Gå til innhold

[Løst] Hvordan regner jeg ut hvilken rente jeg har på billånet?

TMB

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har billån i Gjensidige. Jeg mener å huske at renta er ca 5% et sted, men i og med at jeg ikke er bankkunde i Gjensidige (kun forsikringer) så kommer det bare feilmelding under "bank"-delen av nettsiden deres og derfor får jeg ikke sett der. Altså ingen oversikt over lånet mitt bortsett fra på fakturaen, hvor det står følgende:

tDbC6Yj.jpg

Står ikke nedbetalingsplan eller noe som helst.

1237 er jo 25% av 4940,- så det kan ikke stemme. Så hvordan regner jeg ut dette egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok et annuitetslån, hvor renta er høyere i starten og synker etterhvert, samtidig med at avdraget øker - terminbeløpet forblir det samme. Umulig å vite renta uten å også vite varigheten på lånet.

Skrevet

Øker renten dersom du forlenger lånets løpetid, og synker dersom du betaler raskere? Er renten uendelig høy dersom du får avdragsfrihet?

Naturligvis ikke. Å regne rente som andel av avdrag gir ikke mening. Det er i alle fall ikke årlig rente du regner ut på denne måten.

Det er sikkert mulig å regne ut årlig rente basert på informasjonen du har gitt, men det er ganske knotete. Det er vesentlig enklere å bare spørre Gjensidige. Kontakt kundeservice og be dem om å sende deg kopi av låneavtalen og nedbetalingsplan, så får du informasjonen. De kan sikkert sørge for at du får tilgang til nettbank for å administrere billånet også.

Skrevet

Altså.. Før innbetalingen hadde du 299.000kr i lån. Ca 5% rente pr år = ca 0.416% rente pr måned.

0.416% av 299.000kr = 1243kr i rente. Ikke langt unna det du betalte, selv med ca tall.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...