Gå til innhold

Brødbakemaskin innkjøpt, brød "faller sammen" på toppen


Anbefalte innlegg

Hei, kjøpt en Wilfa BM-50.

https://www.komplett.no/product/768299/hjem-fritid/kjoekken-og-spisestue/kjoekkenapparater/broedbakemaskiner/wilfa-broedbakemaskin-bm-50?offerId=KOMPLETT-310-768299#

 

Laget et par brød fra deres eget oppskriftshefte, men opplever at brødene får et "søkk" på toppen. Altså motsatt av sånn det skal være.

 

 

Noen med denne erfaringen?

 

post-475910-0-99138200-1519829167_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme maskin. Det er laget et alternativt oppskriftshefte som er MYE bedre. Det finner du her: https://issuu.com/annkatlis/docs/nybakt_bakeoppskrifter_hi

Hei, det er faktisk det heftet jeg bruker også, men... jeg gjorde en vri nå, og fylt i ingrediensene fra topp til bunn, dvs vann først, olje osv.. Mye bedre resultat!

Tidligere har jeg blandet tørt først, så vått, som man vanligvis gjør tradisjonelt sett.

 

Lagde loff denne gangen, men regner med det blir det samme uansett.

 

Rart det skal ha noe å si men men.

 

Har endog enda et spm: Alle gangene jeg har laget brød har en av krokene blitt sittende fast inni brødet, ender med å grave den ut, men ødelegger jo mye av brødet da. Noe tips?

Lenke til kommentar

 

Jeg har samme maskin. Det er laget et alternativt oppskriftshefte som er MYE bedre. Det finner du her: https://issuu.com/annkatlis/docs/nybakt_bakeoppskrifter_hi

Hei, det er faktisk det heftet jeg bruker også, men... jeg gjorde en vri nå, og fylt i ingrediensene fra topp til bunn, dvs vann først, olje osv.. Mye bedre resultat!

Tidligere har jeg blandet tørt først, så vått, som man vanligvis gjør tradisjonelt sett.

 

Lagde loff denne gangen, men regner med det blir det samme uansett.

 

Rart det skal ha noe å si men men.

 

Har endog enda et spm: Alle gangene jeg har laget brød har en av krokene blitt sittende fast inni brødet, ender med å grave den ut, men ødelegger jo mye av brødet da. Noe tips?

 

 

At du blander det tørre og våte, i stedet for å følge rekkefølgen gjør visst all forskjellen. Jeg er litt for dårlig i matkjemi til å forklare hvorfor det skjer, men saltet tar visst livet av gjæren (dersom du bruker tørrgjær), så de må aldri komme i kontakt med hverandre. Løsningen da er å ha i vann først, etterfulgt av gjær og mel, så olje og salt.

 

Eltespadene setter seg gjerne fast i brødet; det er bakdelen med bakemaskin. Jeg presterte å kaste en mislykket foccacia med en spade inni ikke så lenge etter at jeg fikk maskinen. Litt kjedelig å måtte kjøpe reservedeler allerede da. Vær obs på det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
On 3/1/2018 at 7:31 PM, Svein_Jarle said:

At du blander det tørre og våte, i stedet for å følge rekkefølgen gjør visst all forskjellen. Jeg er litt for dårlig i matkjemi til å forklare hvorfor det skjer, men saltet tar visst livet av gjæren (dersom du bruker tørrgjær), så de må aldri komme i kontakt med hverandre. Løsningen da er å ha i vann først, etterfulgt av gjær og mel, så olje og salt.

I bakeheftet det er linket til her står det at ingrediensene skal legges i i den rekkefølgen de er oppført. Altså:

  1. Vann
  2. Olje
  3. Salt
  4. Sukker
  5. Mel
  6. Frø/nøtter
  7. Tørrgjær

Dette har fungert fint for meg i flere år :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bjarne Børresen skrev (På 1.3.2018 den 8.54):

Alle gangene jeg har laget brød har en av krokene blitt sittende fast inni brødet, ender med å grave den ut, men ødelegger jo mye av brødet da. Noe tips?

Vær obs og følg med på når den elter siste gangen før steking. Kjapt inn med hånda (kan ha på engangshanske hvis en ikke liker deig på helt rene hender) og ta ut den/de krokene som er der, trykk sammen deigen (jevnt og lett) så den omslutter de "pinnene" som eltekrok har sittet på, så får en bare de små hullene i brødskive og det er så bra det kan bli i en bakemaskin. Jeg gjør det hver gang og det blir bra resultat. 

Noen ganger får jeg også et nedsunket brød, men regner med at det skjer når deigen hever for høyt, stanger mot lokket og kommer ingen steder. Når stekingen begynner faller det litt sammen, men er jo like godt brød uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...