selv ikke i samme setning som hos VG for noen år siden:

 

"En annen type linse vi vet etterspørres av mange, er et objektiv med stort zoomomfang...."

https://www.vg.no/forbruker/teknologi/test-av-speilrefleksobjektiver/a/562814/

 

Flisespikkeri kanskje, men rett skal være rett og ihvertfall på et nettsted som handler om elektronikk.

 

 

Det er jo mulig å gjøre ting med mobilkamera som vanlige kamera ikke kan. Ikke fordi mobil kan konkurrere på sensor eller optikk, men de slår definitivt kamera på programvare. Både google og Huawei er her flinke, og har for de nyeste modellene sine også tatt i bruk maskinlæring for enda større forbedringer. 

 

Så du kan faktisk få til å få bilder som er langeksponert med skjelvende hånd bedre med hjelp av programvare og bedre prosseseringskraft som ligger i mobiler. Selvfølgelig ligget sensor og optikk såpass langt bak at det ikke slår kamera uansett, men det betyr ikke at det ikke ligger noe i det. Her er kameraprodusenter skikkelig dårlige. Tenk over hvor mye mer Huawei får ut av optikk og sensorer de har her. 

 

Dess nærmere de kommer, dess mer taper større kameraer. Fordi de har veldig dårlig utvikling. Mens til mobil ser du veldig stor utvikling. Slik som Huawei her klarer uten noe spesielt innenfor hverken sensorer eller optikk. 

Lenke til kommentar

Og der tror jeg at jeg bestemte meg for p20 pro istedenfor s9+.

Hvordan er Huawei på Android oppdateringer?

 

har mate 10 pro, den mobilen jeg har fått mest oppdateringer til noen sinne, når jeg kjøpte den var det allerede en oppdatering til android safety patch for desember, midten av februar kom oppdateringen med januar patchen, februar patchen kom ikke men for 4 dager siden kom mars patchen.

 

Huawei har en litt rar måte og sende ut oppdateringer på (går på imei nr) som vil si at hvis du kjøper 2 tlf samme plass så kan ene få oppdatering lenge får den andre mobilen får den samme oppdateringen, hvorfor de gjør det slikt vet jeg ikke, spare serverne sine kanskje?

 

Men hvis du vil ha oppdateringen raskere så kan du gjøre som meg og laste ned firmware finder for huawei fra playstore, da får du oppdateringen raskere, eller hvis du absolutt må ha oppdateringen med en gang så kan du betale funkyhuawei, oppdateringen bruker og kommer 2-4 uker etter i firmware finder etter at de er tilgjengelig på funkyhuawei

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og der tror jeg at jeg bestemte meg for p20 pro istedenfor s9+.

Hvordan er Huawei på Android oppdateringer?

 

 

har mate 10 pro, den mobilen jeg har fått mest oppdateringer til noen sinne, når jeg kjøpte den var det allerede en oppdatering til android safety patch for desember, midten av februar kom oppdateringen med januar patchen, februar patchen kom ikke men for 4 dager siden kom mars patchen.

 

Huawei har en litt rar måte og sende ut oppdateringer på (går på imei nr) som vil si at hvis du kjøper 2 tlf samme plass så kan ene få oppdatering lenge får den andre mobilen får den samme oppdateringen, hvorfor de gjør det slikt vet jeg ikke, spare serverne sine kanskje?

 

Men hvis du vil ha oppdateringen raskere så kan du gjøre som meg og laste ned firmware finder for huawei fra playstore, da får du oppdateringen raskere, eller hvis du absolutt må ha oppdateringen med en gang så kan du betale funkyhuawei, oppdateringen bruker og kommer 2-4 uker etter i firmware finder etter at de er tilgjengelig på funkyhuawei

 

Tusen takk for gode tips!!

 

Mulig jeg har en P20 Pro om en måned eller før. Må lese litt full reviews først, men allerede hands-on reviewene melder om kanonbra kamera. For meg er kamera en meget viktig faktor. Dessuten ser den ut til å ha et veldimensjonert batteri, som forhåpentligvis vil vare minst et par dager med min bruk. Men testresultatene vi gi flere svar på dette og annet.

Lenke til kommentar

Joda, bildene blir lysere, men de ser fortsatt ikke bra ut.

Iallefall utifra de små bildene dere har her.

Fulle av støy og mangel på detaljer.

 

Hvorfor de ikke heller hadde samme størrelse på sensoren, men heller valgte 10 mp fra begynnelsen av er et større mysterium.

 

Fordi hele poenget med å ha 40 megapiksler er at man kan få til dette langeksponeringskonseptet, hvor man trenger å croppe inn noe, for å gi rom for digital bilfestabilisering, ettersom man beveger kameraet noe under eksponeringen. Selv med 10 megapiksler er det for små piksler til at man får gode lavlysegenskaper. Og med unntak av svært høy ISO, vil man med å bruke gjennomsnittet fra 4 piksler, normalt få rundt samme lumen og fargeverdier som den ene man står igjen med ville fått om det var den som fanget lyset. Hovedgrunnen til at sensorer med lav oppløsning ikke gir stort bedre lavlysegenskaper enn de høyoppløste, opp til enormt høye ISO-stopp.

 

I tillegg er det også oppløsningen som gjør at de kan zoome 5x, 3x zoom med kamerabytte, og ytterligere 2x med digital zoom, men om alle bilder leveres i 10megapiksler, merker man ikke at 5xZoom bildet faktisk består av en croppet del av 40Megapiksler-bildet.

Lenke til kommentar

Leste nettopp en liten test på det danske nettstedet Mobilsiden.dk

 

https://www.mobilsiden.dk/nyheder/huawei-p20-pro-de-forste-indtryk,lid.39582/

 

I kommentarfeltet er det noen lesere som kommenterer Huaweis strange strømsparingsfunksjoner, som kan føre til at man går glipp av varsler. Jeg har selv hatt problemer med min utmerkede kalender CalenGoo, hvor auto-snooze ikke fungerer skikkelig. Mulig det er blitt lettere å omgå denne strenge strømsparingen, men det var hovedgrunnen til at jeg leverte tilbake P9 og Honor 8 i sin tid. Ellers var det mye med Huawei jeg likte godt.

Lenke til kommentar

Leste nettopp en liten test på det danske nettstedet Mobilsiden.dk

 

https://www.mobilsiden.dk/nyheder/huawei-p20-pro-de-forste-indtryk,lid.39582/

 

I kommentarfeltet er det noen lesere som kommenterer Huaweis strange strømsparingsfunksjoner, som kan føre til at man går glipp av varsler. Jeg har selv hatt problemer med min utmerkede kalender CalenGoo, hvor auto-snooze ikke fungerer skikkelig. Mulig det er blitt lettere å omgå denne strenge strømsparingen, men det var hovedgrunnen til at jeg leverte tilbake P9 og Honor 8 i sin tid. Ellers var det mye med Huawei jeg likte godt.

Som jeg sa tidligere du kan legge apper i unntaksliste, der strømsparing er satt til manuell og ikke automatisk.  Huawei vil definitivt være så streng at mange apper ikke får våkne og komme med notifications, men om du legger de som unntak så skal de la dem være i fred. Jeg har ingen problemer med bruk av unntaksliste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og der tror jeg at jeg bestemte meg for p20 pro istedenfor s9+.

Hvordan er Huawei på Android oppdateringer?

Vel, Honor 8 som er en huawei tlf fikk en android oppdatering fra 6 til 7. Fortsatt i det blå om det kommer 8, og den er ikke 2 år ennå  :hm:

Endret av Junk Inbox
Lenke til kommentar

 

Leste nettopp en liten test på det danske nettstedet Mobilsiden.dk

 

https://www.mobilsiden.dk/nyheder/huawei-p20-pro-de-forste-indtryk,lid.39582/

 

I kommentarfeltet er det noen lesere som kommenterer Huaweis strange strømsparingsfunksjoner, som kan føre til at man går glipp av varsler. Jeg har selv hatt problemer med min utmerkede kalender CalenGoo, hvor auto-snooze ikke fungerer skikkelig. Mulig det er blitt lettere å omgå denne strenge strømsparingen, men det var hovedgrunnen til at jeg leverte tilbake P9 og Honor 8 i sin tid. Ellers var det mye med Huawei jeg likte godt.

Som jeg sa tidligere du kan legge apper i unntaksliste, der strømsparing er satt til manuell og ikke automatisk.  Huawei vil definitivt være så streng at mange apper ikke får våkne og komme med notifications, men om du legger de som unntak så skal de la dem være i fred. Jeg har ingen problemer med bruk av unntaksliste.

 

 

 

Høres bra ut! Det er vel 2-3 ulike steder i innstillingsmenyen man må innom for å deaktivere funksjoner som hindrer varslinger.

 

Det spesielle med CalenGoo, er at kalenderen har nagging notifications (auto-snooze). Det vil si at dersom man ikke foretar seg noe når man får en kalenderpåminnelse, vil den varsle igjen, etter et på forhånd definert tidsintervall, og antall ganger. Jeg har prøvd mange kalendere, men har ikke funnet andre som har denne funksjonen. Alternativt kan man bruke appen Calendar Snooze, som gjør auto-snoozejobben kalenderen ikke klarer.

 

Det er dette jeg krever skal fungere på en telefon. Jeg jobber på en skole, der det er mange avtaler/møter, samt meget hektisk. Dermed er det viktig at jeg blir varslet flere ganger dersom jeg ikke rekker å snooze påminnelsen. Helst også til smartklokke eller Garmin Fenix 5.

 

Har brukt CalenGoo i flere år, og dersom det ikke fungerer på en mobil, er den mobilen uaktuell. 

 

 

Endret av CellularDude
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Vel, Honor 8 som er en huawei tlf fikk en android oppdatering fra 6 til 7. Fortsatt i det blå om det kommer 8, og den er ikke 2 år ennå  :hm:

 

Honor serien er et annet merke, av en grunn.

 

Ja, men laget av huawei.

 

 

Har du sett bilene Volkswagen lager og selger i India?

 

Se ikke lengre til USA og du finner ut at det ikke er det samme som selges i Europa. Og det er fortsatt under samme merket. En bedre sammenligning er en VW mot en Audi. Eller kanskje en Lamborghini, Bugatti, Bentley? Kanskje en Skoda?

 

Alle disse merkene er samme selskap. Men alle forstår at en ikke kan forvente det samme fra disse merkene, selv om de er laget av samme selskap. Alle forstår at en Volkswagen solgt i India er langt enklere enn en solgt i Norge. 

 

Så derfor kalte Huawei dem Honor og ikke Huawei. Fordi det er ikke meningen at du skal forvente det samme fra en Honor mobil som en Huawei mobil. Det er ment som en billigere modell, og forventningene bør være tilsvarende lavere.  Mens de ønsker at Huawei merkevaren skal stå for høyere kvalitet enn Honor merkevaren. 

 

Dette er en svært vanlig strategi. Og jeg kan love deg det er gjort med massevis av produkter uten at du er klar over det. Du vet det her, fordi du vet en del om mobiler. 

 

Men en Skoda er ikke en Audi kun fordi de er laget av samme selskap.  Det å bruke oppdateringshistorikk for Honor serien for dyrere Huawei mobiler er lite relevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...