Gå til innhold

Fikk avslag- hva nå?


Anbefalte innlegg

Jeg blir ferdig med treårig byggingeniør nå til sommeren, og har søkt jobb i forbindelse med det. Sakte tikket avslagene inn, og flere av stedene der jeg søkte hadde over 700 personer søkt.  Kan egentlig ikke klage med tanke på at konkurransen er tøff og jeg søker på de mest etterakte arbeidsplassene.

De stillingene som er utlyst nå er ikke spesielt noe jeg vil arbeide innenfor, og lurte på om det bare er å sende åpne søknader til de bedriftene man vil jobbe innenfor, selv om de ikke har utlyst stillinger?

 

Stor sannsynlighet å nappe jobb slik? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skadar ikkje å prøve å sende åpne søknadar, men vær forberedt på at du i dei fleste tilfeller ikkje vil få svar sidan mange arbeidsplassar ikkje har jobb til deg.

Dersom du sender inn åpen søknad så bør du også følge opp jevnlig med epost/telefon for å informere om at du fortsatt er ute etter jobb.

 

 

Eg synes også at du burde søke jobb på dei litt mindre attraktive arbeidsplassane.

Dei mest ettertraka arbeidsplassane får som du sjølv har merka mange søkarar, og i litt dårlege ingeniørtider så er det mange godt kvalifiserte søkarar på slike stillingar. Då stiller du rett og slett litt for tynt utan arbeidserfaring og med kun ein lovnad om at du blir kvalifisert no til sommaren.

So sjekk muligheita for å få deg ein eller anna ingeniørjobb som du kan bruke til CV-fyll, du kjem fort mykje lenger med yrkeserfaring og ein god referanse.

Lenke til kommentar

Arbeidslivet er et hardt marked.

Jeg vil anbefale å søke på så mye som mulig, alt som er bedre enn arbeidsledighet.

 

Men ikke bruk for mye tid på å finpuss hver søknad, når du har en god søknad kan du enkelt tilpasse den til hver enkelt stilling/bedrift ved å bytte ut deler av teksten.

 

Hvis du får intervju-tilbud på en søknad kan du gjerne se litt om du gjorde noe spesielt bra med akkurat den søknaden og bygge videre på det i fremtidige søknader.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Sikkert minus hvis du har gått studiespesialisering og deretter har hoppet rett på ingeniørstudiet uten yrkesfag og fag-/svennebrev. I sånne tilfeller blir en stemplet som teoretiker og havner bakerst i køen.

 

Derfor er det stor fordel om en tar yrkesfag, går ut i lære og tar fag-/svennebrev, og deretter tar fullt forkurs for å så begynne på et relevant ingeniørstudie. (Tømrer -> Byggingeniør, Elektriker -> Elektroingeniør, Rørlegger -> VVS Ingeniør, Mekaniker -> Maskiningeniør osv). Det er forseint å gjøre noe med dette nå for trådstarter, men andre kan likevel ha utbytte av dette innlegget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...