Gå til innhold

Nå innføres unnlatelsegebyr


Mr.M

Anbefalte innlegg

Med disse nye reglene er det viktig å holde tunga riktig i munnen ved kjøp/salg av kjøretøy.

 

Kjøpte en snøscooter sent fredags kveld. Vi ordnet omregistrering på nett, fikk ikke ordnet forsikring da det var stengt, men dette skulle ikke være noe problem fordi selger fikk naturligvis heller ikke sagt opp sin forsikring. Mandags morgen ringer jeg og ordner forsikring, selger sier opp sin forsikring, jeg betaler omregistreringsgebyret og får den flyttet over på meg. To dager senere får jeg faktura i posten pålydende 450kr, gebyr for 3 dager manglende forsikring.

 

Forsikringsavtaleloven §7-2 (eierskifte) sier følgende:

Skifter den ting forsikringen er knyttet til eier, og ikke annet er avtalt, gjelder forsikringen også til fordel for den nye eier.

 

Men den nye regelen i Bilansvarslova §17 a. (gebyr til Trafikkforsikringsforeningen) sier følgende:

Om ei motorvogn ikkje er trygda etter § 15 fyste punktum, skal eigaren betale eit gebyr til Trafikkforsikringsforeningen. Ved eigarskifte skal den nye eigaren betale gebyr sjølv om trygda frå den tidlegare eigaren gjeld etter forsikringsavtaleloven § 7-2.

 

Så selv om snøscooteren var forsikret må jeg betale 450kr i gebyr for manglende forsikring   :wallbash: 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker temmelig firkantet hvis de holder på slik. Men de dekker seg vel bak at forsikring kan kjøpes online 24/7 antar jeg?

 

Dog, er ikke det "uproblematisk" dvs. den prisen man får generert "automatisk" på nettsider er ikke alltid sammenfallende det man oppnår ved å snakke med en kundebehandler. Er det bil, kan man også f.eks. bli enige om at bonusen flyttes fra gammel til ny bil, mens man får lov å ha bonusen og skilter ei uke til for å selge gamle bilen. Dessuten kan det være tillegg i forsikringen man kan velge vekk kun ved å snakke med kundebehandler, mens online går det ikke. etc.

 

Spørsmålet jeg stiller meg er hvorvidt de har lov til dette? Jeg mener, hva i et lignende kjøpstilfelle (fredagskveld) men hvor man ønsker å innlevere skiltene for å unngå straffegebyr? Jeg har aldri være på Trafikkstasjon utenom åpningstiden, men det er vel en brevsprekk/postkasse man dytter de inn i? Men hvordan skal man dokumentere det?

 

Den såkalte tre-dagers fristen ved kjøretøy som bytter eier, var vel med tanke på helg (stengt) og at man får litt tid å områ seg.

 

Hvis man ikke kan få avskiltet et kjøretøy 24/7 så mener jeg de heller umulig kan ha lov å innkreve gebyr fra første time. Det er min mening i alle fall.

 

P.S. legge til at jeg aldri har vært borte i eierskifte/registrering via nett hos vegvesenet hittil, så får ta forbehold om hva skjema for dette inneholder av punkter.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hos Statens Vegvesen står det at man må tegne forsikring innen tre dager

 

 


"Husk å forsikre kjøretøyet allerede fra salgsdatoen (dagen salgsmelding ble sendt). Har du ikke forsikring innen tre dager fra salgsdatoen, vil du få gebyr for hver dag kjøretøyet er uforsikret."

 

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/salgsmelding-og-omregistrering/godkjenn-salgsmelding

 

Det kan vel tolkes som at man har tre dager på seg? I så fall er praksisen til Trafikkforsikringsforeningen feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...