Gå til innhold

Heving av kjøp for 2013-2014 Samsung TV


Anbefalte innlegg

Viser til sak fra ITavisen: https://itavisen.no/2018/03/15/om-du-har-denne-tv-serien-fra-samsung-kan-du-ha-rett-til-a-heve-kjopet/

 

Som sagt/lest så har ikke Samsung levert hva vi ble lovet her. Har selv en TV som begynner å «lugge», og har ventet på et kit til min TV (nyere en det fra 2016 som «kan» bestilles med ei hinsides leveringstid, og stiv pris..)

 

Er det noen her som har fått hevet kjøpet eller fått svar? Så endel på ITavisen som hadde fått svar fra Elkjøp, og at det virka som du fint kunne få hevet kjøpet her. Men har noen fårt svar fra komplett? Sendte Mail til dem på torsdag, og ikke fått svar enda. Pleier å være veldig raske normalt sett..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det bare å kjøre på; du har rett til å heve kjøpet ifølge forbrukerklageutvalget. Når ikke produsenten holder det de lover ved lansering så er det helt rett å klage. Samsung er såpass stort og har ekstremt bra økonomi, så da skulle det også bare mangle at de ikke følger opp med det de lover under lansering av en modell relatert oppgradering av hardware via evolution kit.

 

Edit:

Størrelsen på produsent har selvsagt ingen betydning på om du kan heve kjøpet basert på at de ikke har levert det de lover; men når et gigantkonsern som Samsung ikke holder det de lover så bør de blø litt :) De har penger til det.

 

NB! Ha all dialog skriftlig; ellers blir det bare ord mot ord når det eventuelt går videre.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Takk for svar. Bare å vente svar fra komplett. Hvis de sier jeg må ta kontakt med Samsung selv, så sier jeg at jeg etter norsk lov har rett til kun og forholde meg til selger, så det kan de pent ordne selv :)

Les godt gjennom saken; står "oppskrift" på hvordan gjøre det. Forhold deg til butikken (komplett) også - uansett hva de prøver på; ikke Samsung.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Har selv vært i kontakt med Elkjøp. Og etter en uke, så er status fortsatt:

"Vi venter på svar fra vår leverandør for å kunne fullføre din henvendelse. Det kan for eksempel dreie seg om serviceinstruksjoner. Vi følger opp saken for hurtigst mulig ferdigstillelse."

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg fått svar fra komplett som lyder følgende:

 

Hei

Vi har mottatt din returforespørsel hvor du henviser til artikkelen i IT-avisen og ønsker å heve kjøpet på din TV.

Først og fremst må vi beklage sent svar da vi har hatt en lengre dialog med Samsung for å få klarhet i saken.

 

Samsung lanserte i 2013 Samsung Evolution Kit SEK-3500U. Dette kit passer til UHD modeller fra 2013 og 2014. Denne fysiske boksen kobler man på TV for å få bedre ytelse.

Tanken bak kit var å gi kundene en trygghet i valg av Samsung TV for å sikre best mulig ytelse med tanke på fremtidige oppgraderinger. Det er oppgraderingen av Samsung Evolution Kit SEK-3500U som er sakens kjerne og ikke selve TV.

 

Vi ser at du ikke har kjøpt Samsung Evolution Kit SEK-3500U av oss. Vi avviser ditt krav om å heve kjøpet på Samsung 65" UE65HU8505 UHD C fra ordre 25130252.

 

 

Mvh
Tommy

Customer Care

 

 

Ganske så tragisk svar spør du meg. Ikke har de rett i det dem skriver heller. Siste evolution kit kom i 2015. Og saken har ingenting med at jeg ikke ennå har kjøpt evolution kit! I tillegg så henviste jeg til vedtaket fra han som har nøyaktig samme tv som meg, og kun nevnte at det var itavisen sin artikkel som gjorde meg OBS på at jeg faktisk har krav på erstatning for dette.

 

Saken er meldt inn til forbrukerrådet, så får jeg ta saken derifra.

Endret av oggy007
Lenke til kommentar

Samsung skal lage et nytt EVO kit til tvne som eierne kan kjøpe om de har lyst.... genialt Samsung :D

 

Så drømmen om å returnere tvne Samsung eiere har gått i grus

 

Haha, ja det kom ikke som en bombe akkurat, trodde jeg hadde gjort en blunder da jeg solgte min UE65HU8505 rett før denne saken i Itavisen, men da kan jeg puste lettet ut, tenker jeg.

 

Kjøpte Tv hos daværende Expert til 15000,- (Prisfeil på nettsiden deres, prisen lå vel på rundt 25-30K Egentlig) og solgte det for 8000,- nå nylig, kjøpte nytt LG 65" på Power sine nettside med 20% hos Dnb samt at jeg prutet, alt i alt kom jeg ut i pluss med regnskapet :) 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

At de sier at det vil komme en evolution kit i slutten av 2018 er selvsagt ikke en god grunn til å avslå reklamasjon. Det har ikke kommet noen evolution kit i 2016 eller 2017. Kanskje kommer de ikke noe i 2018 heller. 

Vet om en kunde som fikk reklamere forrige uke på Elkjøp i Drammen. Flere har saker inne hos Forbrukerrådet. Elkjøp er så sleipe at de henviser kunder til Samsung og nekter å ta i mot reklamasjonskrav. Det er ulovlig. Kjøper kan velge hvem de vil rette reklamsjonskravet mot. 

Lenke til kommentar

Det er noe mer, inkludert HDR-støtte for enkelte tv-er (selv om lysstyrken selvsagt ikke økes): https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1435569820

 

 

Uansett er vel poenget her at man har krav på å reklamere. For enkelte dreier det seg om 25.000 kroner. Det er mye penger. LGs OLED-serie er vel et godt valg for mange da.

Hva kan du reklamere for ? Samsung gir ut et nytt kitt som lovet ....

Lenke til kommentar

Det er noe mer, inkludert HDR-støtte for enkelte tv-er (selv om lysstyrken selvsagt ikke økes): https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1435569820

 

 

Uansett er vel poenget her at man har krav på å reklamere. For enkelte dreier det seg om 25.000 kroner. Det er mye penger. LGs OLED-serie er vel et godt valg for mange da.

 

Dette er jo ett gammelt Kit

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...