Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva kommer åreknuter av?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror du kan få det av å stå bak en disk å selge varer også  :)

En gammelmannssykdom?

 

I kroppen har man to hovedkategorier "store motorvei blodårer" (i varierende størrelser). Det ene er arterier og det andre er vener. Venene kan få opphopning, som kan gi forskjellige plager. Åreknuter gjøres det vel som regel ikke noe særlig med før de er blitt ordentlig store, så da fisker de dem ut, slikt at kroppen må bygge nye eller benytte andre blodårer.

 

Hemorider er også en ansamling blod i vener.

 

https://sml.snl.no/vene

Endret av G
Lenke til kommentar

Både menn og kvinner kan få åreknuter men kvinner er mer utsatt. De kommer gjerne i forbindelse med eller etter graviditet, men stillesitting/inaktivitet er nok hovedårsaken. Men det kan også skyldes medisinske årsaker f.eks etter blodpropp, der kroppen kompenserer med å transportere mer blod i andre årer. 



Anonymous poster hash: 9636b...3b6
Lenke til kommentar

 

 

Da blodtrykket i venene er svært lavt, er de ikke selv i stand til å pumpe blodet opp til hjertet. Derfor er ekstremitetene utstyrt med lommeformede veneklaffer som gjør det mulig å bringe blodet «mot tyngdekraften» opp til hjertet, ved hjelp av ekstremitetsmuskulaturen. Klaffene deler blodsøylen i flere mindre enheter og minsker dermed trykket som blodsøylen ellers ville utøve på åreveggen. Da veneklaffene hindrer tilbakestrømming av blodet, vil ekstremitetsmuskulaturens aktivitet klemme åreveggen sammen og på den måten presse eller pumpe blodet mot hjertet. Dersom åreveggen svekkes eller klaffene forkalkes, kan det resultere i at de ikke slutter ordentlig sammen og blir utette. Derved vil blodtrykket utvide årene ytterligere. Det kan føre til smertefulle forandringer i venenes vevsstruktur (åreknuter).

 

For stor passitivitet er ikke særlig sunt i lengden  :wee:

Lenke til kommentar

 

Både menn og kvinner kan få åreknuter men kvinner er mer utsatt. De kommer gjerne i forbindelse med eller etter graviditet, men stillesitting/inaktivitet er nok hovedårsaken. Men det kan også skyldes medisinske årsaker f.eks etter blodpropp, der kroppen kompenserer med å transportere mer blod i andre årer. 

 

Anonymous poster hash: 9636b...3b6

 

Hva mener du med inaktivitet? Som i å bare sitte foran PC?

 

Anonymous poster hash: f1b0f...ed3

Lenke til kommentar

Ja både kvinner og menn får det, men mest kvinner. Kanskje det kan komme av at kvinner ofte sitter med det ene beinet over det andre? Da hindres jo blodsirkulasjonen fra og til beina (mest det beinet som ligger øverst vel). Jeg er ganske hardt angrepet på venstre bein, selv om jeg aldri har vært den stillesittende typen. Men da mitt høyre bein er kortere enn mitt venstre, kan det muligens påføre det venstre større trykk (fordi det venstre da kommer i klemme og må tåle mere trykk.) Bare spekulasjoner..

Jeg har fått pålegg om å bruke støttestrømper. Men det gidder jeg sant og si sjelden å bruke. Får vel heller spare til operasjon, da det skal mye til å få innvilga det av det offentlige. (Jeg prøvde det for noen år siden) Der har de blitt enormt restriktive. Man må se ut som et takras og ha uutholdelige smerter før det kan skje. Det er min erfaring. Mulig trynefaktoren spiller en rolle....(ser ikke bort i fra det)

 

Stillesitting kan føre til langt mere alvorlige tilstander enn åreknuter!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere kvinner enn menn får det ja, det har ikke så veldig mye med stillesitting å gjøre - men er mer genetisk.  Jeg har alltid vært veldig aktiv og hadde en liten knute allerede fra 13 års-alderen (jeg er også mann). Når jeg ble 22 år ble det full stans i blodåren og jeg fikk store vener som stakk ut på det ene låret. Det var ganske smertefullt faktisk, særlig om vinteren når det var kaldt. Føltes som et brannsår. 

 

Så jeg opererte det bort når jeg var 23-24. Husker legen var kjempefacinert over at det var så mye blod. Morsomt også at tre eldre sykepleiere barberte ballene mine og teipet kuken min fast til siden for å komme til i lysken. Høydepunktet var når hu ene sykepleieren ropte VI TRENGER MER TAPE. Jeg var så bedøvd at jeg skjønte ingen ting. Deretter fulgte flere måneder med støttestrømpe. 

 

Så selv aktive menn på 22-23 år kan få det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da må jeg være guds gave til folket  ;)

Har nesten ingen. Det er likevel en svak utposning på ene foten. Samt litt sånne typiske blå streker som kun sees underhuds her og der. Men, jeg vil si det er ubetydelig hos meg dette da, når en ser på "skrekkbilder" av åreknuter.

 

Artig historie MellomAlt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åreknuter kan alle utvikle. Det er ikke farlig, kun kosmetisk sjenerende for noen med store åreknuter. Det er mange risikofaktoerer for å utvikle åreknuter, som f.eks. mye inaktivitet, men min bestefar som går turer i fjellet 4 dager i uken og er sprekere enn meg fikk det også.

Hva legger du i mye inaktivitet? Mye sitting? 

 

Anonymous poster hash: f1b0f...ed3

Lenke til kommentar

Flere kvinner enn menn får det ja, det har ikke så veldig mye med stillesitting å gjøre - men er mer genetisk.  Jeg har alltid vært veldig aktiv og hadde en liten knute allerede fra 13 års-alderen (jeg er også mann). Når jeg ble 22 år ble det full stans i blodåren og jeg fikk store vener som stakk ut på det ene låret. Det var ganske smertefullt faktisk, særlig om vinteren når det var kaldt. Føltes som et brannsår. 

 

Så jeg opererte det bort når jeg var 23-24. Husker legen var kjempefacinert over at det var så mye blod. Morsomt også at tre eldre sykepleiere barberte ballene mine og teipet kuken min fast til siden for å komme til i lysken. Høydepunktet var når hu ene sykepleieren ropte VI TRENGER MER TAPE. Jeg var så bedøvd at jeg skjønte ingen ting. Deretter fulgte flere måneder med støttestrømpe. 

 

Så selv aktive menn på 22-23 år kan få det. 

Er også litt usikker på hvordan uaktive menn/kvinner får det. Virker som mange aktive får det, mer enn uaktive. Genetikk spiller vel og en enorm rolle.

 

Anonymous poster hash: f1b0f...ed3

Lenke til kommentar

Er også litt usikker på hvordan uaktive menn/kvinner får det. Virker som mange aktive får det, mer enn uaktive. Genetikk spiller vel og en enorm rolle.

 

Anonymous poster hash: f1b0f...ed3

 

 

Om du kunne underbygget dette med noen kilder takk? Eller er dette det som man kaller for synsing?

Litt bedre grammatikk, blir vel å kalle dem for inaktive.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Flere kvinner enn menn får det ja, det har ikke så veldig mye med stillesitting å gjøre - men er mer genetisk.  Jeg har alltid vært veldig aktiv og hadde en liten knute allerede fra 13 års-alderen (jeg er også mann). Når jeg ble 22 år ble det full stans i blodåren og jeg fikk store vener som stakk ut på det ene låret. Det var ganske smertefullt faktisk, særlig om vinteren når det var kaldt. Føltes som et brannsår. 

 

Så jeg opererte det bort når jeg var 23-24. Husker legen var kjempefacinert over at det var så mye blod. Morsomt også at tre eldre sykepleiere barberte ballene mine og teipet kuken min fast til siden for å komme til i lysken. Høydepunktet var når hu ene sykepleieren ropte VI TRENGER MER TAPE. Jeg var så bedøvd at jeg skjønte ingen ting. Deretter fulgte flere måneder med støttestrømpe. 

 

Så selv aktive menn på 22-23 år kan få det. 

Er også litt usikker på hvordan uaktive menn/kvinner får det. Virker som mange aktive får det, mer enn uaktive. Genetikk spiller vel og en enorm rolle.

 

Anonymous poster hash: f1b0f...ed3

 

 

Mange som sykler Tour De France har store åreknuter. Men de velger å beholde dem fordi det visstnok skal øke transporten av oksygen til musklene. 

 

https://www.google.no/search?q=tour+de+france+%C3%A5reknuter&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjowtTdhJ7YAhUhM5oKHdIBChEQ_AUICigB&biw=1164&bih=536

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...