Gå til innhold

Regnskap med "dårlige" kunder


Anbefalte innlegg

Hei.. Det kan hende denne burde vært under jobb, men det temaet er vell også under økonomi ^^

 

 

Har tidligere ført regnskap en god del år, gikk bort fra bransjen etter jeg rett å slett var lei hvor rotete og ustrukturerte jeg fant andre mennesker som drev egne selskap var samtidig som det var lite rom for takknemlighet til de som styrer økonomien dems

 

Jeg forholdt meg til små og mellomstore selskaper ( feks 15 ansatte )

 

Nå har jeg bevegd med gradvis inn igjen etter å luket ut de jeg da kaller "dårlige" selskaper som ikke fortjener den hjelpen jeg utøver

 

Strekker meg som regel i alle retninger for å hjelpe kundene mine, og jeg vet jeg er for snill i de fleste tilfeller

 

Men nå har det seg slik at jeg har et selskap som sa opp avtalen mellom oss for mange år siden da de klagde på min regning og at jeg ikke gjorde jobben de så for seg jeg skulle gjøre.

Jeg styrte skuta deres med alt egentlig.

Jeg ga vell egentlig for mye til de, og de ble grådige og ville ha mer ( sånn er det ofte )

 

Nå har det seg slik at de ikke har funnet noen regnskapsfører i mer enn 1-3 mnd pga de er rotete og uhyrlig dårlige å jobbe med, jeg kom meg rundt dette ved å syntes synd på de da de åpenbart må slite med noe psykisk, men de ga gode penger i kassa

 

Nå fikk de høre jeg er tilbake i gamet og har tryglet om å få meg tilbake, ingen revisor godkjenner regnskapet de prøver å føre selv ( Takk til Visma som sier at selv bestemor kan føre regnskap ) Og vil bli erklært konkurs dersom jeg ikke kommer på banen å hjelper igjen

 

Er jeg ekstremt uetisk grådig ved å kreve dobbel betaling ? Altså en ca timespris på 2000.- ( syntes det forøvrig er billig,, hadde dere sett og forholdt dere til disse )

 

De har egentlig bare meg eller så er det konkurs. Det vil kun være for pengene sin skyld,

Samtidig som jeg ikke unner næringen disse som ledere, så vil jeg heller la deres ansatte måtte sitte igjen med nada ( som de kommer til å gjøre ), er snakk om 7-8 stk

 

Deres lederskap og styring ga jeg opp etter 2 år som regnskapsfører for de ^^



Anonymous poster hash: 3ecc3...b03
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser det skylder du dem ikke noe og personligt hadde jeg droppet det oppdraget da det ser ut til å være forbundet med en masse drama. 

 

Derutover ser jeg intet problem i å ta betalt så mye som mulig.  Hadde noen villet ha meg tilbake et sted der jeg ikke var fornøyd med forholdene, så hadde jeg definitivt lagt en del oven i timeprisen også som kompensasjon. 

 

Når det er sagt, kunne jeg ikke forestille meg å betale 2000 kr/timen for å føre regnskap :)  Det aller meste er faktisk veldig enkelt om man er rimelig oppegående. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det skylder du dem ikke noe og personligt hadde jeg droppet det oppdraget da det ser ut til å være forbundet med en masse drama. 

 

Derutover ser jeg intet problem i å ta betalt så mye som mulig.  Hadde noen villet ha meg tilbake et sted der jeg ikke var fornøyd med forholdene, så hadde jeg definitivt lagt en del oven i timeprisen også som kompensasjon. 

 

Når det er sagt, kunne jeg ikke forestille meg å betale 2000 kr/timen for å føre regnskap :)  Det aller meste er faktisk veldig enkelt om man er rimelig oppegående. 

 

hehe ja.. regnskap er håndterlig for de som er oppegående og kjenner regler 

 

Nå har det seg slik at dette er mennesker som skriver mail-innhold i "emne feltet"   Burde si sitt egentlig

 

De godtok en vanvittig timespris. Så ser ut som det blir en fin bonus for meg denne sommeren :)

 

Revisor regner med rundt 2-3k bilag som alle er ført feil,  Så dette var nok ikke noe for denne gjengen

 

Anonymous poster hash: a980a...a1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tjener du nok på andre oppdrag så ville jeg styrt unna. Hvis de går konkurs fordi de surrer med noe så (relativt) enkelt som regnskap så er det en lekse de bør lære.

 

Er enig, men når disse går konkurs vil det stå ansatte uten noen form for hjelp eller penger, 

 

Kan enklest mulig si det slik: De jobber for disse menneskene for å kunne leve i Norge,  De er utenlandske og sjefene fikser alt for dem, mot en uhyggelig sum. Det kan ikke jeg styre, men de har det ihvertfall bedre her enn hva de har hatt ^^

 

Så samvittigheten slår jo litt inn, Kjedelig å måtte passivt bidra til at flere vil få støtte fra nav og havne under den kategorien

 

Anonymous poster hash: a980a...a1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne timeprisen trenger de nok ikke forholde seg til - se avtaleloven § 31 som forbyr avtaler som er et resultat av at noen utnytter en annens nød, uerfarenhet, eller avhengighetsforhold for å oppnå vederlag som står i åpenbart misforhold til gjenytelsen.

 

Ikke en gang en forskuddsbetaling er trygg her, se bestemmelsens tredje ledd om tilbakebetalingsplikt.

 

Du får håpe de er like udugelige på jus som de er på regnskap.

 

I tillegg får du håpe på at bostyrer i et senere konkursbo (senere som i "innen ti år") ikke får kloa i en kopi av oppdragsavtalen, for dekningsloven § 5-9 kan raskt være aktuell hvis du fakturerer blodpriser til et selskap med svak økonomi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne timeprisen trenger de nok ikke forholde seg til - se avtaleloven § 31 som forbyr avtaler som er et resultat av at noen utnytter en annens nød, uerfarenhet, eller avhengighetsforhold for å oppnå vederlag som står i åpenbart misforhold til gjenytelsen.

 

Det virker merkelig om dobbelt timepris (overtid er jo gjerne det også) er nok til det.  Hadde det vært 10-gangern så kunne jeg på en måte forstå det, selv om jeg ikke ser rimeligheten i å ikke fritt kunne fastsette prisen man selger sine tjenester til. 

 

Rådet blir da å altid holde seg langt unna slike selskap istedet for å hjelpe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har tidligere ført regnskap en god del år, gikk bort fra bransjen etter jeg rett å slett var lei hvor rotete og ustrukturerte jeg fant andre mennesker som drev egne selskap var samtidig som det var lite rom for takknemlighet til de som styrer økonomien dems

Anonymous poster hash: 3ecc3...b03

Pussig med regnskapsførere som tror de styrer andres økonomi ... og tror at de kan "redde" andre fra konkurs.

 

Tipper du ikke engang innser at du egentlig jobber for "Futen".

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Denne timeprisen trenger de nok ikke forholde seg til - se avtaleloven § 31 som forbyr avtaler som er et resultat av at noen utnytter en annens nød, uerfarenhet, eller avhengighetsforhold for å oppnå vederlag som står i åpenbart misforhold til gjenytelsen.

 

Det virker merkelig om dobbelt timepris (overtid er jo gjerne det også) er nok til det.  Hadde det vært 10-gangern så kunne jeg på en måte forstå det, selv om jeg ikke ser rimeligheten i å ikke fritt kunne fastsette prisen man selger sine tjenester til. 

 

Rådet blir da å altid holde seg langt unna slike selskap istedet for å hjelpe.

 

Man kan nok diskutere om misforholdet mellom ytelse og gjenytelse er "åpenbart", som er lovens krav. Men hvis du titter på lovteksten ser du at det ikke er selve prissettingen loven vil til livs, men utnyttelsen.

 

Det er en objektiv standard, noe som vil si at hvis TS priser seg lavt til regnskapsfører å være så vil en dobling bare innebære at han kommer opp på snittnivå - og det er ikke noe misforhold. Regnskapsførere som tror de "styrer" andres økonomi og tror de kan "redde" andre fra konkurs er sjelden de som priser seg nøkternt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis jeg fikk inn en opprydningsjobb som hastet nå midt i årsoppgjørstiden ville jeg også garantert ha tatt mer en "vanlig" regnskapspris som betales for løpende bokføring. 2000 kr/timen høres litt mye ut - snittprisen på bokføring er vel en rundt 750 kr eks mva, så kanskje det doble av det?   Nå vet ikke jeg hvor i landet du holder til, så priser varierer mye. 

 

Men en ting er sikkert - slike kunder er kanskje "lønnsomme" men de sliter på sjelen og viljen til å være regnskapsfører, og du kommer trolig til å sitte med en "er det verdt det" følelse når du sitter og rydder opp andres rot sene kvelder.  Hva du enn gjør, sørg for å få alt skriftlig, også satsene, og gjerne en del forskudd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har tidligere ført regnskap en god del år, gikk bort fra bransjen etter jeg rett å slett var lei hvor rotete og ustrukturerte jeg fant andre mennesker som drev egne selskap var samtidig som det var lite rom for takknemlighet til de som styrer økonomien dems

Anonymous poster hash: 3ecc3...b03

Pussig med regnskapsførere som tror de styrer andres økonomi ... og tror at de kan "redde" andre fra konkurs.

 

Tipper du ikke engang innser at du egentlig jobber for "Futen".

 

Tipper at du ikke engang innser at du preiker piss. En regnskapsfører organiserer og sikrer at det økonomiske er riktig, de styrer ikke bruken av penger, men de styrer fortsatt en del av det økonomiske som er inkludert i andres økonomi. De kan selvfølgelig redde andre fra konkurs, andre som ikke har peiling i det hele tatt som kommer i økonomisk uføre fordi de ikke vet hva de skal betale eller har et snev av oversikt.

 

Det er en grunn til at regnskapsførere er en ting og det er ikke fordi de ikke gjør noe for økonomien til andre...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du må se det som en personlig utfordring, og en mulighet til å bli flinkere til å jobbe med mennesker. Være takknemlig for utfordringen. Jobb skal ikke bare være for penger, men også personlig utvikling og betaling i empatisk lønn/økning. Synes det er bra av deg å tenke på det etiske rundt disse arbeiderne. Men man må ikke la det styre hele motivasjonen, for man kan ikke vite med andre mennesker. Noen ganger får man bare gjort dét man får gjort med de mulighetene og makten man har. Du vurdérer i hvert fall jobben, dét er bra i seg selv.

 

Det er jo viktig å tenke belønning i form av personlig verdi; Hvis du gjør en så bra jobb at du redder firmaet, så har du fått betaling i form av takknemlighet. Kan også tenke på all den psykologiske lasten du sparer alle involverte for. Den er verdt mye penger.

 

Jeg lurer også på: Tenker du på hva dette kan gjøre med karrieren din? Hvis du jobber med disse folka, og deres lave sans for struktur og ansvar fører til at du ikke får gjort jobben din skikkelig, og kanskje det blir en tvist av noe slag - at du legger karrieren på linja ved å jobbe for slike mennesker? Bare hypotetisk sett. Man må jo skjerme seg selv også.

Lenke til kommentar
Pussig med regnskapsførere som tror de styrer andres økonomi ... og tror at de kan "redde" andre fra konkurs.

 

Tipper du ikke engang innser at du egentlig jobber for "Futen".

 

 

Vell, jeg tilbyr tjenester som går under det å styre økonomien :)

 

Jeg spesialiserer meg på personlig økonomi og rydder opp til de som trenger det,

Har "reddet" over 30 stk fra personlig konkurs, samtlige selskap også

 

Ikke alle har en struktur og forståelse som alle andre når det kommer til økonomien

 

Jeg mottar DIN lønn-> jeg betaler regningene dine, gir deg lommepenger, betaler kravene dine. Hvordan er det å ikke styre økonomien til noen?

 

Er du statsløs SF*?

 

 

Anonymous poster hash: a980a...a1a

Lenke til kommentar

Denne timeprisen trenger de nok ikke forholde seg til - se avtaleloven § 31 som forbyr avtaler som er et resultat av at noen utnytter en annens nød, uerfarenhet, eller avhengighetsforhold for å oppnå vederlag som står i åpenbart misforhold til gjenytelsen.

 

Ikke en gang en forskuddsbetaling er trygg her, se bestemmelsens tredje ledd om tilbakebetalingsplikt.

 

Du får håpe de er like udugelige på jus som de er på regnskap.

 

I tillegg får du håpe på at bostyrer i et senere konkursbo (senere som i "innen ti år") ikke får kloa i en kopi av oppdragsavtalen, for dekningsloven § 5-9 kan raskt være aktuell hvis du fakturerer blodpriser til et selskap med svak økonomi.

 

De har ikke svak økonomi, Ellers hadde jeg vel aldri gått inn for å hjelpe dersom det er liten sjanse for betaling.

 

Altså jeg skal ikke gå inn på detaljer her med tanke på at verden er liten og noen kan kjenne seg igjen

 

Saken er vell bare det å lufte tankene om å "utnytte" noen som har rotet det skikkelig til,

 

Samt jeg kan fint dokumentere at evt arbeid som gjøres for de er tillegg utover vanlig arbeidstid og derav prisen som settes :)

 

Vet ikke om du har noe kjennskap til regnskapsførere, men mange av oss jobber fra morgen til kveld i denne perioden når årsregnskap skal leveres og godkjennes, samt bokettersyn som kommer i ny og ne

 

Anonymous poster hash: a980a...a1a

Lenke til kommentar

 

De har ikke svak økonomi, Ellers hadde jeg vel aldri gått inn for å hjelpe dersom det er liten sjanse for betaling.

 

Anonymous poster hash: a980a...a1a

For deg som kan redde andre fra konkurs er vel ikke "svak økonomi" noe problem?

 

 

Absolutt ikke^^ Her er det snakk om kunder som ikke er like ydmyke som fleste andre ville vært dersom de ser familiebedriften går til grunne, og ville derfor ikke vært ( i mine øyne) pålitelige nok til å kunne gjennomføre betalinger dersom svak økonomi hadde vært et tema

 

merk deg at det å forhindre en konkurs så vil det være nødvendig at partene det gjelder er villige til å endre hvordan ting gjøres, Ikke alle som er villige til det eller rett å slett ser seg blind og ender opp som konkurs

 

Naivt å tro at alle skal klare seg selv i dette samfunnet,

 

Anonymous poster hash: a980a...a1a

Lenke til kommentar

Vet ikke om du har noe kjennskap til regnskapsførere, men mange av oss jobber fra morgen til kveld i denne perioden når årsregnskap skal leveres og godkjennes, samt bokettersyn som kommer i ny og ne

Jeg pålegger en del av de bokettersynene, ja, så jeg er ganske godt kjent med kvaliteten på arbeidet som utføres i denne perioden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Vet ikke om du har noe kjennskap til regnskapsførere, men mange av oss jobber fra morgen til kveld i denne perioden når årsregnskap skal leveres og godkjennes, samt bokettersyn som kommer i ny og ne

Jeg pålegger en del av de bokettersynene, ja, så jeg er ganske godt kjent med kvaliteten på arbeidet som utføres i denne perioden.

 

 

Så bra! men var ikke kvaliteten det var snakk om. Var det vell? ^^ Men heller arbeidstiden

 

Og hvorvidt man da kan gi en forklaring på en "blodpris" som du sier selv

 

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: a980a...a1a

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...