Jump to content
AndersT2

Bildet kommer tidvis ikke på ved oppstart

Recommended Posts

Mine foreldre sliter litt med PCen.

Noen ganger ved oppstart så kommer ikke bildet, de må slå av og på for at det skal komme.

Har testet 3 forskjellige skjermer (2stk 1680x1050 og 1 1920x1080), 3-4 forskjellige skjermkort (Både Nvidia og AMD), samt byttet PSU.

Skal teste å bytte DVI kabelen, men underlig at denne bare tidvis skal lage problemer, er en singellink kabel. Bytter til den duallink.

Eller kan det være noe med hovedkortet?

Husker ikke helt hvilken innmat som er i PCen dems nå, tror det er min gamle HTPC med E7200 fra Intel eller noe slikt på ett Asus hovedkort, samt Windows 10. PCen er kraftig og mer en kjapp nok for det de driver med.

Kan det være for lite strøm ifra PCI-E porten? Har benyttet både skjermkort med og uten ekstra strømkabel. Tror det er ett AMD R7-265 som sitter i den nå. Aldri hatt noe problem med de de par årene jeg brukte det i min daglige PC.

Okay . Bytte dvi kabel og teste eventuelt også med vga kabel vil være neste skritt da.

Single link dvi støtter opptil en tdm link a 165mhz (1920*1080 v/60hz) så om skjerm og oppløsning ikke overstiger dette har ikke en dual link dvi kabel noe for seg .

Kan være andre ting som feilende hovedkort (kondensatorer).

Edited by syar2003

Det kan være strømprofilen i windows som gjør det. Sett denne til performance eller noe i stedet for balansert/strømsparing.

Tviler på at det har noe å si, Da det heller ikke kommer noe bilde fra BIOS, lenge før Windows starter.

Du kan prøve settingen i bios der du velger hvilket skjermkort den skal bruke. IGFX er interigert så ikke velg den.

PCIe-1 er vel sikkert der du har kortet.

Edited by DirekteDemokrati