Gå til innhold

Hvilken PS3 leverer full støtte for "backwards compatibility" (hardware + software)?


pnerg

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Rett på sak; hvilken av PS3 konsollene (Fat/Slim/SuperSlim) leverer full støtte for å kunne kjøre både PS1 og PS2 (fysiske) spill?

 

Jeg holdt på å gå til innkjøp av en PS3 Super Slim, men i siste liten kom jeg over noen diskusjoner på nettet som antyder at denne spesifikke konsollen ikke støtter PS1 og PS2-spill. Andre mente at det kun var den orginale PS3 "fat" konsollen som støtter disse, mens andre igjen også mente at PS3 Slim skal ha full "backward compatibility". Og så var det de som påstod at det kommer an på HDD størrelsen på de forskjellige konsollene osv. - at det f.eks. eksisterer noen PS3 Super Slim versjoner med støtte, og andre uten.

 

Nei, jeg ble ikke noe klokere og skulle gjerne hatt en fasit på dette før jeg velger ut konsoll.

 

En annen minst like viktig faktor er software støtte. Er det noen forskjell på utvalget i spillbiblioteket på Playstation Store avhengig av om du har PS3 fat, slim eller super slim?

 

Håper noen kan hjelpe meg i mål :-)

 

På forhånd takk!

 

PlayStation3-Fat-Slim-SuperSlim.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I europa var det 60 GB modellen av fat PS3 (CECH-C) som var PS2 kompatibel,
alle andre er kun PS1 kompatibel.

Men selv CECH-C var ikke 100% kompatibel da de gikk fra hardware-emulering til software-emulering,
skal du ha 100% støtte for PS2 må du skaffe deg en CECH-A (Japansk modell)
eller CECH-B (Japansk og Amerikansk budsjett-modell uten WiFi og Memory Card slot.)

Ellers så er Playstation Store lik for alle modeller.

På bildet ditt er ingen av modellene kompatibel med PS2 DVDer,
kun PS2 spill som er på Playstation Store.

tl:dr:

100% kompatibel med PS2: CECH-A og CECH-B
Mer eller mindre kompatibel med PS2: CECH-C og CECH-E

Her er forøvrig en liste over PS2 spill du kan kjøpe på Playstation Store:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PlayStation_2_Classics_for_PlayStation_3

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

https://youtu.be/brMW6KFue-I?t=41m27s

 

Her får du i full detalj hva som er beste måte å få beste bilde ut av PS2.

Delen jeg har spolt til viser kvaliteten av PS2 via PS3.

 

Personlig så kan jeg nevne at mine topp 3 favorittspill på PS2 er, Tony Hawk 3, SSX3 og MGS2.

 

MGS2 får jeg spilt på Xbox 360 og PS Vita på grunn av HD remasteren som kom ut i 2012, mens de andre to spiller jeg på gamecube emulator ettersom jeg mener den er mye bedre per i dag enn PS2 emulator. Eneste knappene som dukker opp på skjermen som ikke er samme som PS2, men så nostalgisk behøver jeg ikke alltid å være.

 

Originale PS3 av det jeg har hørt har en tendes til å plutselig slutte å fungere. Ikke like ille som originale Xbox 360, men bare noe å være klar over. Min sluttet å fungere først i 2012 og da hadde jeg hadd den i 5 år. Om du kjøper en nu kan du en ende opp med å betale ganske mye om du vil ha en uåpnet en. Eller om du kjøper en brukt en kan det være at den ikke har mye tid igjen på seg med mindre den har vært refurbished.

Lenke til kommentar

https://youtu.be/brMW6KFue-I?t=41m27s

 

Her får du i full detalj hva som er beste måte å få beste bilde ut av PS2.

Delen jeg har spolt til viser kvaliteten av PS2 via PS3.

 

Personlig så kan jeg nevne at mine topp 3 favorittspill på PS2 er, Tony Hawk 3, SSX3 og MGS2.

 

MGS2 får jeg spilt på Xbox 360 og PS Vita på grunn av HD remasteren som kom ut i 2012, mens de andre to spiller jeg på gamecube emulator ettersom jeg mener den er mye bedre per i dag enn PS2 emulator. Eneste knappene som dukker opp på skjermen som ikke er samme som PS2, men så nostalgisk behøver jeg ikke alltid å være.

 

Originale PS3 av det jeg har hørt har en tendes til å plutselig slutte å fungere. Ikke like ille som originale Xbox 360, men bare noe å være klar over. Min sluttet å fungere først i 2012 og da hadde jeg hadd den i 5 år. Om du kjøper en nu kan du en ende opp med å betale ganske mye om du vil ha en uåpnet en. Eller om du kjøper en brukt en kan det være at den ikke har mye tid igjen på seg med mindre den har vært refurbished.

 

Takk for god tilbakemelding.

 

Jeg har også tenkt på dette med levetid på maskinen jeg evt kjøper. Etter litt frem og tilbake lurer jeg på om jeg lander på å kjøpe meg en brukt PS3 super slim på 250 eller 500GB (jeg antar at jeg får lengst levetid ut av dette valget). Jeg mister riktignok muligheten til å spille PS2 spill, men det finnes kanskje en del PS2 spill tilgjengelig via Playstation Store? Eller er det kun PS1 og PS3 spill jeg finner der inne?

 

Den største grunnen til at jeg skaffer meg en PS3, er at je blant annet vil spille Chrono Cross (PS1), Tales of Symphonia (PS 3) samt en del av FF spillene. Jeg har heller ingen blue ray spiller for tiden, så den biten kommer også godt med.

Lenke til kommentar

 Jeg mister riktignok muligheten til å spille PS2 spill, men det finnes kanskje en del PS2 spill tilgjengelig via Playstation Store?

Eller er det kun PS1 og PS3 spill jeg finner der inne?

 

Her er alle PS2 spilla man kan kjøpe på Playstation Store:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PlayStation_2_Classics_for_PlayStation_3

 

Forøvrig bra PS1 spill du har tenkt til å spille,

er stor fan av FFVII-IX og Chrono Cross. :D

 

Du burde sjekke ut Vagrant Story og Xenogears,

de er å finne på Playstation Store.  :wee: (XG er kun på amerikansk Playstation Store)

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Ett spørsmål til. Er det slik at man ikke har tilgang til det samme Playstation Store spill-biblioteket på PS4? Altså at man ikke har mulighet til å kjøpe PS1, PS2 og PS3 software der inne?

 

Jeg spurte en kompis om han kunne søke etter Chrono Cross i PS Store på hans PS4, og det fant han altså ikke.

Lenke til kommentar

Ett spørsmål til. Er det slik at man ikke har tilgang til det samme Playstation Store spill-biblioteket på PS4? Altså at man ikke har mulighet til å kjøpe PS1, PS2 og PS3 software der inne?

 

Jeg spurte en kompis om han kunne søke etter Chrono Cross i PS Store på hans PS4, og det fant han altså ikke.

 

PS1 classics er kun på PS3 og PSP/Vita,

ellers så er Chrono Cross kun tilgjengelig på amerikansk og japansk Playstation Store.

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

 

Ett spørsmål til. Er det slik at man ikke har tilgang til det samme Playstation Store spill-biblioteket på PS4? Altså at man ikke har mulighet til å kjøpe PS1, PS2 og PS3 software der inne?

 

Jeg spurte en kompis om han kunne søke etter Chrono Cross i PS Store på hans PS4, og det fant han altså ikke.

PS1 classics er kun på PS3 og PSP/Vita,

ellers så er Chrono Cross kun tilgjengelig på amerikansk og japansk Playstation Store.

 

 

Er det ingen muligheter rundt dette? Har akkurat kjøpt meg en PS3, og det var først og fremst for å spille Chrono Cross :/ Kan jeg benytte meg av amerikansk PS Store på noen måte?

Lenke til kommentar
Er det ingen muligheter rundt dette? Har akkurat kjøpt meg en PS3, og det var først og fremst for å spille Chrono Cross :/ Kan jeg benytte meg av amerikansk PS Store på noen måte?

 

Ja, du må lage en konto der du setter bosted i USA,

da får du tilgang til amerikansk PS Store,

men de tar ikke norske bankkort der,

så for å kjøpe noe der er det letteste å kjøpe ett "PlayStation Store Cash Card" som fungerer på amerikansk PS Store,

er flere steder som selger kort med verdi på $10, $20 og $50.

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

 

Er det ingen muligheter rundt dette? Har akkurat kjøpt meg en PS3, og det var først og fremst for å spille Chrono Cross :/ Kan jeg benytte meg av amerikansk PS Store på noen måte?

Ja, du må lage en konto der du setter bosted i USA,

da får du tilgang til amerikansk PS Store,

men de tar ikke norske bankkort der,

så for å kjøpe noe der er det letteste å kjøpe ett "PlayStation Store Cash Card" som fungerer på amerikansk PS Store,

er flere steder som selger kort med verdi på $10, $20 og $50.

 

Herlig, tusen takk  ;) Er det snakk om fysiske kort som fåes kjøpt på butikker, kiosker etc? Og er det samme type kort til PS3 og PS4, eller må jeg være obs på å kjøpe riktig?

Endret av pnerg
Lenke til kommentar

 

 

Er det ingen muligheter rundt dette? Har akkurat kjøpt meg en PS3, og det var først og fremst for å spille Chrono Cross :/ Kan jeg benytte meg av amerikansk PS Store på noen måte?

Ja, du må lage en konto der du setter bosted i USA,

da får du tilgang til amerikansk PS Store,

men de tar ikke norske bankkort der,

så for å kjøpe noe der er det letteste å kjøpe ett "PlayStation Store Cash Card" som fungerer på amerikansk PS Store,

er flere steder som selger kort med verdi på $10, $20 og $50.

 

Herlig, tusen takk  ;) Er det snakk om fysiske kort som fåes kjøpt på butikker, kiosker etc? Og er det samme type kort til PS3 og PS4, eller må jeg være obs på å kjøpe riktig?

 

 

Ebay er et alternativ iallfall :)

 

https://www.ebay.com/itm/Playstation-Network-50-USD-Code-PSN-50-Dollar-PS4-PS3-PSP-US-Store-Card-USA/172714671130?hash=item283698bc1a:g:PVYAAOSwrhBZNVhv

Lenke til kommentar

Herlig, tusen takk  ;) Er det snakk om fysiske kort som fåes kjøpt på butikker, kiosker etc? Og er det samme type kort til PS3 og PS4, eller må jeg være obs på å kjøpe riktig?

 

Det er sikkert mulig å få på GameStop og lignende butikker i USA,

men i Norge selger de kun kort som fungerer på europeisk PS Store.

Lenke til kommentar

 

Herlig, tusen takk  ;) Er det snakk om fysiske kort som fåes kjøpt på butikker, kiosker etc? Og er det samme type kort til PS3 og PS4, eller må jeg være obs på å kjøpe riktig?

Det er sikkert mulig å få på GameStop og lignende butikker i USA,

men i Norge selger de kun kort som fungerer på europeisk PS Store.

 

 

Bestiller via nett jeg da. Igjen, takk for gode svar. 

Endret av pnerg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...