Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kortsluttet hovedkort.


Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg bestilte meg en pc i deler for en liten tid tilbake, men støtte på et problem under montering.

 

Etter å ha satt i alle komponentene så skulle maskinen skrus på, men da gnistret det litt ut ved hovedkortet et sted og maskinen skrudde seg av.

Jeg la ikke merke til at der gnistret før jeg prøvde å skru på den en gang til.

 

Etter andre gang så la jeg merke til at led lampen på hovedkortet ikke lyste mer.

 

Tok ut hovedkortet og la merke til at det var festet en spacer et sted det ikke skulle være.

 

Så kortet ble nok kortsluttet.

Må innrømme at dette var en nybegynner feil som jeg aldri trodde jeg skulle gjøre, men nå sitter jeg der med skjegget i postkassen.

 

Er det noe man kan gjøre med hovedkortet, eller er det arena å kjøpe nytt?

 

Hvor stor sannsynlighet er det for at de andre komponentene tok kvelden?

 

Gpu har jeg testet i den gamle maskinen min og den funker.

Men får ikke testet de andre komponentene da de ikke passer i min gamle maskin.

 

 

Har dere noen tanker her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikse hovedkort er vanskelig da det er PCB (Printed Circuit Board). Hvis ledere er svidd så er det vanskelig å erstatte. Og kretser er rimelig integrerte. Ikke umulig, men krever arbeid og en god del kunnskap. Det vil aldri lønne seg å få det fikset eller fikse det over å kjøpe nytt.

 

Ikke godt å vite hva annet som kan ha blitt ødelagt. Du må nesten bare prøve og se.Ville tippe de andre komponentene er ok derimot, siden det var en lokal kortslutting ved oppstart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok røket noen power ICer .Noe som ofte gir kortslutning deteksjon og ingen pwr ok til psu.

Og uten spenningstilførsel til de ulike funksjonene eller moduler i hovedkortet feiler det i power on test og vil aldri lenger slå seg på.

Det er bare å bytte til nytt å føre det opp på tabbe kvoten.

Prosessor er nok i orden.

Memory moduler også , men man kan aldri vite om de har fått høy spennings peak e.l ved kortslutningen og ødelagt av dette. Spørs hvilke moduler i hovedkort kortslutningen var

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de som kan dette koster det de kanskje en halvtime i feilsøking, noen kroner i loddetinn og diverse.. Mange brikker er som regel så billig som noen få øre stykket, og mange høster de inn fra andre defekte hovedkort..

 

Derimot er det ikke så mange så gjør slikt rundt om her i landet.. Men jeg tipper de som gjør dette som hobby tar de bare ett par hundre kroner..

 

Om du holder til i Oslo området så kan du stikke innom Colosseum ombruksstasjon på Onsdag, der arrangeres det fiksefest. Og mulig du kan finne noen der som kanskje kan feilsøke å fikse hovedkortet for en rimelig penge.

http://www.restartersoslo.org/event.html

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Da ordner jeg med et nytt hovedkort da dette er lettest, også satser vi på at alt det andre er OK.

 

Ble litt roligere nå som jeg vet at det er liten sjanse for at alt annet gikk duken.

 

Jeg kommer i alle fall ikke til å gjøre den tabben igjen! Haha

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Da ordner jeg med et nytt hovedkort da dette er lettest, også satser vi på at alt det andre er OK.

 

Ble litt roligere nå som jeg vet at det er liten sjanse for at alt annet gikk duken.

 

Jeg kommer i alle fall ikke til å gjøre den tabben igjen! Haha

For spør om en ting, brukte du manualen.

Lenke til kommentar

 

Takk for svar.

Da ordner jeg med et nytt hovedkort da dette er lettest, også satser vi på at alt det andre er OK.

 

Ble litt roligere nå som jeg vet at det er liten sjanse for at alt annet gikk duken.

 

Jeg kommer i alle fall ikke til å gjøre den tabben igjen! Haha

For spør om en ting, brukte du manualen.

Jeg kan sikkert komme på mange dumme unnskyldninger på hvorfor dette skjedde.

Men ja, jeg brukte manualen, jeg hadde det nok litt for travelt og overså en ting.

De spacerne var montert på kabinettet når jeg fikk det og jeg så litt for dårlig over dette.

Planen var å sette opp alt før ungene kom hjem, så da gikk det alt for fort i svingene.

Når det nye hovedkortet skal settes i, så skal jeg ta meg litt bedre tid! He he

Lenke til kommentar

Det var jo en klassisk feil tidligere å ikke bruke spacere i det hele tatt. Bare skru HK rett ned på metallplata. Jobba på service-avdelingen på en datasjappe og fikk inn noen svidde HK i ny og né. Flere som prøvde å få det dekka på garanti også.

Åijda. Verre en meg faktisk! Hahaha.

 

Hvordan går det med resten av komponentene da? Når man bare skrur Hk rett i kabinettet? Må jo bli skikkelig svidd! Hehe

Lenke til kommentar

Igjen så var det stort sett HK som tok kvelden. Noen ganger var kortslutningen såpass "god" at PSU aldri startet, og dermed kunne HK faktisk overleve.

Jøss. Trodde det meste gikk fyken om det skjedde noe sånt jeg. Da burde det i alle fall være i orden med mine komponenter!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...