Gå til innhold

Bli spesialhjelpepleier idag?


Ragnar115

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Ser en kollega har tittelen som spesialhjelpepleier, og fekk vite at dette er tittelen du får når man er hjelpepleier (VGS utdanning) med tileggsutdanning.

 

Jeg er utdannet som helsefagarbeider, det som kom etter hjelpepleier. Kan man bli spesialhelsefagarbeider og evt hva tileggsutdanninger eksisterer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lærte man ikke å google på helsefag? :p

 

Her ser du et eksempel, googler du "etterutdanning helsefagarbeider" finner du flere..

https://www.kob.no/blogg/veien-videre-for-en-helsefagarbeider/

Det er nok jeg som ikke klarte å formulere spørsmålet mitt riktig.

Kan jeg som helsefagarbeider få en tittel som "spesial helsefagarbeider" slik hjelpepleierene har, og ved å ta etterutdanning vil jeg gå opp i lønn slik hjelpepleierene gjør når dem får den offisielle tittelen som spesialhjelpepleier? Eventuelt hva utdanninger eller spesialiseringer gir økt lønn, om ikke alle gjør det.

Endret av Ragnar115
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Ragnar115 skrev (På 6.1.2018 den 1.08):

Det er nok jeg som ikke klarte å formulere spørsmålet mitt riktig.

Kan jeg som helsefagarbeider få en tittel som "spesial helsefagarbeider" slik hjelpepleierene har, og ved å ta etterutdanning vil jeg gå opp i lønn slik hjelpepleierene gjør når dem får den offisielle tittelen som spesialhjelpepleier? Eventuelt hva utdanninger eller spesialiseringer gir økt lønn, om ikke alle gjør det.

Svaret er JA - om du har videreutdanning på 60 studiepoeng så får du tittel spesialhelsefagarbeider. 
Økt lønn må søkes hos arbeidsgiver med evt forbundet i ryggen. Varierer fra kommune til kommune eller i privat sektor hvor mye man vil få. 
Siste spørsmålet ditt ang hvilke utdanninger/spesialisering som gir økt lønn: Det kommer helt an på hvor du jobber. Jobber du på sykehjem, å tar videreutdanning innen rus eller barnepleier så vil du mest sannsynlig ikke få uttelling i form at lønn pga det ikke er relevant for arbeidsplassen. Arbeidsgiver vil jo helst se at man får nytte av din utdanning på sin arbeidsplass. 

Lenke til kommentar
Theixohpe-a skrev (På 24.5.2020 den 10.39):

Svaret er JA - om du har videreutdanning på 60 studiepoeng så får du tittel spesialhelsefagarbeider. 
Økt lønn må søkes hos arbeidsgiver med evt forbundet i ryggen. Varierer fra kommune til kommune eller i privat sektor hvor mye man vil få. 

Sjølv om det er ein gamal tråd så kan det være greit å presisere at kva tittel du kan få er avhengig av lokal arbeidsgiver. I utgangspunktet er det arbeidsgiver som bestemmer kva stillingstittlar som skal brukast, i verksemder som har tariffavtale så er ein del stillingskoder avtalefesta men med opning for at lokale stillingstittlar kan nyttast.
Eg kan ikkje finne "spesialisthjelpepleier" som ein definert stillingstittel etter avtaleverket, det eg finn er hjelpepleier og hjelpepleier med fagskuleutdanning (60 studiepoeng).

Med ekstra utdanning (som er relevant for stillinga) så ligg føresetnadane godt til rette for å få høgare lønn, det er ikkje nødvendig å også få endra stillingstittel sjølv om det ofte er det enklaste alternativet for dei arbeidsgiverane som har veldig standariserte lønnssattsar knytta opp mot stillingskode.

Ettersom trådstarter alt er i jobb så bør eventuelt lønnstillegg dersom ein tek utdanning drøftast før ein startar på vidareutdanninga slik at ein får ein skriftleg garanti for at ein vil få høgare lønn når ein er ferdig med utdanning.
Om ikkje så kan arbeidsgiver nekte å gi deg meir lønn ved å vise til at arbeidsoppgåvene dine er er dei same og berre krever hjelpepleiarkompetanse og at vidareutdanninga derfor ikkje er relevant kompetanse for stiliinga som "vanleg" hjelpepleiar.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (5 timer siden):

Sjølv om det er ein gamal tråd så kan det være greit å presisere at kva tittel du kan få er avhengig av lokal arbeidsgiver. I utgangspunktet er det arbeidsgiver som bestemmer kva stillingstittlar som skal brukast, i verksemder som har tariffavtale så er ein del stillingskoder avtalefesta men med opning for at lokale stillingstittlar kan nyttast.
Eg kan ikkje finne "spesialisthjelpepleier" som ein definert stillingstittel etter avtaleverket, det eg finn er hjelpepleier og hjelpepleier med fagskuleutdanning (60 studiepoeng).

Med ekstra utdanning (som er relevant for stillinga) så ligg føresetnadane godt til rette for å få høgare lønn, det er ikkje nødvendig å også få endra stillingstittel sjølv om det ofte er det enklaste alternativet for dei arbeidsgiverane som har veldig standariserte lønnssattsar knytta opp mot stillingskode.

Ettersom trådstarter alt er i jobb så bør eventuelt lønnstillegg dersom ein tek utdanning drøftast før ein startar på vidareutdanninga slik at ein får ein skriftleg garanti for at ein vil få høgare lønn når ein er ferdig med utdanning.
Om ikkje så kan arbeidsgiver nekte å gi deg meir lønn ved å vise til at arbeidsoppgåvene dine er er dei same og berre krever hjelpepleiarkompetanse og at vidareutdanninga derfor ikkje er relevant kompetanse for stiliinga som "vanleg" hjelpepleiar.

Spesial*hjelpepleier finner du ikke uansett da det ikke heter hjelpepleier lengre. Om du googler "spesialhelsefagarbeider" Så ser du at det lyses ut stillinger som det. Ofte i kommuner blir man ansatt som stillingskode 7719 "Fagarbeider m/fagskoleutdanning (særaldersgr)"
Men det er jo ikke noe man skriver på navneskiltet sitt - som det er det jeg tolker TS refererer til. 

Siden det da har hett spesialhjelpepleier før, så kalles det derfor spesialhelsefagarbeider nå. Dette er noe som brukes generelt - fordi fagarbeider med fagskoleutdanning blir for generelt. Det kan jo gå under barne- og ungdomsarbeider med videreutdanning også - siden alle med fagbrev er fagarbeidere. Derfor spesifiserer man det som spesialhelsefagarbeider. Men stillingskoden er noe annet. 

Selvfølgelig er det beste å konferere med leder først ifm en videreutdanning. Men om man tar en videreutdanning uten å avtale med leder først, så betyr ikke det at man kan ende opp med å stå der å ikke gå noe igjen for det. 
Det viser jo at man er interessert i faget å ønsker å videreutvikle seg samt har lyst å fordype seg i den videreutdanningen som er valgt. Selv om arbeidsoppgavene er de samme så har man en ansatt som har ønsket å ta mer utdanning, å det burde bare være bra for bedriften i form av sterk kompetanse på avdelingen. Man må klare å argumentere for hvorfor man skal ha bedre lønn, og hva man selv føler man kan bidra med hos arbeidsplassen.
Om leder nekter så er det bra at man er organisert i er forbund. For oftest så får man det man har krav på gjennom forbundet. 

Dog, om man tar videreutdanning innen barsel og barnepleie så får man mest sannsynlig ikke noe uttelling for det på sykehjem. 
Det må jo selvfølgelig være relevant til arbeidsplassen din.

Endret av Theixohpe-a
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...