Gå til innhold

Datatilsynet vil begrense Remas handlehistorikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Betyr dette at politiet kan be om å få slikt utlevert om én, dersom de finner grunn for å gjøre dette?

 

Og folk må gjerne le av slike spørsmål, men de hadde vel neppe ledd av det dersom det var ABB, som var ute på shoppingrunde for å mikse inn noe som kan bli eksplosivt når kjemien stemmer..

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er ikke hvor lenge eller hva man lagrer av handledata, problemet er hva de gjør med informasjonen. De kan lage profiler av mennesker og koble dette sammen med andre profiler fra andre selskaper, verdifull informasjon. Hva blir laget og lagret som ikke er inkludert i slettekravet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

All slik data bør være begrenset til maks 1 år, og selv det er egentlig for mye. Vekk med det.Men folk som vil kan selv velge en utvidelse til 2,3,5 år.

 

For dette er big data og all big data kan misbrukes når data mengden blir stor nok.

 

I prinsippet enig. Men nå er lagring i dette tilfellet betinget av det samtykke du gav når du valgte Æ, Trumf eller medlemskap i Coop. Dog er det nok slik at samtykket ikke er så klart formulert at folk flest forstår hva de gir samtykke til. I tillegg så bryr de seg ikke.

 

Og man betaler jo for de "rabattene" som Æ og Trumf gir gjennom å gi butikkene mulighet til å kjøre big data analyser på deg. Coop er litt annerledes - fordi man der faktisk får en andel i virksomheten.

 

Men det er en grunn til at jeg ikke har Trumf, Æ og andre slike fordelskort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som burde være et krav er at forbrukerne selv får dataene tilgjengelig i egen programvare (utviklet til forbrukerne) som sammenstiller data fra alle butikker man handler i, slik at man kan se hvor man får de beste prisene.

 

Å ta for seg alle handlelappene for så å lage en sammenstilling er vel de færreste sin gjør, men det ville vært lærerikt.

Lenke til kommentar

Rema bør stoppes?.....Facebook herjer vilt!!! .....Datatilsynet har mistet gangsynet

 

Problemet med det er at Datatilsynet har lite de skulle sagt når det kommer til Facebook, alternativet er å gjøre som Russland og kreve at informasjonen om norske folk lagres på norske servere. De jobber kun internt, men EU holder jo på så vi får se hva slags konsekvenser det får :)

Lenke til kommentar

 

Men folk som vil kan selv velge en utvidelse til 2,3,5 år.

 

Enig i at valgfrihet kunne være en mulighet. Og så kan man jo lure på hvor mye "farligere" det er å lagre handledata i fem år i stedet for tre?

Se for deg at Rema 1000 også har eierandeler i selskaper med som driver med livsforsikring. Hvordan skal man sette prisene på kundene? Jo det er lett å se at de som handler usunt også spiser usunt og får høyere forsikringspremie.

 

Så gjelder det vareutvalg pr butikk/område sted. Ved å ha en slik detaljert oversikt over hvem du er og hva du handler så kan man samkjøre ditt og andres handelmønster med kampanjer. Hva handlet du til jul de tre siste årene og HVOR handlet du? Hva handler de som bor i samme området som deg. Skal de skreddersy reklamen på facebook og andre medier mot andre i din aldersgruppe/nabolag?

Lenke til kommentar

All slik data bør være begrenset til maks 1 år, og selv det er egentlig for mye. Vekk med det.Men folk som vil kan selv velge en utvidelse til 2,3,5 år.

 

For dette er big data og all big data kan misbrukes når data mengden blir stor nok.

 

I verste fall kan man med jevne mellomrom be om å få slettet sine data, som iht. GDPR skal skje etter maks. 1 mnd.?

Lenke til kommentar

Det som burde være et krav er at forbrukerne selv får dataene tilgjengelig i egen programvare (utviklet til forbrukerne) som sammenstiller data fra alle butikker man handler i, slik at man kan se hvor man får de beste prisene.

 

Det *er* et krav (fra ~mai 2018) at man skal ha dataene tilgjengelig (i maskinlesbar form), men det finnes ikke noen standard for nøyaktig hvordan dataene skal formateres. Kompatibilitet på tvers av datakilder er jo ikke helt enkelt. ;)

 

Å ta for seg alle handlelappene for så å lage en sammenstilling er vel de færreste sin gjør, men det ville vært lærerikt.

 

Noen nettbanker har en analyse-funksjon som går delvis i denne retningen - men det er jo litt ulikt hvor dypt i detaljene de går, og hvor god analysen er.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke hvor lenge eller hva man lagrer av handledata, problemet er hva de gjør med informasjonen. De kan lage profiler av mennesker og koble dette sammen med andre profiler fra andre selskaper, verdifull informasjon.

Sant nok, men de kan ikke profilere deg eller koble sammen med andre kilder uten at du har gitt samtykke til det (eller de av annen grunn har et juridisk grunnlag for å gjøre det).

 

Hva blir laget og lagret som ikke er inkludert i slettekravet?

GDPR stiller krav til at de er åpne om hva dataene brukes til - og at de ber om nytt samtykke dersom de utvider bruksområdet. Man skal også ha muligheten til å trekke tilbake samtykket på hvilket som helst tidspunkt (hvis man angrer eller har ombestemt seg), få en eksport at dataene de har lagret om deg og - som du er inne på - kunne kreve sletting av dataene (innen maks. 1 mnd.). Det gjelder *alle* data de har lagret om deg på bakgrunn av et samtykke du har gitt (dvs. det inkluderer ikke data som de har en annen hjemmel for å behandle, f.eks. Politiets strafferegister ;)).

Endret av Martin Lie
Lenke til kommentar

Jeg kunne tenkt meg å laste ned disse data, jeg. Men de er vel ikke egentlig laget for meg...?

 

Det er bare å kontakte dem gjennom appen, og si at du krever innsyn. Et par dager senere får du en passordbeskyttet fil med dataene i csv format. Men skulle ønske jeg kunne laste ned selv fra innloggingen min. Forbausende hvor mye du kan spare på å bytte enkelte merker mot andre...

Lenke til kommentar

 

Jeg kunne tenkt meg å laste ned disse data, jeg. Men de er vel ikke egentlig laget for meg...?

GDPR stiller vel krav om at man skal kunne få en eksport av alle personopplysninger de har lagret om deg (som f.eks. hva du har handlet)?

 

 

 

 

Det er bare å kontakte dem gjennom appen, og si at du krever innsyn. Et par dager senere får du en passordbeskyttet fil med dataene i csv format. Men skulle ønske jeg kunne laste ned selv fra innloggingen min. Forbausende hvor mye du kan spare på å bytte enkelte merker mot andre...

 

 

Det er for såvidt sant, men ikke spesielt praktisk. Tror ikke man skal gjøre spesielt mange månedlige sammenligninger før de glemmer å svare... :-B 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kunne tenkt meg å laste ned disse data, jeg. Men de er vel ikke egentlig laget for meg...?

GDPR stiller vel krav om at man skal kunne få en eksport av alle personopplysninger de har lagret om deg (som f.eks. hva du har handlet)?

Det er bare å kontakte dem gjennom appen, og si at du krever innsyn. Et par dager senere får du en passordbeskyttet fil med dataene i csv format. Men skulle ønske jeg kunne laste ned selv fra innloggingen min. Forbausende hvor mye du kan spare på å bytte enkelte merker mot andre...

 

Det er for såvidt sant, men ikke spesielt praktisk. Tror ikke man skal gjøre spesielt mange månedlige sammenligninger før de glemmer å svare... :-B

De var veldig behjelpelige med meg. Jeg trenger ikke hente ut oftere enn hver 6 mnd uansett.

 

Jeg hadde forsåvidt gjerne sett att de hadde lagt opp appen slik jeg analyserer uansett... 'ved å bytte ut ananas juice med eplejuice fra ... Vil du spare 835,- pr mnd'. Hadde appen gitt meg slike tips, hadde jeg handlet enda oftere på Rema

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er ikke hvor lenge eller hva man lagrer av handledata, problemet er hva de gjør med informasjonen. De kan lage profiler av mennesker og koble dette sammen med andre profiler fra andre selskaper, verdifull informasjon.

Sant nok, men de kan ikke profilere deg eller koble sammen med andre kilder uten at du har gitt samtykke til det (eller de av annen grunn har et juridisk grunnlag for å gjøre det).

 

Hva blir laget og lagret som ikke er inkludert i slettekravet?

GDPR stiller krav til at de er åpne om hva dataene brukes til - og at de ber om nytt samtykke dersom de utvider bruksområdet. Man skal også ha muligheten til å trekke tilbake samtykket på hvilket som helst tidspunkt (hvis man angrer eller har ombestemt seg), få en eksport at dataene de har lagret om deg og - som du er inne på - kunne kreve sletting av dataene (innen maks. 1 mnd.). Det gjelder *alle* data de har lagret om deg på bakgrunn av et samtykke du har gitt (dvs. det inkluderer ikke data som de har en annen hjemmel for å behandle, f.eks. Politiets strafferegister ;)).

 

Det er jeg klar over, problemet mitt er at fokuset er på handledata som i bunn og grunn er ganske verdiløst. Datatilsynet bør gå mye dypere inn og sette veldig klare retninslinjer for hvordan brukerne kan gi samtykke.

 

 

STOR FET SKRIFT MED DE VIKTIGSTE PUNKTENE SÅ DET BLIR VELDIG VANSKELIG Å OVERSE HVA MAN GODTAR, I TILLEGG TIL AT MAN FÅR OPP EN LITEN TEKSTBOKS FOR HVER KATEGORI SOM MAN MÅ TRYKKE NESTE FOR Å KOMME VIDERE. DA LEGGER MAN HVERTFALL TIL RETTE FOR AT FOLK SER HVA DE AKSEPTERER UTEN Å MÅTTE BLA SEG GRUNDIG GJENNOM ET DOKUMENT MED MINISKRIFT SOM INGEN GIDDER ELLER HAR BRA NOK ØYNE FOR Å GJØRE.

 

 

 

Jeg ønsker hvertfall ikke at livet mitt legges ut for salg uten at jeg får det skikkelig døtta opp i trynet at det er det som skjer. Slike avtaler og samtykker bør reguleres med tanke på folks latskap, spesiellt måten man får dem servert.

 

For å bruke en dårlig sammenlikning; De legger en bæsj på stien og legger fin brostein rundt. Du kan velge å gå gjennom bæsjen eller gå rundt og rett til sukkerbiten på andre siden. Hvem gidder å gå i bæsj?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...