Gå til innhold

ANMELDELSE: Age of Empires: Definitive Edition


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Fordi Windows Store er helt forjævlig ræva. Kjøpte Rise of the Tomb Raider der, aldri om jeg kjøper et spill der igjen.

 

Eller så har du de som må laste ned 100 GB gang på gang på gang på gang fordi skiten ikke klarer å patche. UWP er også en uting, som er døden for alt som heter mods, eller noe annet som fikser/legger til noe/forbedrer/endrer noe i spillet.

Hvorfor er det ræva? Fungerer ikke spillet?

 

Hadde problemer med å få det til å fungere, og når jeg så fikk det til å fungere så syntes jeg det kjørte fryktelig dårlig i forhold til hardware.

Testet en piratkopi og fikk ca 30fps mer.

 

Var også andre ting jeg var misfornøyd med, men husker ikke nå. Er uansett helt forferdelig at man ikke skal kunne kjøre noe overlay eller modde noe som helst.

Lenke til kommentar

Fordi Windows Store er helt forjævlig ræva. Kjøpte Rise of the Tomb Raider der, aldri om jeg kjøper et spill der igjen.

 

Eller så har du de som må laste ned 100 GB gang på gang på gang på gang fordi skiten ikke klarer å patche. UWP er også en uting, som er døden for alt som heter mods, eller noe annet som fikser/legger til noe/forbedrer/endrer noe i spillet.

 

Nå er det vel 2 år siden Rise of the Tomb Raider kom ut, så det er vel en viss mulighet for at Windows Store funker noe bedre nå. Har titler som Gears, og Forza som er ganske store, men så vidt jeg har forstått lastes ikke hele ned når de titlene oppdaterer lenger.

Noe uenig ang mods. Det er tilrettelagt for mods på Xbox, som også bruker Windows Store. Så det er ikke umulig det samme vil bli tilgjengelig på PC spill også.

Lenke til kommentar

 

 

Har brukt mange timer på AoE2-remasteren, men også den har et problem med at AIen blir veldig forutsigbar. Etter at man har spilt noen runder så skjønner man etterhvert hvordan AIen kommer til å reagere og så er det bare å planlegge deretter. Det største mysteriet for meg er hvorfor AIen først bygger opp en enorm hær for så å sende bare noen få soldater av gangen som enkelt blir skutt ned av tårnene mine, og den gjør dette om og om igjen.

er det ikke bare på lavere vanskelighetsgrader dette skjer? På hard og verre sender de temmelig solide hærer. Men uansett hvor stor hærer de sender er det alltid all out attack uten noe som helst tanke på å overleve. Istedenfor å beskytte katapulter etc bare stormer de inn og blir slakta av slottene.

 

 

Jeg skrudde opp vanskelighetsgraden til moderate eller hard og spilte mot tre forskjellige motstandere. En av dem gjorde noe fornuftig og prøvde å lage problemer for meg ved å sende masse skip tidlig i spillet, men deretter stoppet det opp for han; han sluttet helt å bygge nye ting og sende angrep og bare ble irrelevant. En av spillerne ble helt overkjørt av den andre før jeg rakk å blande meg inn og den som var igjen endte med en ganske stor hær. Irriterende nok gjorde han ikke noe forsøk på å angripe og jeg måtte selv sende flere hærer for å slite han ned.

 

Jeg har også lest at på de vanskeligste settingene så får AIen rett og slett starte med flere ressurser. Det er ikke den typen vanskelighetsgrad jeg vil ha. Jeg vil at han skal spille smartere, ikke få et forsprang.

 

 

Om du ønsker en bedre AI ville jeg anbefalt resonance bot for HD, men også denne lar seg lure ganske enkelt. Ellers kan du skaffe deg voobly-klienten og bryne deg mot barbarian AI som sannsynligvis er den beste AI'en laget for Age of Empires 2, men selv denne klarer verdens beste spiller, The Viper, å slå 1vs2. For oppriktig motstand må man nok dessverre over på multiplayer da det rett og slett ikke finnes AI'er i aoe2 som måler seg mot gode spillere.

 

Lenke til kommentar

Jeg var som en del andre her på forumet negativ til at dette spillet kun kunne skaffes i Microsoft Store og ikke på Steam. Jeg liker å ha alt av spill på Steam, men samtidig innser jeg nå at det er sunt at Steam får litt konkurranse av andre aktører.

 

Var det flere av dere som hadde problemer med å i det hele tatt starte opp spillet ved lanseringen? Jeg måtte legge til "US English keyboard" i Windows for å i det hele tatt motta en oppdatering i Microsoft Store som gjorde at det gikk an å starte opp Age of Empires DE. Denne løsningen står heldigvis nå på support siden til Age of Empires sin offisielle nettside, men jeg leser nå at utvikleren holder på å fikse dette med en kommende update.

 

Når det kommer til denne remasteren av Age of Empires, så får dette en stor tommel opp fra meg. Nostalgi-nivået er på topp (jeg er nok blant de "gamle" her som spilte Age of Empires 1 før 2en var lansert) og det at LAN multiplayer følger med spillet overrasket med veldig postitivt. Det virker som om utvikleren av denne remaken har lagt mye kjærlighet og tid i denne nyversjonen, så jeg ser veldig frem til Age of Empires 2 Definitive Edition =)

Lenke til kommentar

 

 

 

Har brukt mange timer på AoE2-remasteren, men også den har et problem med at AIen blir veldig forutsigbar. Etter at man har spilt noen runder så skjønner man etterhvert hvordan AIen kommer til å reagere og så er det bare å planlegge deretter. Det største mysteriet for meg er hvorfor AIen først bygger opp en enorm hær for så å sende bare noen få soldater av gangen som enkelt blir skutt ned av tårnene mine, og den gjør dette om og om igjen.

er det ikke bare på lavere vanskelighetsgrader dette skjer? På hard og verre sender de temmelig solide hærer. Men uansett hvor stor hærer de sender er det alltid all out attack uten noe som helst tanke på å overleve. Istedenfor å beskytte katapulter etc bare stormer de inn og blir slakta av slottene.

 

 

Jeg skrudde opp vanskelighetsgraden til moderate eller hard og spilte mot tre forskjellige motstandere. En av dem gjorde noe fornuftig og prøvde å lage problemer for meg ved å sende masse skip tidlig i spillet, men deretter stoppet det opp for han; han sluttet helt å bygge nye ting og sende angrep og bare ble irrelevant. En av spillerne ble helt overkjørt av den andre før jeg rakk å blande meg inn og den som var igjen endte med en ganske stor hær. Irriterende nok gjorde han ikke noe forsøk på å angripe og jeg måtte selv sende flere hærer for å slite han ned.

 

Jeg har også lest at på de vanskeligste settingene så får AIen rett og slett starte med flere ressurser. Det er ikke den typen vanskelighetsgrad jeg vil ha. Jeg vil at han skal spille smartere, ikke få et forsprang.

 

 

Om du ønsker en bedre AI ville jeg anbefalt resonance bot for HD, men også denne lar seg lure ganske enkelt. Ellers kan du skaffe deg voobly-klienten og bryne deg mot barbarian AI som sannsynligvis er den beste AI'en laget for Age of Empires 2, men selv denne klarer verdens beste spiller, The Viper, å slå 1vs2. For oppriktig motstand må man nok dessverre over på multiplayer da det rett og slett ikke finnes AI'er i aoe2 som måler seg mot gode spillere.

 

 

 

Jepp. Problemet mitt med multiplayer er at jeg stort sett møter to typer spillere; de som ikke har peiling og de som har vunnet omtrent før jeg har kommet i gang. Jeg liker å bruke lang tid på å bygge opp sivilisasjonen min (det er selve moroa for min del) og orker ikke spille mot rushere.

Lenke til kommentar

 

En annen STOR bakdel, er at det kun er i windows store. Noe som gjør at jeg ikke kjøper det.

En annen STOR fordel, er at det er i Windows Store, Noe som gjør at jeg vurderer å kjøpe det. ;)

 

 

 

 

Fordi Windows Store er helt forjævlig ræva. Kjøpte Rise of the Tomb Raider der, aldri om jeg kjøper et spill der igjen.

 

Eller så har du de som må laste ned 100 GB gang på gang på gang på gang fordi skiten ikke klarer å patche. UWP er også en uting, som er døden for alt som heter mods, eller noe annet som fikser/legger til noe/forbedrer/endrer noe i spillet.

Nå er det vel 2 år siden Rise of the Tomb Raider kom ut, så det er vel en viss mulighet for at Windows Store funker noe bedre nå. Har titler som Gears, og Forza som er ganske store, men så vidt jeg har forstått lastes ikke hele ned når de titlene oppdaterer lenger.

Noe uenig ang mods. Det er tilrettelagt for mods på Xbox, som også bruker Windows Store. Så det er ikke umulig det samme vil bli tilgjengelig på PC spill også.

 

 

 

 

Holder meg langt unna dette spillet før det kommer til Steam, UTEN Windows Store. Samme som med Ubisoft sine spill, jeg kan ikke fordra Uplay. Origin går til nød.

Det var da voldsomt så negative folk var til Windows Store. Jeg hadde forstått det om du sitter med en PS4 og det kun er tilgjengelig for XBOX, men det tar deg 2 minutter å sette opp en betalingskonto i Windows Store, og spillet havner akkurat på samme plass som om du skulle kjøpt det hos Steam.

 

Jeg kan egentlig ikke se hviken praktisk forskjell det egentlig har for dere? Er det kun prinsipp? Det er ikke slik at Steam er perfekt det heller: Jeg unngår det om jeg kan.

 

 

 

 

Fordi Windows Store er helt forjævlig ræva. Kjøpte Rise of the Tomb Raider der, aldri om jeg kjøper et spill der igjen.

 

Eller så har du de som må laste ned 100 GB gang på gang på gang på gang fordi skiten ikke klarer å patche. UWP er også en uting, som er døden for alt som heter mods, eller noe annet som fikser/legger til noe/forbedrer/endrer noe i spillet.

Hvorfor er det ræva? Fungerer ikke spillet?

 

Om du driver med onlinespilling osv kan jeg kanskje forstå det, men for et spill som AOE, som for svært mange bare spilles lokalt, er det vel ikke den store forskjellen? Og det er vel strengt tatt ikke prosentvis så mange som driver med mods eller på død og liv må ha siste patch heller?

 

 

 

Jeg vil tro at folk flest liker å ha "alt på et sted" så for de fleste så blir jo det Steam som fort er det mest aktuelle da det er som oftest der folk har flest spill.

 

For min del så er jeg ikke noen voldsomt stor fan av Steam. UX-designet er eldgammelt og utdatert, føles ikke spesielt moderne i det hele tatt og det blir jo aldri forandret eller forbedret virker det som. Men jeg ser jo fordelen av å ha alt på ett og samme sted.

 

En positiv ting med Steam er at de har temmelig solide spillsalg temmelig ofte. Jeg har fulgt med på Windows Store på grunn av Sea of Thieves, Forza, Halo, Shadow of War osv og det er så godt som aldri salg og når det først er salg så har spillet gjerne vært ute i type 1,5-2 år minimum og salgene er temmelig dårlig. Sammenlignet med Steam hvor du ofte ser spill på salg fra de type 4-5 mnd gamle, og når de nærmer seg 1 år så ser du de gjerne til halv pris. Windows Store har aldri vært i nærheten.

 

Microsoft kjører også helt ræva valutakonvertering, så et spill som koster 60 USD prises til 649 kr i Windows Store. Det er over 10x når de regner om fra dollar til kroner som jo er helt på viddene. En startpris på 649 kr for PC-spill er også helt latterlig høyt. De forsøker ikke å være konkurransedyktige på pris i det hele tatt og derfor er jeg en stor motstander av at spill skal selges eksklusivt via en slik plattform.

 

Du kan si hva du vil om Steam, men til tross for at de har såpass stor markedsandel når det kommer til salg og distribusjon av PC-spill så har de faktisk aldri misbrukt sin markedsposisjon ved å rævkjøre oss forbrukere med horrible spillpriser.

 

 

 

Men Windows Store og UWP-spill har vært en heller dårlig opplevelse for min del så langt. Jeg eier Forza Horizon 2, Forza Motorsport 7 og Sea of Thieves Alpha/BETA og det er temmelig mye å utsette på den opplevelsen.

 

For å kunne spille online via "UWP-spill" så må du ha Windows Firewall aktivert. Når jeg spilte Forza Horizon 2 så hadde jeg Symantec Endpoint Protection installert med sin egen brannmur så Windows Firewall var da deaktivert, og da nektet Windows Store / Xbox / UWP å la meg koble til online. Kjørte du nettverkstesten i Xbox-appen så ville den alltid feile. Det er det samme når jeg tester den dag i dag, deaktiverer jeg Windows Firewall så vil den rapportere "Server Connectivity: ! Blocked". Dette er jo helt på trynet. UWP-spill fungerer fremdeles dårlig med G-Sync med mindre du kjører fullscreen og Windows Store har til stadighet utfordringer med å oppdatere apper og spill og gir deg bare helt uforståelige feilmeldinger som ikke får deg noen steder.

 

 

Det føles også veldig rotete å måtte forholde seg til Windows Store for kjøp, installasjon og oppdateringer. Også må du forholde deg til Xbox-appen for venneinvitasjoner, vennesamtaler osv.. Og skal du administrere Alpha/BETA så må det gjøres i en tredje app som heter Xbox Insider Hub.

 

 

Også er det jo en gang sånn at jeg har alle vennene mine på Steam, jeg har ikke alle på Xbox Live og de fleste har ikke samme brukernavn på Steam som de har på Xbox Live så du får jo masse du må dille med der også som du ikke ville fått på Steam.

 

 

For min del så er det jo også kjekt med Steam da jeg har 12'000 kr i min Steam Wallet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

 

 

For min del så er jeg ikke noen voldsomt stor fan av Steam. UX-designet er eldgammelt og utdatert, føles ikke spesielt moderne i det hele tatt og det blir jo aldri forandret eller forbedret virker det som. Men jeg ser jo fordelen av å ha alt på ett og samme sted.

Det at de har et så gammelt og "utdatert" design er jo en av de bra tingene med Steam. Det er veldig oversiktlig og enkelt å finne frem i. Personlig misliker jeg mange av de nye design paradigmene sterkt slik som touchscreen etterligninger og tendensen til å gjemme bort mest mulig slik at du må klikke en masse for å finne det du er på jakt etter.

Lenke til kommentar

Jeg er generelt kritisk til at man skal endre brukergrensesnitt bare for å endre dem, uavhengig av om det er blitt kritisert eller ikke. Det virker som om det er en tanke at man ikke kan ha samme brukergrensesnitt over lengre tid.

 

En endring jeg ville satt pris på i Steam er om de gjorde det enklere og mer åpenbart hvordan man går inn i innstillingene på hvert enkelt spill. Å gå inn i biblioteket og høyreklikke på titlene er ikke veldig intuitivt og jeg måtte google for å finne det ut.

Endret av Spartapus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...