Gå til innhold

Nye vifter til FD Mini C


Sarasin

Anbefalte innlegg

Hei og hopp.

Har da endelig bygd meg en mITX-maskin i et FD Node 304 kabinett. Som jeg tidlig ble advart mot, så blir RX 580 en smule varmt i dette buildet, og jeg går derfor til innkjøp av nytt kabinett - nemlig FD's Mini C. For å unngå å sitte med en dårlig smak i munnen når dette kommer, tenkte jeg å bestille vifter til kabinettet for å bytte ut de som er der.

 

Vil dette setupet fungere? To stykk Noctua A14 PWM 140mm i front for å blåse luft inn i kabinettet, og én Noctua NF-S12A PWM 120mm til å blåse luft ut på baksiden. Regner med at det blir såpass overtrykk her at jeg ikke trenger mer ut-luft?

 

Har da et hovedkort som har én CPU_fan og én SYS_fan, og begge er 4-pins. Ettersom jeg ikke har noen "manuell" viftekontroll - tenker jeg da riktig ved å gå for PWM-vifter? Vil de styres automatisk av hovedkortet? Jeg vil helst unngå at jeg må justere viftene via Speedfan etc., og heller la hovedkortet styre det. Jeg går ut i fra at dette blir styrt via temperatur? Ergo vil (forhåpentligvis) viftene gå på minimalt RPM med mindre jeg er heeelt i hundre på spill og greier. (Kan gjerne slenge inn en forklaring på hovedforskjellene på 3- og 4-pins vifter).

 

Dersom alt over stemmer, trenger jeg en løsning slik at alle de tre viftene kobles sammen på den ene SYS_fan-kontakten jeg har. Kan jeg dra bruke Y-splitterne som følger med Noctuas vifter? Altså en Y-splitter på en Y-splitter, som igjen kobles på SYS_fan? Vil det ha noen følger for effekten til viftene?

 

Dersom det er andre ting jeg overhodet ikke har tenkt på, blir jeg veldig glad for påminnelser før jeg shopper :)

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ville du valgt 3-pins vifter og NZXT'en? Forklar gjerne ;)

 

Ettersom Silverstone-huben kommer på 300+ kr (ikke det at prisen skremmer meg så veldig) med lang leveringstid, kan det fort bli Swiftech-huben dersom jeg ender opp med denne løsningen. Er jo i praksis kliss likt.

 

Fant forøvrig en variant på wish.com (kosta en hel dollar - men jeg er skeptisk :/ ), som jeg har bestilt. Er det noen fare for vifter eller hovedkort dersom jeg bruker denne? (Legger ved link til bilde, da man MÅ logge på for å se varen)

 

Er jo nødvendigvis redd for at ting skal bli ødelagt, men vil 2x140mm + 1x 120mm Noctua-vifter bli "for mye" på én fan-header?

Lenke til kommentar

Du får litt enklere grensesnitt for å sette opp vifteprofiler med den NZXT Grid'n - litt avhengig av hovedkortet ditt. Personlig liker iallfall jeg en egen kontroller VS å bruke header på hovedkortet.

 

3pin vifter foretrekker jeg foran 4pin, siden førstnevnte er spenningsregulerte kontra PWM-regulerte. Jeg foretrekker altså spenningsregulerte vifter. Du kan selvsagt spenningsregulere 4pin vifter også, ved å koble de på en 3pin header - men det er ikke alltid det går uten å klippe vekk litt plast. Dermed kjøper som regel jeg alltid 3pin vifter.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg har ikke nok kunnskap om dette med spenningsregulering osv, og det er derfor jeg (muligens feilaktig) tror jeg slipper unna masse styr ved å bruke PWM-vifter. Da blir de styrt temperaturmessig av hovedkortet (har MSI H270I Gaming PRO AC), og sånn sett blir viftestøyen minimal?

 

Spørsmålet er vel da egentlig om disse antakelsene jeg har gjort er korrekte eller ikke? Forøvrig - på disse hubene, vil jo bare 1 av viftene bli lest av på hovedkortet (som da nødvendigvis styrer viften), hvilken av viftene bør jeg da velge? Igjen, har 2 x 140mm intake (topp og bunn) og 1 x 120mm exhaust. I min forholdsvis ubegrunnede, enkle logikk ville det naturlige valget være den nederste intake-viften?

 

Vet ikke om det har noe å si, men kommer til å gå for Chromax-viftene til Noctua, ikke de brune. Endelig har de skjønt det :p

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

 

Du får tilsvarende den kabelen på techbay og digitalimpuls mener jeg.

 

 

Og det vil ikke være noen fare for hovedkortet (overload/kortslutning/whatever)? Har jo per i dag en gjeng med 3-pins vifter som kan brukes inntil videre.

Hovedkortet ditt sier nok noe om hvor mye ström viftene kan belaste. Jeg vil tippe 1A.
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Endte opp med en gjeng Noctua-vifter og Thermaltake sin hub. Utrolig hvor stille det har blitt! er kjempefornøyd!

 

Ett spørsmål gjenstår, bare...

 

I og med at jeg bruker huben til 2x140mm intake fans, og 1x120mm exhaust fan, hvilken skal kobles til "Master"-porten på huben? Altså den viften som vil bestemme RPM for de to andre?

 

"Problemet" er jo at dersom jeg kjører den nederste 140mm som master, vil jo i utgangspunktet 120mm bak gå saktere enn om jeg satte 120mm som master. Sliter med å få huet rundt dette :p

 

Hjelp settes pris på ;)

 

 

Jeg ønsker jo best mulig kjøling, samtidig som jeg ønsker minst mulig lyd.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...