Gå til innhold

Pulsklokke til intervalltrening? Eventuelt bluetooth belte & mobil/endomondo?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal starte opp igjen med 4x4 intervaller og i den forbindelse vurderer jeg kjøpe en pulsklokke. Snakket veldig raskt med en selger på den lokale sportsbutikken og han mente at belte er et must om man skal trene intervaller. Visstnok var måler på håndleddet kun godt nok ved langdistansetrening eller mer jevn trening.

 

Gjorde et raskt søk nå og det kan virke som om det finnes et enda bedre og billigere alternativ:

 

Pulsbelte + appen Endomondo.

 

Noen som vet? 

 

Har ikke noen store behov for all mulig avansert funksjonalitet. Synes bare det kunne vært morsomt å følge med på pulsen og også om man får noen forbedring etter hvert som formen blir bedre.

 

På forhånd takk for innspill. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Skal starte opp igjen med 4x4 intervaller og i den forbindelse vurderer jeg kjøpe en pulsklokke. Snakket veldig raskt med en selger på den lokale sportsbutikken og han mente at belte er et must om man skal trene intervaller. Visstnok var måler på håndleddet kun godt nok ved langdistansetrening eller mer jevn trening.

 

Gjorde et raskt søk nå og det kan virke som om det finnes et enda bedre og billigere alternativ:

 

Pulsbelte + appen Endomondo.

 

Noen som vet? 

 

Har ikke noen store behov for all mulig avansert funksjonalitet. Synes bare det kunne vært morsomt å følge med på pulsen og også om man får noen forbedring etter hvert som formen blir bedre.

 

På forhånd takk for innspill. :)

Er riktig det som blir sagt om pulsmåling på håndleddet. Den blir upresis når pulsen går opp, så er ikke å anbefale til intervalltrening. Personlig har jeg polar v800, som er en multisportklokke. Skal du bare løpe, kan du fint gå for noe rimeligere, som polar m400 f.eks. Anbefaler polar da du får opp all data i Polar Flow, hvor du kan se alt av rundetider, puls, disanse, rute, kalorier o.s.v. etter  turen:) Har dessverre aldri prøvd meg på noen app som måler puls, men blir vel litt vanskelig å følge med på pulsen underveis i treningen hvis den er på mobil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er riktig det som blir sagt om pulsmåling på håndleddet. Den blir upresis når pulsen går opp, så er ikke å anbefale til intervalltrening. Personlig har jeg polar v800, som er en multisportklokke. Skal du bare løpe, kan du fint gå for noe rimeligere, som polar m400 f.eks. Anbefaler polar da du får opp all data i Polar Flow, hvor du kan se alt av rundetider, puls, disanse, rute, kalorier o.s.v. etter  turen:) Har dessverre aldri prøvd meg på noen app som måler puls, men blir vel litt vanskelig å følge med på pulsen underveis i treningen hvis den er på mobil?

 

 

Takk for svar! :) 

 

Skal du bare løpe, kan du fint gå for noe rimeligere, som polar m400.

 

 

 

Hva er alternativet? Skiller du mellom ulike aktiviteter? I første omgang blir det nok stort sett kun intervaller på mølle. Ellers går jeg litt fjellturer ved anledning, men blir nok ikke primært bruksområde.

 

Har dessverre aldri prøvd meg på noen app som måler puls, men blir vel litt vanskelig å følge med på pulsen underveis i treningen hvis den er på mobil?

 

 

 
Det er forsåvidt et godt poeng, men de fleste møller i dag er vel lagt opp slik at man kan ha telefonen synlig under treningsøkten. Men, ved andre aktiviteter kan det kanskje bli vanskeligere. Og egentlig synes jeg det er godt å ha litt fri fra mobiltelefonen når jeg trener. Så kanskje jeg skal gå for klokke uansett.
 
Kanskje andre har erfaring med app + belte og kan kommentere? :) 
Lenke til kommentar

En funksjon som kunne vært interessant er måling av fart, men da trenger man kanskje tilleggsutstyr...? 

 

Hørte nemlig fra noen at fart på tredemøller kan variere en del fra merke til merke, men også innad på møller på ulike senter. Har ikke kunne målt dette selv, men basert på egne opplevelser føler jeg at dette kan stemme. 

Lenke til kommentar

En funksjon som kunne vært interessant er måling av fart, men da trenger man kanskje tilleggsutstyr...? 

 

Hørte nemlig fra noen at fart på tredemøller kan variere en del fra merke til merke, men også innad på møller på ulike senter. Har ikke kunne målt dette selv, men basert på egne opplevelser føler jeg at dette kan stemme. 

Alle pulsklokker med GPS måler fart, men man har jo ikke signaler inne på tredemølle. En klokke som polar m400 vil være mer enn nok dersom det bare er snakk om å løpe inne og evt fjellturer. Da finnes det sikkert rimeligere også, hvis du ikke trenger en klokke som tåler så mye vann eller har mange ulike aktiviteter. 

Lenke til kommentar

Har ikke erfaring med billigere klokker (som funker fint til løping f.eks), men de litt dyrere multisportklokkene har som Potetsalat1 sier gjerne GPS og som regel mulighet for tilkobling av flere sensorer enn bare puls. Det finnes bl.a. sensor du fester i/på skoen. Denne vil antageligvis kunne måle farten din på mølle, sålenge klokka vet din gjennomsnittlige skrittlengde. Du kan jo høre på den lokale sportsbutikken hvilken pris du må opp i for hver av disse funksjonene.

Lenke til kommentar

Jeg var innom XXL i dag for å kjøpe M400, men oppdaget der at denne er ute av handelen til fordel for Polar M430 som er priset til kr 2200 + belte til kr 600. Dvs., totalt 2800.

 

Alternativet under var Polar M200 til kr 900.

 

Da er spørsmålet om M200 med belte vil være tilstrekkelig til min tross alt beskjedne bruk? 

 

Selgeren mente jeg burde gå for M430, men argumenterte egentlig ikke overbevisende for det annet enn at det var en 'totalvurdering'. Fant ikke noen 200 VS 430 review på nettet, men skal prøve å søke rundt litt.

 

Noen som vet? :) 

 

Heller mot M200, men samtidig er det kanskje greit å bla opp når man først kjøper om det faktisk er verdt det. Det viktigste er å få målt pulsen og det er det vel uansett beltet som avgjør...

Lenke til kommentar

Jeg var innom XXL i dag for å kjøpe M400, men oppdaget der at denne er ute av handelen til fordel for Polar M430 som er priset til kr 2200 + belte til kr 600. Dvs., totalt 2800.

 

Alternativet under var Polar M200 til kr 900.

 

Da er spørsmålet om M200 med belte vil være tilstrekkelig til min tross alt beskjedne bruk? 

 

Selgeren mente jeg burde gå for M430, men argumenterte egentlig ikke overbevisende for det annet enn at det var en 'totalvurdering'. Fant ikke noen 200 VS 430 review på nettet, men skal prøve å søke rundt litt.

 

Noen som vet? :)

 

Heller mot M200, men samtidig er det kanskje greit å bla opp når man først kjøper om det faktisk er verdt det. Det viktigste er å få målt pulsen og det er det vel uansett beltet som avgjør...

Polar M200 vil jeg absolutt ikke anbefale. Batteriet er for dårlig til å dra på turer på et par timer med både GPS og pulsmåling på. Dessuten var pulsmålingen ganske unøyaktig... Jeg har brukt appen Polar Beat mot polar H7 (belte)og nå i det siste Polar H10.. Veldig bra og med Polar Beat brukes tlfens GPS...  Jeg har også en Polar A370, men bruker ikke den som pulsmåler når jeg trener, beltet H10 er mye mer nøyaktig..

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar

Ja, som sagt har jeg en polar A370, men bruker den ikke til min trening, mest intervaller. den henger ikke med, selv om den er bedre enn den M200 jeg hadde i et par mnd og gav bort...Jeg syns det er greit å bruke tlf, all den tid det er innendørstrening som gjelder for tiden.. 

 

Henger den ikke med til vanlige intervaller heller? 

 

Jeg tenker kanskje å gå for M400 på nett med belte. Så får jeg vurdere om jeg dropper klokke etterhvert. Men synes egentlig det er greit å ha klokke og i hvert fall ha muligheten hvis jeg vil være mobilfri en dag.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Bringer denne til overflaten igjen. Kjøpte ikke pulsklokke i januar som planlagt, men skal gjøre det nå. ;) 

 

Polar M400 er fortsatt en sterk kandidat og kan fås til kr 1111 med belte inkludert så vidt jeg kan se. Les: billig.

 

Samtidig ser det ut til at denne i praksis er borte fra markedet og er kun igjen på lager på diverse butikker rundt omkring. Så mulig jeg heller burde cashet ut og betalt for en nyere/dyrere klokke når jeg først kjøper? 

 

Noen (nye) innspill? :) 

Lenke til kommentar

Har M400. fungerer greit. (dog er den vel 4-5 år gammel elns, så batteriet har begynt å lade seg ut ganske fort, oppfører seg litt merkelig i blant). Vet at nyere modeller (feks Garmin forerunner 235 feks (tror jeg)) har litt 'kulere, mer avanserte funksjoner', som at man kan sette opp intervallprogram o.l.. Men man trenger ikke det, altså. Pulsbelte er ikke et must for intervalltrening (ikke treningsklokke heller egentlig, hvis en kun skal gjøre det enkelt er en timer nok), men er jo gøy med stats og slikt, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst, hva er egentlig behovet?

 

Kommer du til å følge med på pulsen på klokka mens du trener, eller vil du ha informasjonen til senere?

 

Når det gjelder puls på håndledd kontra belte rundt brystet så er min erfaring at belte rundt brystet er bedre i de fleste tilfeller. Men, har du ei god klokke som måler puls på håndleddet så er den ofte god nok. Med mindre du er profesjonell atlet da :)

 

Jeg bruker belte(Wahoo Run) som eg er _veldig_ fornøyd med, men jeg bruker det ikke hver gang. Jevnt over klarer jeg å justere meg etter pulsen jeg selv kjenner mens jeg trener. Jeg følger altså ikke med på pulsen mens jeg trener. For mange år siden hadde jeg ei god Polar klokke på håndleddet med Polar belte, men jeg fulgte ikke med på pulsen på den heller.

 

Det jeg derimot bruker pulsen til er statistikk i ettertid, eller oppsummert mens jeg løper. Jeg bruker mobiltelefon når jeg trener og da bruker jeg appen Endomondo. Den kan gi rundeinfo på gitte tids- eller avstandsintervaller med snittpuls, fart, tid maks puls etc via headsett. Veldig praktisk. Da kan jeg konsentrere meg om å trene og så får jeg info om hvordan jeg gjorde det litt senere - så kan jeg evnt justere eller endre noe fremover.

 

Men folk har forskjellig behov og preferanser. Når jeg løper har eg med mobilen min, et par trådløse øreplugger og kanskje eller kanskje ikke pulsbelte. :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker Polar m400 til intervaller. Den fungerer veldig bra, selv etter 4 års bruk og i all slags vær. Det er veldig kjekt med intervalltidtakeren som gir tilpasset skjermvisning, som feks når du skal skifte intensitet. Jeg har også apple watch 3.gen (nike), men den henger rett og slett ikke med på raske pulsoverganger. Den er kjekk til en "feriejogg" hvor jeg ikke har med m400.

Det er litt digg å slippe pulsbeltet noen ganger, så om M430 ikke har nøyaktighetsproblemet, hadde jeg vurdert den. M430 har 6 leds for å lyse på blodet, mot apple sine 2, som gir påstått (og testet?) mer nøyaktighet.

Du kan jo sette av en kveld til å lese gjennom:

https://www.dcrainmaker.com/2017/06/polar-m430-in-depth-review.html

samt alle hans tips.

 

Man kan jo også vurdere forerunner 30 som en enkel billig variant uten pulsebelte. Jeg har testet forerunner 35 én gang, og den virket bedre enn apple klokka på pulsnøyaktighet.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar! :) 

 

Først og fremst, hva er egentlig behovet?

 

Kommer du til å følge med på pulsen på klokka mens du trener, eller vil du ha informasjonen til senere?

 

Når det gjelder puls på håndledd kontra belte rundt brystet så er min erfaring at belte rundt brystet er bedre i de fleste tilfeller. Men, har du ei god klokke som måler puls på håndleddet så er den ofte god nok. Med mindre du er profesjonell atlet da :)

 

Det er ikke mer komplisert enn at jeg skal begynne å løpe igjen og synes det kan være morsomt å følge med på puls og fremgang. Kommer i hovedsak til å løpe på tredemølle, samt fjellturer når det nærmer seg sommer.

 

Har løpt en del før uten, men når jeg nå begynner igjen tenker jeg at det kan være gøy med en klokke. Tenker at jeg kanskje vil kikke på pulsen underveis, men viktigste er kanskje å lagre informasjonen til senere?

 

Jeg er definitivt ikke profesjonell atlet, men har fått mange anbefalinger på å bruke belte. Det beste er jo såklart uten. Mulig forskjellen ikke er stor nok til at det merkes eller betyr noe?

 

Han jeg snakket med på en sportsbutikk mente jo at ved intervalltrening og større variasjon i puls var belte et must, mens på langdistanseløping var håndleddspuls vel bra nok.

 

En annen ting er at jeg egentlig prøver å redusere mobilbruk, så sånn sett hadde det vært greit å ikke være avhengig av den. Men vet at belte + app er et solid alternativ. :) 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...