Gå til innhold

Nissan: – Ingen grunn til å tvile på forbrukstallene på nye Leaf


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Jeg forstår ikke problemet med å bruke 1,95 kw pr mil. Med min strømpris på 70 øre kw/h blir det under 1,4 kroner i drivstoffutgifter pr mil. Når man da i tillegg har alle elbilfordeler i tillegg,blir det svært god butikk å kjøpe Nissan Leaf. Løp og kjøp.

Det har vel litt å si for rekkevidden kanskje? :D
Ja det har litt for rekkevidden å si,men strøm er billig uansett i forhold til bensin. Pluss alle andre elbilgoder. En Nissan Leaf er bortimot servicefri, bytter stort sett bare pollenfilter på service. Hvor mye sparer man ikke på det? Og denne rekkeviddeangsten er fullstendig overdrevet. Jeg sammenligner lading med dopapir. Man går jo ikke på butikken å kjøper dopapir når det er fritt og man sitter hjemme på do..slik er det med elbillading også. Alle som kjøper elbil har en bestemt plan for lading og forbruk og trenger ikke bekymre seg for å gå tom for strøm. Folk bruker masse strøm til boblebad,badstuer og store hus og hytter som skal varmes opp for masse penger året rundt. Da tror jeg ikke det har noe som helst slags innvirkning på pengeboken til folk om en elbil bruker litt meir strøm enn en annen.

Ta f.eks Nissan Leaf. På gjennomsnittlig kjøring,20 000 kilometer i året, bruker den følgende: 20 000km er 2000 mil og hvis den bruker ca 1,98 kw pr mil og Hyundai Ioniq bruker 1,41 kw så bruker Nissan Leaf 0,57 kw mindre pr mil. Med en kjørelengde på 2000 mil pr år blir det 0,57 ganger 2000 mil som er 1140kw/h. Med min strømpris på 70 øre kw/h blir det: 1140kw/h ganger 0,7 kroner= 798 kroner pr år.

En pengesum som ikke er meir enn man lett bruker på ett enkelt restaurantbesøk en kveld i året. For min del bruker jeg nok 798 kroner på restaurant mange 10 talls ganger pr år.

I den store sammenheng og i de aller fleste familieøkonomier er 798 kroner for ingenting å regne. F.eks er det halvparten av hva det koster for å dra på verksted for oljeskift på en fossilbrensel bil en gang i året,noe man slipper på en elbil.

Man bør nok bytte bremsevæske på en Leaf like ofte som på andre biler. Kjølevæske er også en fordel å skifte hvis man vil unngå problemer. I tillegg til en sjekk av batteriet... Summa summarum er nok servicebehovet veldig mye høyere enn du liker å tro.

 

Og vi har alle gjennomført 4 klasse, så regne kan vi.

Servicebehovet er ikke mye høyere enn jeg liker å tro nei. Sjekk av batteriet..? Det er solgt 30-40 tusen Leaf i Europa og det er noen ganske få batterier som har hatt feil. Aldri feil på elmotor. Hvor mange forbrenningsmotorer er byttet eller overhalt i Europa på nyere biler av alle merker..ti-tusener på ti-tusener.

Noe som aldri vil skje med motorene på elbiler pga den svært enkle konstruksjonen.

Vi får håpe de kan begynne å bruke disse enkle robuste motorene andresteder i bilen også. Siste 30 år har jeg aldri måttet bytte en forbrenningsmotor men startmotorer (som går svært få timer) dynamoer, viftemotorer og div små elmotorer rundtom i bilene. Tesla har vel egentlig ødelagt denne statestikken alle rede. Har aldri åpnet en prius motor men det er nok ting som kan bli ødelagt der også. Det er ofte lager i el motorer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Jeg forstår ikke problemet med å bruke 1,95 kw pr mil. Med min strømpris på 70 øre kw/h blir det under 1,4 kroner i drivstoffutgifter pr mil. Når man da i tillegg har alle elbilfordeler i tillegg,blir det svært god butikk å kjøpe Nissan Leaf. Løp og kjøp.

Det har vel litt å si for rekkevidden kanskje? :D

 

Ja det har litt for rekkevidden å si,men strøm er billig uansett i forhold til bensin. Pluss alle andre elbilgoder. En Nissan Leaf er bortimot servicefri, bytter stort sett bare pollenfilter på service. Hvor mye sparer man ikke på det? Og denne rekkeviddeangsten er fullstendig overdrevet. Jeg sammenligner lading med dopapir. Man går jo ikke på butikken å kjøper dopapir når det er fritt og man sitter hjemme på do..slik er det med elbillading også. Alle som kjøper elbil har en bestemt plan for lading og forbruk og trenger ikke bekymre seg for å gå tom for strøm. Folk bruker masse strøm til boblebad,badstuer og store hus og hytter som skal varmes opp for masse penger året rundt. Da tror jeg ikke det har noe som helst slags innvirkning på pengeboken til folk om en elbil bruker litt meir strøm enn en annen.

Ta f.eks Nissan Leaf. På gjennomsnittlig kjøring,20 000 kilometer i året, bruker den følgende: 20 000km er 2000 mil og hvis den bruker ca 1,98 kw pr mil og Hyundai Ioniq bruker 1,41 kw så bruker Nissan Leaf 0,57 kw mindre pr mil. Med en kjørelengde på 2000 mil pr år blir det 0,57 ganger 2000 mil som er 1140kw/h. Med min strømpris på 70 øre kw/h blir det: 1140kw/h ganger 0,7 kroner= 798 kroner pr år.

En pengesum som ikke er meir enn man lett bruker på ett enkelt restaurantbesøk en kveld i året. For min del bruker jeg nok 798 kroner på restaurant mange 10 talls ganger pr år.

I den store sammenheng og i de aller fleste familieøkonomier er 798 kroner for ingenting å regne. F.eks er det halvparten av hva det koster for å dra på verksted for oljeskift på en fossilbrensel bil en gang i året,noe man slipper på en elbil.

 

Man bør nok bytte bremsevæske på en Leaf like ofte som på andre biler. Kjølevæske er også en fordel å skifte hvis man vil unngå problemer. I tillegg til en sjekk av batteriet... Summa summarum er nok servicebehovet veldig mye høyere enn du liker å tro.

 

Og vi har alle gjennomført 4 klasse, så regne kan vi.

 

Servicebehovet er ikke mye høyere enn jeg liker å tro nei. Sjekk av batteriet..? Det er solgt 30-40 tusen Leaf i Europa og det er noen ganske få batterier som har hatt feil. Aldri feil på elmotor. Hvor mange forbrenningsmotorer er byttet eller overhalt i Europa på nyere biler av alle merker..ti-tusener på ti-tusener.

Noe som aldri vil skje med motorene på elbiler pga den svært enkle konstruksjonen.

 

Herregud for en sammenligning..... Det finnes ca en milliard biler i verden, et par millioner aqv dem er elbiler.... Var noen som pratet om logikk her..... :D

 

Jeg sa ikke skift av baqtteriet, jeg sa sjekk... Jobber på bilverksted, er sertifisert for å reparere elbiler og vet derfor hva jeg snakker om. Vi har forresten skiftet flest motorer på elbiler.....

Lenke til kommentar

.... Hvis vi sammenligner med en forbrenningsmotor så ser vi at en motor som går på diesel kjører ca 30% lengre pr liter diesel i forhold til en samme type bil med bensinmotor. Altså er det 30% meir energi i diesel enn bensin.

 

Den logikken holder ikke helt. Diesel har ca 48MJ/kg eller 35,8MJ/l mens bensin ligger på 46,3MJ/kg eller 34,2MJ/l. Dvs en forskjell på <5% hvis man regner på volumbasis.

 

Du må nok sette deg bedre inn i Diesel/Otto-motorens virkemåte. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig bra at det endelig fokuseres på forbruk også på elbiler. Selv om strømmen er rimelig er lavt forbruk med på å redusere fotavtrykket på disse kjøretøyene. Det kan I ytterste konsekvens bety om flere vassdrag må bygges ut eller ikke.

 

Registrere at moderne elbiler gjerne bruker 50% mer strøm enn bilene fra 2000 tallet

 

Nå er det begrenset hvor mange som vil humpe rundt i en Buddy med dieselvarmer. Elbilene før brukte lite strøm pga akkurat det «jukset» og slapp da fortsatt ut eksos.

De som bare skal kjøre i byen vi fortsatt, som nå, velge smått og gjerrig på drivstoff. De som gjerne kjører lenger, har familie, tilhenger og et liv, kjøper gjerne en bil som har muligheten til å klare oppgavene.

Det vil jo være mer sløsing å måtte ha to- tre biler for å klare alle hverdagens oppgaver, om man klarer seg med en mindre.

Lenke til kommentar

 

Jeg forstår ikke problemet med å bruke 1,95 kw pr mil. Med min strømpris på 70 øre kw/h blir det under 1,4 kroner i drivstoffutgifter pr mil. Når man da i tillegg har alle elbilfordeler i tillegg,blir det svært god butikk å kjøpe Nissan Leaf. Løp og kjøp.

 

Det har vel litt å si for rekkevidden kanskje? :D

Ja, det er greit å tenke maks rekkevidde, på samme vis som man ikke tidligere valgte en 2 tonns SUV med bensinåtter, men en litt mindre med diesel. Men det er nå ut, og bannlyses bl.a i noen byer i Tyskland.

Valgte da Ioniq, som har lengst rekkevidde, i den prisklassen jeg finner de5 økonomisk forsvarlig å kjøpe bil Billigere enn Nissan Leaf også)

Nå,ved 12 minus, så har den fortsatt estimert 15 mil rekkevidde, og det med mange småturer, med kald bil, som må varmes hver gang.

 

På lange turer, med varmet bil før start, så går forbruket ned, og den klarer 16-17 mil. Det tar meg fint inn til hovedstaden fra der jeg bor ( 14 mil ca)

På sommeren har den estimert 26 mil, så nå på vinteren er det under 50% kortere enn det beste jeg har fått til.

Noen vil si det er mye tap. Men det er ikke for mye, i forhold til hva jeg trenger bilen til; turer på 3-6 mil noen av dagene i løpet av en uke. De største langturene går uansett på sommeren, og to timer i setet gjør det bare greit å fylle på underveis.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg forstår ikke problemet med å bruke 1,95 kw pr mil. Med min strømpris på 70 øre kw/h blir det under 1,4 kroner i drivstoffutgifter pr mil. Når man da i tillegg har alle elbilfordeler i tillegg,blir det svært god butikk å kjøpe Nissan Leaf. Løp og kjøp.

Det har vel litt å si for rekkevidden kanskje? :D
Ja det har litt for rekkevidden å si,men strøm er billig uansett i forhold til bensin. Pluss alle andre elbilgoder. En Nissan Leaf er bortimot servicefri, bytter stort sett bare pollenfilter på service. Hvor mye sparer man ikke på det? Og denne rekkeviddeangsten er fullstendig overdrevet. Jeg sammenligner lading med dopapir. Man går jo ikke på butikken å kjøper dopapir når det er fritt og man sitter hjemme på do..slik er det med elbillading også. Alle som kjøper elbil har en bestemt plan for lading og forbruk og trenger ikke bekymre seg for å gå tom for strøm. Folk bruker masse strøm til boblebad,badstuer og store hus og hytter som skal varmes opp for masse penger året rundt. Da tror jeg ikke det har noe som helst slags innvirkning på pengeboken til folk om en elbil bruker litt meir strøm enn en annen.

Ta f.eks Nissan Leaf. På gjennomsnittlig kjøring,20 000 kilometer i året, bruker den følgende: 20 000km er 2000 mil og hvis den bruker ca 1,98 kw pr mil og Hyundai Ioniq bruker 1,41 kw så bruker Nissan Leaf 0,57 kw mindre pr mil. Med en kjørelengde på 2000 mil pr år blir det 0,57 ganger 2000 mil som er 1140kw/h. Med min strømpris på 70 øre kw/h blir det: 1140kw/h ganger 0,7 kroner= 798 kroner pr år.

En pengesum som ikke er meir enn man lett bruker på ett enkelt restaurantbesøk en kveld i året. For min del bruker jeg nok 798 kroner på restaurant mange 10 talls ganger pr år.

I den store sammenheng og i de aller fleste familieøkonomier er 798 kroner for ingenting å regne. F.eks er det halvparten av hva det koster for å dra på verksted for oljeskift på en fossilbrensel bil en gang i året,noe man slipper på en elbil.

 

Man bør nok bytte bremsevæske på en Leaf like ofte som på andre biler. Kjølevæske er også en fordel å skifte hvis man vil unngå problemer. I tillegg til en sjekk av batteriet... Summa summarum er nok servicebehovet veldig mye høyere enn du liker å tro.

 

Og vi har alle gjennomført 4 klasse, så regne kan vi.

 

Alt krever vedlikehold, i mer eller mindre grad. Så godt å slippe mest mulig av det, uansett. Et oljeskift etter 120.000 km,samt pusserblader, og ellers slippe vifte/ dynamoreimer, tennplugger, glødeplugger, drivstoffilter, oljefilter, luftfilter, sjeldnere skift av bremseklosser pga regenerering, osv. er greit da ?? ja..eksosanlegg og alt rundt er forresten veldig greit å slippe å tenke på?

Lenke til kommentar

Jeg tror Hyundai Ioniq har lavere forbruk er pga batteritype. Ioniq bruker Lithium-polymer batteri,Nissan bruker Lithium-ion meiner jeg. Jeg har lest at Lithium-polymer lagrer meir effekt pr celle og tåler fleire ladesykluser enn Lithium-ion batterier. Kansje derfor Ioniq har lavest forbruk..?

 

1 kilowatt er en kilowatt uansett batteri, det er luftmotstand, rullemotstand og vekt som er avgjørende

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

1 kilowatt er en kilowatt uansett batteri, det er luftmotstand, rullemotstand og vekt som er avgjørende

 

Nei, det stemmer ikke. Kommer jo an på om en måler hvor mye som går inn i batteriet eller hvor mye som kommer ut. Varmetap vil spise en hel del i enkelte tilfeller. LiPoly er kjent for å tåle høyere strømmer uten for mye tap til varme, men det har gjerne kostet i form av høyere vekt. Forskjellen er ikke i størrelsen 30% så de faktorene du nevner vil fremdeles gjelde, men det blir for enkelt å påstå at 1 kW er 1 kW uansett. Så er det jo også kWh som er interessant her slik at du får dobbel feil.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

"Han peker videre på at Leaf kjørte med 17-tommersfelger, noe som kan ha bidratt til høyere forbruk sammenlignet med VW e-Golf og Hyundai Ioniq som sto på 16-tommere."

 

Ror han litt der? BMW i3 har 19 tommers felger på vinterdekk og 20 tommere på sommerdekk. Er nok ikke til å komme unna at Hyundai har laget en svært god bil med Ioniq. Spent på hva de får til med Kona.

 

BMW har sykkeldekk med kontaktflate = 0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...