Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trekke nettverkskabel fra stue til kontor


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi har nylig flyttet inn i et rekkehus, men uheldigvis er det ikke trukket nettverkskabler til alle soverommene.

 

På den positive siden så er det lagt klart for TV-uttak (bare hvite bokser på veggene uten noen tilkoblingspunkter) i alle disse rommene, noe som betyr at det ligger kabelkanaler fra disse rommene (3. etg.) ned til teknisk rom (1. etg.).

 

Det jeg funderer på å gjøre er å trekke en nettverkskabel fra modemet (Get Box II) i stuen (2. etg.) i samme kabelrør som TV/Data-kabelen er trukket ned til teknisk rom (1. etg.), og så trekke denne kabelen opp til kontoret (3. etg.) gjennom kabelrør hvor det for øyeblikket ikke er noen kabler (ligger trekkesnorer klar).

 

Hva tenker dere om dette?

 

Under har jeg noen spørsmål:

 

  1. Bør jeg trekke skjermede eller uskjermede kabler? Hva bør man gå for av Cat 5e, Cat 6 og Cat 6a? Det er vel neppe mer enn 20-25 meter som må trekkes totalt sett, men jeg er litt usikker på hvor mye plass det er i røret som går fra stuen (hvor modemet er) ned til teknisk rom da TV/Data-kabel allerede ligger i dette røret (diameter ser vel ut til å være rundt 1-1,5cm hvor nåværende kabel tar omtrentlig halve diameteren). Kom gjerne med forslag til kabler.
  2. Når man først skal trekke dette, bør man heller trekke en enkel kabel fra modemet i stuen ned til teknisk rom og ha en hub e.l. der slik at man eventuelt kan trekke til flere rom senere (istedenfor å trekke en lang kabel som går hele veien fra modemet i stuen (2. etg.) til kontoret (3. etg.) via teknisk rom (1. etg.))? Noen forslag til hva man kan gjøre her (for å gjøre det enklere for oss selv senere)?
  3. Finnes det noen veggbokser som kombinerer TV/Data, Radio og nettverk/Cat-utgang (altså tre tilkoblinger)? For øyeblikket har boksen på veggen i stuen bare TV/Data (som går til Get Box II) og radio (som ikke benyttes), men det hadde vært fint å ha disse to i tillegg til en nettverksinngang (som vil være knyttet til kabelen som skal trekkes ned til teknisk rom).
  4. Er det noe annet man bør tenke på? Tips/triks?

 

Mvh. Espen Andreassen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

  1. Cat 5e støtter fint 1Gbit og det bør ikke være noe problem med støy i kabelen..  Så du trenger ikke å velge skjermet kabel, ellers er det ikke prisen det står på.. Kan godt velge Cat 6 skjermet kabler eller bedre,  men de er tykkere og stivere, så de er litt vanskeligere å trekke :)

  2. Rent teknisk er det jo ikke noe problem å ha en switch/hub hvor du en skulle ønske, lengden på kabelen vil ikke være noe problem..  Jeg ville personlig kanskje foretrukket å ha alt samlet på et teknisk rom som du sier. Ha en Switch der og brukt det det som en base for videre ut i huset. Kan sette opp diskservere, mediaserver etc der som hele nettverket kan nå tak i senere. :)

Det er jeg ikke kjent med..

Skaffe deg skikkelig trekkfjær :)

Lenke til kommentar

 

  1. Cat 5e støtter fint 1Gbit og det bør ikke være noe problem med støy i kabelen..  Så du trenger ikke å velge skjermet kabel, ellers er det ikke prisen det står på.. Kan godt velge Cat 6 skjermet kabler eller bedre,  men de er tykkere og stivere, så de er litt vanskeligere å trekke :)
  2. Rent teknisk er det jo ikke noe problem å ha en switch/hub hvor du en skulle ønske, lengden på kabelen vil ikke være noe problem..  Jeg ville personlig kanskje foretrukket å ha alt samlet på et teknisk rom som du sier. Ha en Switch der og brukt det det som en base for videre ut i huset. Kan sette opp diskservere, mediaserver etc der som hele nettverket kan nå tak i senere. :)
  3. Det er jeg ikke kjent med..
  4. Skaffe deg skikkelig trekkfjær :)

 

 

 

Takker for kjapt svar. Noen spørsmål tilbake til det du sier:

 

1. Det er altså ingen "støy" fra TV/Data-kabelen som allerede ligger i røret, og derfor vil det ikke være noe behov for skjermet kabel? Hvilke kabler er det som er lettest å trekke og som samtidig har minst diameter/størrelse (uten at det går utover ytelsen)?

2. Jeg vil tro jeg fint kan benytte en gammel ruter som ikke benyttes for øyeblikket som hub/switch?

Endret av Espen3
Lenke til kommentar

 

 

  1. Cat 5e støtter fint 1Gbit og det bør ikke være noe problem med støy i kabelen..  Så du trenger ikke å velge skjermet kabel, ellers er det ikke prisen det står på.. Kan godt velge Cat 6 skjermet kabler eller bedre,  men de er tykkere og stivere, så de er litt vanskeligere å trekke :)
  2. Rent teknisk er det jo ikke noe problem å ha en switch/hub hvor du en skulle ønske, lengden på kabelen vil ikke være noe problem..  Jeg ville personlig kanskje foretrukket å ha alt samlet på et teknisk rom som du sier. Ha en Switch der og brukt det det som en base for videre ut i huset. Kan sette opp diskservere, mediaserver etc der som hele nettverket kan nå tak i senere. :)
  3. Det er jeg ikke kjent med..
  4. Skaffe deg skikkelig trekkfjær :)

 

 

 

Takker for kjapt svar. Noen spørsmål tilbake til det du sier:

 

1. Det er altså ingen "støy" fra TV/Data-kabelen som allerede ligger i røret, og derfor vil det ikke være noe behov for skjermet kabel? Hvilke kabler er det som er lettest å trekke og som samtidig har minst diameter/størrelse (uten at det går utover ytelsen)?

2. Jeg vil tro jeg fint kan benytte en gammel ruter som ikke benyttes for øyeblikket som hub/switch?

 

Nei, TV/Data-kabel vil ikke gi fra seg noe vesentlig med elektromagnetisk støy som vil påvirke en uskjermet kabel, først når det er høyere strømkurser 20amp + som ligger paralelt med kabelen at det kan oppstå problemer :)

 

Cat 5e vil være enklest å trekke, og hvis man ønsker noe mer fremtidsrettet kan man vel like gjerne begynne å trekke fiber istedet, men krever da en fiberswitch i hver ende og vil være et dyrere alternativ :)

 

Ja, eneste forskjellen er 100Mbit/1Gbit på en litt eldre hub/switch..

Lenke til kommentar

 

 

 

  1. Cat 5e støtter fint 1Gbit og det bør ikke være noe problem med støy i kabelen..  Så du trenger ikke å velge skjermet kabel, ellers er det ikke prisen det står på.. Kan godt velge Cat 6 skjermet kabler eller bedre,  men de er tykkere og stivere, så de er litt vanskeligere å trekke :)
  2. Rent teknisk er det jo ikke noe problem å ha en switch/hub hvor du en skulle ønske, lengden på kabelen vil ikke være noe problem..  Jeg ville personlig kanskje foretrukket å ha alt samlet på et teknisk rom som du sier. Ha en Switch der og brukt det det som en base for videre ut i huset. Kan sette opp diskservere, mediaserver etc der som hele nettverket kan nå tak i senere. :)
  3. Det er jeg ikke kjent med..
  4. Skaffe deg skikkelig trekkfjær :)

 

 

 

Takker for kjapt svar. Noen spørsmål tilbake til det du sier:

 

1. Det er altså ingen "støy" fra TV/Data-kabelen som allerede ligger i røret, og derfor vil det ikke være noe behov for skjermet kabel? Hvilke kabler er det som er lettest å trekke og som samtidig har minst diameter/størrelse (uten at det går utover ytelsen)?

2. Jeg vil tro jeg fint kan benytte en gammel ruter som ikke benyttes for øyeblikket som hub/switch?

 

Nei, TV/Data-kabel vil ikke gi fra seg noe vesentlig med elektromagnetisk støy som vil påvirke en uskjermet kabel, først når det er høyere strømkurser 20amp + som ligger paralelt med kabelen at det kan oppstå problemer :)

 

Cat 5e vil være enklest å trekke, og hvis man ønsker noe mer fremtidsrettet kan man vel like gjerne begynne å trekke fiber istedet, men krever da en fiberswitch i hver ende og vil være et dyrere alternativ :)

 

Ja, eneste forskjellen er 100Mbit/1Gbit på en litt eldre hub/switch..

 

 

 

Det er nok dessverre lenge til vi får se fiber i dette området, så jeg tror Cat 5e bør holde for nå.

 

Angående ruteren så er det en D-Link DIR-655. Tror du denne fungerer greit som hub/switch, eller ville du kjøpt en ny dedikert hub/switch for formålet?

 

Igjen, takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Vi har nylig flyttet inn i et rekkehus, men uheldigvis er det ikke trukket nettverkskabler til alle soverommene.

 

På den positive siden så er det lagt klart for TV-uttak (bare hvite bokser på veggene uten noen tilkoblingspunkter) i alle disse rommene, noe som betyr at det ligger kabelkanaler fra disse rommene (3. etg.) ned til teknisk rom (1. etg.).

 

Det jeg funderer på å gjøre er å trekke en nettverkskabel fra modemet (Get Box II) i stuen (2. etg.) i samme kabelrør som TV/Data-kabelen er trukket ned til teknisk rom (1. etg.), og så trekke denne kabelen opp til kontoret (3. etg.) gjennom kabelrør hvor det for øyeblikket ikke er noen kabler (ligger trekkesnorer klar).

 

Hva tenker dere om dette?

 

Under har jeg noen spørsmål:

 

  1. Bør jeg trekke skjermede eller uskjermede kabler? Hva bør man gå for av Cat 5e, Cat 6 og Cat 6a? Det er vel neppe mer enn 20-25 meter som må trekkes totalt sett, men jeg er litt usikker på hvor mye plass det er i røret som går fra stuen (hvor modemet er) ned til teknisk rom da TV/Data-kabel allerede ligger i dette røret (diameter ser vel ut til å være rundt 1-1,5cm hvor nåværende kabel tar omtrentlig halve diameteren). Kom gjerne med forslag til kabler.
  2. Når man først skal trekke dette, bør man heller trekke en enkel kabel fra modemet i stuen ned til teknisk rom og ha en hub e.l. der slik at man eventuelt kan trekke til flere rom senere (istedenfor å trekke en lang kabel som går hele veien fra modemet i stuen (2. etg.) til kontoret (3. etg.) via teknisk rom (1. etg.))? Noen forslag til hva man kan gjøre her (for å gjøre det enklere for oss selv senere)?
  3. Finnes det noen veggbokser som kombinerer TV/Data, Radio og nettverk/Cat-utgang (altså tre tilkoblinger)? For øyeblikket har boksen på veggen i stuen bare TV/Data (som går til Get Box II) og radio (som ikke benyttes), men det hadde vært fint å ha disse to i tillegg til en nettverksinngang (som vil være knyttet til kabelen som skal trekkes ned til teknisk rom).
  4. Er det noe annet man bør tenke på? Tips/triks?

 

Mvh. Espen Andreassen.

 

1-Kjør Cat 6, ikke vits å gå for Cat 5e for å spare noen kroner, Cat 6 har mer båndbredde mulighet, og er ikke alltid spesielt tykkere enn Cat5e.

 

2-Hvis du ikke har noen planer pr i dag å utvide, så trenger du ikke switch her, men legg av litt ekstra kabel i teknisk rom, slik at du kan kappe og sette på RJ45 plugg senere når det trengs.

 

3-Ja, det du finner Keystone uttak som kan ha 2-3 uttak i normal veggboks, 3 kan bli litt trangt. Keystone er ett universal hull hvor du får bårde nettverk og antenne uttak, samt andre godsaker som HDMI, USB, RCA, Høyttaler uttak osv. til også.

 

4-Hvis jeg skjønner opplegget i huset ditt riktig, så går vel antenne kabelen du trenger til GET boksen ifra teknisk rom i dag?

Denne behøver du fortsatt. Det ligger mest sannsynlig ett ferdigtrekt rør der. Før du napper denne ut for å få inn cat kabel så test først om den rører på deg før du napper ut. Det er ikke sikkert du får kabel inn igjen.

 

Du må også ha denne coax kabelen for å få signalet til GET boksen, slik at du må ba 2 kabler i røret. Det som ligger der er mest sannsynlig ett 16mm rør. Da krever det at du har litt tynne kabler, og litt flaks. Det vil nok også være behov for lub for at de skal gli lettere inn. Men ikke benytt Zalo eller annen såpe, det vil ødelegge kabelene over tid, da er det bedre med lub fra kondomeriet i stedet.... (så lenge den er vannbasert).

Man må også være 2 stk, en som hjelper kabelene inn, og holder de slik at de ikke tvinner seg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du må også ha denne coax kabelen for å få signalet til GET boksen, slik at du må ba 2 kabler i røret. Det som ligger der er mest sannsynlig ett 16mm rør. Da krever det at du har litt tynne kabler, og litt flaks. Det vil nok også være behov for lub for at de skal gli lettere inn. Men ikke benytt Zalo eller annen såpe, det vil ødelegge kabelene over tid, da er det bedre med lub fra kondomeriet i stedet.... (så lenge den er vannbasert).

Man må også være 2 stk, en som hjelper kabelene inn, og holder de slik at de ikke tvinner seg.

 

 

 

Her kom dessverre problemet. Det var et 16mm rør som lå mellom stuen og teknisk rom, og elektrikerne som var inne her fikk ikke gjennom coax-kabelen og nettverkskabelen de hadde med seg (cat6). Det virket som at det var snakk om veldig lite før det hadde gått.

 

Noen tips til hva man eventuelt kan prøve, eller er det et dødt prosjekt slik at jeg må ende opp med å legge en synlig kabel fra stuen til teknisk rom?

Lenke til kommentar

 

Du må også ha denne coax kabelen for å få signalet til GET boksen, slik at du må ba 2 kabler i røret. Det som ligger der er mest sannsynlig ett 16mm rør. Da krever det at du har litt tynne kabler, og litt flaks. Det vil nok også være behov for lub for at de skal gli lettere inn. Men ikke benytt Zalo eller annen såpe, det vil ødelegge kabelene over tid, da er det bedre med lub fra kondomeriet i stedet.... (så lenge den er vannbasert).

Man må også være 2 stk, en som hjelper kabelene inn, og holder de slik at de ikke tvinner seg.

 

 

 

Her kom dessverre problemet. Det var et 16mm rør som lå mellom stuen og teknisk rom, og elektrikerne som var inne her fikk ikke gjennom coax-kabelen og nettverkskabelen de hadde med seg (cat6). Det virket som at det var snakk om veldig lite før det hadde gått.

 

Noen tips til hva man eventuelt kan prøve, eller er det et dødt prosjekt slik at jeg må ende opp med å legge en synlig kabel fra stuen til teknisk rom?

 

 

Da hadde eg sjekka om Cat5e er  tynnere... 

Du får jo tross alt 1gbit med det også. 

Lenke til kommentar

 

 

Du må også ha denne coax kabelen for å få signalet til GET boksen, slik at du må ba 2 kabler i røret. Det som ligger der er mest sannsynlig ett 16mm rør. Da krever det at du har litt tynne kabler, og litt flaks. Det vil nok også være behov for lub for at de skal gli lettere inn. Men ikke benytt Zalo eller annen såpe, det vil ødelegge kabelene over tid, da er det bedre med lub fra kondomeriet i stedet.... (så lenge den er vannbasert).

Man må også være 2 stk, en som hjelper kabelene inn, og holder de slik at de ikke tvinner seg.

 

 

 

Her kom dessverre problemet. Det var et 16mm rør som lå mellom stuen og teknisk rom, og elektrikerne som var inne her fikk ikke gjennom coax-kabelen og nettverkskabelen de hadde med seg (cat6). Det virket som at det var snakk om veldig lite før det hadde gått.

 

Noen tips til hva man eventuelt kan prøve, eller er det et dødt prosjekt slik at jeg må ende opp med å legge en synlig kabel fra stuen til teknisk rom?

 

 

Da hadde eg sjekka om Cat5e er  tynnere... 

Du får jo tross alt 1gbit med det også. 

 

 

 

Du (eller noen andre) har ikke link til nettverkskabler (cat5e, cat6 e.l.) med liten diameter?

 

Hvilke erfaringer har dere eventuelt med flate nettverkskabler? Vil de ta mindre plass i røret? Er de vanskelig å trekke (sammen med en coax-kabel)? Er ytelsen den samme?

Endret av Espen3
Lenke til kommentar

Jeg hadde vel allerde fortalt at CAT5e er tynnere, men jeg ble ignorert..

 

 

Om du siktet til meg, så har i hvert fall ikke jeg ignorert noen.

 

Grunnen til at vi prøvde med Cat6 var fordi samboeren min har elektrikere i familien, så de tok med seg det de benytter for installasjon fra jobben, og det var Cat6-kabler.

 

De sa at de ikke benytter noe annet enn Cat6-kabler i private hjem lengre, og sa at dimensjonen på Cat6-kabelen deres skulle være den samme som Cat5/Cat5e, men som sagt har ikke jeg peiling på dette.

 

Har du eventuelt link til en Cat5/Cat5e e.l. med mindre diameter?

Lenke til kommentar

Hvis du har kabelen du trenger liggende, så kan du avmantle cat kabelen, og droppe ytterkappen. Er du heldig så ligger ikke røret for mye parallelt med sterkstrøms kabeler, og coax kabelen er godt nok skjermet, så kan det hende den greier seg uten ytterkappen.

 

Har ikke testet dette selv, men så lenge revolveringen på parene er intakte, så kan det hende det funker, da sparer du veldig mye plass. Men kun test dette hvis du har kabel du har råd til å kaste. I mange av kablene er det en liten tråd som man kan dra i som gjør at man avmantler ytterkappen veldig enkelt over lengre strekk.

 

En annen ting, har du tenkte på powerline adapter? Slik at du kjører signalene over strømkablene i stedet? Det er ikke like bra som ekte nettverkskabel, men kan i tilfelle funke bra. hvis du kjøper fra ett salgssted som lar deg enkelt returnere, så kan du teste uten å tape pengene hvis det ikke skulle fungere. (For eksempel Elkjøp)

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...