Gå til innhold

Studere uten vitnemål, hvilke høyskoler


coby

Anbefalte innlegg

Hei. Har seg sånn at jeg har et fag jeg strøk i på VGS, og har vært svært opptatt med jobb/trening så ikke tatt opp det faget, men til høsten tenker jeg å gå igang med studier. Har kompetansebevis dog. 

 

Har hørt at det finnes enkelte høyskoler som slipper inn folk uten vitnemål, på en betingelse, at de tar opp faget det påfølgende året, ellers blir man kasta ut.

 

Noen tanker og evt hvilke det dreier seg om? Hadde satt stooor pris på det  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg søkte høyere utdanning manglet jeg en eksamen fordi jeg var syk på eksamensdatoen i VG3. Jeg fikk legeerklæring, og viserektor sa at det var ikke noe problem med tanke på høyere utdanning. Altså hadde jeg kompetansebevis, men ikke vitnemål, da jeg gikk ut fra VGS. Jeg søkte Samordna Opptak samme sommer, og ventet. Da opptaket var gjort logget jeg inn på SO og der stod det "ikke kvalifisert til utdanning" eller noe sånt. Ringte SO, ringte skolen. Ingen kunne hjelpe meg fordi de var på ferie (!!), så da ble det ingen skoleplass på meg. Jeg tok eksamen på ny i november, og fikk vitnemål til neste søknadsrunde. Ja, jeg har også hørt at man kan mangle ett fag mot at man står ved første anledning. Men, min erfaring er at dette ikke stemmer. Uansett tror jeg det kun gjelder nå du kommer rett fra VGS, men det kan selvfølgelig være feil. Ring skolen du vil inn på, så får du riktig svar. For det å stå uten skoleplass var ganske kjipt altså.

Lenke til kommentar

Hei. Har seg sånn at jeg har et fag jeg strøk i på VGS, og har vært svært opptatt med jobb/trening så ikke tatt opp det faget, men til høsten tenker jeg å gå igang med studier. Har kompetansebevis dog. 

 

Har hørt at det finnes enkelte høyskoler som slipper inn folk uten vitnemål, på en betingelse, at de tar opp faget det påfølgende året, ellers blir man kasta ut.

 

Noen tanker og evt hvilke det dreier seg om? Hadde satt stooor pris på det  :)

 

Man ha generell studiekompetanse for å kvalifisere deg for å søke på alle typer høyere utdanning i Norge.

Du må kontakte læreinstitusjonen der du vil studere for å få avtalt med dem om du kan studere mens du tar opp fag, siden du går ikke innenfor systemet til Samordnaopptak. Private høgskoler har sine egne opptak, så tror det er enklere å avtale med dem men i prinsippet må de egentlig følge loven om å kun ta i mot elever med generell studiekompetanse. Om du vil studere bachelor eller høyere kan du glemme det, da trenger du vitnemål.

Jeg vet det ikke er umulig siden jeg kjente en som tok årsstudium i samfunnsfag på en privat høgskole, mens hun skulle også ta en privatist eksamen i det faget hun strøk i på vgs. Hun var sykemeldt meg legeerklæring så hennes tilfelle var litt annerledes, da er det enklere å få fritak. Det er best du kontakter en rådgiver fra en høyere institusjon du er interessert å utdanne deg fra.

Endret av Kimchi wasabi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei. Har seg sånn at jeg har et fag jeg strøk i på VGS, og har vært svært opptatt med jobb/trening så ikke tatt opp det faget, men til høsten tenker jeg å gå igang med studier. Har kompetansebevis dog. 

 

Har hørt at det finnes enkelte høyskoler som slipper inn folk uten vitnemål, på en betingelse, at de tar opp faget det påfølgende året, ellers blir man kasta ut.

 

Noen tanker og evt hvilke det dreier seg om? Hadde satt stooor pris på det  :)

 

Man ha generell studiekompetanse for å kvalifisere deg for å søke på alle typer høyere utdanning i Norge.

Du må kontakte læreinstitusjonen der du vil studere for å få avtalt med dem om du kan studere mens du tar opp fag, siden du går ikke innenfor systemet til Samordnaopptak. Private høgskoler har sine egne opptak, så tror det er enklere å avtale med dem men i prinsippet må de egentlig følge loven om å kun ta i mot elever med generell studiekompetanse. Om du vil studere bachelor eller høyere kan du glemme det, da trenger du vitnemål.

Jeg vet det ikke er umulig siden jeg kjente en som tok årsstudium i samfunnsfag på en privat høgskole, mens hun skulle også ta en privatist eksamen i det faget hun strøk i på vgs. Hun var sykemeldt meg legeerklæring så hennes tilfelle var litt annerledes, da er det enklere å få fritak. Det er best du kontakter en rådgiver fra en høyere institusjon du er interessert å utdanne deg fra.

 

Har kontaktet BI om dette greiene, men de sa at det ikke gikk ann, man må ha sånn spesielle behov. Være psyskisk syk og ikke kunne ta eksamen.

Lenke til kommentar

 

Har kontaktet BI om dette greiene, men de sa at det ikke gikk ann, man må ha sånn spesielle behov. Være psyskisk syk og ikke kunne ta eksamen.

 

 

 

 

Det er riktig, det går under dispensasjonsloven. Det beste er å bare ta privatisteksamen og bestå. Lykke til videre :-)

 

Må være andre alternativer. F.eks de høyskolene som ikke får inn nok elever ;) 

Lenke til kommentar

 

 

Har kontaktet BI om dette greiene, men de sa at det ikke gikk ann, man må ha sånn spesielle behov. Være psyskisk syk og ikke kunne ta eksamen.

 

 

 

 

Det er riktig, det går under dispensasjonsloven. Det beste er å bare ta privatisteksamen og bestå. Lykke til videre :-)

 

Må være andre alternativer. F.eks de høyskolene som ikke får inn nok elever ;)

 

 

Høyskoler som ikke får nok søkere kan jo ikke bare fylle opp med elever som ikke oppfyller kravene... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvorfor lete etter hvor du kan komme inn, i stedet for å gjøre deg selv kvalifisert? Det er jo heller ikke gitt at du liker det studiet som eventuelt har en plass til deg? Du rekker å ta eksamen til våren. Du må jo uansett ta det faget du mangler, så da er det vel bedre å bli ferdig med det i mai, enn å eventuelt ta det sammen med nye fag på høyskolen? Jeg VET at det gikk an å komme inn på betinget opptak (fordi en annen som var syk på eksamen i VG3 kom inn på UiO samme høst mot at han stod på eksamenen vi hadde i november), men jeg kan ikke finne det på nett noe sted. Men som sagt tror jeg ikke det kunne hjulpet deg uansett, siden det vil være over ett år siden du strøk (og ikke var syk) når du søker. 

Mitt råd er: meld deg opp til faget du mangler som privatist våren 2018, begynn å lese nå, få vitnemål i juni. Det klarer du.

Lenke til kommentar

 

 

Har kontaktet BI om dette greiene, men de sa at det ikke gikk ann, man må ha sånn spesielle behov. Være psyskisk syk og ikke kunne ta eksamen.

 

 

 

 

Det er riktig, det går under dispensasjonsloven. Det beste er å bare ta privatisteksamen og bestå. Lykke til videre :-)

 

Må være andre alternativer. F.eks de høyskolene som ikke får inn nok elever ;)

 

 

Dessverre fungerer det ikke slik. Det pleier som regel gjelde elever som ikke nådde snittgrensen i første opptak, men får tilbud fordet i andre opptak fordi de trenger nok elever, ettersom noen takker nei til studietilbudet.

Lenke til kommentar

Fikk høre at Høyskolen Kristiania tar imot folk uten vitnemål.

Hmm, kjenner 3 studenter som går/gikk der og alle hadde vitnemål fra vgs. Det beste er bare å kontakte rådgiver og snakke med dem, fordi deres nettside tilsvarer ikke det du hevder hvis du tenker på Bachelor/master. Alle høgskole og universiteter (privat eller ikke) må følge samme retningslinjer å ta i mot elever som har GENS, oppfyller kravene Realkompetanse, 23/5 regel eller fullført svenne/fagbrev, med unntak av fritak fra et manglende bestått fag på vgs pga. helseproblemer.

 

https://kristiania.no/opptaksinformasjon

 

Men du kan ta opp fag ved HIK gjennom deres nettstudier

https://nettstudier.kristiania.no/generellstudiekompetanse

Endret av Kimchi wasabi
Lenke til kommentar

 

Fikk høre at Høyskolen Kristiania tar imot folk uten vitnemål.

Hmm, kjenner 3 studenter som går/gikk der og alle hadde vitnemål fra vgs. Det beste er bare å kontakte rådgiver og snakke med dem, fordi deres nettside tilsvarer ikke det du hevder hvis du tenker på Bachelor/master. Alle høgskole og universiteter (privat eller ikke) må følge samme retningslinjer å ta i mot elever som har GENS, oppfyller kravene Realkompetanse, 23/5 regel eller fullført svenne/fagbrev, med unntak av fritak fra et manglende bestått fag på vgs pga. helseproblemer.

 

https://kristiania.no/opptaksinformasjon

 

Men du kan ta opp fag ved HIK gjennom deres nettstudier

https://nettstudier.kristiania.no/generellstudiekompetanse

 

Ta opp fag ved deres nettstudier? Hva menes da? Får vel ikke tatt opp eksamen, bare øvd?

Lenke til kommentar

 

 

Fikk høre at Høyskolen Kristiania tar imot folk uten vitnemål.

Hmm, kjenner 3 studenter som går/gikk der og alle hadde vitnemål fra vgs. Det beste er bare å kontakte rådgiver og snakke med dem, fordi deres nettside tilsvarer ikke det du hevder hvis du tenker på Bachelor/master. Alle høgskole og universiteter (privat eller ikke) må følge samme retningslinjer å ta i mot elever som har GENS, oppfyller kravene Realkompetanse, 23/5 regel eller fullført svenne/fagbrev, med unntak av fritak fra et manglende bestått fag på vgs pga. helseproblemer.

 

https://kristiania.no/opptaksinformasjon

 

Men du kan ta opp fag ved HIK gjennom deres nettstudier

https://nettstudier.kristiania.no/generellstudiekompetanse

 

Ta opp fag ved deres nettstudier? Hva menes da? Får vel ikke tatt opp eksamen, bare øvd?

 

Det betyr de hjelper deg å veilede og forbedre deg det faget du ikke har bestått/tar opp, så det er ganske lik oppsett som akademiet/sonans. Får å ta opp eksamen må man melde seg som privatist på privatistweb uansett eller be rådgiveren på din vgs å hjelpe å melde opp for deg (hvis det er mulig).

Som noen nevnte, folkehøgskole krever ikke vitnemål men gir ingen tittel, ettersom det er kun 1 år. Det samme gjelder fagskolestudier som Høgskole i Kristiania også tilbyr, men det er også ikke en 3-årig studie. Nå vet jeg ikke hva du vurderer å studere, men tenker du på bachelor/master studie så må man ha vitnemål uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523

Mulig jeg bare er en drittsekk nå, men: dersom du ikke har guts og stå-på-vilje nok til å ta opp det ene faget du strøk i på videregående, hva i all verden får deg til å tro at du kommer til å klare deg i høyere utdanning? Blir for dumt å prøve å snike seg rundt kravene bare fordi du ikke gidder å ta det 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...