Gå til innhold

RYKTE: Ryzen 7 2800X lar vente på seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Irriterende, men da får vi bare vente? Noen rykter om priser?

 

For når AMD Ryzen 7 1700 koster i dag 2700 kr er vel ikke overraskene ryzen 7 2700 vil koste 500 kr eller mere?

 

Intel tjener på AMD er late. Men usikker jeg vil kjøpe Intel Core i7-8700K i dag.

Hvis jeg hadde handlet i dag hadde jeg gått for intel.

 

Kan tek.no heller prioritere og si hvorfor AMD\intel utsetter release bevist?

For det ender med kundene dropper å handle noe nytt.

Det er Intel\AMD og kundene som vil tape på det.

 

Hva slags tester vil tek.no gjøre på Ryzen oppgraderingen?

Vil vi se gaming\videoredigering\multitasking?

Vil dere gå detaljer på tester med ramkompaktibilitet? For selv i dag er vel ryzen ikke helt optimaliser på alle rambrikker.

Så håper alle problemene med ryzen blir løst og dagens ryzen faller i pris. Men tviler på vi ser ryzen 7 1700 til 2000 kr flere ganger en nyåpingen på power.no er vel heller på bruktmarkedet. Jeg tror ikke det er verdt å betale over 200-300 kr mere på 2700 eller bedre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det står da ganske greit forklart i artikkelen at de trolig venter for å se ann Intel..

Ja men hvis intel kommer med noe 40% raskere en AMD, vil da AMD klare å komme\endre cpuen så fort?

Tror ikke det. Intel vil kun gjøre cpuen bedre hvis AMD eller VIA\ARM kommer med noe ennå bedre.

Kjent intel prøver å utsette gode cpuer lenge som mulig.

 

For på cpuer\skjermkort er det ikke enkelt å utvikle det på kort tid.

Jeg tror heller problemet AMD\intel er usikker på at de er behov for bedre cpuer. for hvis cpuene ikke blir solgt, sitter begge med store lager og verditap, om 2-4 år er cpuene lite verdt uansett hvor mye eller lite de har vært brukt.

 

Blir som tesla skulle lage 1 miliard biler men de får kun solgt 100 000 kr for interiessen ikke er der.

Ganske idiotisk, men. Men ofte er problemet anderledes at de lager for få cpuer\skjermkort folk må kjøpe brukt istedenfor da kan bruktmarkedet øke prisene istedenfor fordi det er mangel på maskinvare.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Det står da ganske greit forklart i artikkelen at de trolig venter for å se ann Intel..

Ja men hvis intel kommer med noe 40% raskere en AMD, vil da AMD klare å komme\endre cpuen så fort?

Tror ikke det. Intel vil kun gjøre cpuen bedre hvis AMD eller VIA\ARM kommer med noe ennå bedre.

Kjent intel prøver å utsette gode cpuer lenge som mulig.

 

For på cpuer\skjermkort er det ikke enkelt å utvikle det på kort tid.

Jeg tror heller problemet AMD\intel er usikker på at de er behov for bedre cpuer. for hvis cpuene ikke blir solgt, sitter begge med store lager og verditap, om 2-4 år er cpuene lite verdt uansett hvor mye eller lite de har vært brukt.

 

Blir som tesla skulle lage 1 miliard biler men de får kun solgt 100 000 kr for interiessen ikke er der.

Ganske idiotisk, men. Men ofte er problemet anderledes at de lager for få cpuer\skjermkort folk må kjøpe brukt istedenfor da kan bruktmarkedet øke prisene istedenfor fordi det er mangel på maskinvare.

 

Som vanlig, så henger ikke det du skriver på greip. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar

1800x gav egentlig lite mening i forhold til 1700,om man overklokket. 1800x er generelt litt bedre binnet enn 1700, men de ender jo rimelig likt. 100-200mhz ifra, avhengig av kjøling.

 

Alle vet at samme arkitektur overklokker ca likt, dermed gir 2800x lite mening VS 2700x. Annet enn for de som kjører stock.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bra nizzen, så du mener 2700x ikke er verdt å vurdere en gang? Intel Core i7-8700K er bedre uansett.

For er litt usikker på  hva vi kan forvente av amd.

Muligens de løser ramproblemene eller det dukker opp nye problemer.

Tror uansett ikke 2700x klarer 5 Ghz på luftkjøling.

Må vel ha topp vannkjøling eller nitrogen i så fall.

 

Tempraturmessig kan ha litt så si, særlig på sommeren ved 30 grader romtempratur.

Men finnes få gode 45 watt cpuer desverre som overklokker bra.

10 watt er kanskje 1-2 grader forskjell romtempratur på 10 timer.

Tror skjermkort trekker mere varme\strøm en Ryzen 7 1700 uansett på stock eller 4 ghz. Så jeg tror med mitt oppsett er GTX 1180 smartere å kjøpe en nyere cpu.

 

Vil asus PRIME X370-PRO noen gang støtte 2700x? For det er vel ikke am4+?

Eller støtter ikke brikkesettet den? for syns det er litt rart. Finner lite informasjon på Ryzen Pro serien forskjellen mellom den og ikke pro.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

2700x er verdt å vurdere om man ikke allerede sitter med 1800x. Å kjøpe ny CPU for å få 100-200Mhz høyere klokk er penger rett ut av vinduet i mine øyne.

 

2700x er bedre enn 8700K i enkelte programmer, så her kommer det helt ann på bruken.

Til ren gaming er og vil nok 8700K være best en god stund til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2700x er verdt å vurdere om man ikke allerede sitter med 1800x. Å kjøpe ny CPU for å få 100-200Mhz høyere klokk er penger rett ut av vinduet i mine øyne.

 

2700x er bedre enn 8700K i enkelte programmer, så her kommer det helt ann på bruken.

Til ren gaming er og vil nok 8700K være best en god stund til.

Ja for usikker på eldre cpuer som i7 2600k eller xeon L5630

Begge disse burde vært byttet ut samme med FX8350 som er de eldre pcene jeg har.

Men usikker på intel\vs AMD er greit å kjøpe billig med rabatt.

 

Intel har bedre ytelse per kjerne det er vel problemet. Derfor er intel best på spill.

Hypetreading og Simultaneous multithreading (SMT) hjelper kun i multitasking og tung bruk.

Tror det er nyttesløs å selge så gammel pc, må jo gi den bort nesten. Men så sant det funger har de verdi.

Største grunnen for jeg vil bytte er for å redusere strømbruket om sommeren.

 

Er vel penger ut av vinduet å kjøpe nyere pc hvis den man har funger og blir liggende i skap.

Men kan man må jo tenke fremover også. Alt kan ikke vare evig. Pcen vil slutte å funger en gang også.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

2700x er bedre enn 8700K i enkelte programmer, så her kommer det helt ann på bruken.

Til ren gaming er og vil nok 8700K være best en god stund til.

 

Men skyldes ikke det langt på vei at spillene er bedre optimalisert for Intel sine prosessorer enn at prosessorene er dårligere?

 

Bedre optimalisert vet jeg ikke helt om stemmer, er vel heller snakk om at mange spill foretrekker færre kjerner med høy hastighet fremfor mange kjerner med lavere hastighet. Så vil ikke tro at det er relatert spesifikt til AMD vs Intel på den måten. Om AMD hadde klart å slippe en 6c/12t prosessor som kunne klokket til rundt 5Ghz tilsvarende i7 8700K burde de ha prestert ca. likt i spill. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

2700x er bedre enn 8700K i enkelte programmer, så her kommer det helt ann på bruken.

Til ren gaming er og vil nok 8700K være best en god stund til.

Men skyldes ikke det langt på vei at spillene er bedre optimalisert for Intel sine prosessorer enn at prosessorene er dårligere?

Prosessorene til AMD ER treigere. Ryzen på 5ghz hadde hjulpet betraktelig. Synn at det ikkje er tilfelle.

 

Hadde spill skalert bedre på flere kjerner, så hadde det hjulpet alle :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men har noen tenk på fremtiden 2x GTX 1180 SLI usikker på GTX 1180 vil støtte 3 ways sli?

Vil det da kreve mere av cpuen?

 

Jeg mener ikke 32 kjerne er for mye. (Intel Xeon E5-2600/4600 V4) AMD Opteron "Zen".

Men disse er vel dårlig til gaming, kun til multitasking\virtualisering.

 

Men største problemet til AMD er dårlig optimalisering og utnyttelse av cpuen?

Verken i windows 10 eller linux brukes vel alle trådene så veldig mye.

Usikker på hvor god effektiv arkitektur AMD har på ryzen vs Intel.

 

For ryzen sier å være på haswell nivå, usikker da om 2700x er på broadwell\skylake nivå?

Men så kommer kabylake?

 

Kan du nizzen bevise PCI-E SSD disk og raske rambrikker krever mye mere cpu kraft?

For har mine mistanker om det på ryzen 7 1700.

Syns i7 2600k kommer bedre ut med sata og treg rambrikker jeg. Hvis ikke ramproblemene er årsaken.

Kanskje litt i spill ser man ikke voldsom cpu load på ryzen men i generielt windows oppstart ser man det.

 

Det konverte AVI filmer til mpeg4 merkes på cpuen for å si det slik.

Har ikke testet avansert videoredigering på ryzen men tror intel er bedre der. Særlig på sokkel 2011-03.

Så usikker på Threadripper vs 2700x hvem av de som er best på tung bruk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

LMH1:

 

Hos meg så gir 960pro 1TB ca 20-25% dårligere ytelse på 4k random read@ QD=1 på 1800x og 1950x TR mot intelmaskinene mine. Nøkkelen ligger nok i den overlegne lavere "latencyen" til Intel. Her spiller cpu frekvens og minnehastighet også litt inn, som vi vet Intel klarer høyere.

 

Beste resultat jeg har klart er på x299 på 5ghz og 4000 cl15 minne. 65MB/s random read @ QD=1 med 960 pro.

 

Flere mil bak mine intel Optane 900p :p

Lenke til kommentar

Fant bildet her. Så er slikt du får maks ut av overklokking?

For lurer på om nye Ryzen 2700x klarer å dra maks nytte av GTX 1180 TI i SLI.

Hvis ikke cpuen overklokker bra blir den flaskehals i gaming helt sikkert. Særlig i 4k.

Usikkert om 8k videoavspilling har blitt særlig bedre i chrome, har ikke testet det selv før har det tatt 100% av cpuen uansett hvor god cpu man har.

post-42975-0-87734000-1489326587.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Fant bildet her. Så er slikt du får maks ut av overklokking?

For lurer på om nye Ryzen 2700x klarer å dra maks nytte av GTX 1180 TI i SLI.

Hvis ikke cpuen overklokker bra blir den flaskehals i gaming helt sikkert. Særlig i 4k.

Usikkert om 8k videoavspilling har blitt særlig bedre i chrome, har ikke testet det selv før har det tatt 100% av cpuen uansett hvor god cpu man har.

post-42975-0-87734000-1489326587.jpg

Der var bildet av nerdebula mi ja :p

 

Flaskehals blir nok for lite pci-e lanes også, og avstand mellom skjermkort, om man ikkje har vannkjøling på skjermkorta. 1080ti throtler på luft, om man ikkje har minst 2 slotter ledig mellom korta. Dette finnes vel knapt hovedkort for dette på "ryzenplattformen"

Lenke til kommentar

 

2700x er bedre enn 8700K i enkelte programmer, så her kommer det helt ann på bruken.

Til ren gaming er og vil nok 8700K være best en god stund til.

 

Men skyldes ikke det langt på vei at spillene er bedre optimalisert for Intel sine prosessorer enn at prosessorene er dårligere?

 

Visst spill hadde tatt i bruk flere kjerner enn de gjør i dag, så hadde nok AMD kunnet hamle opp med Intel. Men som det er i dag så er frekvens viktigere enn kjerner (til en viss grad da selfølgelig). 

 

AMD er absolutt ikke dårlig til gaming, men Intel er fortsatt kongen på haugen dessverre. 

Lenke til kommentar

 

2700x er bedre enn 8700K i enkelte programmer, så her kommer det helt ann på bruken.

Til ren gaming er og vil nok 8700K være best en god stund til.

 

Men skyldes ikke det langt på vei at spillene er bedre optimalisert for Intel sine prosessorer enn at prosessorene er dårligere?

Det skyldes nok i hovedsak at Intel sine CPU-er er mye raskere pr kjerne. Så mye raskere at i enkelte programmer så slår 8700K AMD sine 8 kjerne prosessorer i f.eks. rendering.

Lenke til kommentar

Kan du ikke utdype meningene dine litt? En å gjøre narr av meg?

For tar deg ikke seriøst.

 

Meldingene dine her omhandler maskinvare som ikke eksisterer, alt er "hvis at" og "om at" og en masse spm om ting som er umulig å svare på.

 

Hele denne meldingen her ser jo ut som en diskusjon med deg selv:

 

"Ja for usikker på eldre cpuer som i7 2600k eller xeon L5630

Begge disse burde vært byttet ut samme med FX8350 som er de eldre pcene jeg har.

Men usikker på intel\vs AMD er greit å kjøpe billig med rabatt.

Intel har bedre ytelse per kjerne det er vel problemet. Derfor er intel best på spill.

Hypetreading og Simultaneous multithreading (SMT) hjelper kun i multitasking og tung bruk.

Tror det er nyttesløs å selge så gammel pc, må jo gi den bort nesten. Men så sant det funger har de verdi.

Største grunnen for jeg vil bytte er for å redusere strømbruket om sommeren.

Er vel penger ut av vinduet å kjøpe nyere pc hvis den man har funger og blir liggende i skap.

Men kan man må jo tenke fremover også. Alt kan ikke vare evig. Pcen vil slutte å funger en gang også."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...