Gå til innhold

Søke sivil utdanning etter utdanning i forsvaret?


fobian

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å søke utdanning i forsvaret. Er ikke hundre prosent sikker hvor, men vurderer, nautikk, maskinfag eller data og elektronikk. Det jeg lurer på er hvordan er det å søke sivil utdanning etter fullført utdanning ved forsvaret. I mitt tilfelle så tenker jeg å studere master program i marin teknikk ved NTNU. Men jeg er ikke sikker om jeg i det hele tatt kvalifiser meg til opptakskrav etter utdanningen i forsvaret. Opplever det er litt lite informasjon om hvilke fag man har ved forsvaret. Så lurer på om noen vet kanskje noe mer. Har noen kanskje studert både i forsvaret og sivilt. 

 

Litt på siden av dette. Er det i det hele tatt en smart vei å gå sånn som jeg tenker?(Førsk sjøkrigskolen også sivil utdanning)

 

 

Her finner dere opptakskrav for marin teknikk ved NTNU

 

https://www.ntnu.no/studier/mimart/opptak

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs jo litt hva du ønsker å gjøre. Dersom du er like motivert for en kort karriere i forsvaret som evt. en sivil karriere senere kan det sikkert være en smart løsning. Men hvis dette bare skal være et alternativ til en bachelor et annet sted og det virkelige målet er en master i marin teknikk tror jeg det er en litt lang vei å gå. Sjøkrigsskolen er 4 år + 4 pliktår. (forutsatt du ikke er befal) Deretter vil du sannsynligvis bruke 2 år på en master. Du vil dermed ha brukt dobbelt så lang tid som ved å "bare" ta en integrert master på NTNU. Du burde også være forberedt på at mye kan skje når du er i forsvaret, og at du sannsynligvis vil endre mening ila. de årene. Det er mange som fortsetter etter pliktårene siden de trives og gjør heller karriere der.

 

For å si det kort, du vil sitte igjen med mye unik kompetanse og erfaring. Kandidater fra sjøkrigsskolen er ettertraktet i det sivile. Om du er motivert for noen år i tjeneste så er det bare å kjøre på. Hvis ikke hadde jeg studert sivilit. 

 

Ang. fagene er jeg ikke sikker på om de kvalifiserer til marin teknikk/andre siv.ing-linjer på NTNU, men man får ihvertfall mange studiepoeng, ofte mer enn man får med en sivil bachelor. Jeg tror den eneste måten å få et riktig svar på er å skrive til forsvaret.

Endret av deleted
Lenke til kommentar

Det spørs jo litt hva du ønsker å gjøre. Dersom du er like motivert for en kort karriere i forsvaret som evt. en sivil karriere senere kan det sikkert være en smart løsning. Men hvis dette bare skal være et alternativ til en bachelor et annet sted og det virkelige målet er en master i marin teknikk tror jeg det er en litt lang vei å gå. Sjøkrigsskolen er 4 år + 4 pliktår. (forutsatt du ikke er befal) Deretter vil du sannsynligvis bruke 2 år på en master. Du vil dermed ha brukt dobbelt så lang tid som ved å "bare" ta en integrert master på NTNU. Du burde også være forberedt på at mye kan skje når du er i forsvaret, og at du sannsynligvis vil endre mening ila. de årene. Det er mange som fortsetter etter pliktårene siden de trives og gjør heller karriere der.

 

For å si det kort, du vil sitte igjen med mye unik kompetanse og erfaring. Kandidater fra sjøkrigsskolen er ettertraktet i det sivile. Om du er motivert for noen år i tjeneste så er det bare å kjøre på. Hvis ikke hadde jeg studert sivilit. 

 

Ang. fagene er jeg ikke sikker på om de kvalifiserer til marin teknikk/andre siv.ing-linjer på NTNU, men man får ihvertfall mange studiepoeng, ofte mer enn man får med en sivil bachelor. Jeg tror den eneste måten å få et riktig svar på er å skrive til forsvaret.

Utdanning i forsvaret har jeg vurdert lenge, og for øyeblikket så er eneste grunnen at jeg ønsker i forsvaret er fordi jeg er motivert og har ønsker meg en karriere i forsvaret før og delvis nå. Men den siste tiden jeg har vært litt at og fram og vurdert litt ulike karrierer muligheter. Dermed tenker jeg at noen år i forsvaret ville ikke skadet uansett, kanskje jeg blir i forsvaret. Hvem vet

Et annet ting jeg har tenk på er å ta master graden min på deltid, mens jeg utfører mine pliktår. Husker jeg snakket om det på masse med de fra forsvaret og de sa det gikk an å gjøre det sånn.

Det med fagene så den eneste måten å finne det hundre prosent er å skriver en til de og jeg har gjort det. Hvis noen ønsker, kan jeg gjerne oppdater her hva jeg fikk som svar tilbake 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke noe problem å ta videre masterutdanning etter utdanning i Forsvaret. Vet om flere som har tatt masterutdanning etter bachelor fra Forsvarets ingeiørhøgskole eller Sjøkrigsskolen. Både på NTNU eller andre universitet f.eks. Bergen, Stavanger og Oslo.
Det er ikke alltid man kvalifiserer direkte, da mastergraden kan ha særskilte opptakskrav. Men det er ikke værre enn at du må ta opp ett fag eller to på deltid før du kan bli tatt opp som fulltidsstudent.

 

Om du kan ta graden på deltid under pliktår varierer mye. Det er opp tid din egen sjef og arbeidshverdag om tjenesten tillater dette. Er du i en operativ avdeling med mye øvelser, trening og operasjoner, vil dette bli vanskelig. Har du en vanlig kontorjobb så er det nok lettere.

Du kan også søke på Forsvarets stipendoprdning til masterutdanning. Da blir du fulltidsstudent med full lønn, men opparbeider deg nye pliktår ved fullført utdanning. Mulighetene er mange!

Lenke til kommentar

Ikke noe problem å ta videre masterutdanning etter utdanning i Forsvaret. Vet om flere som har tatt masterutdanning etter bachelor fra Forsvarets ingeiørhøgskole eller Sjøkrigsskolen. Både på NTNU eller andre universitet f.eks. Bergen, Stavanger og Oslo.

Det er ikke alltid man kvalifiserer direkte, da mastergraden kan ha særskilte opptakskrav. Men det er ikke værre enn at du må ta opp ett fag eller to på deltid før du kan bli tatt opp som fulltidsstudent.

 

Om du kan ta graden på deltid under pliktår varierer mye. Det er opp tid din egen sjef og arbeidshverdag om tjenesten tillater dette. Er du i en operativ avdeling med mye øvelser, trening og operasjoner, vil dette bli vanskelig. Har du en vanlig kontorjobb så er det nok lettere.

Du kan også søke på Forsvarets stipendoprdning til masterutdanning. Da blir du fulltidsstudent med full lønn, men opparbeider deg nye pliktår ved fullført utdanning. Mulighetene er mange!

Takk for svar. Vet du noe mer ang. det å søke stipend til utdanning sivilt fra forsvaret. Kan man gjøre det med andre utdanning?

 

Endret av fobian
Lenke til kommentar

 

Ikke noe problem å ta videre masterutdanning etter utdanning i Forsvaret. Vet om flere som har tatt masterutdanning etter bachelor fra Forsvarets ingeiørhøgskole eller Sjøkrigsskolen. Både på NTNU eller andre universitet f.eks. Bergen, Stavanger og Oslo.

Det er ikke alltid man kvalifiserer direkte, da mastergraden kan ha særskilte opptakskrav. Men det er ikke værre enn at du må ta opp ett fag eller to på deltid før du kan bli tatt opp som fulltidsstudent.

 

Om du kan ta graden på deltid under pliktår varierer mye. Det er opp tid din egen sjef og arbeidshverdag om tjenesten tillater dette. Er du i en operativ avdeling med mye øvelser, trening og operasjoner, vil dette bli vanskelig. Har du en vanlig kontorjobb så er det nok lettere.

Du kan også søke på Forsvarets stipendoprdning til masterutdanning. Da blir du fulltidsstudent med full lønn, men opparbeider deg nye pliktår ved fullført utdanning. Mulighetene er mange!

Takk for svar. Vet du noe mer ang. det å søke stipend til utdanning sivilt fra forsvaret. Kan man gjøre det med andre utdanning?

 

 

 

Det finnes ikke noe fasitsvar på dette, da det er Forsvarets behov som er styrende. Det varierer fra år til år, både antall studieplasser og studieretning. Ofte lyses det ut aktuelle stipendiatstillinger en gang i året som man konkurrerer seg til. Men for å være kvalifisert må man allerede være ansatt i Forsvaret og ha befals- eller offisersutdanning i tillegg til bachelorgrad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...