Gå til innhold

Forskjell på sub og bilsub?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Størrelsen, som regel. Bilsubber er laget for å fungere i ekstremt små rom (en bil). Hjemme-subber er laget for mye større rom og har ofte andre elementer og helt forskjellig tuning. PA-subber er ofte veldig store.

 

Bilsubber har også ofte veldig lav impedans. Typisk 4 ohm og helt ned i under 1 ohm i noen tilfeller. PA-høyttalere har igjen ofte høy impedans og krever store forsterkere for å drives 100%.

Lenke til kommentar

Det stemmer. De har også ofte bærehåndtak og diverse skrufester. Impedansen kan være veldig høy slik at de kan koble mange høyttalere etter hverandre uten å måtte dille med seriekobling eller flere forsterkere. Kobler man en slik høyttaler (kanskje 30 ohm) på en vanlig hifi-forsterker får man veldig lite lyd.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Skal du lage deg en bra subb til bruk inne så er bil subb høyttalere mye bedre en inne element fra foreksempel seas eller vifa. Gladen RS10 eller RS12 fra dynabel.no er bra høyttalere. Til inne bruk. Inne har du ikke en bil kuppe så kassa må veære støre en den er i en bil!

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle verden skulle en bilsub være bedre til innebruk enn en innesub? I en bil får du en helt annen frekvenskurve pga lydbølgene reflekteres i bagasjerommet, noe som gjør at lave frekvenser blir forsterket.

 

En innesub er såklart mye bedre inne enn en bilsub.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For di et bra bil bass ellement er mye bedre til subb bruk en det et hifi ellementer som seas å vifa er.

I gamledager var foreksempel seas å vifa 10" 12" mye dorligere en pioneer bil subb element var. Skal du lage deg en bra subb kasse bør du gå får et bil bass element som foreksempel gladen rs10 rs12. Foreksempel 10" i en 40 - 50 liter kasse.

Eller det fabrikk har opgitt som optimal kasse.

 

Skal du kjøpe en ferdig bass kasse så kjøp en bra kasse til inne bruk. Å ikke gå for alle di billig merkenne.

Lenke til kommentar

For di et bra bil bass ellement er mye bedre til subb bruk en det et hifi ellementer som seas å vifa er.

I gamledager var foreksempel seas å vifa 10" 12" mye dorligere en pioneer bil subb element var. Skal du lage deg en bra subb kasse bør du gå får et bil bass element som foreksempel gladen rs10 rs12. Foreksempel 10" i en 40 - 50 liter kasse.

Eller det fabrikk har opgitt som optimal kasse.

 

Skal du kjøpe en ferdig bass kasse så kjøp en bra kasse til inne bruk. Å ikke gå for alle di billig merkenne.

Ok? Kan du begrunne hvorfor du mener det er bedre?

 

Du vet omgivelsene subben skal stå i har betydning for hvordan det vil spille? Du kan ikke bare putte en 10 tommer i en 40-50 liters kasse og forvente at det spiller bra. Det er helt på bærtur, da det varierer utifra spesifikasjonene på elementet.

Produsentens anbefalinger er vel beregnet for bilbruk, så det er heller ikke å anbefale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke noe som heter beregna til bil eller ikke. Et bil bass element er bare optimaliser for mindre kasser å for dyp bass. Et bil bass element er bedre for frekvenser under 100hz en hva et vanlig hifi element er fra foreksempel vifa å seas. Her er det kunn snakk om å tilpasse kassa til elementet! Inne trenger du støre kasse en i en bil der du kan sleppe unna med mindre kasser på dagens bass elementer.

 

Minn venn har bygd hjemmelagd PA anlegg å brukt mange bil bass høyttalere med bra resultat. Jeg har 2 stk Gladen RS10 som selges som bil bass men fungerer veldig bra til inne bruk. Du må bare bruke ting riktig. Jeg med billigere høyttaler kan få bedre lyd en det en anen får til med et bedre høyttaler element!

Endret av Rowren
Lenke til kommentar

at element for bil er bedre egnet for frekvenser under 100Hz høres da ikke helt logisk ut. 

 

Hjemmebygga som høres bra ut kommer helt an på øret som hører. Jeg har hørt bra hjemmelagde sub'er, men da er det gjort masse beregninger for kassen og det er betalt rimelig brutale summer for elementene og bygging av kassen. Hjemmebygg kan være bra, om man virkelig vet hva man holder på med (det betyr ikke at man har snekkerlinja med elektro som valgfag på vgs - men det sier seg selv at det fort blir dyrere å lage skikkelig hjemme sammenlignet med hva de større produsentene får til (de har kompetanse, årevis med høyere utdannelse, erfaring og penger i ryggen for å gjøre research). Det er ikke bare å smekke sammen en kasse og kline elementer i den (da hadde alle gjort dette).

 

Så jeg bytter neppe ut mine gode gamle B&W DB1 sub'er med noe hjemmespikra kasser med bil-elementer i ;)

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke du hvet helt hva du snakker om her. Du må bremse litt å ikke se på alle andre som amatører. Jeg er ingen amatør å snakker ikke om basskasser som er spikra sammen fort å uten kunskap. Jo i mangr tilfeller så stemmer det at et bra bil bass element er bedre å klarer dype frekvenser bedre en et vanlige hifi elementer! Et bra bil bass element klarer også dypere frekvenser under 40 hz bedre en et PA element klarer.

 

Ring dynabel.no så får du bekrefta det jeg sier om at et bil bass element også er veldi bra til inne bruk å bedre under 100hz en mange vanlige hifi høyttalere som vifa og seas.

 

Veldig mange inne bass høyttalere med forsterker innebygd har også for svak forsterker å kunn 12db deling ved en frekvens. 24db er mye bedre å gir bedre lyd.

 

Husk også på at når du bruker en bass høyttalet så skal du ikke høre at du har en bass høytaler. Det skal høres ut som det kommer fra samme høyttaler.

Endret av Rowren
Lenke til kommentar

Tror ikke du hvet helt hva du snakker om her. Du må bremse litt å ikke se på alle andre som amatører. Jeg er ingen amatør å snakker ikke om basskasser som er spikra sammen fort å uten kunskap. Jo i mangr tilfeller så stemmer det at et bra bil bass element er bedre å klarer dype frekvenser bedre en et vanlige hifi elementer! Et bra bil bass element klarer også dypere frekvenser under 40 hz bedre en et PA element klarer.

 

Ring dynabel.no så får du bekrefta det jeg sier om at et bil bass element også er veldi bra til inne bruk å bedre under 100hz en mange vanlige hifi høyttalere som vifa og seas.

 

Veldig mange inne bass høyttalere med forsterker innebygd har også for svak forsterker å kunn 12db deling ved en frekvens. 24db er mye bedre å gir bedre lyd.

 

Husk også på at når du bruker en bass høyttalet så skal du ikke høre at du har en bass høytaler. Det skal høres ut som det kommer fra samme høyttaler.

Tror heller det er du som ikke har peiling. Jeg har anlegg i både bil og i stua og jeg skjønner ikke hva du mener med at innesub er ikke spiller dybt nok. Min sub som kostet under 10k spiller ned til 19hz som forøvrig er lavere enn hva et menneske klarer å høre.

 

Og når jeg skrev at produsentens anbefalinger så snakket jeg om kassevolum og kassetype. Hvis du leser innlegget mitt en gang til så ser du at det er det som står.

 

Jeg påstår ikke at du er en amatør, men du kommer med grunnløse argumenter om at bilsubber er er bedre, noe som er feil.

 

Det sier seg selv at subber i kasser utviklet av annerkjente produsenter gjennom flere titalls år til nettopp innebruk er bedre enn noe du snekrer sammen selv. Jeg sier ikke at man ikke kan få bilsub er til å spille bra, men at det er bedre er rimelig langt utpå vidda.

 

Gi meg ETT argument for at det er bedre annet enn at "en eller annen bilstereoleverandør" har sagt det.

 

Hva i alle verden er det du sammenligner med? Gladen subber laget for SQ mot Cerwin Vega på elementer?

Endret av Tmz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Først, ta en titt på hifisentralen og diyaudio og se hva andre har gjort. Dette er to gode forum som man kan lese i evigheter.

 

En sub trenger ikke være spesielt kompliserte greier. En haug mdf/kryssfiner, et element, en forsterker (ala hypex) og noen småsaker. Har man tilgang på en god bordsag, sirkelsag med skinne o.l. burde det ikke være spesielt vanskelig å finne seg et ferdig prosjekt som man kan bygge.

 

Jeg hadde funnet meg et prosjekt på en av disse sidene og bygd den. For innkjøp er dynabel.no et greit utgangspunkt.

 

På et typisk gutterom vil en 10-12" sub, i en 40-60 liter kasse, være (mer enn) nok. Rommet vil spile lag med og gi minst 3-6db roomgain så det er nok lydvolum.

Lenke til kommentar

Jeg vil aldri anbefale et pasivt delefilter med spoler når det er snakk om så lave frekvenser som subb har. Her fungerer aktift delefilter best. Foreksempel Beheringer delefilter med 24db deling fungerer veldig bra!

 

Hvordan kan du si at et bilbass element ikke Funker inne å kunn er bra til bilbruk å ikke noe bra til inne bruk? Det er bare tull!!

 

Sitat fra en annen.:

Bil element funker som Fjell og bruke bil element inne. Gjør dette selv. Men som andre sier må du lage en større kasse enn bilkassen! Selv er min ca 50% større en anbefalt på mine subber inne enn i bil på samme element-den skulle egentlig vært enda større for mere trykk i bånn.

 

Jeg har drevet med bilstereo før. Det var lydkvalitet i bil. Inne har jeg en 31 kilo tung CLASD-A forsterker å den legendariske high end cd spilleren

denon dcd-3300. Det sier litt om hvem klasse innen lyd jeg har lagt meg på.

 

Jeg er nå 40 år. Jeg har altid likt å skru å bygge ting.

 

Di fleste basskasser er kun en vanlig kasse med bassrør der kassens volum å bassport er tilpasset et element å hvor det skal brukes.

 

Grunnen til at en bilbass kasse ikke låter like bra inne som i bil er kunn at kassa er for liten siden i en bil får du hjelp av bil kuppe noe du ikke får inne. Dermed må samme høyttaler element ha større kasse om du bruker det inne.

 

Bilbass gjenom årrekkr er blit utvikla å optimalisert for bass bruk.

 

Min venn har ca. 40 hjemelagde basskasser med bil subb elementer. Hann har også fabrikk lagde pa bass horn kasser. Bil basser spiller like bra som pa bass kasser å bil elementer spiller bedre i dype frekvenser!!

 

Det kommer an på hvordan du bruker et høyttaler element.

 

Her vil jeg anbefale deg å bruke noe som dette

 

RSX10 eller RSX12

 

http://www.dynabel.no/bilstereo/subwoofere/subwoofere/10/gladen-rsx-10-10-subwoofer

Lenke til kommentar

Dynabel er mye mere en kunn en grei begynelse. Di seller bilstereo til norgesmestere å til folk som vinner DB konkuranser! Dynabel er en gammel bedrift med mye kunskap.

 

Bilstereo subb ellementer i riktig kasse fungerer veldig bra til inne bru som alt annet. Jeg ville aldri ha valgt et hifi element fra vifa å seas fremfor gladen RSX10 eller 12 eller lignende! Å det står jeg fast ved helt til jeg dør!

Lenke til kommentar

Hei

Skal bygge passiv sub å ha på gutterommet og lurer på kva er forskjellen på bilsub og pa sub?

Direkte svar på det du lurer på. PA. Bass element har ikke den samme slaglende som en bill bass har å klarer ikke dypbass like bra som det et bilBass element klarer. PA element er som det heter på fagspråket lettdreven høyttaler å trenger ganske stor kasse. Du klarer deg med 10" eller 12" bilbass i relatift liten kasse men du må ofte opp i 15" pa bass i store kasser.

 

Jeg anbefaler ikke et PA element. Her er et bra bilbass element mye bedre!

Endret av Rowren
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke man skal henge seg så mye opp i bil/pa/hifi/film type subelement. En høyttaler er en haug med kompromiss, en sub er en enkel variant av en høyttaler. Så velger man element etter behov. Derfor anbefales det at man finner en kjent oppskrift og følger den.

 

Det kan godt hende de du refererer til er egnet til en typisk subwoofer, men det gjør sikkert også noe fra seas, scanspeak m.m.

 

En plateforsterker med innebygd delefilter er den enkleste måten å både drive og tilpasse subwooferen til rommet (e.g. hypex).

 

Dynabel er et flott utgangspunkt, men det kommer an på hva man er ute etter. De fører en del merker, men ikke alt som kan være interessant.

 

En tommelregel, som er kjekk å ha i mente,  for design av høyttalere er at du kan ha to av tre egenskaper: 1) Bass Extension, 2) Efficiency 3) Small Enclosure (Ref).

 

Så f.eks mye bass fra liten kasse vil bety kraftig forsterker. Eller omvendt PA (høy sensitivitet) element i stor kasse betyr lite behov for watt.

Lenke til kommentar

Først, ta en titt på hifisentralen og diyaudio og se hva andre har gjort. Dette er to gode forum som man kan lese i evigheter.

 

En sub trenger ikke være spesielt kompliserte greier. En haug mdf/kryssfiner, et element, en forsterker (ala hypex) og noen småsaker. Har man tilgang på en god bordsag, sirkelsag med skinne o.l. burde det ikke være spesielt vanskelig å finne seg et ferdig prosjekt som man kan bygge.

 

Jeg hadde funnet meg et prosjekt på en av disse sidene og bygd den. For innkjøp er dynabel.no et greit utgangspunkt.

 

På et typisk gutterom vil en 10-12" sub, i en 40-60 liter kasse, være (mer enn) nok. Rommet vil spile lag med og gi minst 3-6db roomgain så det er nok lydvolum.

Og jeg spør igjen, hvorfor mener du at dette vil spille bedre? Hva gjør glade elementer bedre enn f.eks xtz, Focal eller Arendals?

 

Og det er ikke enkelt å få en sub til å spille bra i stua med masse refleksjoner og frekvensspikes fra vegger. Det er faktisk noe av det vanskeligste å få til bra.

 

Som sagt så sier jeg ikke at det ikke kan spille bra, men at det er bedre er det jeg ikke er enig i. Og når det er en innesub er det greit at kassa ikke ser ut som noe man har funnet på dynga heller.

Lenke til kommentar

Som Ikek sa. Jeg tror ikke man skal henge seg så mye opp i bil/pa/hifi/film type subelement. Jeg er helt enig.

 

Men skal man ha rein bra bass lyd der subben går dypt ned så er et bra bil bass element et veldig bra valg fremfor et pa ellement eller hifi element fra seas å vifa.

Husk at en pa bass kasse ofte er stor å ofte må ha både 24 db aktiv delefilter å equalizer for å låte riktig. Et bil element kan ha bra lyd med enklere utstyr.

 

Det enkleste er jo å lage noe noen andre ha hatt sukses med før. Men om man lager en 50 liter kasser til foreksempel gladen rsx10 tommer type bil bass å tilpasser bassrøret så pleier det også å bli bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...