Gå til innhold

Nissan: – Ingen grunn til å tvile på forbrukstallene på nye Leaf


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke problemet med å bruke 1,95 kw pr mil. Med min strømpris på 70 øre kw/h blir det under 1,4 kroner i drivstoffutgifter pr mil. Når man da i tillegg har alle elbilfordeler i tillegg,blir det svært god butikk å kjøpe Nissan Leaf. Løp og kjøp.

Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke problemet med å bruke 1,95 kw pr mil. Med min strømpris på 70 øre kw/h blir det under 1,4 kroner i drivstoffutgifter pr mil. Når man da i tillegg har alle elbilfordeler i tillegg,blir det svært god butikk å kjøpe Nissan Leaf.

 

Poenget er vel ikke det, men at rimeligste med varmepumpe ligger 40.000 kr over neste, og omtrent like gode Hyundai Ioniq
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke problemet med å bruke 1,95 kw pr mil. Med min strømpris på 70 øre kw/h blir det under 1,4 kroner i drivstoffutgifter pr mil. Når man da i tillegg har alle elbilfordeler i tillegg,blir det svært god butikk å kjøpe Nissan Leaf. Løp og kjøp.

 

Det er jo ikke kostnaden som er problemet, folk vill jo komme seg X antall kilometer og om de ikke gjør det så blir de jo så-klart skuffet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Han peker videre på at Leaf kjørte med 17-tommersfelger, noe som kan ha bidratt til høyere forbruk sammenlignet med VW e-Golf og Hyundai Ioniq som sto på 16-tommere."

 

Ror han litt der? BMW i3 har 19 tommers felger på vinterdekk og 20 tommere på sommerdekk. Er nok ikke til å komme unna at Hyundai har laget en svært god bil med Ioniq. Spent på hva de får til med Kona.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

"Han peker videre på at Leaf kjørte med 17-tommersfelger, noe som kan ha bidratt til høyere forbruk sammenlignet med VW e-Golf og Hyundai Ioniq som sto på 16-tommere."

 

Ror han litt der? BMW i3 har 19 tommers felger på vinterdekk og 20 tommere på sommerdekk. Er nok ikke til å komme unna at Hyundai har laget en svært god bil med Ioniq. Spent på hva de får til med Kona.

 

Uklarheten skyldes at Marcussen hos Nissan er upresis når han bruker høydetommerne på felgene som årsaksbeskrivelse. Det som er den egentlige forklaringen er at hjulene med høyere antall tommer felg også er levert og påsatt dekk som er bredere (215/ vs 205/). Og det er denne breddeøkningen på dekkene som det egentlig menes er forklaringen på et høyere strømforbruk (pga økt luftmotstand og rullemotstand).

 

Altså, de smale (men 19 tommers felghøye) pizzahjulene på Bmw i3 kan ikke sammenlignes med dette.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Leafen vår, 2012 mod ligger i snitt på ca 1,9KWh/mil, og teslaen vår ligger på ca 2,1KWh/mil. Ikke spesielt gode tall for nissan sin del, men det må sies at mesteparten av småkjøringa er det leafen som får. At nissan fortsatt sliter med høye forbrukstall overrasker litt. De har jo hatt plenty av muligheter til å lære fra tidligere solgte leaf.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror Hyundai Ioniq har lavere forbruk er pga batteritype. Ioniq bruker Lithium-polymer batteri,Nissan bruker Lithium-ion meiner jeg. Jeg har lest at Lithium-polymer lagrer meir effekt pr celle og tåler fleire ladesykluser enn Lithium-ion batterier. Kansje derfor Ioniq har lavest forbruk..?

 

Forbruk har ingenting med batterikjemien å gjøre, utover om batteriet er tungt eller lett

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tror Hyundai Ioniq har lavere forbruk er pga batteritype. Ioniq bruker Lithium-polymer batteri,Nissan bruker Lithium-ion meiner jeg. Jeg har lest at Lithium-polymer lagrer meir effekt pr celle og tåler fleire ladesykluser enn Lithium-ion batterier. Kansje derfor Ioniq har lavest forbruk..?

Forbruk har ingenting med batterikjemien å gjøre, utover om batteriet er tungt eller lett

 

Indre motstand i batteriet kan være forskjellig og kan ha noe å si

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror Hyundai Ioniq har lavere forbruk er pga batteritype. Ioniq bruker Lithium-polymer batteri,Nissan bruker Lithium-ion meiner jeg. Jeg har lest at Lithium-polymer lagrer meir effekt pr celle og tåler fleire ladesykluser enn Lithium-ion batterier. Kansje derfor Ioniq har lavest forbruk..?

Forbruk har ingenting med batterikjemien å gjøre, utover om batteriet er tungt eller lett
Indre motstand i batteriet kan være forskjellig og kan ha noe å si

Ja enig i det. Hvis vi sammenligner med en forbrenningsmotor så ser vi at en motor som går på diesel kjører ca 30% lengre pr liter diesel i forhold til en samme type bil med bensinmotor. Altså er det 30% meir energi i diesel enn bensin. Det samme kan være tilfellet med Lithium-polymer batteriet på Ioniq. Cellene i Litihium-polymer klarer å lagre meir energi pr celle enn Lithium-ion batteri og ergo kjører el-motoren lengre pr celle med strøm en Lithihum-ion. Det gir automatisk lavere forbruk på Lithium-polymer pr km pga større energitetthet i batteriet og kjørelengden øker og det gjennomsnittlige forbruket går ned. Hva slags andre forhold skulle virke inn på Nissan Leaf i forhold til Hyundai Ioniq? Det er jo 2 nokså like elbiler med batteri,elmotor og 4 hjul. Jeg tror hemmeligheten ligger i batterikjemien. Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg tror Hyundai Ioniq har lavere forbruk er pga batteritype. Ioniq bruker Lithium-polymer batteri,Nissan bruker Lithium-ion meiner jeg. Jeg har lest at Lithium-polymer lagrer meir effekt pr celle og tåler fleire ladesykluser enn Lithium-ion batterier. Kansje derfor Ioniq har lavest forbruk..?

Forbruk har ingenting med batterikjemien å gjøre, utover om batteriet er tungt eller lett
Indre motstand i batteriet kan være forskjellig og kan ha noe å si

Ja enig i det. Hvis vi sammenligner med en forbrenningsmotor så ser vi at en motor som går på diesel kjører ca 30% lengre pr liter diesel i forhold til en samme type bil med bensinmotor. Altså er det 30% meir energi i diesel enn bensin. Det samme kan være tilfellet med Lithium-polymer batteriet på Ioniq. Cellene i Litihium-polymer klarer å lagre meir energi pr celle enn Lithium-ion batteri og ergo kjører el-motoren lengre pr celle med strøm en Lithihum-ion. Det gir automatisk lavere forbruk på Lithium-polymer pr km pga større energitetthet i batteriet og kjørelengden øker og det gjennomsnittlige forbruket går ned. Hva slags andre forhold skulle virke inn på Nissan Leaf i forhold til Hyundai Ioniq? Det er jo 2 nokså like elbiler med batteri,elmotor og 4 hjul. Jeg tror hemmeligheten ligger i batterikjemien.

Vekt og luftmotstand spiller inn, det siste særlig ved høyere hastigheter. Og om li-poly veier mindre pr energi enhet, så reduseres også vekten.

Rullemotstand kan også spille inn, om fabrikken ikke har gjort jobben sin. Bilen er vel produsert i England. ?

Lenke til kommentar

"Han peker videre på at Leaf kjørte med 17-tommersfelger, noe som kan ha bidratt til høyere forbruk sammenlignet med VW e-Golf og Hyundai Ioniq som sto på 16-tommere."

 

Ror han litt der? BMW i3 har 19 tommers felger på vinterdekk og 20 tommere på sommerdekk. Er nok ikke til å komme unna at Hyundai har laget en svært god bil med Ioniq. Spent på hva de får til med Kona.

 

Ut fra tallene som presenteres, er Kona nesten like effektiv som Ioniq, og ville nok lagt seg på et snitt på rundt 1,6 vil jeg tro. At batteritypen de bruker er mere effektiv kan selvsagt være med på å avgjøre endel, da Kona er høyere enn Ioniq og heller ikke like strømlinjeformet. Det lave tallet de leverer er en gledelig overraskelse for oss som kommer til å kjøpe den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke problemet med å bruke 1,95 kw pr mil. Med min strømpris på 70 øre kw/h blir det under 1,4 kroner i drivstoffutgifter pr mil. Når man da i tillegg har alle elbilfordeler i tillegg,blir det svært god butikk å kjøpe Nissan Leaf. Løp og kjøp.

 

Det har vel litt å si for rekkevidden kanskje? :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dekktype og bredde har svært mye å si. Jeg har 20% mindre forbruk med 205 Nokian vinterdekk i forhold til 225 Michelin sommerdekk - Sport. Målt tur-retur Grimstad innenfor en uke før og etter bytte, kjøreforhold ellers er like.

Naboen har mindre forbruk med piggdekk og skiboks enn med sommerdekk og skiboks.

 

Kommer til å velge andre sommerdekk ved bytte - Michelindekkene har merking som relativt dårlige på forbruk og støy men sitter veldig godt på veien; det fiines alternativer i samme dimensjon som er langt mer effektive også fra Michelin.

 

Dekkvalget har derfor svært mye å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg forstår ikke problemet med å bruke 1,95 kw pr mil. Med min strømpris på 70 øre kw/h blir det under 1,4 kroner i drivstoffutgifter pr mil. Når man da i tillegg har alle elbilfordeler i tillegg,blir det svært god butikk å kjøpe Nissan Leaf. Løp og kjøp.

 

Det har vel litt å si for rekkevidden kanskje? :D

Ja det har litt for rekkevidden å si,men strøm er billig uansett i forhold til bensin. Pluss alle andre elbilgoder. En Nissan Leaf er bortimot servicefri, bytter stort sett bare pollenfilter på service. Hvor mye sparer man ikke på det? Og denne rekkeviddeangsten er fullstendig overdrevet. Jeg sammenligner lading med dopapir. Man går jo ikke på butikken å kjøper dopapir når det er fritt og man sitter hjemme på do..slik er det med elbillading også. Alle som kjøper elbil har en bestemt plan for lading og forbruk og trenger ikke bekymre seg for å gå tom for strøm. Folk bruker masse strøm til boblebad,badstuer og store hus og hytter som skal varmes opp for masse penger året rundt. Da tror jeg ikke det har noe som helst slags innvirkning på pengeboken til folk om en elbil bruker litt meir strøm enn en annen.

Ta f.eks Nissan Leaf. På gjennomsnittlig kjøring,20 000 kilometer i året, bruker den følgende: 20 000km er 2000 mil og hvis den bruker ca 1,98 kw pr mil og Hyundai Ioniq bruker 1,41 kw så bruker Nissan Leaf 0,57 kw mindre pr mil. Med en kjørelengde på 2000 mil pr år blir det 0,57 ganger 2000 mil som er 1140kw/h. Med min strømpris på 70 øre kw/h blir det: 1140kw/h ganger 0,7 kroner= 798 kroner pr år.

En pengesum som ikke er meir enn man lett bruker på ett enkelt restaurantbesøk en kveld i året. For min del bruker jeg nok 798 kroner på restaurant mange 10 talls ganger pr år.

I den store sammenheng og i de aller fleste familieøkonomier er 798 kroner for ingenting å regne. F.eks er det halvparten av hva det koster for å dra på verksted for oljeskift på en fossilbrensel bil en gang i året,noe man slipper på en elbil.

Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar

 

 

Jeg forstår ikke problemet med å bruke 1,95 kw pr mil. Med min strømpris på 70 øre kw/h blir det under 1,4 kroner i drivstoffutgifter pr mil. Når man da i tillegg har alle elbilfordeler i tillegg,blir det svært god butikk å kjøpe Nissan Leaf. Løp og kjøp.

Det har vel litt å si for rekkevidden kanskje? :D
Ja det har litt for rekkevidden å si,men strøm er billig uansett i forhold til bensin. Pluss alle andre elbilgoder. En Nissan Leaf er bortimot servicefri, bytter stort sett bare pollenfilter på service. Hvor mye sparer man ikke på det? Og denne rekkeviddeangsten er fullstendig overdrevet. Jeg sammenligner lading med dopapir. Man går jo ikke på butikken å kjøper dopapir når det er fritt og man sitter hjemme på do..slik er det med elbillading også. Alle som kjøper elbil har en bestemt plan for lading og forbruk og trenger ikke bekymre seg for å gå tom for strøm. Folk bruker masse strøm til boblebad,badstuer og store hus og hytter som skal varmes opp for masse penger året rundt. Da tror jeg ikke det har noe som helst slags innvirkning på pengeboken til folk om en elbil bruker litt meir strøm enn en annen.

Ta f.eks Nissan Leaf. På gjennomsnittlig kjøring,20 000 kilometer i året, bruker den følgende: 20 000km er 2000 mil og hvis den bruker ca 1,98 kw pr mil og Hyundai Ioniq bruker 1,41 kw så bruker Nissan Leaf 0,57 kw mindre pr mil. Med en kjørelengde på 2000 mil pr år blir det 0,57 ganger 2000 mil som er 1140kw/h. Med min strømpris på 70 øre kw/h blir det: 1140kw/h ganger 0,7 kroner= 798 kroner pr år.

En pengesum som ikke er meir enn man lett bruker på ett enkelt restaurantbesøk en kveld i året. For min del bruker jeg nok 798 kroner på restaurant mange 10 talls ganger pr år.

I den store sammenheng og i de aller fleste familieøkonomier er 798 kroner for ingenting å regne. F.eks er det halvparten av hva det koster for å dra på verksted for oljeskift på en fossilbrensel bil en gang i året,noe man slipper på en elbil.

 

Man bør nok bytte bremsevæske på en Leaf like ofte som på andre biler. Kjølevæske er også en fordel å skifte hvis man vil unngå problemer. I tillegg til en sjekk av batteriet... Summa summarum er nok servicebehovet veldig mye høyere enn du liker å tro.

 

Og vi har alle gjennomført 4 klasse, så regne kan vi.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg forstår ikke problemet med å bruke 1,95 kw pr mil. Med min strømpris på 70 øre kw/h blir det under 1,4 kroner i drivstoffutgifter pr mil. Når man da i tillegg har alle elbilfordeler i tillegg,blir det svært god butikk å kjøpe Nissan Leaf. Løp og kjøp.

Det har vel litt å si for rekkevidden kanskje? :D
Ja det har litt for rekkevidden å si,men strøm er billig uansett i forhold til bensin. Pluss alle andre elbilgoder. En Nissan Leaf er bortimot servicefri, bytter stort sett bare pollenfilter på service. Hvor mye sparer man ikke på det? Og denne rekkeviddeangsten er fullstendig overdrevet. Jeg sammenligner lading med dopapir. Man går jo ikke på butikken å kjøper dopapir når det er fritt og man sitter hjemme på do..slik er det med elbillading også. Alle som kjøper elbil har en bestemt plan for lading og forbruk og trenger ikke bekymre seg for å gå tom for strøm. Folk bruker masse strøm til boblebad,badstuer og store hus og hytter som skal varmes opp for masse penger året rundt. Da tror jeg ikke det har noe som helst slags innvirkning på pengeboken til folk om en elbil bruker litt meir strøm enn en annen.

Ta f.eks Nissan Leaf. På gjennomsnittlig kjøring,20 000 kilometer i året, bruker den følgende: 20 000km er 2000 mil og hvis den bruker ca 1,98 kw pr mil og Hyundai Ioniq bruker 1,41 kw så bruker Nissan Leaf 0,57 kw mindre pr mil. Med en kjørelengde på 2000 mil pr år blir det 0,57 ganger 2000 mil som er 1140kw/h. Med min strømpris på 70 øre kw/h blir det: 1140kw/h ganger 0,7 kroner= 798 kroner pr år.

En pengesum som ikke er meir enn man lett bruker på ett enkelt restaurantbesøk en kveld i året. For min del bruker jeg nok 798 kroner på restaurant mange 10 talls ganger pr år.

I den store sammenheng og i de aller fleste familieøkonomier er 798 kroner for ingenting å regne. F.eks er det halvparten av hva det koster for å dra på verksted for oljeskift på en fossilbrensel bil en gang i året,noe man slipper på en elbil.

 

Man bør nok bytte bremsevæske på en Leaf like ofte som på andre biler. Kjølevæske er også en fordel å skifte hvis man vil unngå problemer. I tillegg til en sjekk av batteriet... Summa summarum er nok servicebehovet veldig mye høyere enn du liker å tro.

 

Og vi har alle gjennomført 4 klasse, så regne kan vi.

Servicebehovet er ikke mye høyere enn jeg liker å tro nei. Sjekk av batteriet..? Det er solgt 30-40 tusen Leaf i Europa og det er noen ganske få batterier som har hatt feil. Aldri feil på elmotor. Hvor mange forbrenningsmotorer er byttet eller overhalt i Europa på nyere biler av alle merker..ti-tusener på ti-tusener.

Noe som aldri vil skje med motorene på elbiler pga den svært enkle konstruksjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...