Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC starter ikke - PSU og power knapp virker, andre mulige feil?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Min PC starter ikke (ingen reaksjon overhodet, ikke noe vifte som går på eller liknende).

 

PC-en er selvbygd, Node 304 kabinett, MSI H110I pro hovedkort, Intel i3-6100 CPU, 2*4 GB ddr4 ram, gtx 1060 3GB grafikkort, Samsung SSD til OS og annen SSD til lagring. OS er Win10.

 

Problemet (eller i alle fall samme symptomer) har oppstått 1 gang før. Da plugget jeg PSU direkte i vegg (istedenfor gjennom ledning som er inne i kabinettet) og det gikk over. Nå hjelper imidlertid ikke det.

 

Etter det jeg vet gjorde jeg ikke noe spesielt da problemet oppstod. PC-en ville plutselig ikke slås på, uten at det var installert oppdatering rett før. Den hadde vært av en stund (siden dagen før).

 

Det jeg har testet så langt:

- Av/på-knappen: Jeg har løsnet ledning til denne fra MB og brukt en skrutrekker for å sette de to relevante pinnene i forbindelse med hverandre. Ingen reaksjon.

- PSU: har en annen PC med samme PSU, Corsir RM650x. Koblet PSU inn i denne andre PC-en og den starter normalt.

- RAM - har forsøkt å starte opp med kun 1 av ram brikkene i av gangen, har forsøkt med begge i begge slots.

 

Mine spørsmål:

- Jeg tror ut fra googling at jeg burde teste bytte av CMOS-batteri. Men, jeg skjønner ikke hvor dette er, selv om jeg har prøvd å lete i manualen. Noen tips?

- Utenom CMOS batteri tror jeg at hovedkort er en sannsynlig synder basert på symptomene. Stemmer det? Andre tips til hva jeg bør prøve å teste? Jeg har i den andre PC-en tilsvarende (ikke nøyaktig samme) komponenter, så det er mulig å prøve mye, jeg er bare usikker på hva som gir mening.

 

På forhånd tusen takk for hjelp og tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opplevde lignende problem da jeg byttet kabinett (til et Fractal design Core 500) og pcen ikke ville starte.

Dette kabinettet har også en intern strømkabel. Trodde først det var dårlig jord fra hovedkortet eller noe, men jeg endte likevell opp med helt ny PSU.

 

Den gamle Corsair HX620 fungerte sammen med den gamle riggen, men ikke den nye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opplevde lignende problem da jeg byttet kabinett (til et Fractal design Core 500) og pcen ikke ville starte.

Dette kabinettet har også en intern strømkabel. Trodde først det var dårlig jord fra hovedkortet eller noe, men jeg endte likevell opp med helt ny PSU.

 

Den gamle Corsair HX620 fungerte sammen med den gamle riggen, men ikke den nye.

Fractal design selger faktisk deler til kabinetter, så jeg har en ekstra intern strømkabel fra forrige runde siden den først framsto som synderen

Lenke til kommentar

For meg virker det som muligens hovedkortet sliter, prøvd og jumpstarte kun psu med ingenting kobla til? Er det noen lys som lyser på hovedkortet? 

CMOS-batteriet er det klokkebatteriet som man kan finne ca helt nede og i midten på hovedkortet.

 

Hei, takk for svar! Jeg har ikke prøvd å jumpstarte PSU siden jeg hadde muligheten til å teste PSU-en i annen PC. Prøvde å beskrive det i første post, men ser jeg har fått to innspill om PSU som årsak. Er det fordi jeg ikke forklarte hva jeg mente godt nok i første post, eller er det mulig at PSU er problemet selv om den virker i annen PC?

Endret av Hårek
Siterer stort bilde
Lenke til kommentar

 

Om batteriet er syndere ville du kunne startet opp maskinen. Batteriet er for å huske kl + dato osv.

Tipper psu.

Hei,

Jeg har testet PSU ved å montere den i annen PC som da virker. Bør den ikke da være ok?

Glemte å takke for forklaringen om batteriet - jeg forstår det som at det ikke kan være grunnen her.

Lenke til kommentar

 

For meg virker det som muligens hovedkortet sliter, prøvd og jumpstarte kun psu med ingenting kobla til? Er det noen lys som lyser på hovedkortet? 

CMOS-batteriet er det klokkebatteriet som man kan finne ca helt nede og i midten på hovedkortet.

 

Hei, takk for svar! Jeg har ikke prøvd å jumpstarte PSU siden jeg hadde muligheten til å teste PSU-en i annen PC. Prøvde å beskrive det i første post, men ser jeg har fått to innspill om PSU som årsak. Er det fordi jeg ikke forklarte hva jeg mente godt nok i første post, eller er det mulig at PSU er problemet selv om den virker i annen PC?

 

Vel om den virker i en annen pc, så tviler jeg at det er psu som er problemet. Har opplevd dødt hovedkort, mitt rampage V var plutselig dødt over natta. Så det er mulig det er hovedkortet som er problemet.

Endret av Hårek
Siterer stort bilde
Lenke til kommentar

 

For meg virker det som muligens hovedkortet sliter, prøvd og jumpstarte kun psu med ingenting kobla til? Er det noen lys som lyser på hovedkortet? 

CMOS-batteriet er det klokkebatteriet som man kan finne ca helt nede og i midten på hovedkortet.

 

Hei, takk for svar! Jeg har ikke prøvd å jumpstarte PSU siden jeg hadde muligheten til å teste PSU-en i annen PC. Prøvde å beskrive det i første post, men ser jeg har fått to innspill om PSU som årsak. Er det fordi jeg ikke forklarte hva jeg mente godt nok i første post, eller er det mulig at PSU er problemet selv om den virker i annen PC?

Får ikke til edit på mobil her, ser jeg glemte å svare på om noe lyser noe sted på hovedkortet. Ingenting lyser.

Endret av Hårek
Siterer stort bilde
Lenke til kommentar

 

Om batteriet er syndere ville du kunne startet opp maskinen. Batteriet er for å huske kl + dato osv.

Tipper psu.

Hei,

 

Jeg har testet PSU ved å montere den i annen PC som da virker. Bør den ikke da være ok?

 

Ja om samme psu funker på en annen pc, er den nok ikke problemet. Men om du har en en annen psu liggende, prøv den bare for å være sikker.

Men har selv liggende hk som er helt død. Vet ikke om det er hk eller cpu(3770K)

Skal prøve en i3 som jeg har liggende i morgen på det hk, om jeg husker det hehe.

Endret av Kjetil Lura
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Får ikke til edit på mobil her, ser jeg glemte å svare på om noe lyser noe sted på hovedkortet. Ingenting lyser.

 

Har sett på bilder av hovedkortet, ser ikke ut som det er noen lys heller på det. Og siden psu funker på en annen pc, så virker det som du har et dødt hovedkort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Om batteriet er syndere ville du kunne startet opp maskinen. Batteriet er for å huske kl + dato osv.

Tipper psu.

 

Hei,

Jeg har testet PSU ved å montere den i annen PC som da virker. Bør den ikke da være ok?

Ja om samme psu funker på en annen pc, er den nok ikke problemet. Men om du har en en annen psu liggende, prøv den bare for å være sikker.

Men har selv liggende hk som er helt død. Vet ikke om det er hk eller cpu(3770K)

Godt tips, takk! Prøvde nå å også koble inn PSU fra husets andre PC i den som ikke starter. Like mørkt, dessverre.

 

(Det er samme PSU, Corsair RM650x. Jeg har ikke byttet alle kablene mellom PSU og MB/GPU/SSD, vil tro disse er ok?

Lenke til kommentar

 

Får ikke til edit på mobil her, ser jeg glemte å svare på om noe lyser noe sted på hovedkortet. Ingenting lyser.

 

Har sett på bilder av hovedkortet, ser ikke ut som det er noen lys heller på det. Og siden psu funker på en annen pc, så virker det som du har et dødt hovedkort.

Takk for hjelp med å finne ut av det! Tenker ringe komplett som solgte kortet i morgen for å høre om det er aktuelt å sende det i retur, greit da å vite at jeg ikke har oversett en åpenbar feilkilde.

Lenke til kommentar

 

 

 

Om batteriet er syndere ville du kunne startet opp maskinen. Batteriet er for å huske kl + dato osv.

Tipper psu.

Hei,

Jeg har testet PSU ved å montere den i annen PC som da virker. Bør den ikke da være ok?

Ja om samme psu funker på en annen pc, er den nok ikke problemet. Men om du har en en annen psu liggende, prøv den bare for å være sikker.

Men har selv liggende hk som er helt død. Vet ikke om det er hk eller cpu(3770K)

Godt tips, takk! Prøvde nå å også koble inn PSU fra husets andre PC i den som ikke starter. Like mørkt, dessverre.

 

(Det er samme PSU, Corsair RM650x. Jeg har ikke byttet alle kablene mellom PSU og MB/GPU/SSD, vil tro disse er ok?

 

 

 

 

Får ikke til edit på mobil her, ser jeg glemte å svare på om noe lyser noe sted på hovedkortet. Ingenting lyser.

Har sett på bilder av hovedkortet, ser ikke ut som det er noen lys heller på det. Og siden psu funker på en annen pc, så virker det som du har et dødt hovedkort.

Takk for hjelp med å finne ut av det! Tenker ringe komplett som solgte kortet i morgen for å høre om det er aktuelt å sende det i retur, greit da å vite at jeg ikke har oversett en åpenbar feilkilde.

 

Går fint og ringe, eller du logger deg inn. Finner orderen med hovedkortet i, og velg returner defekte varer.

Om det ikke har våre lynnedslag i pcen så er det ingen problem og bruke dei interne kablene siden det er samme PSU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Om batteriet er syndere ville du kunne startet opp maskinen. Batteriet er for å huske kl + dato osv.

Tipper psu.

Hei,

Jeg har testet PSU ved å montere den i annen PC som da virker. Bør den ikke da være ok?

Ja om samme psu funker på en annen pc, er den nok ikke problemet. Men om du har en en annen psu liggende, prøv den bare for å være sikker.

Men har selv liggende hk som er helt død. Vet ikke om det er hk eller cpu(3770K)

Godt tips, takk! Prøvde nå å også koble inn PSU fra husets andre PC i den som ikke starter. Like mørkt, dessverre.

 

(Det er samme PSU, Corsair RM650x. Jeg har ikke byttet alle kablene mellom PSU og MB/GPU/SSD, vil tro disse er ok?

 

Når du tester en psu, er det nok med 24 pin og p4 kontakten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...