Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan jeg ta cetrizin? Bivirkninger?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

https://www.apotek1.no/produkter/cetirizin-sandoz-10mg-tabletter-30stk-410187p

 

Har handla inn disse, men er det trygt å ta dem uten å spørre legen først? Fikk tips om å prøve dem da det kan hjelpe på mine røde tær, som kan skyldes en histamin-rekasjon.

 

Hva tenker dere? Trygt eller git deg seriøse bivirkninger? Skal ta 1 tablett.



Anonymous poster hash: 5335c...75c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingenting i veien med disse, men virker mye senere enn Zyrtec etter min erfaring (brukt i forbindelse med pollenallergi).

 

Anbefaler deg fortsatt å dra til legen, coby. ;)

Ja, men les opp på bivirkningene på Cetrizin feks. Er jo vanlig at man får kvalme/tretthet/høyere hjertefrekvens osv. Er langt langt ifra sikker at jeg har allergi, men mer enn histamin reaksjon muligens.

 

Men så det skader ikke å teste ut 1 tablett?

 

Anonymous poster hash: 5335c...75c

Lenke til kommentar

Vanlig bivirkning for antihistaminer er tretthet, ikke kom med sludder om at irregulær hjerterytme og kvalme er vanlig. Cetirizin gir etter min erfaring ingen tretthet i motsetning til Zyrtec og er saktevirkende(i starten). Inntak av tablettene gjør deg mest sannsynlig ingenting.

 

Det sies uansett gang på gang, kom deg til legen for RIKTIG diagnostisering.

Lenke til kommentar

Jeg ville heller fått sjekka ut hvorfor du har røde tær. Hvorfor tenker du at dette er en histamin-reaksjon?

Det kan dreie seg om lokale histaminreaksjoner, kroppens histaminproduksjon kan være gretten uten forklaring, hvorpå allergier er det mest fremtredende, men også andre mer uforklarlige symptomer kan oppstå. Hvis du gidder å lese denne, ser du forklaringen på hvorfor mine føtter blir røde: https://sml.snl.no/histamin

 

Utvidelse av blodårene kan også forårsake rødhet, dette når jeg søker opp histaminreaksjon.

 

Anonymous poster hash: 5335c...75c

Lenke til kommentar

Med tanke på hvor mange som går på allergimedisin (jeg tar Cetirizin hver sommer) - ikke noe problem. 

 

Realistisk, legen kommer ikke til å sjekke noe spes han heller. Hvis legen skriver ut så får du resept og beskjed om å prøve.

 

Det står noen forsiktighetsregler i pakningsvedlegget, da. Hvis du VET at noen av dem gjelder deg (nyresykdom, vannlating mv), så hadde jeg tatt turen til legen først. 

Lenke til kommentar

Med tanke på hvor mange som går på allergimedisin (jeg tar Cetirizin hver sommer) - ikke noe problem. 

 

Realistisk, legen kommer ikke til å sjekke noe spes han heller. Hvis legen skriver ut så får du resept og beskjed om å prøve.

 

Det står noen forsiktighetsregler i pakningsvedlegget, da. Hvis du VET at noen av dem gjelder deg (nyresykdom, vannlating mv), så hadde jeg tatt turen til legen først. 

Ja, men leser at det er vanlig å bli svimmel og kvalm. 1/10 personer får visstnok det ved inntak av cetrizin, skal man tro felleskatalogen.

 

Men skader kanskje ikke å prøve en?

 

Anonymous poster hash: 5335c...75c

Lenke til kommentar

Ja, men leser at det er vanlig å bli svimmel og kvalm. 1/10 personer får visstnok det ved inntak av cetrizin, skal man tro felleskatalogen.

 

Men skader kanskje ikke å prøve en?

 

Anonymous poster hash: 5335c...75c

 

Det står ikke at 1 av 10 blir svimmel og kvalm. Det står at dette er en av flere vanlige bivirkninger som mellom 1 av 10 og 1 av 100 kan oppleve.

 

Cetirizin og Zyrtec er samme medisin og virker normalt i løpet av en halvtime.

Lenke til kommentar

 

Ja, men leser at det er vanlig å bli svimmel og kvalm. 1/10 personer får visstnok det ved inntak av cetrizin, skal man tro felleskatalogen.

 

Men skader kanskje ikke å prøve en?

 

Anonymous poster hash: 5335c...75c

 

Det står ikke at 1 av 10 blir svimmel og kvalm. Det står at dette er en av flere vanlige bivirkninger som mellom 1 av 10 og 1 av 100 kan oppleve.

 

Cetirizin og Zyrtec er samme medisin og virker normalt i løpet av en halvtime.

 

Så jeg kan trygt prøve 1?

 

Tenker å prøve pga jeg har hatt røde tær i en periode nå, som kan skyldes histamin greier som forårsaker rødheten. Og Cetrizin er jo antihistamin tabletter.

 

Anonymous poster hash: 5335c...75c

Lenke til kommentar

 

Så jeg kan trygt prøve 1?

 

Tenker å prøve pga jeg har hatt røde tær i en periode nå, som kan skyldes histamin greier som forårsaker rødheten. Og Cetrizin er jo antihistamin tabletter.

 

Anonymous poster hash: 5335c...75c

 

Ja, du kan trygt prøve.

 

Hva med å ta 5 mg kontra 10, altså halve tabletten først? Se hvordan jeg reagerer.

 

Anonymous poster hash: 5335c...75c

Lenke til kommentar

 

Hva med å ta 5 mg kontra 10, altså halve tabletten først? Se hvordan jeg reagerer.

 

Anonymous poster hash: 5335c...75c

 

Gjør du det med medisiner legen din skriver ut? 10 mg er vanlig dose. Ta det eller la vær å ta medisinen i det hele tatt. Snakk om å være hysterisk.

 

Vanlige (≥1/100 til <1/10): Gastrointestinale: Abdominalsmerter, munntørrhet, kvalme. Luftveier: Faryngitt. Nevrologiske: Svimmelhet, hodepine. Psykiske: Somnolens (i de fleste tilfeller mild til moderat). Øvrige: Fatigue. 

 

Dette er altså vanlige bivirikninger. Tatt fra felleskatalogen.

 

Anonymous poster hash: 5335c...75c

Lenke til kommentar

Vanlige (≥1/100 til <1/10): Gastrointestinale: Abdominalsmerter, munntørrhet, kvalme. Luftveier: Faryngitt. Nevrologiske: Svimmelhet, hodepine. Psykiske: Somnolens (i de fleste tilfeller mild til moderat). Øvrige: Fatigue. 

 

Dette er altså vanlige bivirikninger. Tatt fra felleskatalogen.

 

Anonymous poster hash: 5335c...75c

 

Skjønner du hva vanlige bivirkninger betyr? Mellom 1 av 10 og 1 av 100 kan oppleve en av bivirkningene som er beskrevet. Ikke at du får alle bivirkningene.

 

Tror du virkelig du hadde fått kjøpt medisinen reseptfritt hvis den var befengt med stor risiko?

 

Alle bivirkningene som er listet er i seg selv ufarlige. Du dør eksempelvis ikke av litt tretthet, som er den vanligste bivirkningen.

 

Jeg regner med at du holder deg unna Ibux også, for det er en langt farligere medisin.

 

Edit:

At du 2 døgn etter å ha anskaffet en reseptfri medisin ennå ikke har tatt den, tilsier vel egentlig at du heller bør ta deg en tur til legen. Og da ikke bare for dine selvdiagnostiserte røde tær.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...