Gå til innhold

Bygger nye veier for 135 milliarder - 42 av dem skal kreves i bompenger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

en dråpe i havet er også en dråpe så 135 mill til nye umoderne lavfartsveier er jo bedre enn ingenting . vi trenger tøff debatt rundt det faktum at nye veier samfunnsøkonomisk lønnsomme og dermed selvfinansierende innen rimelig tid nærmest uansett byggekostnad - vi taper faktisk enormt for hver dag nye veier ikkje bygges ...reisetida mellom de fleste viktige destinasjoner kan reduseres med ca 1/3 med moderne effektive høyfartsveier og det vil selvfølgelig forsvare byggeprisen . penger mangler vi heller ikkje - Google linken : en milliard i uka . at vi har Europas elendigste veier har altså storpolitiske og ikkje økonomiske årsaker .... politikere velger altså business spill foran konkuransedyktige veier ...

  • Liker 2
Skrevet

en dråpe i havet er også en dråpe så 135 mill til nye umoderne lavfartsveier er jo bedre enn ingenting . vi trenger tøff debatt rundt det faktum at nye veier samfunnsøkonomisk lønnsomme og dermed selvfinansierende innen rimelig tid nærmest uansett byggekostnad - vi taper faktisk enormt for hver dag nye veier ikkje bygges ...reisetida mellom de fleste viktige destinasjoner kan reduseres med ca 1/3 med moderne effektive høyfartsveier og det vil selvfølgelig forsvare byggeprisen . penger mangler vi heller ikkje - Google linken : en milliard i uka . at vi har Europas elendigste veier har altså storpolitiske og ikkje økonomiske årsaker .... politikere velger altså business spill foran konkuransedyktige veier ...

 

Det er vel heller motsatt. De fleste motorvei-utbygginger er samfunnsøkonomisk ulønnsomme, i tillegg til at de ødelegger for målet om å begrense bilbruk i byene. Jernbane og sykkelveier derimot er samfunnsøkonomisk lønnsomt. 

Men det er klart at hvis man hører på regjeringens uttalelser så er det lett å bli lurt.

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/nye-tog-knuser-e18-i-samfunnsnytte-1.12837355

Skrevet

De fleste i samfunnet har behov for, og glede av, å forflytte seg. Også pr. bil.

Og når vi vet at all transport kan foregå elektrisk og forurensningsfritt, hvis vi vil ( med og uten Hydrogen som rekkeviddeforlenger ) burde Norge ta seg råd til gode veier og godt vedlikehold av disse.

Det vi ikke har (burde ha) råd til er å kaste bort gode arbeidskrefter på  bomstasjoner, overvåking og pengeinnkreving.

  • Liker 1
Skrevet

en dråpe i havet er også en dråpe så 135 mill til nye umoderne lavfartsveier...

 

Du ser at det står 135 milliarder? Som er tusen ganger mer enn det du snakker om?

Skrevet

en dråpe i havet er også en dråpe så 135 mill til nye umoderne lavfartsveier er jo bedre enn ingenting . vi trenger tøff debatt rundt det faktum at nye veier samfunnsøkonomisk lønnsomme og dermed selvfinansierende innen rimelig tid nærmest uansett byggekostnad - vi taper faktisk enormt for hver dag nye veier ikkje bygges ...reisetida mellom de fleste viktige destinasjoner kan reduseres med ca 1/3 med moderne effektive høyfartsveier og det vil selvfølgelig forsvare byggeprisen . penger mangler vi heller ikkje - Google linken : en milliard i uka . at vi har Europas elendigste veier har altså storpolitiske og ikkje økonomiske årsaker .... politikere velger altså business spill foran konkuransedyktige veier ...

Ikke alle veier som bygges er samfunnsøkonomisk lønnsomme. Alt for mange er det ikke. Dårlig politikk. Vi kan nok hente ut en stor gevinst på bedre transportinfrastruktur i Norge. Bra for industrien og handelen.

Gjest Slettet+789156412
Skrevet

"42 av dem skal kreves i bompenger"

Kan man _kreve en vei i_ bompenger?!?

Skrevet

Gode og raske veier har er stor samfunnsøkomisk gevinst. Utfordringen her i landet er at det har vært nedprioritert forde det har vært vektet mot oljeindustri, som har gitt raskere og større inntekter enn fastlandsindustri. Landene rundt oss hadde ikke den luksusen så de har i stor grad bygget ferdig sine høyfarts veinett for lenge siden, forde det var samfunnsøkonomisk. Vi er desperat på etterskudd, og vi har stort behov for gode veier til transport av varer og mensker hvis vi skal ha konkuransedyktig industri som ikke er olje basert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...