Gå til innhold

Selge hardware, kjøper er litt.. merkelig


Anbefalte innlegg

Hei Diskusjon.no! 

 

Det har seg slik at jeg har en del hardware til salgs, og har en potensiell kjøper på dette. Greia er at han ønsker delene sendt til han før jeg får pengene, og han ønsker heller ikke å bruke oppkrav, da han mener han har fått mursteiner i posten tidligere. Han har en del positive anmeldelser på seg på finn, og han er godt søkbar på nettet. Han har på eget initiativ sendt meg bilde av førerkort med senrurert personnummer. Dog, han ønsker delene sendt til en annen adresse enn det jeg finner søkbart på han.

 

Greia er, at jeg på ingen måte har råd til å miste pengene for disse delene. Spørsmålet mitt er da, HVIS jeg hadde sendt delene til han, og ikke sett noe til pengene, hva er da prosessen videre? Jeg forstår at anmeldelse er første skritt, men jeg har ikke mulighet til å vente i mange mnd på pengene, da de skal brukes på kritiske reperasjoner på bilen min, som jeg må ha hver dag for å komme meg til og fra jobb.. 

 

Hva hadde du gjort? Jeg har navn, adresse, telefon, fødselsdato (uten de siste 5 siffer), bilde av legitimasjon etc etc. Vedkommende er som sagt godt søkbar, og informasjonen han kommer med stemmer overens med alt jeg klarer å grave frem. 

 

Det er snakk om ett gtx1080ti, en 7700k prosessor og 4 500gb ssd disker. Så det er en del penger det er snakk om også. 

Endret av Banansplitt5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri i livet om jeg hadde sendt uten noen form for sikkerhet. Det du selger skal være rimelig greit å bli kvitt, vent heller på en seriøs kjøper. Jeg hadde aldri forventet at noen skulle sende til meg uten enten oppkrav eller forskuddsbetaling. Om "kjøper" ikke vil bruke noe slikt, så er han nok ikke kjøper..

 

Finns betalings garanti er kanskje et alternativ, men noe sier meg denne "kjøperen" neppe er interessert i det heller..

Lenke til kommentar

Har selv solgt mye på finn de siste årene , enkelte har foreslått lignende avtaler for meg men jeg ville aldri gått med på noe slikt. Det virker jo også rart at han vil ha det sendt til en annen adresse, mulig identitetstyveri? Jeg ville sagt nei og ventet en uke eller to så er det helt sikkert noen andre som kjøper tingene dine,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aldri i livet om jeg hadde sendt uten noen form for sikkerhet. Det du selger skal være rimelig greit å bli kvitt, vent heller på en seriøs kjøper. Jeg hadde aldri forventet at noen skulle sende til meg uten enten oppkrav eller forskuddsbetaling. Om "kjøper" ikke vil bruke noe slikt, så er han nok ikke kjøper..

 

Finns betalings garanti er kanskje et alternativ, men noe sier meg denne "kjøperen" neppe er interessert i det heller..

 

Det har ikke blitt diskutert. Vanligvis har jeg ingen problem med å sende ting på forhånd, men denne karen gjør absolutt ALT han kan, på eget initiativ, for å få meg til å sende uten penger på konto først. 

 

Skal spørre han om finn sin garanti ordning. Noen som har erfaring med det forresten? Antatt tid før jeg faktisk har penger hos meg ?

Lenke til kommentar

Har selv solgt mye på finn de siste årene , enkelte har foreslått lignende avtaler for meg men jeg ville aldri gått med på noe slikt. Det virker jo også rart at han vil ha det sendt til en annen adresse, mulig identitetstyveri? Jeg ville sagt nei og ventet en uke eller to så er det helt sikkert noen andre som kjøper tingene dine,

 

Identitetstyveri er kanskje en mulighet her ja. 

 

Har jeg priset delene mine feil kanskje ? Han er den eneste som ikke har prøvd å slå prisen i to. Alt er 4 mnd gammelt : 

 

GPU : kr 5000

https://www.komplett.no/product/930984/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/pci-express/msi-geforce-gtx-1080-ti-lightning-z?offerId=KOMPLETT-310-930984#

 

CPU : kr 2000

https://www.komplett.no/product/904698/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer/intel-core-i7-7700k-kaby-lake-prosessor?offerId=KOMPLETT-310-904698#

 

SSD disker : kr 1000 per stk 

https://www.komplett.no/product/901837/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-25/kingston-ssdnow-dc400-480gb-25-ssd?offerId=KOMPLETT-310-901837#

Lenke til kommentar

Prisene er helt OK. SSD'ene er kanskje for litt "spesielt interesserte". Og skjermkortet er jo på ingen måte verdt nypris, men din pris er sånn sett veldig fin for noen som er interessert i akkurat det kortet. Og det burde det finnes nok av som er. Å selge rett før Black Friday gjør kanskje at man får litt mindre interesse akkurat nå. Men dette er altså ikke greier du trenger å slite med å bli kvitt normalt..

 

Det jeg pleier foreslå er at kjøper kan sende meg på Vipps, forskudd for porto + oppkravsgebyr og eventuell retur porto. Mange som kjøper pleier å be om å få åpne pakken på posten før de betaler. Så får de forsikret seg om at det ikke er nudle poser, eller mursteiner. De på "post i butikk" akseptere ofte dette, selv om de egentlig ikke skal gjøre det.

 

Om kjøper ikke vil gjøre det slik så blir det ikke noen handel.

 

Har du prøvd lokale Facebook salgs grupper? Da finner man som regel lokale kjøpere som kan hente og betale kontant på døren..

Lenke til kommentar

Prisene er helt OK. SSD'ene er kanskje for litt "spesielt interesserte". Og skjermkortet er jo på ingen måte verdt nypris, men din pris er sånn sett veldig fin for noen som er interessert i akkurat det kortet. Og det burde det finnes nok av som er. Å selge rett før Black Friday gjør kanskje at man får litt mindre interesse akkurat nå. Men dette er altså ikke greier du trenger å slite med å bli kvitt normalt..

 

Det jeg pleier foreslå er at kjøper kan sende meg på Vipps, forskudd for porto + oppkravsgebyr og eventuell retur porto. Mange som kjøper pleier å be om å få åpne pakken på posten før de betaler. Så får de forsikret seg om at det ikke er nudle poser, eller mursteiner. De på "post i butikk" akseptere ofte dette, selv om de egentlig ikke skal gjøre det.

 

Om kjøper ikke vil gjøre det slik så blir det ikke noen handel.

 

Har du prøvd lokale Facebook salgs grupper? Da finner man som regel lokale kjøpere som kan hente og betale kontant på døren..

 

 

Takker for svar. 

 

Ja, har lagt det ut lokalt på facebook, men får bare skambud av våre nye landsmenn som ikke kan norsk enda, desverre. 

Lenke til kommentar

 

Takker for svar. 

 

Ja, har lagt det ut lokalt på facebook, men får bare skambud av våre nye landsmenn som ikke kan norsk enda, desverre. 

 

 

Ah, de der ja. Er ikke annet å gjøre med dem enn å takke pent for tilbudet, opplyse dem om at de er helt på feil jorde, og så rapportere dem til moderator om man har satt minstepris i annonsen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...