Gå til innhold

Bytte hovedkort, miste OS?


Valtam666

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei du mister ikke windows, muligens du må aktivere på nytt, eller får microsoft å gi deg ny aktiveringsnøkkel.

https://support.microsoft.com/nb-no/help/20530/windows-10-reactivating-after-hardware-change

 

Husk hvis du ikke reinstaller får du driverproblemer størst sansynlig etterhvert.

Størst sansynlig noe som slutter å fungere eller gir dårligere ytelse.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når maskina har bootet med nytt hovedkort, går du på settings og velger at du ønsker å tilbakestille pcen. Så velger du "Behold ingenting" og du vil få en fersk windows installasjon.

 

Om windows ikke er aktivert etterpå kontakter du bare Microsoft så fikser dem det for deg.

selv har jeg gjort det samme på 2 pcer, og det ender med pcene blir ekstrent trege i oppstart og funger svært dårlig.

Har selv måtte ta full formattering for problemet skal bli løst, kansje det funger særlig dårlig med dualboot med linux? Ikke vet jeg. Eneste jeg vet er det funger dårlig.

Lenke til kommentar

 

Når maskina har bootet med nytt hovedkort, går du på settings og velger at du ønsker å tilbakestille pcen. Så velger du "Behold ingenting" og du vil få en fersk windows installasjon.

 

Om windows ikke er aktivert etterpå kontakter du bare Microsoft så fikser dem det for deg.

selv har jeg gjort det samme på 2 pcer, og det ender med pcene blir ekstrent trege i oppstart og funger svært dårlig.

Har selv måtte ta full formattering for problemet skal bli løst, kansje det funger særlig dårlig med dualboot med linux? Ikke vet jeg. Eneste jeg vet er det funger dårlig.

Må være at du har gjort noe feil da. Har gjort det på 10+ maskiner helt uten problemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, har technet subscription som er for lengst utgått. så enten må det være feil på installasjons mediaet eller så må det være software feil som gjør det. Er ikke under aktiveringen som feiler på, maskinen går kun i loop også henger seg opp. Og er ekstremt treg. Full formattering løser problemene, kanskje problemet er trim ikke er aktivert eller satt opp. Samme med UEFI eller bios oppstart. Men selve tilbakestillingen går greit. er steget etterpå når windows skal startes pcen henger seg. Jeg tror problemet er filene ikke blir overskrivet men resten blir liggende urørt bare skjult i windows og det gir noen problemer. Hurtig formatering pleier ofte å gi problemer hos meg også, windows 10 er dårlig på GTP partisjon og man kan ikke installere MBR på UEFI boot. Da får man feilmelding og må inn i CMD å tilpasse harddisken\SSD disken manuelt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...