Gå til innhold

Low end budget gaming til 14 åring - budsjett rundt 3000\3500


Anbefalte innlegg

Jeg bygget selv sammen maskinen til lillebroren til damen, men denne har tatt kvelden. Usikker på hvilke komponenter som er feilet, men etter x antall timer feilsøking gav jeg opp.

Konklusjon er at enten så er hovedkort, CPU eller RAM ødelagt og siden dette er gammel 1150 socket med DDR3 og i5 3570k CPU så er det like greit å bytte alt.

Skjermkort som står i er 7870 XT som ikke akkurat er all verdens, men det har dratt både CS:GO, PuBg (halvgreit) og Rust\minecraft etc..

Kabinett får han av meg, samt han har SSD disk på 120GB. Strømforsying er på 550W
1080p 60hz skjerm + mus tastatur har han fra før av

CPU kjøler får han også av meg (Evo 212)

 

Det jeg dermed kommer frem til er at han trenger CPU, Hovedkort og RAM og tenker da på disse oppgradering pakkene til komplett.

Jeg fant denne:
https://www.komplett.no/product/964160/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-core-i3-8100?offerId=KOMPLETT-310-964160#

 

Vil i3 fungere fint?

Eventuelt så satte jeg sammen denne AMD pakken:
https://www.komplett.no/wishlist/shared/87356a7b-b76e-4a20-b634-521d0c2ec93c

E
ventuelt andre tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva å forsøke å fikse pcen?Asus B85M-G

 

Hvis du ikke har overklokket eller hatt cpuen over 70 grader tempratur over tid  er det lite sansynlig cpuen er defekt.

Rambrikkene kun hvis du har overklokket de over hva de er beregnet på, ellers tror jeg størst sansynlig hovedkortet er defekt.

 

Skal du ha nytt gå for i3-8350K eller vent på i3-8300.

Z370 hovedkort.

 

Bruk heller pengene på GTX 1060 eller finn et bedre skjermkort på brukmarkedet R9 290x eller bedre.

 

Hadde kjøpt samsung 850 evo 500 GB hvis du vil beholde den gamle pcen eller gått for m.2 SSD disk.

Intel 600P 256GB (SSDPEKKW256G7X1) eller Samsung PM961 256GB (MZVLW256HEHP-00000)

 

Det viktigste tenk langtsiktig, da det er dyrt hvis du senere skal spille krevene spill og trenger i7 eller GTX 1070.

Så spar heller pengene så lenge som mulig, når du først har råd kjøp invistering for 3-5 år.

 

AMD er ikke den beste til spill som gir best Fps.

Har overklokket ryzen 7 1700 til 3.86 Ghz men en i3-8350K er nok raskere i counterstrike.

Men fordelen da er ryzen 7 kan kjøre tunge programmer i bakgrunnen uten spillene blir tregere av det. Så skal du ha amd bør du heller tenke videoredigering og multitasking ikke gå for den billigste i så fall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

CPU har aldri vært overklokket og heller ikke RAM brikkene.

over 70 grader har nok CPU vært

Det som er rart er at alt booter opp og fungerer. Får installert windows, men når den går igjennom siste steget med "Hi, we are setting things up for you" så kommer det blue screen med forskjellige feilmeldinger hver gang (Nå husker jeg ikke disse nå i huet da dette ble gjort før jule tider)

 

Har dog ikke prøvd forskjellige "Ultimate boot CD" for fiks, men har heller ikke funnet noen som ser bra.. Har noen tips til slike verktøy jeg kan prøve så tas det imot..

Gamle pcen har ikke m2 spor (er et Asus Formula IV HK)

Dersom jeg får maskinen på igjen så kan den godt benyttes slik den er. Kjøper kun nytt dersom jeg ikke får gang på den og det ser rimelig dødt ut etter alt jeg har forsøkt 

Edit:
Nå skal det sies at maskinen sluttet å virke etter at denne datt i bakken. Maskinen står i et storm trooper High tower hvor alt ikke er optimalt festet..Så sjansen for at noe ble ødelagt etter den datt i bakken er dermed ganske stor.
Maskinen kan derimot svive fint i bios i flere timer uten å bli restartet. Kun ved innlasting av windows 10 at den får blue screen og dermed restartes

Endret av MrMidget
Lenke til kommentar

Prøv å ta full formattering av SSD disken, eller prøv en annen SSD disk, er det sanforce av noe slag (Kingston\OCZ) kjøp ny SSD disk først, håper det løser problemet ditt, da det er dumt hvis det er SSD disken som er problemet.

 

Alle samsung SSD diskene er trygge men noen eldre samsung 830\840 evo har blitt tregere over tid.

samsung 850 Pro er tryggere en evo. Det er alltid lurt med firmware oppdateringer på SSD disker.

 

En annen ssd disk du bør styre unna er OCZ Trion

Den føles som en gammel sata 2 SSD disk som blir tregere særlig med firmware oppdateringer og slikt.

Har selv testet en og kan bekrefte det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Full formatert SSD disk er utført flere ganger. Samme disk fungerer fint i egen maskin (har derimot ikke prøvd å installere windows på ny med denne disken i egen maskin)

Usikker på merke på SSD disk, men er nok en billig disk. Derimot ikke OCZ da selve disken er svart med gult klister.

 

Jeg tviler på at disken kan være problemet. 
 

Det som eventuelt kan være problemet er PSU, men blue screens som kommer er ikke random og kommer alltid når maskinen klargjør de siste windows innstillingene. Alt av reprasjons verktøy inne i windows feilsøking gjør ingen utslag 
Og maskinen er formatert x antall ganger fra forskjellige usb sticks med forskjellig windows iso filer (Alle lastet direkte fra windows.com)

Lenke til kommentar

Ville anbefalt deg EVGA SuperNOVA 750 G3 som PSU hvis du vil kjøpe noe nytt, du kan sette den på ECO mode som gjør viften slår seg av og kun støyer når det er nødvendig.

 

Ellers må du prøve deg frem, bytt PSU\SSD disk først, er det samme problem da må det være hovedkortet.

Lenke til kommentar

Beklager at denne gikk til offtopic og feil plass å diskutere feilsøking.

Spørsmålet mitt er derimot fortsatt.. Vil i3 pakken fungere greit til gaming? Husk at dette er en 14 åring og tenk selv når du var 14 år og hadde pc..Var ikke store greiene du mest sannsynlig benyttet og det trenger heller ikke denne personen :) Kun noe som vil fungere.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, En core 2 duo E8500 vil klare å dra cunterstrike 1.6 eller CS Go ganske greit. Før måtte vi klare oss med E6600 eller celeron D. Glad vi ikke er i den tiden i dag.

 

Men sier jo i seg selv den ikke vil måle seg mot en i3 for det.

Så hvis det er høyeste budsjett du vil gå gjerne for meg, men ikke skyld på meg hvis du senere finner ut behovet endres. For det har jeg angret veldig mye på før.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig, En core 2 duo E8500 vil klare å dra cunterstrike 1.6 eller CS Go ganske greit. Før måtte vi klare oss med E6600 eller celeron D. Glad vi ikke er i den tiden i dag.

 

Men sier jo i seg selv den ikke vil måle seg mot en i3 for det.

Så hvis det er høyeste budsjett du vil gå gjerne for meg, men ikke skyld på meg hvis du senere finner ut behovet endres.

 

Jeg er godt kjent med medium til high end komponenter og har selv bygget maskiner i flere år, men low end er jeg ikke kjent med og har aldri kjøpt dette. Jeg forstår at dette ikke er noe som yter bra, men når budsjettet til vedkommende som skal ha maskinen er lavest mulig for noe som kan spilles på helt greit så må det nesten bli slik for denne gang.

 

Er den i3 pakken det som gir mest bang for the buck i pris klassen 3000 - 3500? Ut ifra hva jeg har sitt så gjør det det.

Om jeg trenger å kjøpe nytt får jeg sjekke videre

Så om noen har tips til verktøy som diagnoserer en maskin så tar jeg godt imot det. Eventuelt så kan jeg opprette ny tråd på riktig plass.

Lenke til kommentar

Ser Anandtech anbefalte AMD A8-9600 for lavkost gaming-PC med integrert GPU, men her har du jo et 7870 som antakelig stadig fungerer? I så fall er jo i3 greit nok, alternativt har man noen Pentium-CPUer som er rimeligere.

 

https://www.anandtech.com/show/9793/best-cpus

 

Artikkelen er fra november, men vet ikke om det er de store omveltningene siden da? Nye AMD CPUer med integrert GPU er ikke tilgjengelig enda, og ser ut til å bare være lansert til bærbar foreløpig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser Anandtech anbefalte AMD A8-9600 for lavkost gaming-PC med integrert GPU, men her har du jo et 7870 som antakelig stadig fungerer? I så fall er jo i3 greit nok, alternativt har man noen Pentium-CPUer som er rimeligere.

 

https://www.anandtech.com/show/9793/best-cpus

 

Artikkelen er fra november, men vet ikke om det er de store omveltningene siden da? Nye AMD CPUer med integrert GPU er ikke tilgjengelig enda, og ser ut til å bare være lansert til bærbar foreløpig.

Ja jeg antar 7870 kortet fungerer. Skjermkortet sviver og det kommer opp bilde, så jeg har basically fraskrevet dette som problem kilden. Blir isåfall i3 prosessoren og ikke pentium

Lenke til kommentar

Ser Anandtech anbefalte AMD A8-9600 for lavkost gaming-PC med integrert GPU, men her har du jo et 7870 som antakelig stadig fungerer? I så fall er jo i3 greit nok, alternativt har man noen Pentium-CPUer som er rimeligere.

 

https://www.anandtech.com/show/9793/best-cpus

 

Artikkelen er fra november, men vet ikke om det er de store omveltningene siden da? Nye AMD CPUer med integrert GPU er ikke tilgjengelig enda, og ser ut til å bare være lansert til bærbar foreløpig.

AMD A10-9700 er vel den beste, fra APU verden, men en i3-8300 er ganske mye bedre i dag.

Synd AMD ryzen ikke har laget APU ennå. for kunne tenke meg det selv.

Lenke til kommentar

Den blir helt ypperlig. Sjekker du tallene så ser du at det hvertfall ikke er en nedgradering.

 

https://www.futuremark.com/hardware/cpu/Intel+Core+i3-8100+Processor/review

 

https://www.cpubenchmark.net/singleThread.html

 

Jeg vil kalle de nye i3'ene mid-end faktisk :)

Da blir det nok en slik pakke! :)

Må bare få sjekket en ekstra gang med maskinen før jeg eventuelt bestiller. Dette gjøres på Lørdag så har enda god tid.. 

 

Hvordan er forresten åpent kjøp låven til komplett?

Dersom jeg monterer gjenstandene i maskinen, men finner ut at det er psu eller skjermkortet som faktisk er problemet.

Kan jeg da pakke alt inn igjen å heve kjøpet?

Lenke til kommentar

Ja, det pleier som regel ikke å være noe problem, aldri hatt problemer med det selv, men husk da å vær forsiktig med hovedkort så pins ikke blir bøyd eller du glemmer å sende noe, i verstefall må du sende det igjen eller får du ikke tilbake alle pengene.

 

Men jeg har aldri hatt noe problemer med det med komplett.

Lenke til kommentar

Jeg bygget selv sammen maskinen til lillebroren til damen, men denne har tatt kvelden. Usikker på hvilke komponenter som er feilet, men etter x antall timer feilsøking gav jeg opp.

 

Konklusjon er at enten så er hovedkort, CPU eller RAM ødelagt og siden dette er gammel 1150 socket med DDR3 og i5 3570k CPU så er det like greit å bytte alt.

 

Skjermkort som står i er 7870 XT som ikke akkurat er all verdens, men det har dratt både CS:GO, PuBg (halvgreit) og Rust\minecraft etc..

 

Kabinett får han av meg, samt han har SSD disk på 120GB. Strømforsying er på 550W

1080p 60hz skjerm + mus tastatur har han fra før av

 

CPU kjøler får han også av meg (Evo 212)

 

Det jeg dermed kommer frem til er at han trenger CPU, Hovedkort og RAM og tenker da på disse oppgradering pakkene til komplett.

 

Jeg fant denne:

https://www.komplett.no/product/964160/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-core-i3-8100?offerId=KOMPLETT-310-964160#

 

Vil i3 fungere fint?

 

Eventuelt så satte jeg sammen denne AMD pakken:

https://www.komplett.no/wishlist/shared/87356a7b-b76e-4a20-b634-521d0c2ec93c

 

Eventuelt andre tips?

 

Den pakken ser bra ut. Kjøp 8GB minne til hvis han klarer å spare opp til det (pass på å kjøp helt lik minnebrikke), og hvis han ønsker seg et 1060-kort til bursdag så blir dette bra  :)

Lenke til kommentar

 

Jeg bygget selv sammen maskinen til lillebroren til damen, men denne har tatt kvelden. Usikker på hvilke komponenter som er feilet, men etter x antall timer feilsøking gav jeg opp.

 

Konklusjon er at enten så er hovedkort, CPU eller RAM ødelagt og siden dette er gammel 1150 socket med DDR3 og i5 3570k CPU så er det like greit å bytte alt.

 

Skjermkort som står i er 7870 XT som ikke akkurat er all verdens, men det har dratt både CS:GO, PuBg (halvgreit) og Rust\minecraft etc..

 

Kabinett får han av meg, samt han har SSD disk på 120GB. Strømforsying er på 550W

1080p 60hz skjerm + mus tastatur har han fra før av

 

CPU kjøler får han også av meg (Evo 212)

 

Det jeg dermed kommer frem til er at han trenger CPU, Hovedkort og RAM og tenker da på disse oppgradering pakkene til komplett.

 

Jeg fant denne:

https://www.komplett.no/product/964160/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-core-i3-8100?offerId=KOMPLETT-310-964160#

 

Vil i3 fungere fint?

 

Eventuelt så satte jeg sammen denne AMD pakken:

https://www.komplett.no/wishlist/shared/87356a7b-b76e-4a20-b634-521d0c2ec93c

 

Eventuelt andre tips?

 

Den pakken ser bra ut. Kjøp 8GB minne til hvis han klarer å spare opp til det (pass på å kjøp helt lik minnebrikke), og hvis han ønsker seg et 1060-kort til bursdag så blir dette bra  :)

 

Flott! Ja, det blir nok i3 pakken :)

Han arver nok mitt 980 kort eller madamen sitt 1060 kort når vi bytter ut :)

Endret av MrMidget
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. 

 

Ser du har bestemt deg for hva du går for, men en ting du kan prøve på den gamle maskinen er å bytte plass hvor minnebrikkene står. Om du feks har 4 brikker, så ville jeg prøvd med 2. Opplevde noe lignende selv en gang, og da var "slotten" til minnebrikkene ødelagt.

Lenke til kommentar

Hei. 

 

Ser du har bestemt deg for hva du går for, men en ting du kan prøve på den gamle maskinen er å bytte plass hvor minnebrikkene står. Om du feks har 4 brikker, så ville jeg prøvd med 2. Opplevde noe lignende selv en gang, og da var "slotten" til minnebrikkene ødelagt.

Alt prøvd dette også :) er 2 brikker og har prøvd alle forskjellige kombinasjoner uten noe hell dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...