Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

"mistet" lønn grunnet sykt barn


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. 

min samboer har måtte være hjemme med sykt barn mer enn 10 dager. Dette resulterte i at jobben trakk samboeren min for lønn. 

Nå har det seg slik, at våres unge har blitt diagnosiert for "kronisk" sykdom, og da har vi krav på til sammen 10 ekstra dager. Disse fikk vi dessverre ikke før det var for sent, og samboer ble trukket i lønn.. 

 

Nå skal det sies at dette resulterte i X tusen mindre i lønn, og attpåtil nå som det er halv skatt.. 

Det jeg da lurer på... 

 

Siden vi nå har fått papirer på at våres unge er "kronisk" syk, hvordan kan vi kreve pengene tilbake, og vil samboer få halv skatt på disse? 

 

kort fortalt: 

Samboer, hjemme med unge mer enn 10 dager, viser seg at unge er kronisk syk, fikk 10 dager ekstra, men fikk papirene først etter at samboer ble trukket i lønn. Hvordan kan vi få disse pengene? Og dem ble attpåtil trukket når det var halv skatt.. 



Anonymous poster hash: c975c...47e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

hvis barnet har en diagnostisert kronisk sykdom sender dere et søknadsskjema til NAV vedrørende utvidede omsorgsdager. Dere kan få inntil 10 dager ekstra hvis barnet har en kronisk sykdom. Du vil da også gjerne få forlenget periode med omsorgsdager helst il barnet fyller 18 år.

 

NAV kan utbetale omsorgsdager opptil tre måneder før måneden søknaden ble sendt inn. Dvs. at NAV kan refundere arbeidsgiver til og med 01. september hvis vilkårene for å få utvidet omsorgsdager er tilstede.

 

Du/ dere kan lese mer her:

 

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/omsorgsdager#chapter-1

 

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/Relatert+informasjon/omsorgsdager-når-du-har-kronisk-syke-eller-funksjonshemmede-barn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...