Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgiver ba meg signere taushetsplikt uten grunn?


Anbefalte innlegg

 

der truet de med søksmål og erstatningskrav dersom jeg røpet bedriftshemmeligheter videre til konkurrerende bedrifter. Det var en litt annen variant av taushetsplikt enn det jeg er vant med.

Nå er vel det kanskje oppsigelsegrunn å gi bedrifter dårlig omtale, uansett er ikke trusel nødvendig, men de burde vite om du er voksen nok å forstå det er alvor. Er jo grunn for folk vil ansette 18 årringer eller eldre. For å være sikker på man er voksen nok.

 

 

Å komme med usannheter er vel teknisk sett ikke et brudd på taushetsplikten

Nei, men det kan være oppsigelse grunn hvis man gjør narr av arbeidsplassen i sosiale medier etc. Og det blir oppdaget hos arbeidgiver. Samme kan være å snakke stygt om arbeidsplassen. Men man har jo personvern også så da må vel noen ansatte ha sladret, da jeg tviler på med mindre arbeidsgiveren kjenner deg god så tviler jeg på den personen snoker i ditt privatliv.

 

 

Man bør helst være over 25 for å få jobb i Aleris. Er ikke ulovlig å gi dårlig omtale. Men da er prosedyren at jeg må presisere at jeg uttaler meg som privatperson som ansatt hos Aleris - og ikke på vegne av Aleris. Men ingen ting av dette har med taushetsplikt å gjøre. Nå jeg jobbet for staten var det med taushetsplikt så betent at vi ble sendt på eget kurs - kun for å lære om betydningen av taushetsplikt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

at man i ettertid får høre at det går folk å sprer dritt og usannheter, når de egentlig er betalt for å gjøre en jobb.

 

Å komme med usannheter er vel teknisk sett ikke et brudd på taushetsplikten :hmm:

Hvilket av ordene taushetsplikt er det du ikke skjønner ?

 

Les deg opp litt før du slenger med leppa, tøffen. Taushetsplikt gjelder teknisk sett bare sannheter. Ikke det at man ikke kan bli straffet for å spre løgn, men da må du nok lese deg opp på enda mer ting ;)

 

Mulig å slippe de kjønnsløse kommentarene dine ?

 

Du får sjekke litt rundt på nettet om hva taushetsplikt innebærer, siden det tydeligvis er et ukjent begrep for deg.

Lenke til kommentar

TS her igjen.

 

Tenker at jeg prøver å se positivt på dette i stedet for å overtenke. Husker sjefen spurte meg om jeg ikke ville signere, men jeg signerte der og da, for han hang jo over meg mens jeg leste taushetsplikten og da begynte jeg å stresse, hehe.

 

Jeg kommer ikke på noe galt jeg har gjort eller sagt heller, så regner med det ikke er noe galt med denne taushetsplikten jeg signerte. Selv om sjefene til tider er litt spesielle og kan hates mer enn noe annet, så er de normalt greie å ha med å gjøre. Så lenge jeg får jobbe selvstendig og kjøre ulønnet fleksitid når det passer meg, så er jeg fornøyd. 

 

Må nevnes at jeg en gang i fortiden fikk beskjed om å jobbe en ukes tid på et "kjedelig" prosjekt, da det var lite å gjøre av arbeid. Bas på prosjektet sa han ikke trengte folk da jeg møtte opp, så jeg kjørte bare hjem og tok en uke fri uten lønn. Sjefen min ringte og spurte hvordan det gikk på prosjektet, jeg sa ærlig rett ut at jeg var hjemme, at jeg tok en uke fri :p Han stoppet opp et par sekunder før han svarte: Ok, men neste gang bare gi beskjed eller spør før du tar en fri uke x)



Anonymous poster hash: de1dd...8c5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke noe å være spesielt redd for. Dette kan komme av lovpålagte årsaker eller for å beskytte bedriftshemmeligheter. Typiske ting jeg kommer på i farta kan være helseinformasjon man kan komme over om man jobber i helsevesenet, informasjon som kan skade rikets sikkerhet som det kommer på avveie som plassering av viktig infrastruktur og forsvarsmatriell. Det kan være informasjon om forsking hos universiteter eller bedrifter. 

 

Husk også at man uansett har lojalitetsplikt ovenfor egen arbeidsgiver som vil begrense hva man kan gjøre med informasjon man kjenner til.

Lenke til kommentar

Taushetsplikt som ikke er lovpålagt, er noe du aksepterer og samtykker til helt frivillig. Ønsker du ikke dette kan du nekte, men det vil naturlig få konsekvenser for et arbeidsforhold der man i sitt arbeid får kjennskap til opplysninger som ikke kan spres.

 

Du kan trekke ditt samtykke til taushet tilbake, selvfølgelig må det gjøres før du har fått kjennskap til opplysninger som ikke kan spres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...