Gå til innhold

Ledere på alle nivåer må ta ansvaret for IT-sikkerheten. Forfatterne av ny bok ønsker å gjøre dem bedre forberedt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En kan bare håpe på at dette blir lest av målgruppene.

 

Men: Den generasjonen ledere som ikke forstår teknologi er på vei ut, og en generasjon ledere som ikke forstår personvern mm er på vei inn. De som har slik forståelse vil ha forholdsvis lite støtte rundt seg i organisasjonene - "alle" er jo oppdratt i samme skole. Jeg tror ikke den nye generasjonen ledere er så voldsomt teknologisk kompetent som vil liker å tro heller.

 

Om noen greier å endre holdningene så ville det være et mesterverk, men dette er et felt hvor jeg mener det er helt essensielt at politikerne blir tatt skikkelig i skole først. Sikkerhet og personvern må masseres inn i politikernes dna slik at politikerne vedtar lover, regler og forskrifter - med et solid sanksjonregime - som tvinger alle aktører til å følge lovene og sikre informasjon+flyt fra bunn til topp.

 

Det er svært lite sannsynlig at man får en grasrotbevegelse for dette, så det må toppstyres.

Endret av 1J7HHBGW
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

En kan bare håpe på at dette blir lest av målgruppene.

 

Men: Den generasjonen ledere som ikke forstår teknologi er på vei ut, og en generasjon ledere som ikke forstår personvern mm er på vei inn. De som har slik forståelse vil ha forholdsvis lite støtte rundt seg i organisasjonene - "alle" er jo oppdratt i samme skole. Jeg tror ikke den nye generasjonen ledere er så voldsomt teknologisk kompetent som vil liker å tro heller.

 

Om noen greier å endre holdningene så ville det være et mesterverk, men dette er et felt hvor jeg mener det er helt essensielt at politikerne blir tatt skikkelig i skole først. Sikkerhet og personvern må masseres inn i politikernes dna slik at politikerne vedtar lover, regler og forskrifter - med et solid sanksjonregime - som tvinger alle aktører til å følge lovene og sikre informasjon+flyt fra bunn til topp.

 

Det er svært lite sannsynlig at man får en grasrotbevegelse for dette, så det må toppstyres.

 

Hvorfor mener du at politikere trenger ekstra kompetanse på dette området? er det fordi du har kompetanse på dette området og ser at de ikke har det?

 

Jeg mener at politikere har akkurat like gode forutsetning for å gjøre de riktige valgene her, som de har på alle andre områder.

Lenke til kommentar

 

En kan bare håpe på at dette blir lest av målgruppene.

 

Men: Den generasjonen ledere som ikke forstår teknologi er på vei ut, og en generasjon ledere som ikke forstår personvern mm er på vei inn. De som har slik forståelse vil ha forholdsvis lite støtte rundt seg i organisasjonene - "alle" er jo oppdratt i samme skole. Jeg tror ikke den nye generasjonen ledere er så voldsomt teknologisk kompetent som vil liker å tro heller.

 

Om noen greier å endre holdningene så ville det være et mesterverk, men dette er et felt hvor jeg mener det er helt essensielt at politikerne blir tatt skikkelig i skole først. Sikkerhet og personvern må masseres inn i politikernes dna slik at politikerne vedtar lover, regler og forskrifter - med et solid sanksjonregime - som tvinger alle aktører til å følge lovene og sikre informasjon+flyt fra bunn til topp.

 

Det er svært lite sannsynlig at man får en grasrotbevegelse for dette, så det må toppstyres.

Hvorfor mener du at politikere trenger ekstra kompetanse på dette området? er det fordi du har kompetanse på dette området og ser at de ikke har det?

 

Jeg mener at politikere har akkurat like gode forutsetning for å gjøre de riktige valgene her, som de har på alle andre områder.

 

...fordi de åpenbart ikke tar tak i problemet på en skikkelig måte, og det hender grundig skolering hjelper - men om denne boken er rett medisin aner jeg ikke - har ikke lest den.

 

Når det gjelder rikspolitikernes forutsetninger er de de høyst variable og faller ikke nødvendigvis sammen med deres interesseområder. Så selv om de kan ha forutsetninger er det ikke sikkert det hjelper i det heletatt.

 

Men det trengs oppdaterte lover, forskrifter og regler som inneholder solide sanksjonsmuligheter og det trengs budsjetter til gjennomføring.

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...