Gå til innhold

Derfor sliter så mange brukere med å sende penger i Vipps: – Ser på om vi skal blokkere tredjepartsapper (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begrunnelsen til Vipps virker uforståelig. Hva er spesielt med Vipps når det gjelder forstyrrelser fra tredjepartsapper? De berørte brukerne burde jo ha problemer med å gjøre noe som helst i alle apper hvis det virkelig er det som er problemet. Eller omvendt, hvis andre apper klarer å fungere tilfredsstillende til tross for "brysomme" tredjepartsapper, hvorfor klarer ikke Vipps det?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har ikke tilgang til artikkelen, men skjønner jo hva det går i ut i fra kommentarene. Vipps har en fjesbok-side der brukere kan legge inn innlegg. Og det kan til tider være morsom lesning. Problemene folk har skyldes stort sett et elendig brukergrensesnitt i Vipps-appen. Det kan godt være de som lager appen har så stor tro på seg selv at de ikke ser hvor dårlig det står til med det de selv lager, men da løser en ikke problemer med å sperre for andre apper.

​Vipps må rett og slett ansette noen som har rette kompetansen på et godt brukergrensesnitt og noen med rette kompetansen til å implementere dette. Nå halter det tydeligvis over hele linjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her burde man sette seg inn i problemstillingen før man kommenterer.

Grunnen til at man ikke tillater å trykke "send" med andre apper over Vips er for å forhindre ondsinnet programvare fra å kjøre over vipps og i teorien TØMME lommeboken din for penger. Hvis én app kan kjøre over Vipps kan fort andre apper med ondsinnede hensikter kjøre over.

 

Man kan argumentere for at det burde være funksjonalitet som lar en styre dette selv, men mange kan fort velge vekk sikkerhet for så å angre når man plutselig ikke har penger på kontoen senere.

Nå som mobilen blir mer og mer koblet til "alt", blir det viktigere med fokus på sikkerhet, og jeg tror ikke normal brukere av mobiler er helt der at de bør kunne velge helt fritt hva de skal og ikke skal kunne gjøre lengre. Blandt annet ta stilling til om andre apper skal få kjøre over betalingsløsninger som potensielt sett kan loppe deg for alle pengene dine...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Her burde man sette seg inn i problemstillingen før man kommenterer. […]

 

Ja, jo, delvis enig.

 

Det er lett å angripe leserne, som bare lirer av seg kommentarer. Men jeg mener feilen ligger hos journalisten. Det er ikke nevnt med et pip i teksten om hvorfor «send»-knappen ikke virker når andre app'er kjører "on top". Det er heller ikke nevnt at dette er funksjonalitet som Vipps bevisst har lagt inn. 

 

Artikkelen er ikke godt nok skrevet. Den gir alt for lite fakta, og gir også helt feil inntrykk.

Alt fra tittel, ingress og til selve teksten, gir et inntrykk om bugs i enten Vipps eller Android. Og at løsningen på "buggen" er å nekte andre programmer å kjøre on top. Problemet er bare at dette på ingen måte skyldes bugs, men et aktivt valg fra Vipps sine utviklere. Et helt legitimt valg, men når man glemmer å informere brukeren, så ... ja, da blir app'en ubrukelig for mange brukere! 

 

Når man legger inn slike hindringer i en app, er det EKSTREMT viktig at man informerer. Vi må få informasjon om hvorfor knappen ikke virker, og hva som skal til for å løse problemet (lukke konkurrerende app som kjører on-top). 

 

@Martin B. Røise: Oppdaterer du artikkelen til å gjenspeile dette?

 

PS: Å kjøpe ny telefon (slik journalisten hevder) vil selvfølgelig heller ikke virke. Messenger kjører like mye på topp på en splinka ny toppmodell som på en 4 år gammel telefon ...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jo, jeg skal ta selvkritikk på denne. Både journalist, Vipps, og meg selv har ikke tenkt gjennom nok i det vi gjorde/skrev, og det illustrerer jo hvor flink vi alle er til å lire av oss informasjon/funksjonalitet uten å tenke godt nok gjennom hva dette vil si for leser/bruker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Man får allerede rabatter dersom man kjøper fra nettsted vs fysisk, eller på kvantum. Men er det egentlig heldig at det også gis rabatt ved bruk av "riktig" betalingsmiddel?

Alt er sikkert gjort i beste hensikt, men jeg føler meg ikke friere når man styres til de grader til å kjøpe der, men ikke her, kjøpe litt mer en du trenger, og betal helst med noe du ellers ikke bruker som betalingsmiddel på telefonen man har/har ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kjører vanilje Android og har ikke problemer med Vipps, og har en passord manager installert. Det hadde riktignok vært veldig praktisk dersom Vipps hadde støttet fingerprint autentisering.

Vipps støtter fingerprint autentisering.

Fra startskjermen: Trykk på ikonet oppe i venstre hjørne, deretter trykker du på tannhjulet oppe i høyre hjørne så skal du kunne slå på fingerprint.

Lenke til kommentar

Vipps støtter fingerprint autentisering.

Fra startskjermen: Trykk på ikonet oppe i venstre hjørne, deretter trykker du på tannhjulet oppe i høyre hjørne så skal du kunne slå på fingerprint.

 

Vipps sier at det kun er Samsung S6 eller nyere, Nexus 6P og Pixel som kan logge seg inn med fingeravtrykk.

 

Min Xperia XZ1 C med Android 8.0 har ingen valg for fingeravtrykk i innstillingene i Vipps, men jeg kan bruke fingeravtrykk på nettbanken og PayPal.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...