Gå til innhold

Skjebnen til IKT-servicefag blir avgjort i disse dager


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
17-åringen stiller seg tvilende til at det finnes noe nevneverdig faglig slektskap mellom IKT-fag og elektro.

 

Åkei.

 

To-årig IKT hadde hjulpet, men mye ligger i opplegget og formidlingsevnen til lærerene.

Vi hadde feks veldig mye egenprosjekter, noe som gjorde at de som kunne lite fra før kunne ca like lite på slutten av året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

IKT-lærlingen her sier IKT-retningen stopper muligheten for å studere IKT videre for å bli ingeniør. Det må gjøres noe med!

 

Det er egentlig feil, det er også i dag helt OK muligheter for å gå videre med ingeniørutdannelse, selv rett fra Vg2 eller etter fullendt læretid. Men mulighetene kan bli enda bedre, og det gjøre at vi kan få langt bedre ingeniører.

 

I kombinasjon med et toårig IKT-fag som kan gi større faglig dybde også på vgs, og få en større andel elever som er motivert for å jobbe med IKT - ikke bare "noe annet enn matfag" eller " noe annet enn helse- og oppvekstfag" etc. I dag, med kun Vg2 og kryssløp, er dessverre andelen elever som bare velger seg bort fra noe de i hvert fall ikke liker, altfor stor.

 

Bare å fjerne kryssløpet, og tvinge alle innom elektro, vil definitivt ikke være en god løsning. Det vil 1) fjerne jentene på IKT-servicefag tilnærmet fullstendig og 2) gi en helt feil tilnærming til faget på Vg1. Det er faktisk ikke en veldig stor del av jobben lenger som består av å mekke på hardware, og de som gjør den jobben, trenger mye mer elektro-kompetanse enn de vil få på IKT-servicefag med Vg1 Elektro.

 

Så kan jeg være enig i at man må styrke både oppleggene og kvaliteten på mange lærere, og jeg er heller ikke uenig i at elektrofaget må ha mer IKT inn i sin utdanning, både systemteknisk og relatert til informasjonssikkerhet. Ikke fordi de skal jobbe i IKT-bransjen, nødvendigvis, men fordi elektrofaget er mer teknologisk i dag enn det var for 20 år siden, og sikkerhetsbildet er et helt annet i dag enn for bare 5-10 år siden...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når det gjelder IKT og slektskap med elektro, så kan man vel kanskje si det slit at slektskapet i skolen skulle ha vært mye større enn det som det i utgangspunktet er.

 

Et moderne automatisert anlegg det er jo også et IKT teknisk anlegg med servere, arbeidsstasjoner, routere, overføringslinjer for data, osv, osv. Hvis man for eksempel skal fjernstyre en havbunnsinstallasjon for produksjon av olje, så er jo dette en ren "datateknisk sak", unntatt nede på havbunnen der det også er "prosess og produksjon".

 

De aller fleste automatiserte anlegg er jo i dag styrt av ulike typer datamaskiner som "samarbeider" om oppgaven. Det er vel heller ikke noe i veien for å integrere inn "kontorautomatisering" inn i anlegget for "industriell automatisering", og det skjer vel i praksis også "titt og ofte".

 

Produksjonsanlegg basert på Industrirobot er jo en problemstilling, dette er jo også datatekniske anlegg. Såkalte intelligente bygninger har jo også noe med IT og data å gjøre.

 

Elektrofagene skulle i alle fall ha behov for en kraftig oppgradering av det som går på informasjonsteknologi. 

 

Man kunne kanskje tenke seg at et samarbeid med IKT drift faktisk har noe for seg og at dette fagområdet bør utvikles videre sammen med elektrofagene. 

Lenke til kommentar

Med tanke på hvor stor paraply "IKT" egentlig er så finner jeg det veldig rart at de ikke deler opp faget i flere felt/VG-nivå med mer fokus på programmering,drifting,telekom,nettverk osv.

 

Det ville vel vært veldig unaturlig med "VG1 Håndverker" hvor du ble utdannet elektriker, rørlegger,snekker og tømrer?

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Elektrofagene skulle i alle fall ha behov for en kraftig oppgradering av det som går på informasjonsteknologi. 

Her er ingen uenig med deg...

 

IKT blander seg inn i flere og flere fagområder, men vokser også som eget område. Skal man dekke det udekkede behovet for arbeidskraft, trenger man flere hoder inn i bransjen, og det starter i utdanningsløpet. Det holder faktisk ikke å flytte på de som allerede er i "riktig bransje" - man er nødt til å ha en klar strategi for hvilke fagområder kan man "tåle" at får redusert søkning, og hvilke anbefalte veier skal man legge til rette for. Her har norske utdanningsmyndigheter sviktet grunnleggende - heller ikke bare innenfor IKT. (Jeg er helt for at elever/studenter skal kunne velge hva de vil gå på, men at studietilbud justeres utelukkende pga søkning og ikke pga samfunnets behov, er etter min mening riv ruskende galt.)

 

Men IKT-servicefaget er i dag en fagretning som jobber med uendelig mye mer enn det som skisseres her oppe, og å legge IKT-servicefag på elektro fordi elektrofaget trenger å styrkes innen IKT og informasjonsteknologi, er å skyte seg i foten, det vil ødelegge for samtlige andre bransjer som bruker IKT i dag. Skal vi følge denne logikken, kunne vi like gjerne plassert IKT-servicefaget sammen med frisørfag, fordi frisørene også har IKT-systemer både for timereservering, ordrehåndtering, og med Cutters' inntog har de også ganske heftige infoskjerm-systemer (DataBeat Omni, om noen lurer).

 

Mine tidligere elever/lærlinger jobber i dag med Windows Server, Windows-administrasjon, Active Directory, MDM/Intune, System Center, datasenter, nettverkskonfigurasjon, PowerShell, en lang rekke spesifikke fagapplikasjoner, sikring og herding av IKT-systemer m.m. De jobber med/for kunder i en svært bred portefølje av bransjer, men felles for dem alle er at de har IKT som fagfelt. Skulle hver bransje spesialutdannet sine egne fagfolk, ville dette bære fullstendig galt av gårde, og "alle" andre bransjer vil faktisk ikke få noen verdens ting igjen for mer elektrokompetanse hos IKT-folket.

 

Flere av bransjens fremste eksperter har faktisk kun IKT-driftsfag eller IKT-servicefag som sin høyeste formelle utdanning, i tillegg til en drøss med sertifiseringer. Spør du dem - hvor av flere også har elektrobakgrunn fra Vg1 - om det er mer elektrofag de savner, er jeg ganske sikker på at de er veldig entydige i sine svar...

 

Elektrobransjen er livredd for dårligere rekruttering - og har derfor stilt seg veldig på bakbeina i denne saken. I stedet for å jobbe med utvikling av eget fagområde, velger de heller å forhindre positiv utvikling av andre, og (mis)bruker sin sterke posisjon i organisasjonene og Utdanningsdirektoratet for å få det som de vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg var nylig på veilederkurs(får muligens snart ansvar for en ny lærling) og ble ganske skremt når jeg leste læreplanen for faget. Den er jo ikke laget for å klargjøre lærlingen for yrket og videre utvikling.

 

Jeg var ikke i utgangspunktet negativ når det ble gjort om fra driftsfag til servicefag da førstelinje er vanligvis hvordan man får en fot inn i bransjen, og når man har en jobb innen support kan man med litt kunnskap jobbe seg videre til 2. linje, 3.linje og etter hvert bli ekspert innen ett felt man finner interessant. Dette er jo en fin vei å gå for de som ikke liker så godt å sitte på skolebenken.

 

Hvis man skal utdanne folk til å bli sittende fast på førstelinje eller jobbe med noe urelatert tror jeg kanskje man like greit kan avvikle ikt-servicefag, men jeg håper at man har mulighet til å fornye faget til å heller bli en relevant yrkesretta vei inn og oppover i it-bransjen.

 

Noe må gjøres med faget, jeg tror enhver endring er bedre enn ingen endring, selv om den endringen måtte bli å legge det ned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med tanke på hvor stor paraply "IKT" egentlig er så finner jeg det veldig rart at de ikke deler opp faget i flere felt/VG-nivå med mer fokus på programmering,drifting,telekom,nettverk osv.

 

Det har faktisk vært foreslått så tidlig som i 2013, da var det på bordet til Utdanningsdirektoratet og KD (som et toårig fag, med mulighet for flere lærefag i første omgang, men med åpning for flere Vg2-fag også). Det er forsøk på gang i Nordland og Akershus på basis av dette, men også da ble det opprinnelige forslaget om to år IKT-fag torpedert av Faglig råd for elektrofag, som var redd for svekket rekruttering til eget fagfelt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var nylig på veilederkurs(får muligens snart ansvar for en ny lærling) og ble ganske skremt når jeg leste læreplanen for faget. Den er jo ikke laget for å klargjøre lærlingen for yrket og videre utvikling.

 

Den er ganske trist, ja, men først og fremst fordi den tillater enormt stort sprik i faktisk kompetanse etter fullendt Vg2 (og Vg3). Det som står der er så vagt og ullent at det er helt umulig å vite noe om hva eleven/lærlingen faktisk skal kunne noe om. (Fordelen med det er jo at det heller ikke er grenser for hva man kan dytte inn og fremdeles si at det er i tråd med læreplanen, men da jeg jobbet som lærer ville jeg også satt stor pris på litt mer håndfaste og relevante kompetansemål.)
Lenke til kommentar

I tillegg til at faget burde vært fra VG1 og ikke bare VG2, burde det gjøres noe med fagprøven. Det er i dag alt for lett å bestå vært fall her i Hordaland. Jeg kjenner flere som har tatt både elektro fagbrevet og automasjons fagbrevet, kravene, oppgavene og holdingen rundt deres fagprøver slik de forteller det. Gir et inntrykk av vesentlig mer seriøsitet en det jeg selv opplevde ved IKT-servicefag.

Lenke til kommentar

Jeg var nylig på veilederkurs(får muligens snart ansvar for en ny lærling) og ble ganske skremt når jeg leste læreplanen for faget. Den er jo ikke laget for å klargjøre lærlingen for yrket og videre utvikling.

 

Jeg var ikke i utgangspunktet negativ når det ble gjort om fra driftsfag til servicefag da førstelinje er vanligvis hvordan man får en fot inn i bransjen, og når man har en jobb innen support kan man med litt kunnskap jobbe seg videre til 2. linje, 3.linje og etter hvert bli ekspert innen ett felt man finner interessant. Dette er jo en fin vei å gå for de som ikke liker så godt å sitte på skolebenken.

 

Hvis man skal utdanne folk til å bli sittende fast på førstelinje eller jobbe med noe urelatert tror jeg kanskje man like greit kan avvikle ikt-servicefag, men jeg håper at man har mulighet til å fornye faget til å heller bli en relevant yrkesretta vei inn og oppover i it-bransjen.

 

Noe må gjøres med faget, jeg tror enhver endring er bedre enn ingen endring, selv om den endringen måtte bli å legge det ned.

 

Læreplanen inneholder jo ikke så veldig mange "konkrete mål".

 

https://www.udir.no/kl06/ISF2-01/Hele/Kompetansemaal

 

Hvis man ser på den framstilling av faget som er gjort hos NDLA så kan det se ut som om faget handler om "IKT uten T", dvs IKT uten teknologi.

https://ndla.no/nb/node/102783

 

Man skulle tro at det var behov for "kraftige forbedringer" både innenfor elektrofagene og IKT servicefag hva angår det som går på praktisk og teknisk IKT kompetanse.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Mye rør her.
Må nesten be bortimot samtlige lese seg opp på læreplan for VG2 og VG3 Dataelektroniker som bygger på VG1 elektro. Disse to årene kan fint levere det bransjen trenger. Det faller i grunn på læreren. I Hedmark fylke har Dataelektronikere radert ut IKT-faget i lærlingerekruttering. Det er knapt en bedrift som tar inn IKT-lærlinger. Hovedårsaken er kompetanse og helhetsforståelse.

17-åringen som uttaler seg vet ikke bedre, og har heller ikke sett et treårig løp på elektro fra innsiden men han uttaler seg likevel. Han har i hvert fall mot.

Endret av Switch(config)#
Lenke til kommentar

Må nesten be bortimot samtlige lese seg opp på læreplan for VG2 og VG3 Dataelektroniker som bygger på VG1 elektro. Disse to årene kan fint levere det bransjen trenger.

 

Har lest de læreplanene grundig, har undervist på Vg1 Elektro, Vg2 Data og elektronikk, sensurert Dataelektroniker-eksamener og vært fagprøvenemnd i Dataelektronikerfaget. (Pluss 7 års undervisning på IKT-servicefag og snart fem år i prøvenemnd der også.)

 

Utvilsomt noe overlapp, og med kreative lærere, kan man lure inn mye. Men det er også mange hull særlig på softwaresiden og på brukerstøttesiden, og veldig mye som er veldig lite relevant for bransjen, eller relevant bare for en veldig liten del av bransjen, både på Vg1, Vg2 og Vg3.

 

Et veldig stort problem med å legge IKT-utdanningen innunder elektrofag, særlig med Vg1 Elektrofag først, er at det knapt nok vil komme jenter inn den yrkesfaglige veien. Jeg har hatt ca 12-15 jenter av drøyt 200 elever syv år, én av disse hadde Vg1 elektrofag.

 

Skal ikke legge skjul på at det finnes mange dårlige lærere på IKT-servicefag, men det gjør det på Vg2 Data og elektronikk og Vg3 Dataelektroniker også - faktisk ganske mange. Samtidig som finnes det mange gode lærere også i begge leirer, og gode lærere er en forutsetning for vellykket utdanning, helt uavhengig av fagområde eller hvor faget er plassert...

Lenke til kommentar

I tillegg til at faget burde vært fra VG1 og ikke bare VG2, burde det gjøres noe med fagprøven. Det er i dag alt for lett å bestå vært fall her i Hordaland. Jeg kjenner flere som har tatt både elektro fagbrevet og automasjons fagbrevet, kravene, oppgavene og holdingen rundt deres fagprøver slik de forteller det. Gir et inntrykk av vesentlig mer seriøsitet en det jeg selv opplevde ved IKT-servicefag.

 

Tja, kan du utdype?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...