Gå til innhold

Så god PC må du ha for å kjøre Far Cry 5


Anbefalte innlegg

Far cry gjesp burde det hete. Far cry 4 + muligeheten for hunder og fly. Men skal jeg spille det så blir det ps4, laidback i sofaen på en 65 tommer 4K TV. Ikke foran en 27 tommers skjerm klistret opp til skjermen i en kontorstol på en PC til 29000 kroner med Led-lys på hovedkortet bare for å kunne skryte av det på snapchat. Nei PC gaming er så oldschool...

 

Velkommen til forumet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GeForce GTX560 2GB

 

Edit:

Så nå at siterte krav var anbefalt, og ikke minimum.

Da blir det nok spill på meg, selv om jeg må fire på kvaliteten.

Tror du vil slite litt med et GTX 560, ettersom minstekravet for 720p med lave innstillinger er et GTX 670.

Et GTX 670 er nærmere dobbelt så kraftig som et GTX 560

 

Jeg har nok også "vokst opp" for lengst. Har drevet med PCer siden tidlig 1990-tall, og er møkk lei alt styret rundt PC-krav, skjermkort, CPUer og alt det der. Har ikke den fjerneste anelse om hvordan PCen min vil klare å kjøre Far Cry 5. Det er derfor jeg har forhåndsbestilt det til PS4. Er bare å dytte i platen, plukke opp kontrolleren, slenge føttene på bordet og sette i gang. :)

Jeg har også vokst opp, og fordi jeg er voksen forhåndsbestiller jeg ikke spill 

En annen konsekvens av å bli voksen er at man innser hvor utrolig kjedelig open world faktisk er, spesielt Ubisoft-spill.

Samt at skytespill med håndkontroller rett og slett ikke fungerer. 

:tease: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Lurer veldig på hvorfor ubisoft bruker 900 generasjonen som standard istedenfor 1000 generasjonen. De gjorde det samme med AC: Origins. Det at en 970 skal klare Far cry 5 med høy instilling på 60 fps er heller tvilsomt. Med tanke på hvor dårlig ubisofts tidligere pc porter er.

Som sagt så har farcryspilla kjørt bra med rask hardware. Farcry KREVER mye kraft heldigvis. Ellers hadde det på langt nær sett så pent ut :)

"Slow hardware kills good games" :p

 

Eller den andre veien; "bad optimized games wrecks a perfectly good pc" :-P

Lett å skylde på dårlig optimalisering når man har middels/dårlig hardware også.

 

Så lenge spillet skalerer godt med bedre hardware, så er jo spillet godt optimalisert.

Eksempel: Farcry primal @ 4k. 47fps med ett gtx 1080. 72 fps med 2x1080 sli.

 

 

 

Eksempel 2: ryzen 8 core @stock og 2666mhz ram = 70 fps

 

ryzen 8 core @ 4 ghz og 3600mhz ram = 93fps

 

Intel 6 core @ 4.8 ghz og 4000mhz c15 minne = 138fps

 

Ps: dette er eksempler

 

Optimalisere for dårligere hardware betyr ofte å skru ned grafikkvaliteten.

 

 

"Så lenge spillet skalerer godt med bedre hardware, så er jo spillet godt optimalisert."

 

Ikke nødvendigvis. Ta for eksempel Dark Souls 1, Batman, Need for Speed (husker ikke tittel nå), sikkert flere og, er gode eksempler på relativt dårlig lagd/optimalisert spill... og da helper det ikke med å endre på grafikken dersom spillet i seg selv er programmert dårlig.

 

Dårlig utnyttelse av 64bit og flere tråder/cores er andre eksempler. Det er vel det ENESTE gode med konsoller at spillene der er som regel langt mer optimalisert direkte mot ett hw oppsett.

 

Men det kan godt være at vi ser forskjellige på hva optimalisering er...

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

Liker sofa-spilling med håndkontroll best selv, men akkurat FPS synes jeg gjør seg best med mus.

 

Etter å ha kost meg masse med FarCry 3 og 4 driter jeg i at folk sier 5 kommer til å være likt.

Det var elementene som er likt i spillene som gjør at jeg liker dem.

 

Jeg har et visst ...  samle-gen i meg :p

Lenke til kommentar

Far cry gjesp burde det hete. Far cry 4 + muligeheten for hunder og fly. Men skal jeg spille det så blir det ps4, laidback i sofaen på en 65 tommer 4K TV. Ikke foran en 27 tommers skjerm klistret opp til skjermen i en kontorstol på en PC til 29000 kroner med Led-lys på hovedkortet bare for å kunne skryte av det på snapchat. Nei PC gaming er så oldschool...

 

Selv om du har en pc så MÅ du ikke spille på en monitor. Du vet at skjermkort i dag kommer med en HDMI kontakt, akkurat som en konsoll. Koster heller ikke mange hundrelappene for en trådløs kontroller til pc. Har selv en HDMI som går til en 23" monitor som brukes til surfing og PUBG og en lang HDMI som går til forsterker som videre går til projektor.

 

Hvorfor spille f.eks GTA5 på PS4 med 30fps når jeg kan spille det på PC med stabil 60fps.

 

At PCer må brukes på en monitor er en gammel vrangsforestilling som tilhører fortiden. Selv tilbake i 2003-04 brukte jeg S-Video kabel fra mitt daværende skjermkort til en CRT-TV for å bruke pcn som en beefed up PS2 å spilte Need For Speed Underground på tvn med en logitech pc kontroller, 800x600 oppløsning og alt på maks.

 

Steam har f.eks Big Picture Mode som kan styres ganske enkelt via en kontroller. I tillegg kan du lage en sortering av alle spillene din på steam som kan spilles med kontroller.

Lenke til kommentar

OK, kan noen forklare meg følgende.. Battlefield 1 kjører jeg i dag på 1080ti og en 4770k - som snart blir oppgradert til 8700k. Skjermen min kjører 3440 x 1440 (Acer Predator x34p).

 

Med så og si alt på ultra (uten om post-processing), ligger jeg på 80 - 100 FPS, og med nye prosessoren forventer jeg å låse FPS på 120 (G-sync mot skjermen sin maksimale oppdateringsfrekvens).

 

Jeg er klar over at det er et stykke fra min oppløsning til ekte 4k, men kan da umulig fatte at spillet ikke er ekstremt dårlig optimalisert om det kreves ENDA et skjermkort til 8k for å kjøre det i 60 FPS?

 

Høres ut som galskap...

Lenke til kommentar

OK, kan noen forklare meg følgende.. Battlefield 1 kjører jeg i dag på 1080ti og en 4770k - som snart blir oppgradert til 8700k. Skjermen min kjører 3440 x 1440 (Acer Predator x34p).

 

Med så og si alt på ultra (uten om post-processing), ligger jeg på 80 - 100 FPS, og med nye prosessoren forventer jeg å låse FPS på 120 (G-sync mot skjermen sin maksimale oppdateringsfrekvens).

 

Jeg er klar over at det er et stykke fra min oppløsning til ekte 4k, men kan da umulig fatte at spillet ikke er ekstremt dårlig optimalisert om det kreves ENDA et skjermkort til 8k for å kjøre det i 60 FPS?

 

Høres ut som galskap...

Sjekk fps i farcry primal :) Blir sikkert bare litt mere krevende enn det :)

 

Dette spillet krever enorme mengder cpukraft og liker høy minnehastighet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Lurer veldig på hvorfor ubisoft bruker 900 generasjonen som standard istedenfor 1000 generasjonen. De gjorde det samme med AC: Origins. Det at en 970 skal klare Far cry 5 med høy instilling på 60 fps er heller tvilsomt. Med tanke på hvor dårlig ubisofts tidligere pc porter er.

 

Som sagt så har farcryspilla kjørt bra med rask hardware. Farcry KREVER mye kraft heldigvis. Ellers hadde det på langt nær sett så pent ut :)

"Slow hardware kills good games" :p

 

Eller den andre veien; "bad optimized games wrecks a perfectly good pc" :-P

Lett å skylde på dårlig optimalisering når man har middels/dårlig hardware også.

 

Så lenge spillet skalerer godt med bedre hardware, så er jo spillet godt optimalisert.

Eksempel: Farcry primal @ 4k. 47fps med ett gtx 1080. 72 fps med 2x1080 sli.

 

 

 

Eksempel 2: ryzen 8 core @stock og 2666mhz ram = 70 fps

 

ryzen 8 core @ 4 ghz og 3600mhz ram = 93fps

 

Intel 6 core @ 4.8 ghz og 4000mhz c15 minne = 138fps

 

Ps: dette er eksempler

 

Optimalisere for dårligere hardware betyr ofte å skru ned grafikkvaliteten.

Har en 1080ti og en i7 4790k og 32 gb ram så tror jeg skal klare far cry 5 fint. Men watchdogs 2 og AC origins kjørte virkelig ræva på High-Ultra samme gjelder Wildlands, mens jeg kjører Witcher 3 på ultra med hairphysx på alle mann på 80-100 fps.

Lenke til kommentar

Hmm, mon tro hvordan dette vil kjøre i 1440p på min over 5 år gamle i7-3930k @4,5GHz med 32GB RAM i kombo med 1080Ti`en  :ohmy:

 

Edit: Støtter Far Cry PhysX? Har det noe for seg? Jeg kom på at jeg jo har en GTX1070 liggende i maskina som ikke brukes til noe...

Endret av Sjulimann
Lenke til kommentar

 

 

Anbefalt (1080p, 60 fps, høye innstillinger):

  • OS: Windows 7 SP1, Windows 8.1, Windows 10 
  • Prosessor: Intel Core i7-4770 @ 3,4 GHz eller AMD Ryzen 5 1600 @ 3,2 GHz eller tilsvarende
  • Skjermkort: NVIDIA GeForce GTX 970 eller AMD R9 290X (4 GB VRAM)
  • RAM: 8 GB
Hvordan vil GTX 1080 og i7 2600k være i dette spillet?

Vil cpu være viktigere en GPU i det tilfellet eller ikke?

For normalsett vil det være omvent.

Null stress, men du burde vurdere en ny cpu hvis du skal opp i oppløsning, da vil det bli flaskehalser..men i 1080p så vil du garantert kunne kjøre full pupp

Lenke til kommentar

Far cry gjesp burde det hete. Far cry 4 + muligeheten for hunder og fly. Men skal jeg spille det så blir det ps4, laidback i sofaen på en 65 tommer 4K TV. Ikke foran en 27 tommers skjerm klistret opp til skjermen i en kontorstol på en PC til 29000 kroner med Led-lys på hovedkortet bare for å kunne skryte av det på snapchat. Nei PC gaming er så oldschool...

 

Nice troll.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...