Gå til innhold

Jobbmesse?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger en sommerjobb eller helgejobb. Jeg kom over at det skal være en slags jobbmesse der bedrifter kommer? Men jeg er veldig usikker på om jeg tørr, vet liksom ikke hva det går ut på?

 

Er det noen her som har vert på en slik messe, og vet hvordan det er og hva som skal gjøres? Hva er lurt å gjøre liksom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil trolig være mange små stands med hyggelige folk som du kan prate med, få brosjyrer og annet stæsj.

 

Du vil bare være en av mange som går rundt i hallene og besøker stands, så det er ikke noe press på deg. Er det ikke noe for deg så kan du fint gå etter 5 minutter.

Åja, skjønner! Det står at jeg skal ta med CV og søknad, men lurer litt på hvordan jeg skal få gitt dette? Liksom sier jeg bare at jeg søker etter denne stillingen også gir jeg søknaden?

Lenke til kommentar

Kven er det som arrangerer jobbmessa? Ikkje alle jobbmesser treng å være like, men typisk så har jobbmesser som er arrangert i regi av ungdomsskule eller vidaregåande skule ofte størst fokus på å vise fram mulige yrkesvalg som du kan utdanne deg til, meir enn at dei leitar etter sommarvikarar.

 

Eg tenker umiddlebart at den beste framgangsmåten er å gå rundt på standane og spørre om dei har behov for din arbeidskraft. Dersom dei har det så legg du enten igjen navnet ditt, eller ber om kontaktinformasjon slik at du kan sende inn CV og søknad.

Det å ha med generell søknad på sjølve jobbmessa har nok liten hensikt.

Særleg dersom du er svært ung og uansett ikkje har spesielt mykje på CV'en, så er det heller ikkje eit stort poeng i å levere inn ein ferdig skrevet standardsøknad. Då er det betre at du nyttar muligheita til å vise deg fram for bedrifta, få tak i ein kontaktperson, og vise til denne kontaktpersonen når du etterpå sender inn jobbsøknad.

Lenke til kommentar

Kven er det som arrangerer jobbmessa? Ikkje alle jobbmesser treng å være like, men typisk så har jobbmesser som er arrangert i regi av ungdomsskule eller vidaregåande skule ofte størst fokus på å vise fram mulige yrkesvalg som du kan utdanne deg til, meir enn at dei leitar etter sommarvikarar.

 

Eg tenker umiddlebart at den beste framgangsmåten er å gå rundt på standane og spørre om dei har behov for din arbeidskraft. Dersom dei har det så legg du enten igjen navnet ditt, eller ber om kontaktinformasjon slik at du kan sende inn CV og søknad.

Det å ha med generell søknad på sjølve jobbmessa har nok liten hensikt.

Særleg dersom du er svært ung og uansett ikkje har spesielt mykje på CV'en, så er det heller ikkje eit stort poeng i å levere inn ein ferdig skrevet standardsøknad. Då er det betre at du nyttar muligheita til å vise deg fram for bedrifta, få tak i ein kontaktperson, og vise til denne kontaktpersonen når du etterpå sender inn jobbsøknad.

Hjelper denne informasjonen om messen?

 

Både skoleelever, studenter og arbeidssøkere vil få invitasjon gjennom SMS-er, plakater på skoler og i sosiale medier.  

Messen finner sted hos NAV Sandnes, Gravarsveien 32, 4306 Sandnes og tidspunktet er onsdag 21.02.2018, kl. 1500-1700. Ta med deg oppdaterte CV-er. Alle er velkommen til NAV Sandnes.

Lenke til kommentar

Ah, ok. Når det er NAV som står bak arrangementet så er det kun bedrifter som leiter etter arbeidskraft som er tilstades.

Det blir det med ein gong mykje meir aktuelt å ha med CV. Vurder også å kopiere opp fleire eksemplar av CV'en slik at du kan gi frå deg eit eksemplar dersom det blir aktuelt. (Pass på at kontaktinformasjonen på CV'en er oppdatert).

 

Eg ville ikkje tatt med meg søknadar, då det alltid er betre å skrive ein eigen søknad som er skreddersydd for den aktuelle jobben.

Lenke til kommentar

Hvis de har en stilling som ferievikar eller noe annet som er aktuelt for deg, kan du si "Så bra" og stille flere spørsmål du kanskje har om bedriften eller stillingen. Når du føler at du har fått svar på spørsmålene dine, kan du si noe sånt som "Takk for praten. Det høres bra ut, så da sender jeg kanskje en søknad!" og kanskje ta personen du pratet med i hånda før du går hvis dere hadde en relativt lang samtale og fikk en god tone. Og kanskje spørre om de vil ta imot et fysisk eksemplar av CV-en din. Hvis ikke de har en stilling som passer med ferien din eller du ikke tror den aktuelle jobben passer deg, er det også lov å si det eller bare takke for praten og si at du får gå litt videre og se hvem andre som er på jobbmessen.

 

Hvis ikke de gir deg en flyer, henviser deg til nettsidene sine eller liknende, bør du passe på å spørre hvor eller hvem du kan sende søknaden din til. Noen arbeidsgivere vil få søknadene gjennom et eget elektronisk skjema, et eksternt rekrutteringsverktøy eller liknende, mens andre vil ha CV og søknad i et eget tekstdokument sendt på mail.

 

Alle du møter på jobbmessen er nok hyggelige mennesker som fort gir deg oppmerksomheten sin hvis ikke de er opptatt med å prate med andre. Noen av dem skal kanskje lese søknadene de får inn og delta i intervjuer, men ikke alltid. Uansett bør du bruke messen til å snakke med arbeidsgivernes representanter og våge å stille spørsmål. Samtalene er rimelig uformelle og vil på det meste vare noen få minutter hvis ikke du finner ut at bedriften eller stillingen er uinteressant før det. Hensikten er ikke at de skal vurdere deg og at du skal bevise at du er rett person for dem der, men at du skal finne ut om de har en stilling som du har lyst til å søke på.

 

Du har uansett ingenting å tape på å dra på jobbmessen og oppsøke noen stands. Hvis ikke du søker på en stilling og opplyser om at du har snakket med dem i søknaden eller på intervju, er det nok ingen som kommer til å huske deg uansett. Og hvis ikke du finner noen aktuelle jobbmuligheter, har du i det minste fått litt trening i å besøke messer, introdusere deg selv og snakke med fremmede mennesker om jobb. Hvis du finner informasjon om hvilke bedrifter som kommer til å være på jobbmessen, bør du se på den og på forhånd tenke over hvilke bedrifter som kan være interessante, hvem du vil snakke med og hva du lurer på.

 

Noen ganger føler man ikke at man gjør en så god figur første gang man befinner seg i en helt ny situasjon og det er helt greit. Hvis du føler at du stilte dumme spørsmål, at du ikke fremsto som en interessant person eller ikke fikk flyt i samtalen, er det bare å takke for deg og starte på nytt med den neste du snakker med.

Endret av €uropa
Lenke til kommentar

Hvis de har en stilling som ferievikar eller noe annet som er aktuelt for deg, kan du si "Så bra" og stille flere spørsmål du kanskje har om bedriften eller stillingen. Når du føler at du har fått svar på spørsmålene dine, kan du si noe sånt som "Takk for praten. Det høres bra ut, så da sender jeg kanskje en søknad!" og kanskje ta personen du pratet med i hånda før du går hvis dere hadde en relativt lang samtale og fikk en god tone. Og kanskje spørre om de vil ta imot et fysisk eksemplar av CV-en din. Hvis ikke de har en stilling som passer med ferien din eller du ikke tror den aktuelle jobben passer deg, er det også lov å si det eller bare takke for praten og si at du får gå litt videre og se hvem andre som er på jobbmessen.

 

Hvis ikke de gir deg en flyer, henviser deg til nettsidene sine eller liknende, bør du passe på å spørre hvor eller hvem du kan sende søknaden din til. Noen arbeidsgivere vil få søknadene gjennom et eget elektronisk skjema, et eksternt rekrutteringsverktøy eller liknende, mens andre vil ha CV og søknad i et eget tekstdokument sendt på mail.

 

Alle du møter på jobbmessen er nok hyggelige og mennesker som fort gir deg oppmerksomheten sin hvis ikke de er opptatt med å prate med andre. Noen av dem skal kanskje lese søknadene de får inn og delta i intervjuer, men ikke alltid. Uansett bør du bruke messen til å snakke med arbeidsgivernes representanter og våge å stille spørsmål. Samtalene er rimelig uformelle og vil på det meste vare noen få minutter hvis ikke du finner ut at bedriften eller stillingen er uinteressant før det. Hensikten er ikke at de skal vurdere deg og at du skal bevise at du er rett person for dem der, men at du skal finne ut om de har en stilling som du har lyst til å søke på.

 

Du har uansett ingenting å tape på å dra på jobbmessen og oppsøke noen stands. Hvis ikke du søker på en stilling og opplyser om at du har snakket med dem i søknaden eller på intervju, er det nok ingen som kommer til å huske deg uansett. Og hvis ikke du finner noen aktuelle jobbmuligheter, har du i det minste fått litt trening i å besøke messer, introdusere deg selv og snakke med fremmede mennesker om jobb. Hvis du finner informasjon om hvilke bedrifter som kommer til å være på jobbmessen, bør du se på den og på forhånd tenke over hvilke bedrifter som kan være interessante, hvem du vil snakke med og hva du lurer på.

 

Noen ganger føler man ikke at man gjør en så god figur første gang man befinner seg i en helt ny situasjon og det er helt greit. Hvis du føler at du stilte dumme spørsmål, at du ikke fremsto som en interessant person eller ikke fikk flyt i samtalen, er det bare å takke for deg og starte på nytt med den neste du snakker med.

åhr tusentakk! Dette hjalp meg skikkelig!!<333

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...