Gå til innhold

10mnd gammel pc med defekt batteri


HJKL

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte en relativt dyr pc for 10 måneder siden, og idag fikk jeg opp at batteriet ikke finnes. Det startet med at jeg fikk opp melding om at batteriet snart var tomt og at jeg måtte sette i laderen, men så var batteriet halvfullt igjen sekunder etterpå. Sånn blinket det noen ganger. Etter å ha satt i laderen kom "batteri ikke funnet" opp. 

Jeg klarte å ødelegge den originale laderen for 2-3 måneder siden, så jeg ble nødt til å kjøpe en universallader. Den har samme effekt osv som den gamle, så den skal vel ikke være problemet?

Det jeg lurer på er, hvis jeg leverer inn pcen der den ble kjøpt og leverer en universallader sammen med pcen istedet for originalladeren, vil jeg få reaksjoner på dette? Kan de skylde på universalladeren?

Før jeg ødela originalladeren så blinket skjermen litt. Som om at det var litt endringer i spenningen eller noe sånt. Lysstyrken forandret seg litt. Dette har den gjort ganske lenge, og siden før jeg byttet lader. Så hvis dette kan ha noe med batteriet å gjøre, så er vell det verdt å nevne.

 

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan vel også være en risiko for at feilen er en Universallader som ikke passer 100%. Hvis man leverer en ellers feilfri PC til reparasjon, kan man ikke da risikere å måtte betale utgiftene til dette selv?

 

Det lureste ville nok være å få lånt og testet med en original lader først, pluss også resette batterikontrollkretsen slik som foreslått av Baardsen over.

 

Har opplevd mange ganger at Universalladere ikke har fungert slik som forventet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge laderen leverer korrekt effekt, spenning og strøm, (Jada, Ohms lov.) så skal ikke det være av betydning. Et batteri vil kunne lade uten at spenningen er perfekt. 

Du må uansett ikke levere pc-en med ladekabel når du reklamerer. Det er selger som må sannsynliggjøre at feilen ligger hos deg om du påstår du har brukt batteriet som normalt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste universalladere har ikke innebygd måleinstrument for spenning og strøm. En vanlig feil som jeg har erfart nokså mange ganger det er unøyaktigheter i utformingen av selve tilkoblingspluggen og unøyaktigheter i reguleringen av ladespenningen. Noen universalladere er også nokså følsomme for feil i nettspenningen slik at ved variasjoner i nettspenningen så virker ikke alltid laderen slik som forventet. (Har opplevd denne typen feil først og fremst ifbm reiser i utlandet.)  Hvis PC virker med original strømforsyning da er det jo ingen feil. Ville ha sjekket dette.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...