Gå til innhold

Heving av kjøp for 2013-2014 Samsung TV


Anbefalte innlegg

 

Det er noe mer, inkludert HDR-støtte for enkelte tv-er (selv om lysstyrken selvsagt ikke økes): https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1435569820

 

 

Uansett er vel poenget her at man har krav på å reklamere. For enkelte dreier det seg om 25.000 kroner. Det er mye penger. LGs OLED-serie er vel et godt valg for mange da.

Hva kan du reklamere for ? Samsung gir ut et nytt kitt som lovet ....

 

 

De lovet at de skulle komme med årlige kits. Det har de ikke gjort. Folk har i tillegg mistet apper som skulle være der, 2015-kittet har ødelagt SW på noen tv-er, gjort TV-en svært ustabilt på andre. De har dessverre løyet om at nye kits vil komme før. At de nå sier at det vil komme et kit på slutten av året vil hjelpe de lite i en eventuell klagesak nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det er noe mer, inkludert HDR-støtte for enkelte tv-er (selv om lysstyrken selvsagt ikke økes): https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1435569820

 

 

Uansett er vel poenget her at man har krav på å reklamere. For enkelte dreier det seg om 25.000 kroner. Det er mye penger. LGs OLED-serie er vel et godt valg for mange da.

 

Hva kan du reklamere for ? Samsung gir ut et nytt kitt som lovet ....

 

De lovet at de skulle komme med årlige kits. Det har de ikke gjort. Folk har i tillegg mistet apper som skulle være der, 2015-kittet har ødelagt SW på noen tv-er, gjort TV-en svært ustabilt på andre. De har dessverre løyet om at nye kits vil komme før. At de nå sier at det vil komme et kit på slutten av året vil hjelpe de lite i en eventuell klagesak nå.

Apper forsvinner fra gammle smart tvr hele tiden Lg og phillips har mistet endel fra sine gammle smart tv hubs slikt er bare utviklingen.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er noe mer, inkludert HDR-støtte for enkelte tv-er (selv om lysstyrken selvsagt ikke økes): https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1435569820

 

 

Uansett er vel poenget her at man har krav på å reklamere. For enkelte dreier det seg om 25.000 kroner. Det er mye penger. LGs OLED-serie er vel et godt valg for mange da.

Hva kan du reklamere for ? Samsung gir ut et nytt kitt som lovet ....

 

De lovet at de skulle komme med årlige kits. Det har de ikke gjort. Folk har i tillegg mistet apper som skulle være der, 2015-kittet har ødelagt SW på noen tv-er, gjort TV-en svært ustabilt på andre. De har dessverre løyet om at nye kits vil komme før. At de nå sier at det vil komme et kit på slutten av året vil hjelpe de lite i en eventuell klagesak nå.

Apper forsvinner fra gammle smart tvr hele tiden Lg og phillips har mistet endel fra sine gammle smart tv hubs slikt er bare utviklingen.

Hvorfor skal forbruker godta det uten videre når et av kjøpsargumentene for denne tven var at hardware/software/apper skulle holdes oppdatert/tilgjengelig via disse kitene?

 

Godt mulig 2018 kitet kommer, men holder en knapp på at det er en uthalingsstrategi fra samsung slik at fristen for reklamasjon utgår. Ut fra gjeldene dom har det forøvrig null å si at samsung kommer med et nytt kit i år, Samsung har allerede blitt felt for å ikke overholde lovnad om kit i 2016.

Lenke til kommentar

Tipper fleste eiere ikke har kjøpt kits eller ikke kommer til å kjøpe det nye kittet....

Samsung gir dere en mulighet og enda klager eiere utrolig ...

 

De har brutt løftene sine. Det var derfor også Komplett tapte en sak i høst om dette. Mulig du har egne oppfatninger om hva som er rett eller galt, men det er forbrukerkjøpsloven som regulerer dette. Flere butikker som Elkjøp gir blanke i loven, og nekter å behandle reklamasjonsforespørsler. De peker på Samsung. Slik fungerer det ikke i Norge. Det er kanskje det som er mest alvorlig i disse sakene. Store selskaper som gir blanke i norsk lov. Trist at man må ta det igjennom andre kanaler, men alt tyder på at de vil tape, akkurat som Komplett måtte ut med 25.000 kroner i høst. Komplett kunne ha kommet seg unna langt billigere hvis de hadde vært villig til å løse det på en annen måte da kunden klaget. Trist.

Endret av deleder
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Som andre lurer jeg veldig på hvor mange av disse som i det hele tatt viste om evolution kit eller at det ikke ble laget lenger. Tipper de fleste bare har hoppet på vogna for å prøve få gratis ny tv.  Forsåvidt fett nok siden Samsung ikke har holdt hva de har lovet, men ja.. folk.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror nok mange var veldig klare på at dette var en TV som kunne oppgraderes. Dette var i en tid der det var veldig kaos rundt 4K, HDMI 2.0, HDCP og det som var. Så kan nok være at mange har sjekket ut dette tidligere, og at de synes at evolution kit er for dyre, men det er nok også mange som kunne tenke seg det. Det sitter noen der ute med 4K-tver som de ikke får brukt fordi de ikke har HDMI 2.0/HDCP 2.x.

Det som er mest sjokkerende i denne saken er å se hvordan Elkjøp nekter å forholde seg til norsk lov. De skyver ansvaret over på produsent. Det står veldig klart at man kan reklamere til selger, og at det er selger som har et ansvar om 5 års reklamasjonsrett for varer som varer vesentlig lenger enn 2 år.

Det er nok endel kunder som vil få heve kjøpet som ikke hadde kjøpt evolution kit, men hvor mye har Samsung tjent worldwide på å reklamere med at disse TV-ene kunne oppgraderes i nærmest all fremtid? Jeg tipper det er langt mer enn det de nå eventuelt må ut med. Det er også en lærepenge til bransjen om at man må holde det man lover.

Lenke til kommentar

Hadde det vært så enkelt Forbrukerrådet bruker flere distanser verken Elkjøp eller Samsung trenger å være enig i avgjørelsen.. Forbrukerrådet har heller ikke stor makt de er verken domstol eller siste part i noen avgjørelse og motparten kan drenere dette i evig tid noe de garantert vil gjøre. De kan kjøre saken vidre gjennom rettssystemet i flere parter og til slutt vil en dom falle. Jeg tipper mange mange år før en avgjørelse kommet og ingen vet hvem som kommer best ut til slutt. Spennende eller tullet det er det store spørsmålet. Uansett Forbrukerrådet er bare er syltynn begynnelse. Har vært motpart selv i en sak Forbrukerrådet tok og avgjorde etter et par år, jeg vant har ikke mottatt en kr enda ca 10 år siden..

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Elkjøp har vel for vane å rette seg etter vedtak i Forbrukeklageutvalget. De kan ta det til Tingretten etter en måned. Det finnes allerede en identisk avgjørelse fra en sak i høst der Komplett var motpart. De valgte ikke å anke. For meg virker denne saken veldig klar, men hvis Elkjøp tar et eventuelt tap til Tingretten vil det bli utsettelser. For meg er det helt greit. Jeg har en TV som virker greit, selv om jeg er misfornøyd med noe. Må jeg mot formodning vente er det helt ålreit. 

Nå tror jeg saken er ganske så dårlig PR (se Itavisen.no) for både Samsung og Elkjøp, og jeg kan ikke skjønne at de ikke vil tape saken. Mest sannsynlig vil de i alle fall tape i Forbrukerklageutvalget. Er de lure kommer de kanskje en eventuell beslutning der i forkjøpet og foreslår en minnelig løsning. De vil spare enormt mye på å tilby disse misfornøyde nye tilsvarende toppmodeller sammenlignet med å betale ut det forbrukerne kjøpte TV-ene for. Dette kan kanskje skje hvis Elkjøp og de andre butikkene samarbeider med Samsung. Hvorvidt forbrukerne bør godta dette når de mest sannsynlig uansett vil vinne frem ved et senere tidspunkt vet jeg ikke.

Vi får vente å se. Det som er sikkert og visst er at Samsung/Elkjøp vil komme verst ut. De har allerede fått en PR-ripe i lakken. Forbrukerne har alt å hente på å kjøre denne saken med god hjelp av Forbrukerrådet.

Endret av deleder
Lenke til kommentar

Hallo

 

Jeg har TV UE65HU7505 som jeg kjøpte i 2015 hos komplett.

 

Det er samme som komplett ble dømt for i slutten av 2017 å godta refusjon.

 

Jeg fikk nettopp svar fra komplett, og der forkastet de refusjons kravet mitt. 

 

 

Jeg kommer til å svare dem, også ta dette videre til forbrukerrådet. 

 

Lenke til kommentar

Min TV bruker samme Evolution kit. 

 

Jeg klarer ikke å bevise at jeg gikk å ventet på nytt Evolution kit hele 2016. 
Men komplett og google har nok søke data som viser at jeg søkte på det hver uke hele 2016 i påvente om at det skulle komme.

 

Men selvfølgelig jeg liden ingen nød. 

 

Har heletiden følt meg lurt. 

Lenke til kommentar

Var ikke det 8505 de ble dømt for? Ikke at det spiller mye rolle var vel evolution på begge. 

 

Har det vært et problem/ulempe for deg å ikke ha tilgang til nye evolution kit eller fikk du et plutselig behov og følte deg veldig lurt når du så nyheten? 

 

Det spiller en rolle ja, for da må han dra den saken til forbrukerrådet med det tv'et, selv om det bruker samme Evo kit, er det 2 forskjellige tv'er med ulike nummer, men siden det allerede har gått gjennom med 8505 så burde det vel gå greitt med 7505 også.

Lenke til kommentar

Selv om "feilen" eller "mangelen" gjelder en rekke TVer så er det ikke sikkert alle får erstatning. 

 

Det må legges frem bevis og kjøres sak for hver modell. 

 

Så dersom du ønsker at din sak skal vinne, så hjelpe du deg selv ved å skaffe så mye bevis som mulig. 

Å "henge seg på" uten bevis hjelper ikke mye, dersom alle gjør det.  

Lenke til kommentar

For alle som er tatt inn i den pågående saken er de å anse som "påhengt". Har dog hørt om noen som fikk beskjed av Forbrukerrådet at de ville har mer informasjon, og at de måtte klage på nytt.

Du må gjerne inviterer de personene her, å snakke om sine opplevelser/erfaringer med dette. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...