Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lagspikes i spill når jeg multitasker med Youtube / Twitch / Netflix


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en GTX 1080 og 6 kjerners i7-5820K CPU, men jeg får tydelige lag spikes når jeg multitasker gaming og Internett-videoer.

 

Dette problemet har irritert meg i nesten et år, og jeg er like ved å kjøpe en til PC bare for å løse dette problemet.

 

Jeg multitasker med en Nintendo 64 emulator: Project 64. Denne emulatoren tar nesten ingen ressurser på maskinen.

 

Jeg har testet:

- Oppdatere grafikkortdrivere.

- Øke prioritet på Project64 i task manager.

- Prøvd ulike browsere - Chrome, FireFox og Opera.

- Full screen og windowed i Project64.

- Med og uten hardware acceleration i Chrome.

 

Det er så rart at såpass enkle prosesser som Internett-videoer skal påvirke grafikkortet og/eller CPU-en i såpass høy grad. Jeg tror dette skjer på stort sett alle maskiner, uansett hvor kraftige de er.

 

Jeg lager denne tråden her om noen har en kreativ måte å løse dette problemet på. F.eks er det mulig å dedikere deler av grafikkortet til Chrome og andre deler av det til Project64 slik at de ikke kolliderer med hverandre? Eller kanskje en helt annen måte å løse det på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å skru av maskinvare akselerasjon i chrome?

 

Stemmer. En av punktene i originalposten som har blitt testet.

Men jeg kan utdype. Med og uten maskinvareakselerasjon skaper forskjellig type lag. Uten bruker vel Chrome hovedsakelig CPU og med så bruker den mer GPU. CPU-laggen er med konstant. GPU-laggen gir mer tydelige spikes. Per nå virker det bedre å ha den på pga. det er bedre flyt generelt.

Lenke til kommentar

Prøvd med en annen browser?

 

Fra posten:

"Jeg har testet:

- Prøvd ulike browsere - Chrome, FireFox og Opera."

 

Usikker på om det er en løsning på problemet. Det virker som GPU'en ikke multitasker godt nok mellom browsere og spill. Tror jeg ender opp med å kjøpe en billig dedikert PC kun for emulatoren.

Lenke til kommentar

Prøv å skru av all strømsparing i bios (c-states, speedstep, etc) og sett power plan i windows til høy ytelse samt unpark cores i windows.

 

EDIT: Prøv også å sett power manegment mode i nvidia kontrollpanel til maks ytelse.

 

Oh.. my... God!

Kombinasjonen av unpark cores og å skru av hardware acceleration fungerte! Ser ikke lag i Netflix, Twitch eller Youtube lengre.

You sir just saved me 5000 kr.

Tusen takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...