Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om selvforsvar mv.


alexander-wall98

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

om jeg er med i en skyteklubb og har en pistol lovlig, også finner jeg en jævel som står og slår spiker inn i bilen min, jeg spør hva han driver med, han løper mot meg, har jeg da lov til å skyte han om han ikke stopper på varselskudd og trusler? hvilken straff kan jeg vente meg og jeg skyter han dau?

 

jeg begynte å tenke på det og fikk ikke sove. hvordan er det med å bruke kniv, stein, spade, balltre etc i selvforsvar? er det lovlig greit om man ikke dreper? i hvilke situasjoner er drap lov?

 

hvilke regler er det for selvforsvar her i landet?

beste plasen til og skyte 1 som angriper deg med våpen er og skyte dem i låre armen eller så kan du lære deg uten og skyte noen men alti bruk varsel skud før du gjør noe og si at han skal stope eller skyter du han det er kansje ikke lov i følge poletie men vis det jeller liv og død er det lov

Lenke til kommentar

Er det lov og bruke honjerna mine til og arestere 1 som stjeler fra butiken eller angriper os med kniv ? og holde dem igjen til poletiet kommer

 

Det kjem ann på situasjonen, har ein person angrepet deg med kniv så vil nok bruk av håndjern i dei fleste tilfelle være berettiga av hensyn til å sikre seg mot nye angrep.

 

Når det gjeld tjuveri så må det ha ein viss form for alvorlegheit, altså at verdien av tjuveri må være så stor at det har ei strafferamme på minst 6 månedars fengsel. Bruk av håndjern kan være aktuelt, men kun om vedkommande ikkje frivillig blir igjen.

 

beste plasen til og skyte 1 som angriper deg med våpen er og skyte dem i låre armen eller så kan du lære deg uten og skyte noen men alti bruk varsel skud før du gjør noe og si at han skal stope eller skyter du han det er kansje ikke lov i følge poletie men vis det jeller liv og død er det lov

 

Akkurat dette spørs kva du vil oppnå med å skyte angriparen. Det er mykje vanskeligare å treffe i armar og bein, så du kan risikere å ikkje treffe i det heile tatt. Og sjølv om du treff i armar eller bein så er fortsatt dødsrisikoen stor sidan det er så lett å treffe store blodårer.

Dersom du er i livsfare så kan det være lovlig å skyte for å drepe, men det kjem ann på kor reell trusselen er og på kva andre alternativ du hadde til å redde livet ditt. Det som er ulovlig er å bruke meir vold enn kva som var nødvendig. Hadde du f.eks. muligheit for å stikke av frå situasjonen så vil all vold være ulovlig sjølvforsvar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Basert på egen erfaring:

 

Nødvergeparagrafen gjelder for å beskytte egen eller andres eiendomm i et nødstilfelle.

"Voldsbruk" i nødverge gjelder etter "øye for øye, tann for tann"-prinsippet. DVS at en person som ødelegger bilen din ikke kan skytes eller bankes opp. Man kan derimot ta de grep som trengs for å hindre vidre skade på person eller eiendom ved å uskadeliggjøre gjerningspersonen...

 

Om man har kampsport, millitær eller lignende bakgrunn, skal man kunne utvise nok kontroll til å kunne uskadeliggjøre, ikke skade.

 

I mitt tilfelle, uansett hvor usannsynlig det er at jeg opplever et angrep, så vil jeg, 70 år, gammel med, artrose, dårlige knær og nærmest ikke eksisterende skuldre, kun ha en anledning til fysisk å uskadeliggjøre en yngre angriper. Forsvaret mitt vil være å påføre så meget smerte som mulig hos angriperen. Dette vil sannsynligvis påføre angriper varige og alvorlige skader - dersom jeg lykkes.

 

Jeg vil anse det som å ha "nok kontroll" i dag, men vet at tilsvarende, for 40 år siden, kunne, med rette, være å betraktes som overdreven bruk av vold.

 

Hvem, og på hvilke premisser og lovhjemmel, tar besluttingen i mitt hypotetiske tilfelle ovenfor? 

Endret av ChiaroScuro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...