Gå til innhold

KOMMENTAR: – Vær varsom med Facebook på arbeidsplassen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En svakhet med Facebook at work er at avtalene ikke er mulige å forhandle slik at de blir svelgbare for bedriften og brukerne. Det er "med hud og hår" eller ingenting. Deler av avtalene er trolig ulovlige i Norge. Ansatte kan neppe tvinges til å signere brukeravtalen. Dvs. bedriftene må ta høyde for at Facebook at work må være frivillig og dermed blir det minst dobbelt opp med kommunikasjonskanaler, med tilhørende uoversiktlighet.

 

Jeg tror det greieste per nå er å bruke ende-ende kryptert epost og god styring av adresser (enkeltvis og gruppeadresser). Det er forholdsvis enkelt å finne epostklienter og web-epost med brukbare vilkår.

Lenke til kommentar

Må man ha privat FB-konto for å bruke FB at work?

Nei, men FB at work forbeholder seg retten til å samle inn og bruke data sammen med alle FB-konsernets tjenester som Instagram, WattsApp, Oculus og privat FB-konto. Det skal ofte veldig lite til før FB har nok info til å kunne identifisere privat konto og sette den i sammenheng med jobbkontoen blant annet for "tilpasning av info", f.eks reklametilpasning på den private kontoen ut fra hva du gjør på jobbkontoen*. Jobbkontoen skal være reklamefri, men ikke uten datamining. De "vanntette skottene" mellom privat og jobbkonto er ikke tettere enn at alle data utveksles mellom disse. Det de legger i "vanntette skott" er bare at innlegg, likes, grupper osv på privatkontoen ikke blir synligjort for deg og andre på jobbkontoen og vise verca.

 

* Siste FB-skandale i den lange rekka er visstnok den politisk fremheving og undertrykking av budskap for å manipulere folk i en bestemt politisk retning. Det må du også regne med å få inn på privatkontoen som følge av din aktivitet på jobbkontoen. Merk også at FB samler inn data om veldig mye mer enn bare det du foretar deg på FB-tjenestene. Dette samles inn via småkaker i nettleseren med mindre du har blokkert det. For de fleste betyr det at FB vet hvilke nettsider du har vært på og hvilke linker du har trykket selv om sidene ikke har noe som helst med FB å gjøre. Googler du for eksempel på din siste pinlige sykdom på jobb-PCen (der du aldri har logget inn med privat FB-konto) så får du plutselig reklame for behandling for akkurat din pinlige sykdom når du sitter hjemme og surfer på en maskin du har brukt privat FB-konto på. Det er et ganske rått marked for både reklame, personanalyse og manipulasjon. Det er ikke uten grunn at FB er verd ~500 milliarder dollar (~1700 kr per bruker). De driver ikke FB for veldedighet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vel så skummelt er hva som ikke vises. FB sitter med makten til å manipulere hva du tror ditt nettverk liker og ikke liker.

Og vi er sosiale og lar oss påvirke. Så dersom f.eks negativ omtale av ACER blir prioritert ned av FB, vil du oppleve å se innlegg fra ditt nettverk som er positive til ACER, og få en oppfatning om at ditt nettverk som du assosierer deg med er positive til ACER.

Og som vi så i den amerikanske valgkampen er FB villig til å jobbe tett med kunden så lenge budsjettet eller egen-interessen til FB er stor nok.

Lenke til kommentar

En svakhet med Facebook at work er at avtalene ikke er mulige å forhandle slik at de blir svelgbare for bedriften og brukerne. Det er "med hud og hår" eller ingenting. Deler av avtalene er trolig ulovlige i Norge. Ansatte kan neppe tvinges til å signere brukeravtalen. Dvs. bedriftene må ta høyde for at Facebook at work må være frivillig og dermed blir det minst dobbelt opp med kommunikasjonskanaler, med tilhørende uoversiktlighet.

Det stemmer ikke dette - det er fullt mulig å forhandle og endre på avtalene for Workplace.

Lenke til kommentar

 

En svakhet med Facebook at work er at avtalene ikke er mulige å forhandle slik at de blir svelgbare for bedriften og brukerne. Det er "med hud og hår" eller ingenting. Deler av avtalene er trolig ulovlige i Norge. Ansatte kan neppe tvinges til å signere brukeravtalen. Dvs. bedriftene må ta høyde for at Facebook at work må være frivillig og dermed blir det minst dobbelt opp med kommunikasjonskanaler, med tilhørende uoversiktlighet.

Det stemmer ikke dette - det er fullt mulig å forhandle og endre på avtalene for Workplace.

 

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-skjema/lover-og-regler/avgjorelser-fra-datatilsynet/andre-avgjorelser-og-vedtak/2016/godtar-facebook-at-work/

 
Hemmelig avtale

Datatilsynet kan ikke gå ut med hvilke vilkår DNB og Telenor har forhandlet seg frem til. Facebook krever full konfidensialitet fra virksomhetene som inngår egne forretningsavtaler med selskapet, også når det gjelder bruken av personopplysninger. Datatilsynet finner dette problematisk fordi det tilslører hvordan Facebook behandler sine brukerdata. Samtidig har Facebook kommunisert til Datatilsynet at vilkårene for Facebook at Work i fremtiden ikke skal være forskjellige fra virksomhet til virksomhet. Datatilsynet tar dette til etterretning og legger til grunn at Facebook vil tilby alle norske virksomheter akseptable og rimelige personvernvilkår.

Siste setning er en antagelse, ikke en bekreftelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...