Gå til innhold

Sparing i BSU vs. Kryptovaluta - Hva tjener en mest på?


Merko

Anbefalte innlegg

Husker ikke renter, men tok ut mine BSU-penger i forrige uke. Lite beløp, rundt 80~. 

rundt 50~ går på investering i forskjellige Cryptovalutaer, som jeg har mye mer tro på enn noen få kroner i året på renter.

 

Har riktignok gått helt feil vei de siste dagene, men i løpet av året ser jeg for meg at jeg har en grei fortjeneste.. veldig spennende hvertfall :)

 

(Ps, ikke anbefalt at andre gjør dette :p

 

 

Moderatormelding

Tråden splittet ut fra denne tråden: Hvilken BSU rente har du?

 

 

Quote, administrator

Endret av Quote
La inn splitteinformasjon. Quote, admin.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker ikke renter, men tok ut mine BSU-penger i forrige uke. Lite beløp, rundt 80~. 

rundt 50~ går på investering i forskjellige Cryptovalutaer, som jeg har mye mer tro på enn noen få kroner i året på renter.

 

Har riktignok gått helt feil vei de siste dagene, men i løpet av året ser jeg for meg at jeg har en grei fortjeneste.. veldig spennende hvertfall :)

 

(Ps, ikke anbefalt at andre gjør dette :p

 

Så lenge du er smart nok til å ta ut og heller sitte på overskuddet og hodle. Cryptovalutaen holdes jo bare oppe av at likesinnede hodler skiten.

Lenke til kommentar

Husker ikke renter, men tok ut mine BSU-penger i forrige uke. Lite beløp, rundt 80~. 

rundt 50~ går på investering i forskjellige Cryptovalutaer, som jeg har mye mer tro på enn noen få kroner i året på renter.

 

Har riktignok gått helt feil vei de siste dagene, men i løpet av året ser jeg for meg at jeg har en grei fortjeneste.. veldig spennende hvertfall :)

 

(Ps, ikke anbefalt at andre gjør dette :p

hvor gammel er du? Med all mulig respekt, så er jo det første jeg tenker idioti. Bare årets innskudd (altså disponible midler) du tok ut eller spratt du hele greien? Gratis redusert skatt er jo den store gulroten...så med mindre du nærmer deg 34, så synes jeg dette var særs lite gjennomtenkt, men du har kanskje regnet på dette?

Lenke til kommentar

 

Husker ikke renter, men tok ut mine BSU-penger i forrige uke. Lite beløp, rundt 80~. 

rundt 50~ går på investering i forskjellige Cryptovalutaer, som jeg har mye mer tro på enn noen få kroner i året på renter.

 

Har riktignok gått helt feil vei de siste dagene, men i løpet av året ser jeg for meg at jeg har en grei fortjeneste.. veldig spennende hvertfall :)

 

(Ps, ikke anbefalt at andre gjør dette :p

hvor gammel er du? Med all mulig respekt, så er jo det første jeg tenker idioti. Bare årets innskudd (altså disponible midler) du tok ut eller spratt du hele greien? Gratis redusert skatt er jo den store gulroten...så med mindre du nærmer deg 34, så synes jeg dette var særs lite gjennomtenkt, men du har kanskje regnet på dette?

 

Jeg er 28. Ja, 5000kr er en del skattelette, men ikke "nok".

 

Tok ut hele BSU-beløpet, slik at jeg ikke kan bruke denne ved et senere tidspunkt.

 

Man kan ikke "regne" på crypto-investering. Enten er man heldig, eller så er man ikke.

Jeg ville ta en sjanse da dette var penger jeg ikke hadde noe særlig forhold til alikevel.

 

Tenkte selvsagt over det før jeg bestemte meg :) 

 

Så innen et år eller to, så kan det vise seg om dette var et relativt dumt valg, eller et av de bedre økonomiske valgene jeg har tatt. 

Gjerne quote meg om et års tid, så kan vi jo se hvordan det har gått. Vi får krysse fingrene ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Husker ikke renter, men tok ut mine BSU-penger i forrige uke. Lite beløp, rundt 80~. 

rundt 50~ går på investering i forskjellige Cryptovalutaer, som jeg har mye mer tro på enn noen få kroner i året på renter.

 

Har riktignok gått helt feil vei de siste dagene, men i løpet av året ser jeg for meg at jeg har en grei fortjeneste.. veldig spennende hvertfall :)

 

(Ps, ikke anbefalt at andre gjør dette :p

hvor gammel er du? Med all mulig respekt, så er jo det første jeg tenker idioti. Bare årets innskudd (altså disponible midler) du tok ut eller spratt du hele greien? Gratis redusert skatt er jo den store gulroten...så med mindre du nærmer deg 34, så synes jeg dette var særs lite gjennomtenkt, men du har kanskje regnet på dette?

 

Jeg er 28. Ja, 5000kr er en del skattelette, men ikke "nok".

 

Tok ut hele BSU-beløpet, slik at jeg ikke kan bruke denne ved et senere tidspunkt.

 

Man kan ikke "regne" på crypto-investering. Enten er man heldig, eller så er man ikke.

Jeg ville ta en sjanse da dette var penger jeg ikke hadde noe særlig forhold til alikevel.

 

Tenkte selvsagt over det før jeg bestemte meg :)

 

Så innen et år eller to, så kan det vise seg om dette var et relativt dumt valg, eller et av de bedre økonomiske valgene jeg har tatt. 

Gjerne quote meg om et års tid, så kan vi jo se hvordan det har gått. Vi får krysse fingrene ;)

 

Hehe. Tenkt mye i de samme baner og slenge meg på crypto (og jeg har sånn sett mer enn råd til det), men følte at november/desember boomen var the shit og at etter den peaken så var det for sent. Nå har vel du sånn sett kjøpt rett etter at det krasjet litt etter nyttår, med spekulasjon i at det skal stige på et senere tidspunkt og sånn sett fått en ok pris? Burde hatt litt mer baller ift risiko...visste om Tesla pga Gta 4 leenge før den ble populær og skjønte at det kom til å bli stort, men da var jeg vel ikke fylt 20 engang.

Lenke til kommentar

Hehe. Tenkt mye i de samme baner og slenge meg på crypto (og jeg har sånn sett mer enn råd til det), men følte at november/desember boomen var the shit og at etter den peaken så var det for sent. Nå har vel du sånn sett kjøpt rett etter at det krasjet litt etter nyttår, med spekulasjon i at det skal stige på et senere tidspunkt og sånn sett fått en ok pris? Burde hatt litt mer baller ift risiko...visste om Tesla pga Gta 4 leenge før den ble populær og skjønte at det kom til å bli stort, men da var jeg vel ikke fylt 20 engang.

Kjøpte litt før jul og i starten av januar. + en del mer nå i det siste.

 

Tenker jeg ligger noe i minus nå etter at kursen har falt veldig, men jeg er sikker på at den vil stige opp igjen, så er ikke bekymret i det heletatt.

 

Slenge seg på "crypto"-investering, er ikke for sent. Det er fortsatt i veeeldig tidlig fase enda.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde dette for 8 mnd siden ^^ Mer en x20 beløpet jeg hadde i BSU

 

Regner vell bare med en 3-4 dobling av det jeg har stående nå iløpet av året. Noe mer ville vært svart usannsynlig med tanke på alle reguleringer som kommer :) Men nei..vi som har holdt på med dette vil ikke si dette er dumt... Risikabelt, men ikke dumt ;)

 

Så hvis jeg sitter med mer enn 2-3 dobling iløpet av året har jeg nok til å cashe ut en leilighet i byen som da skal gå til utleie ^^

 

Hele vennekretsen sa det var det dummeste jeg noensinne kunne gjøre.. Vell her sitter jeg med snart 2 mill og har casha ut 200k som ville vært pengene jeg ville hatt totalt ved år fylte 34 + renter på bsu

 

Ikke vær redd for slik markedet er nå, det er bare mer kjent fordi flere og flere får vite om crypto og faktisk media dekker dette.. Se et år tilbake da fortsatt mange var blitt bitcoin millionærer, men ingen store svingninger ble dekket av de store avisene verden over

 

Men igjen..aldri gå inn med mer man kan tape uten å vite konsekvenser hvis det skjer

 

Min bror tok kreditt på 300k og de er nå godt over 5 mill, men som sagt..han var klar over at han måtte belage seg på mye overtid i 2-3 år for å nedbetale dersom markedet ville kræsje



Anonymous poster hash: 2fa30...30c
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, skal man treffe blink i det gamet der, må man ha litt blind tro og mye flaks. Foreløpig har det fungert bra for dere. Men det var fortsatt investeringer med ekstremt høy risiko, med potensielt ekstremt høy gevinst. På samme måte som lotto-kuponger har ekstremt høy risiko og ekstremymt høy gevinst.

 

Husk at kryptovalutaene handles utenfor regulerte markedsplasser. Hvis du blir hacka, du overfører feil, eller noen bryter seg inn til deg og truer deg med kniv/våpen til å overføre kryptoene til seg, er pengene tapt. Rettsstaten tar ikke på seg noe ansvar overfor ditt eierskap til disse kryptovalutaene.

 

Jeg ville realisert halvparten i det minste... Mens leken fortsatt er god. Men da blir gevinsten redusert med 50% om oppgangen fortsetter, da.

 

Anonymous poster hash: ea0de...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i at det ikke har for mye å gjøre i denne tråden og det viser jo også noe av galskapen og klokketroen enkelte har til kryptovaluta. 

 

 

 

Taper da altså skattefradraget sitt, og får ikke renten. 

Skattefradraget alene utgjør 20 % avkastning første året pluss renten på la oss si 3,5 %.

Altså risikofri avkastning dette året på 23,5 %. Ingen andre investeringer er i nærheten!

 

 

 

Du kan gjerne si det til mine bsu penger som ble brukt til å investere i krypto

 

Var 180k- Er 900k nå

 

DET er ingen BSU investering i nærheten av ;) Startet relativt sent i krypto..2 mnd tidligere og det hadde vært 1.8M per dags dato

 

Anonymous poster hash: 02806...6ff

Lenke til kommentar

Du vet at du må tilbakebetale skattefradraget du har fått via BSU? Og at du må skatte av evt gevinst i kryptovaluta? Skal gå opp endel før du er i "null"

 

Jepp. Har holdt av beløpet jeg må tilbakebetale, i tilfelle det skulle gå sydover. Skatte av gevinst er da ingen problem..

Renter som er oppspart av bsu beholder man jo.

 

Ikke plasser din boligsparing i valutaer. Uavhengig av om det er vanlig utenlandsk valuta eller kryptovaluta.

 

Det er kanskje det dummeste du kan gjøre.

Kanskje. Eller det smarteste jeg kan gjøre. Det vil jo tiden vise seg :)

 

Jeg tror personlig det vil bli det beste økonomiske valget du har tatt noensinne. Trenden for krypto har vært stigende siden starten. Har veldig troen på at du vil komme godt ut av det. Prøv å sett pengene i solide prosjekter, er jo en del tvilsomme greier i markedet.

 

 

Forhåpentligvis. Satt inn litt i går igjen når den var som lavest. Er jo allerede 50% 84% fortjeneste siden i går, på det beløpet jeg satt inn (som ikke var så alt for mye uheldigvis) :)

 

Hadde jo ikke tatt dette valget om jeg var usikker på investeringene. 

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

 

Jeg gjorde dette for 8 mnd siden ^^ Mer en x20 beløpet jeg hadde i BSU

 

Regner vell bare med en 3-4 dobling av det jeg har stående nå iløpet av året. Noe mer ville vært svart usannsynlig med tanke på alle reguleringer som kommer :) Men nei..vi som har holdt på med dette vil ikke si dette er dumt... Risikabelt, men ikke dumt ;)

 

Så hvis jeg sitter med mer enn 2-3 dobling iløpet av året har jeg nok til å cashe ut en leilighet i byen som da skal gå til utleie ^^

 

Hele vennekretsen sa det var det dummeste jeg noensinne kunne gjøre.. Vell her sitter jeg med snart 2 mill og har casha ut 200k som ville vært pengene jeg ville hatt totalt ved år fylte 34 + renter på bsu

 

Ikke vær redd for slik markedet er nå, det er bare mer kjent fordi flere og flere får vite om crypto og faktisk media dekker dette.. Se et år tilbake da fortsatt mange var blitt bitcoin millionærer, men ingen store svingninger ble dekket av de store avisene verden over

 

Men igjen..aldri gå inn med mer man kan tape uten å vite konsekvenser hvis det skjer

 

Min bror tok kreditt på 300k og de er nå godt over 5 mill, men som sagt..han var klar over at han måtte belage seg på mye overtid i 2-3 år for å nedbetale dersom markedet ville kræsje

 

Anonymous poster hash: 2fa30...30c

 

 

> har casha ut 200k som ville vært pengene jeg ville hatt totalt ved år fylte 34 + renter på bsu

 

Bra for deg, jeg ville vært mer pingle og cashet ut mer, men akkurat nå er vel et dårlig tidspunkt har jeg forstått. 

Tror jeg beholder min BSU enn så lenge.

Lenke til kommentar

 

Enig i at det ikke har for mye å gjøre i denne tråden og det viser jo også noe av galskapen og klokketroen enkelte har til kryptovaluta. 

 

 

 

Taper da altså skattefradraget sitt, og får ikke renten. 

Skattefradraget alene utgjør 20 % avkastning første året pluss renten på la oss si 3,5 %.

Altså risikofri avkastning dette året på 23,5 %. Ingen andre investeringer er i nærheten!

 

 

 

Du kan gjerne si det til mine bsu penger som ble brukt til å investere i krypto

 

Var 180k- Er 900k nå

 

DET er ingen BSU investering i nærheten av ;) Startet relativt sent i krypto..2 mnd tidligere og det hadde vært 1.8M per dags dato

 

Anonymous poster hash: 02806...6ff

 

Får du dem ut i ordentlige penger også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Enig i at det ikke har for mye å gjøre i denne tråden og det viser jo også noe av galskapen og klokketroen enkelte har til kryptovaluta. 

 

 

 

Taper da altså skattefradraget sitt, og får ikke renten. 

Skattefradraget alene utgjør 20 % avkastning første året pluss renten på la oss si 3,5 %.

Altså risikofri avkastning dette året på 23,5 %. Ingen andre investeringer er i nærheten!

 

 

 

Du kan gjerne si det til mine bsu penger som ble brukt til å investere i krypto

 

Var 180k- Er 900k nå

 

DET er ingen BSU investering i nærheten av ;) Startet relativt sent i krypto..2 mnd tidligere og det hadde vært 1.8M per dags dato

 

Anonymous poster hash: 02806...6ff

 

Jeg kan også finne aksjer på Oslo børs som har steget over 23,5 % det siste året uten at det får meg til å investere i disse fremfor BSU. Det er knyttet en risiko til investeringer som for krypto og BSU er vidt forskjellig, og som derfor gjør det vanskelig å sammenligne. Risiko er ofte knyttet opp mot forventet avkastning. Her kommer BSU svært godt ut fordi renten er høyere enn bankinnskudd, og man får et stort prosentvis skattefradrag. Derfor er det en investering som bør utnyttes før andre investering.

 

Boligpenger er også noe de fleste ikke liker å ta stor risiko med og sammenligningen mellom BSU og krypto synes jeg derfor ikke er helt reel. Jeg blir litt frustrert når jeg leser den andre tråden om folk som spretter BSU kontoen sin og setter pengene i krypto.

 

Posten fra anonym og dette svaret kan med fordel flyttes til den andre tråden av en moderator.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har tenkt tanken på å ta ut BSU-midlene mine selv for å kaste det inn i krypto, er prosessen lang?

Nei, du sender bare en melding til banken din om at du vil overføre BSU-pengene dine til et kontonummer du oppgir (feks lønnskonto\brukskonto ol).

 

Så må du si at du er fult klar over at det er brudd ihht BSU-vilkårene, og at du er klar over at du må tilbakebetale det du har fått tilbake i skattelette (rentene du har fått beholder du)., da slipper du iallefall veldig mye frem og tilbake meldinger.

 

Du bør regne ut hvor mye du må betale tilbake i skattelette, så holde denne summen av. :)

Lenke til kommentar

 

 

Enig i at det ikke har for mye å gjøre i denne tråden og det viser jo også noe av galskapen og klokketroen enkelte har til kryptovaluta. 

 

 

 

Taper da altså skattefradraget sitt, og får ikke renten. 

Skattefradraget alene utgjør 20 % avkastning første året pluss renten på la oss si 3,5 %.

Altså risikofri avkastning dette året på 23,5 %. Ingen andre investeringer er i nærheten!

 

 

 

Du kan gjerne si det til mine bsu penger som ble brukt til å investere i krypto

 

Var 180k- Er 900k nå

 

DET er ingen BSU investering i nærheten av ;) Startet relativt sent i krypto..2 mnd tidligere og det hadde vært 1.8M per dags dato

 

Anonymous poster hash: 02806...6ff

 

Får du dem ut i ordentlige penger også?

 

De første som skal ha dem ut gjør det. Så blir det fort trangt i porten. Som pyramidespill flest.

Lenke til kommentar

 

Har tenkt tanken på å ta ut BSU-midlene mine selv for å kaste det inn i krypto, er prosessen lang?

Nei, du sender bare en melding til banken din om at du vil overføre BSU-pengene dine til et kontonummer du oppgir (feks lønnskonto\brukskonto ol).

 

Så må du si at du er fult klar over at det er brudd ihht BSU-vilkårene, og at du er klar over at du må tilbakebetale det du har fått tilbake i skattelette (rentene du har fått beholder du)., da slipper du iallefall veldig mye frem og tilbake meldinger.

 

Du bør regne ut hvor mye du må betale tilbake i skattelette, så holde denne summen av. :)

 

Er det ikke lurere å evt. låne opp på huset tilsvarende BSU-beløpet og så betale ned med BSU-pengene og dermed unngå skatten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...