Gå til innhold

Smarthussystemet i økolandsbyen klikket: Lysene blinket, persienner og støpsler var ute av kontroll


Anbefalte innlegg

 

Men den største feilen med alle disse smarthusløsningene er at nær sagt alle er proprietære, levert av relativt små selskaper, og ikke standardisert.

Vi har bare knx, ganske standardisert opplegg. Men selvsagt en utfordring det du nevner, men er flere tiltak en kan iverksette for å redusere risikoen.

 

KNX er helt greit, det er en standard som flere selskap får benytte seg av, og man er ikke avhengig av en enkelt :)

KNX er litt mer orientert mot store bygg, og mindre vanlig i bolig. Men det er ikke noe i veien for å bruke det i bolig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Å herregud, "dere" må skille mellom personangrep og påstander. Jeg mener at du ikke forsvarer dine påstander, og du svarer med å ikke gjøre det hver gang(påstand). Så hvorfor ikke bare gjøre det? Så slipper du "personangrepene" dine rs..

 

Jeg gjør det "bare ikke" av flere grunner:

1* Jeg ønsker saklig debatt, jeg gidder ikke å svare på spørsmålene dine, samtidig som du kommer med syrlige bemerkninger om mitt kompetansenivå.

2* Jeg har ingen svarplikt ovenfor deg. Hvis du vil ha svar, så må du spørre på en sånn måte at jeg _vil_ svare deg.

Fordi jeg _må_ ikke svare deg. Se pkt 1.

3* Hvis du har lagt merke til at jeg ikke svarer hver gang, har du reflektert noe om hvorfor jeg ikke svarer? Svaret kan ligge skjult i punkt 1 og 2 i denne lista.

Det er helt fair det, men da må du ikke komme med uttalelser som "personangrep" når jeg sier at du ikke forsvarer påstandene mine, for det er jo en sannhet når du ikke svarer meg... Jeg har ikke kommet med syrlige kommentarer om ditt kompetansenivå, jeg gidde min mening om din kompetanse innenfor området du diskuterte på grunn av dine påstander. Selv er jeg veldig opptatt av automasjon, spessielt hjemme automasjon. Og derav mine reaksjoner. Er også utdannet innen automasjon, og jobber innen det så vi har alt på bordet.

 

Beklager om du blir såret av måten jeg svarer på. Men jeg vill gjerne ha en debbatering på området, om du ombestemmer deg.

Lenke til kommentar

Jøss, det var godt nok noen grimme huse.. :-).

Bor selv i dansk BR2020 standard hus i danmark, med jordvarme, smarthus strøm installation...

Men på ingen måde oplever vi ulemper..- kun fordelene. Og estetisk har man her forstået at implementere grøn energi på en måde som bidrager, istedet for reducerer det estetiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

"Smart"hus...

Nei takk

Tja, vi får se etter 2019 da :)
Har "smartmåler"...

På grunn av solcellene på taket

Men v/v varmepumpa, KABLEDE termostater til vannvarmen i gulvet og diverse lysbrytere klarer vi fint å styre manuelt

Samme med ladingen på begge elbilene

Ser ikke noen grunn til å installere "smart"enheter for titusener når det er overflødig

Når ting er innstilt ferdig og riktig, hvorfor tukle til?

Du har gjerne smart måler, men effektleddet er ikke innført enda. Såklart en må gjerne springe rundt og justere selv, men for noen skarve kroner sparer en seg for mye stress :) Men for all del!

Varmepumpa står og surrer og går innimellom. Med vannvarme i betonggulv er det svært lite å spare på styring av denne. Mer effektivt å ha jevn varme uten å la det synke, da går det mer energi for å få temperatur opp igjen.

I bilene er det timer, slik at de kan lades når prisen er lav (når det kommer)

Det eneste vi trenger å bruke tid på er av/på med lys, men det er lite stress

Termostatene har jeg knapt rørt de siste ti årene...

Det eneste er å sette sirkulasjonspumpa til gulvvarmen opp et hakk på høsten og ned igjen på våren...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

"Smart"hus...

Nei takk

Tja, vi får se etter 2019 da :)
Har "smartmåler"...

På grunn av solcellene på taket

Men v/v varmepumpa, KABLEDE termostater til vannvarmen i gulvet og diverse lysbrytere klarer vi fint å styre manuelt

Samme med ladingen på begge elbilene

Ser ikke noen grunn til å installere "smart"enheter for titusener når det er overflødig

Når ting er innstilt ferdig og riktig, hvorfor tukle til?

Du har gjerne smart måler, men effektleddet er ikke innført enda. Såklart en må gjerne springe rundt og justere selv, men for noen skarve kroner sparer en seg for mye stress :) Men for all del!

Varmepumpa står og surrer og går innimellom. Med vannvarme i betonggulv er det svært lite å spare på styring av denne. Mer effektivt å ha jevn varme uten å la det synke, da går det mer energi for å få temperatur opp igjen.

I bilene er det timer, slik at de kan lades når prisen er lav (når det kommer)

Det eneste vi trenger å bruke tid på er av/på med lys, men det er lite stress

Termostatene har jeg knapt rørt de siste ti årene...

Det eneste er å sette sirkulasjonspumpa til gulvvarmen opp et hakk på høsten og ned igjen på våren...

Problemet er at det kommer ikke noe tidsstyrt prising. Effektleddet slår inn når du overgår ditt effekt abonoment. Derfor bør en ha kontroll på total effekt og ha en plan eller styring til når det tipper over:)

Lenke til kommentar

 

Dette var kun noen eksempler, og poenget er fortsatt det samme. Protokollene brukes av mange forskjellige, så mulighetene er enorme. Du må gjerne vise til hvilke produkter,protokoller eller hva det er dy fabler om som lages av små selskaper og vill dø ut om de går konk.

 

Når det gjelder å levere nybygg, som profesjonell elektroinstallatør, så må man se litt dypere enn bare det.

At to komponenter snakker samme protokoll, og du kanskje med litt fikling klarer å få dem til å fungere ilag rent teknisk, betyr ikke at de er kompatible. Kompatibilitetet betyr også at begge produsentene går god for produktenes kompatibilitet med hverandre. Hvis ikke så har installatør montert utstyret på en annen måte en anvist fra produsent, og da gjelder ikke garanti.

Dersom din egen kreative sammenkobling får en utilsiktet feil, s åer det ikke så farlig hvis det hjemme hos deg selv. Du fikser det bare, ikke sant? Men dersom et firma har montert en slik heimekokløsning hos 100 kunder da, og deres egne kreative løsning har en produksjonsfeil, som samtlige kunder har krav på å få utbedret på garanti?

 

Det er problemet. Så for en profesjonell aktør med vettet i behold, så holder det ikke at to forskjellige produsenter benytter samme protokoll, så lenge de ikke er konforme innenfor en standard som sier at de skal være kompatible med andre produsenter. Og for en kunde, så kan det i praksis fort bety at det er vanskelig å finne en elektroinstallatør som vil hjelpe deg med hjemmeautomasjonssystemet ditt, dersom produsenten har avviklet, og systemet ikke er konform med en etablert standard.

 

At du som privatperson ikke ser dette problemet kan jeg forstå, du fikser det bare selv. Men husk nå på da at folk flest verken har kompetanse eller lov til å gjøre så mye med elektroinstallasjonen sin selv.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette var kun noen eksempler, og poenget er fortsatt det samme. Protokollene brukes av mange forskjellige, så mulighetene er enorme. Du må gjerne vise til hvilke produkter,protokoller eller hva det er dy fabler om som lages av små selskaper og vill dø ut om de går konk.

Når det gjelder å levere nybygg, som profesjonell elektroinstallatør, så må man se litt dypere enn bare det.

At to komponenter snakker samme protokoll, og du kanskje med litt fikling klarer å få dem til å fungere ilag rent teknisk, betyr ikke at de er kompatible. Kompatibilitetet betyr også at begge produsentene går god for produktenes kompatibilitet med hverandre. Hvis ikke så har installatør montert utstyret på en annen måte en anvist fra produsent, og da gjelder ikke garanti.

Dersom din egen kreative sammenkobling får en utilsiktet feil, s åer det ikke så farlig hvis det hjemme hos deg selv. Du fikser det bare, ikke sant? Men dersom et firma har montert en slik heimekokløsning hos 100 kunder da, og deres egne kreative løsning har en produksjonsfeil, som samtlige kunder har krav på å få utbedret på garanti?

 

Det er problemet. Så for en profesjonell aktør med vettet i behold, så holder det ikke at to forskjellige produsenter benytter samme protokoll, så lenge de ikke er konforme innenfor en standard som sier at de skal være kompatible med andre produsenter. Og for en kunde, så kan det i praksis fort bety at det er vanskelig å finne en elektroinstallatør som vil hjelpe deg med hjemmeautomasjonssystemet ditt, dersom produsenten har avviklet, og systemet ikke er konform med en etablert standard.

 

At du som privatperson ikke ser dette problemet kan jeg forstå, du fikser det bare selv. Men husk nå på da at folk flest verken har kompetanse eller lov til å gjøre så mye med elektroinstallasjonen sin selv.

Jeg er fortsatt usikker på hvilke produkter du refererer til?

Lenke til kommentar

 

 

Dette var kun noen eksempler, og poenget er fortsatt det samme. Protokollene brukes av mange forskjellige, så mulighetene er enorme. Du må gjerne vise til hvilke produkter,protokoller eller hva det er dy fabler om som lages av små selskaper og vill dø ut om de går konk.

Når det gjelder å levere nybygg, som profesjonell elektroinstallatør, så må man se litt dypere enn bare det.

At to komponenter snakker samme protokoll, og du kanskje med litt fikling klarer å få dem til å fungere ilag rent teknisk, betyr ikke at de er kompatible. Kompatibilitetet betyr også at begge produsentene går god for produktenes kompatibilitet med hverandre. Hvis ikke så har installatør montert utstyret på en annen måte en anvist fra produsent, og da gjelder ikke garanti.

Dersom din egen kreative sammenkobling får en utilsiktet feil, s åer det ikke så farlig hvis det hjemme hos deg selv. Du fikser det bare, ikke sant? Men dersom et firma har montert en slik heimekokløsning hos 100 kunder da, og deres egne kreative løsning har en produksjonsfeil, som samtlige kunder har krav på å få utbedret på garanti?

 

Det er problemet. Så for en profesjonell aktør med vettet i behold, så holder det ikke at to forskjellige produsenter benytter samme protokoll, så lenge de ikke er konforme innenfor en standard som sier at de skal være kompatible med andre produsenter. Og for en kunde, så kan det i praksis fort bety at det er vanskelig å finne en elektroinstallatør som vil hjelpe deg med hjemmeautomasjonssystemet ditt, dersom produsenten har avviklet, og systemet ikke er konform med en etablert standard.

 

At du som privatperson ikke ser dette problemet kan jeg forstå, du fikser det bare selv. Men husk nå på da at folk flest verken har kompetanse eller lov til å gjøre så mye med elektroinstallasjonen sin selv.

Jeg er fortsatt usikker på hvilke produkter du refererer til?

 

Jeg forstår ikke spørsmålet. Jeg har snakket på generelt grunnlag hele veien.

Lenke til kommentar

 

 

 

Dette var kun noen eksempler, og poenget er fortsatt det samme. Protokollene brukes av mange forskjellige, så mulighetene er enorme. Du må gjerne vise til hvilke produkter,protokoller eller hva det er dy fabler om som lages av små selskaper og vill dø ut om de går konk.

Når det gjelder å levere nybygg, som profesjonell elektroinstallatør, så må man se litt dypere enn bare det.

At to komponenter snakker samme protokoll, og du kanskje med litt fikling klarer å få dem til å fungere ilag rent teknisk, betyr ikke at de er kompatible. Kompatibilitetet betyr også at begge produsentene går god for produktenes kompatibilitet med hverandre. Hvis ikke så har installatør montert utstyret på en annen måte en anvist fra produsent, og da gjelder ikke garanti.

Dersom din egen kreative sammenkobling får en utilsiktet feil, s åer det ikke så farlig hvis det hjemme hos deg selv. Du fikser det bare, ikke sant? Men dersom et firma har montert en slik heimekokløsning hos 100 kunder da, og deres egne kreative løsning har en produksjonsfeil, som samtlige kunder har krav på å få utbedret på garanti?

 

Det er problemet. Så for en profesjonell aktør med vettet i behold, så holder det ikke at to forskjellige produsenter benytter samme protokoll, så lenge de ikke er konforme innenfor en standard som sier at de skal være kompatible med andre produsenter. Og for en kunde, så kan det i praksis fort bety at det er vanskelig å finne en elektroinstallatør som vil hjelpe deg med hjemmeautomasjonssystemet ditt, dersom produsenten har avviklet, og systemet ikke er konform med en etablert standard.

 

At du som privatperson ikke ser dette problemet kan jeg forstå, du fikser det bare selv. Men husk nå på da at folk flest verken har kompetanse eller lov til å gjøre så mye med elektroinstallasjonen sin selv.

Jeg er fortsatt usikker på hvilke produkter du refererer til?

Jeg forstår ikke spørsmålet. Jeg har snakket på generelt grunnlag hele veien.

Da har jeg nok missforstått deg, for det virket som du mente at alt måtte byttes om feks kontroller konket og de var konkurs.

Lenke til kommentar

 

Da har jeg nok missforstått deg, for det virket som du mente at alt måtte byttes om feks kontroller konket og de var konkurs.

 

Jeg mente det. En profesjonell elektroinstallatør kan ikke blande utstyr fra forskjellige produsenter, uten at produsentene selv erklærer at det er ok. F.eks igjennom å erklære konformitet til en standard. Om en installatør velger å gjøre det likevel, så tar han på seg hele garantiansvaret alene, og det gir ingen økonomisk mening å ta på seg risikoen for at en gammel installasjon til flere titalls tusen kroner skal virke, for å få seg ett serviceoppdrag på 2-3 timer.

En privatkunde som er avhengig av en elektroinstallatør for å jobbe på sitt elektriske anlegg vil møte problemer med å finne en installatør som er villig til å ta på seg jobben.

Jeg skjønner at du kan si hokus-pokus og få to forskjellige merker fungere i lag, på samme protokoll, men det er ikke av profesjonell interesse. Fordi en profesjonell aktør må ha økonomi i dette, og lønnsomheten må balanseres opp mot risikoen. Risikoen som produsent normalt er med på å bære, da for fabrikasjonsfeil på produktet/ene. Bryter du med produsentens monteringsanvining, så sier det poff, der var garantien borte, og risikoen for installatør var betydelig økt. Og tilsvarende er jobben betydelig mindre lønnsom, og betydelig mindre interessant.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bygge boliger langt til skogs og kalle det miljøvennlig? Hvordan kommer de seg på jobb, skole, barnehage, butikken og så videre. Alle har minst to biler som brukes flittig. Her kunne elg, og gjerne ulven, fått beholde området sitt så kunne beboerne bodd i byen og gått eller tatt kollektiv til jobb, det er effektivt, og miljøvennlig.

 

Følger opp her: Bygge datasenter langt fra folk og kalle det miljøvennlig. ( all varme rett i sjøen)

Lenke til kommentar

 

Bygge boliger langt til skogs og kalle det miljøvennlig? Hvordan kommer de seg på jobb, skole, barnehage, butikken og så videre. Alle har minst to biler som brukes flittig. Her kunne elg, og gjerne ulven, fått beholde området sitt så kunne beboerne bodd i byen og gått eller tatt kollektiv til jobb, det er effektivt, og miljøvennlig.

Hmmm, la meg se. Eie alle fire veggene sine selv, å ha en tomt stor nok til å ha nettopp to (el-)biler, en seilbåt, en campingvogn og en minigraver stående, komfortabelt. Å ha nok areal til å kunne produsere sin egen strøm og varme. Skogen i bakhånd, plen til trampolinen og hagegyngen, et uthus til alt sesongbetonte (sports-)utstyr som slalom, hangglider og dykkerutstyr. En garasje til å ha alt av mekanisk verktøy og verktøymaskiner type dreiebenk og planhøvel. Altså selvbergingsutstyr for folk uten ti tommeltotter og en oppfatning av håndverkere som magikere. (Og som evener å lese en TEK17, NEK400 eller servicemanual uten å rulle med øynene.)

 

Nei du har rett. De fleste ulykker skjer i hjemmet og all aktivitet er miljøskadelig. Så det beste er nok å sitte stille på en kafe på Grünerløkka. Skrive litt dokumentasjon, på en maskin tegnet i USA og bygget i Kina, mens vi sipper til litt kaffe fra Afrika, i et beger laget av papir fra Brasiliansk regnskog. Beklager at jeg åpnet kjeften.

Er ikke det å bo i bushen subsidiert av storsamfunne da?

 

Det er sentrale strøk som subsidierer El-biler, nettleie, bacup til dine solceller. Ved er da ikke så miljøvennlig som vi tror, det koster en formue å hente det ut, kløyve, sage osv. Høres ut som du har like mye sage utstyr som jeg har.

Hadde selv ønsket å kjøpe en el-bil, men jeg har ikke hjerte eller samvittighet til å kjøpe en så forurensende enhet uten å betale moms. Så intill jeg får betalt moms på elbil så tar jeg trikken til Grunnerløkka.

 

Litt seriøst... er det IR-lys her... byttet ut med vannbårne systemer. Disse husene må jo ha gode effekttopper?

Lenke til kommentar

 

Ellers reagerer jeg på snøfangerne under solcellepanelene. Uten snøfangerne ville vel snøen sklidd av den glatte overflaten før  snøen bygget seg opp og ble  et problem, både  i forhold til  snøtildekking av panelene og styr og ødeleggelser ved snømåking fra taket.

 

Ikke så smart det heller.

 

Bestemmelser biter hverandre i halen.. :p

Bør være enkelt å fjerne snø for disse geniene i skogen? ( vi har løsning)

Lenke til kommentar

Jøss, det var godt nok noen grimme huse.. :-).

Bor selv i dansk BR2020 standard hus i danmark, med jordvarme, smarthus strøm installation...

Men på ingen måde oplever vi ulemper..- kun fordelene. Og estetisk har man her forstået at implementere grøn energi på en måde som bidrager, istedet for reducerer det estetiske.

 

Hehe, takk for at du skriver mine tanker. Å hive solceller, snøfangere, solfangere i forskjellige farger oppå et tak slik en gjør her ser helt «grimt» ud. Det finnes så mye fint og bra i markedet, dette var enda et skrekk eksempel.

Lenke til kommentar

Bygge boliger langt til skogs og kalle det miljøvennlig? Hvordan kommer de seg på jobb, skole, barnehage, butikken og så videre. Alle har minst to biler som brukes flittig. Her kunne elg, og gjerne ulven, fått beholde området sitt så kunne beboerne bodd i byen og gått eller tatt kollektiv til jobb, det er effektivt, og miljøvennlig.

 

Vel det har nok med pris per kvm å gjøre. Ute på landet kan du bo stort og godt for under 40k kvm. I byen bor du trangt og smått for 80-90 k kvm. Sier seg selv da at det ikke passer for alle å bo i byen mtp prisene. Feks småbarnsfamilie med 3 eller flere barn.

 

Nå vet jeg ikke hva pris per kvm ble på disse hippie-boligene langt til skogs, men ser ikke bort fra at folk som kjøpte der hadde mulighet til å redusere stillingsbrøk som følge av lavere boligutgifter.

Lenke til kommentar

 

 Da har jeg nok missforstått deg, for det virket som du mente at alt måtte byttes om feks kontroller konket og de var konkurs.

 

Jeg mente det. En profesjonell elektroinstallatør kan ikke blande utstyr fra forskjellige produsenter, uten at produsentene selv erklærer at det er ok. F.eks igjennom å erklære konformitet til en standard. Om en installatør velger å gjøre det likevel, så tar han på seg hele garantiansvaret alene, og det gir ingen økonomisk mening å ta på seg risikoen for at en gammel installasjon til flere titalls tusen kroner skal virke, for å få seg ett serviceoppdrag på 2-3 timer.

En privatkunde som er avhengig av en elektroinstallatør for å jobbe på sitt elektriske anlegg vil møte problemer med å finne en installatør som er villig til å ta på seg jobben.

Jeg skjønner at du kan si hokus-pokus og få to forskjellige merker fungere i lag, på samme protokoll, men det er ikke av profesjonell interesse. Fordi en profesjonell aktør må ha økonomi i dette, og lønnsomheten må balanseres opp mot risikoen. Risikoen som produsent normalt er med på å bære, da for fabrikasjonsfeil på produktet/ene. Bryter du med produsentens monteringsanvining, så sier det poff, der var garantien borte, og risikoen for installatør var betydelig økt. Og tilsvarende er jobben betydelig mindre lønnsom, og betydelig mindre interessant.

Z-wave er et eksempel på en slik standard. Er det Z-wave-logo på produktet, så skal det virke på tvers av produsent. Da er det ingen problem å ettermontere nye dimmere eller bytte sentral om en produsent konker.

Lenke til kommentar

 

 

Da har jeg nok missforstått deg, for det virket som du mente at alt måtte byttes om feks kontroller konket og de var konkurs.

 

Jeg mente det. En profesjonell elektroinstallatør kan ikke blande utstyr fra forskjellige produsenter, uten at produsentene selv erklærer at det er ok. F.eks igjennom å erklære konformitet til en standard. Om en installatør velger å gjøre det likevel, så tar han på seg hele garantiansvaret alene, og det gir ingen økonomisk mening å ta på seg risikoen for at en gammel installasjon til flere titalls tusen kroner skal virke, for å få seg ett serviceoppdrag på 2-3 timer.

En privatkunde som er avhengig av en elektroinstallatør for å jobbe på sitt elektriske anlegg vil møte problemer med å finne en installatør som er villig til å ta på seg jobben.

Jeg skjønner at du kan si hokus-pokus og få to forskjellige merker fungere i lag, på samme protokoll, men det er ikke av profesjonell interesse. Fordi en profesjonell aktør må ha økonomi i dette, og lønnsomheten må balanseres opp mot risikoen. Risikoen som produsent normalt er med på å bære, da for fabrikasjonsfeil på produktet/ene. Bryter du med produsentens monteringsanvining, så sier det poff, der var garantien borte, og risikoen for installatør var betydelig økt. Og tilsvarende er jobben betydelig mindre lønnsom, og betydelig mindre interessant.

 

 

Som over middels interessert smarthus-entusiast så skjønner jeg egentlig svært lite av hva du snakker om. Det finnes masse sertifiserte protokoller som skal virke på tvers av produsent. Eksempelvis Z-wave som nevnes, som har en vanvittig sertifiseringprosess for at akkurat dette skal fungere.

 

Jeg kan forstå det dersom firma har blitt lurt til å kjøre proprietære protokoller som er nedlåst som du nevner først, men dette er jo en tankegang fra 80- og 90-tallet. Som dessverre ja, noen få holder fast på enda. Men proprietære protokoller som ikke er standardisert, fra små selskaper i dag, er vel så godt som ikke eksisterende?

 

Jeg har personlig sittet timesvis å laget en totaloversikt over dagens smarthus-løsninger som jeg tenkte jeg skulle publisere, da dette er en stor "jungel" i dag - men er ikke ferdig med den enda. Den inneholder alt fra protokoller som støttes, pris og mer. Så langt har jeg kommet til 41 smarthus-løsninger, hvor kun 1 benytter proprietære protokoller.

 

Det finnes jo også i dag en rekke "profesjonelle elektroinstallatører" som faktisk leverer smarthus basert på forskjellige produsenter i dag. Eksempelvis NTE som reklamerer stort for sitt smarthus-konsept nå. De støtter også utvidelse som amazonecho, philips hue, IFTTT, osv... Kanskje de tar på seg et garantiansvar selv, men når man har en sertifisert standard med 30+ alternativer av gateway som leverer samme funksjonalitet, så er jo garantiansvaret minimalt? Blir litt som alle ISP leverandører som leverer en ruter når du skal ha Internett. Blir den defekt etter 5 år, så er den nye en helt annen type, kanskje annen produsent også.

 

Ellers er jeg medlem av diverse elektro-forum, hvor jeg ser en del diskusjon blant elektrikere om hvilke dimmere som fungerer på hvilke type lys. Feil dimmer skaper flimring, osv.. Akkurat dette er litt utenfor mitt fagfelt i dag, men det blandes tydeligvis produsenter ellers i "dumme" hjem i dag, så hva er forskjellen når det kommer til smarthus komponenter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...