Gå til innhold

Klarer ikke å bestemme meg! Huawei Mate 10 Pro vs Google Pixel


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har vært fram og tilbake nå i mange uker om hva jeg skal velge av disse to mobilene. 

 

Jeg ønsker meg gjerne litt større skjerm enn det jeg har nå (5").

Men jeg er fan av ren android, og godt kamera. Og da er jo Pixel 2 er godt valg.

Men jeg syns Mate 10 pro er en finere (designmessig) telefon og den har større skjerm med bedre oppløsning.

 

Mate 10 pro har egentlig bare minus i min bok fordi den ikke har ren android. Er bare redd at huawei har"lesset" på for mye...?

 

Kan noen kommer med noen tanker, grunner, perspektiver så ting kanskje blir lettere for meg :)

 

Takk på forhånd! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt ren Android på de siste mobilene mine (Nexus 4, Nexus 6P og nå Pixel 2 XL). Etter å ha brukt en Huawei og Samsung som lånetelefon før jeg kjøpte Pixel 2 XL, ble jeg enda sikrere på at jeg ikke skal ha noe annet i fremtiden. Det er lite som slår ren Android rett fra Google! Er super fornøyd med min Pixel 2 XL og angrer ikke i det hele tatt (eneste ulempen er prisen, men da jeg fikk tilbakebetalt 9000,- for heving av kjøp ble ikke sluttsummen så ille). :)

Endret av Nystad97
Lenke til kommentar

Jeg har hatt ren Android på de siste mobilene mine (Nexus 4, Nexus 6P og nå Pixel 2 XL). Etter å ha brukt en Huawei og Samsung som lånetelefon før jeg kjøpte Pixel 2 XL, ble jeg enda sikrere på at jeg ikke skal ha noe annet i fremtiden. Det er lite som slår ren Android rett fra Google! Er super fornøyd med min Pixel 2 XL og angrer ikke i det hele tatt (eneste ulempen er prisen, men da jeg fikk tilbakebetalt 9000,- for heving av kjøp ble ikke sluttsumme så ille). :)

Takk for supert svar!

 

Jeg heller nok mot en pixel ja, men enig med deg at prisen er helt uforsvarlig. Så det står mellom Pixel 2 eller XL :) 

Lenke til kommentar

Hvis du først planlegger å importere kan det kanskje være verdt å vurdere OnePlus 5T?

Den kjører også svært nærme Stock Android, og det du "mister" er kamera-kvaliteten og vanntetthet.

 

EDIT:

Nokia 8 kjører forøvrig også Stock Android, og skal ha et ganske habilt kamera. Den har også en 5.3" skjerm i 16:9, så den er nesten like bred som en Mate 10 Pro

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Vil anbefale å kjøpe fra en norsk forhandler da du mister de gode norske forbrukerrettighetene ved å importere selv. Per nå selges Pixel 2 XL (som jeg vil anbefale over Pixel 2 når du først bruker så mye penger) av Multicom og Proshop til drøyt 12 000,-. Kjøpte selv fra Multicom og hentet den på posten på mandag.

 

Kan forøvrig nevne at jeg aldri skal ha Huawei igjen etter problemene jeg opplevde med Nexus 6P som riktignok ikke var en fullverdig Huawei-telefon engang. Var skeptisk i forkant av kjøpet, men hadde trua siden det var en Nexus-telefon. Endte opp med å få hevet kjøpet for et par måneder siden istedenfor. Kan heller ikke fordra EMUI-skinet som Huawei bruker (holdt med det lille jeg fikk erfare fra lånetelefonen)...

 

EDIT: Du mente kanskje Pixel 2 vs Pixel XL, FB.804925758?

Endret av Nystad97
Lenke til kommentar

Har sett lenge på OnePlus mobilen, men for meg er faktisk IP-sertifisering og godt kamera ganske viktig :) 

 

Ja det er multicom eller proshop som jeg skal kjøpe gjennom. Blir ikke noe import. Må ha den norske forbrukerretten ;) 

 

Men ser at det står på noe modeller "UK" hos proshop og multicom, hva er forskjellen på disse kontra de modellene det ikke står "UK" på? 

Lenke til kommentar

Vil anbefale å kjøpe fra en norsk forhandler da du mister de gode norske forbrukerrettighetene ved å importere selv. Per nå selges Pixel 2 XL (som jeg vil anbefale over Pixel 2 når du først bruker så mye penger) av Multicom og Proshop til drøyt 12 000,-. Kjøpte selv fra Multicom og hentet den på posten på mandag.

 

Kan forøvrig nevne at jeg aldri skal ha Huawei igjen etter problemene jeg opplevde med Nexus 6P som riktignok ikke var en fullverdig Huawei-telefon engang. Var skeptisk i forkant av kjøpet, men hadde trua siden det var en Nexus-telefon. Endte opp med å få hevet kjøpet for et par måneder siden istedenfor. Kan heller ikke fordra EMUI-skinet som Huawei bruker (holdt med det lille jeg fikk erfare fra lånetelefonen)...

 

EDIT: Du mente kanskje Pixel 2 vs Pixel XL, FB.804925758?

Mente Pixel 2 vs Pixel 2 XL ja  :)

Lenke til kommentar

jeg har huawei mate 9 pro og er storfornøyd. telefonen er den råeste jeg noengang har hatt, og faktisk omtrent det jeg håpte smartelefon engang skulle bli den gang disse kom ut.

 

- rikelig batteritid (4000 mah, jeg kan sitte med den hele dagen uten å lade, ved liten bruk holder den over flere dager)

- rikelig med plass

- supert kamera

- doble simkort (jeg bruker 1 spor til telefon og 1 spor til mobilt bredbånd, så jeg har i praksis en portabel router)

- herlig skjerm (amoled)

- flott brukergrensesnitt

 

hva mangler telefonen eller hva kan bli bedre på en realistisk telefon pr i dag?

 

- den burde vært vanntett / støtsikker

- spor for micro sd med begge simkort i

- at kalender-appen blir bedre. Funksjoner jeg har ønsket meg er f.eks at telefonen går i stillemodus automatisk under avtaler, og at den ringer som en vekkeklokke istedet for et kort pip du ofte ikke hører når du har en avtale (som du kan stille inn ved behov). For å få til dette her nå, bruker jeg 2 apper, ene heter polite (for stillemodus under kalender-event) og andre heter business calendar:

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=me.camsteffen.polite&hl=no

https://play.google.com/store/apps/details?id=netgenius.bizcal&hl=no

 

hva håper jeg på mht fremtia innen mobiler?

 

- gjerne enda større batteri eller forbedret batteribruk ala ios som klarer mer med mindre batteri så den kan lades 1 gang pr uke f.eks

- lyssterk mini-prosjektor mht å spille av innhold f.eks på en vegg "on the go" - du har separate portable miniprosjektorer nå

- mulighet for å brukes som pc med en eller annen standardisert trådløs overføring til tastatur, skjermer og tv'er så mobilen blir en "alt i ett-løsning" hvor behovet for PC forsvinner, men mobilene mangler enda endel her mht prosessorkraft, sikkert endel år til enda at vi er "der" men jeg har nå gått til innkjøp av en intel nuc (skull canyon), en mini-pc på størrelse med en VHS-kasett og samme datakraft som en nyere desktop-pc. Det kommer til å bli arbeidsstasjon for meg med linux installert (antageligvis opensuse tumbleweed) når de rambrikkene jeg venter på kommer.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Har sett lenge på OnePlus mobilen, men for meg er faktisk IP-sertifisering og godt kamera ganske viktig :)

 

Ja det er multicom eller proshop som jeg skal kjøpe gjennom. Blir ikke noe import. Må ha den norske forbrukerretten ;)

 

Men ser at det står på noe modeller "UK" hos proshop og multicom, hva er forskjellen på disse kontra de modellene det ikke står "UK" på? 

UK betyr at de er importert fra United Kingdom, mens de det ikke står på (er vel bare hos Multicom) tror jeg kommer fra Canada. Skal ikke være noe forskjell på selve telefonene med unntak av laderen som følger med (britisk-lader vs amerikansk-lader). Fulgte med reiseadapter da jeg bestilte min. Har lagd en egen tråd der du kan lese mer om Pixel 2 XL. :)

Endret av Nystad97
Lenke til kommentar

Har sett lenge på OnePlus mobilen, men for meg er faktisk IP-sertifisering og godt kamera ganske viktig :)

 

Ja det er multicom eller proshop som jeg skal kjøpe gjennom. Blir ikke noe import. Må ha den norske forbrukerretten ;)

 

Men ser at det står på noe modeller "UK" hos proshop og multicom, hva er forskjellen på disse kontra de modellene det ikke står "UK" på? 

 

Den forrige modellen (oneplus 5) er temmelig vanntett, til tross for at det ikke reklameres.

Og kamera er veldig bra, mangler bare optisk stabilisering, noe som ikke er noe problem om man er stødig på hånda.

Under video har man elektronisk stabilisering (som også fungerer på 4k) som gir resultater nesten bedre enn med optisk.

På nye 5T har dem fjernet telelinsa og heller satt på ett kamera som skal hjelpe på bilder i mørke omgivelser.

OxygenOS er som stock android på steroider. Helt vanvittig raskt. Selv Nexus/pixel enheter føles trege i bruk etterpå.

 

Eneste ulempene jeg ser med Mate 10 Pro er bloatwareOS, og bare Bluetooth 4.2. Ellers virker den knall.

Litt stiv pris dog i forhold til Oneplus.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har sett lenge på OnePlus mobilen, men for meg er faktisk IP-sertifisering og godt kamera ganske viktig :)

 

Ja det er multicom eller proshop som jeg skal kjøpe gjennom. Blir ikke noe import. Må ha den norske forbrukerretten ;)

 

Men ser at det står på noe modeller "UK" hos proshop og multicom, hva er forskjellen på disse kontra de modellene det ikke står "UK" på? 

 

Den forrige modellen (oneplus 5) er temmelig vanntett, til tross for at det ikke reklameres.

Og kamera er veldig bra, mangler bare optisk stabilisering, noe som ikke er noe problem om man er stødig på hånda.

Under video har man elektronisk stabilisering (som også fungerer på 4k) som gir resultater nesten bedre enn med optisk.

På nye 5T har dem fjernet telelinsa og heller satt på ett kamera som skal hjelpe på bilder i mørke omgivelser.

OxygenOS er som stock android på steroider. Helt vanvittig raskt. Selv Nexus/pixel enheter føles trege i bruk etterpå.

 

Eneste ulempene jeg ser med Mate 10 Pro er bloatwareOS, og bare Bluetooth 4.2. Ellers virker den knall.

Litt stiv pris dog i forhold til Oneplus.

 

Ja ser at OnePlus 5T er kommet nå ja, eller kommer rett rundt hjørnet. Og den er helt klar aktuell med 5T modellen ja. Både pris og skjermstørrelsen. Kontra prisen for Pixel 2 5".

 

Men er bare så redd for treg android etter 6 -12 mnd. Har hatt en Xperia XZ premium nå nesten ett år og den lugger, fryser, lukker programmer jeg holder på med, spiser batteri osv.  Har oppdatert, slette alt og "begynt på nytt". Men fortsatt android 1-ettårs sykdommer.

 

Så du sier altså at OnePlus tlf sitt skin er så lite at de faktisk er på lik linje med Nexus og Pixel telefoner i opplevd brukeropplevelse? 

Lenke til kommentar

Nå begynner jo faktisk OnePlus 5T å seile opp som en veldig aktuell telefon.Ihvertfall med en prislapp som er mye mer holdbar :)

 

Men ser at den kommer med android 7.1 fra fabrikk. Hvordan er de på oppdatere raskt til nyeste android? Liker mange av de nye tingene i Android 8. Har 7.1 på min nåværende tlf. Derfor både Huawei, Pixel 2 var aktuelle siden de har android 8 "med engang".

 

Har også vurdert LGv30 lenge, men den kommer jo aldri til Norge.(?).Og LG har også et stort skall over androiden. Men bra kamera og dedikert musikk DAC. Jeg trives faktisk av og til med å bruke kablet hodetelefoner :) 

Lenke til kommentar

OnePlus 5 får Android 8 i Januar. Og du er garantert oppgradering til Android 9 og.

 

Og skulle mot formodning Oneplus slutte med updates så er dette ekstremt populære mobiler på XDA-Developers, som betyr alt du manuelt vil kunne oppgradere i maaange år.

 

Har hatt min Oneplus 5 i vel halvt år snart, og den er like rask som før. Hjelper å ha den råeste prosessoren på markedet, samt 6 til 8GB lynrask RAM.

 

En flott funksjon med Oneplus sine telefoner (som kansje andre og har) er at man feks kan slå på lommelykten bare ved å tegne en sirkel på skjermen når telefonen er avslått. Dette gjør jeg flere ganger daglig og kunne nesten ikke klart meg uten nå :p

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Ja ser at OnePlus 5T er kommet nå ja, eller kommer rett rundt hjørnet. Og den er helt klar aktuell med 5T modellen ja. Både pris og skjermstørrelsen. Kontra prisen for Pixel 2 5".

 

Men er bare så redd for treg android etter 6 -12 mnd. Har hatt en Xperia XZ premium nå nesten ett år og den lugger, fryser, lukker programmer jeg holder på med, spiser batteri osv.  Har oppdatert, slette alt og "begynt på nytt". Men fortsatt android 1-ettårs sykdommer.

 

Så du sier altså at OnePlus tlf sitt skin er så lite at de faktisk er på lik linje med Nexus og Pixel telefoner i opplevd brukeropplevelse?

Hvordan har du hatt en XZ Premium i nesten et år? Den kom ut for under et halvt år siden. Sony har jo forøvrig også svært lite "oppå" standard Android, det er svært rart om den lugger og lukker programmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja ser at OnePlus 5T er kommet nå ja, eller kommer rett rundt hjørnet. Og den er helt klar aktuell med 5T modellen ja. Både pris og skjermstørrelsen. Kontra prisen for Pixel 2 5".

 

Men er bare så redd for treg android etter 6 -12 mnd. Har hatt en Xperia XZ premium nå nesten ett år og den lugger, fryser, lukker programmer jeg holder på med, spiser batteri osv.  Har oppdatert, slette alt og "begynt på nytt". Men fortsatt android 1-ettårs sykdommer.

 

Så du sier altså at OnePlus tlf sitt skin er så lite at de faktisk er på lik linje med Nexus og Pixel telefoner i opplevd brukeropplevelse?

Hvordan har du hatt en XZ Premium i nesten et år? Den kom ut for under et halvt år siden. Sony har jo forøvrig også svært lite "oppå" standard Android, det er svært rart om den lugger og lukker programmer.

 

Oi glemte skrev helt feil her. Mente Xperia z5 premium!

Lenke til kommentar

Oi glemte skrev helt feil her. Mente Xperia z5 premium!

Z5 Premium har en svært varm og lite samarbeidsvillig prosessor, så det gir mer mening at den sliter med å holde seg jevn, husker min Z5 også var litt ujevn og hakkete i bruk etter hvert. Den kom også ut høsten 2015

 

Mulig ting blir litt bedre om du installerer LineageOS på den, men ellers tror jeg ikke det er mye å forvente seg dessverre.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

 

Oi glemte skrev helt feil her. Mente Xperia z5 premium!

Z5 Premium har en svært varm og lite samarbeidsvillig prosessor, så det gir mer mening at den sliter med å holde seg jevn, husker min Z5 også var litt ujevn og hakkete i bruk etter hvert. Den kom også ut høsten 2015

 

Mulig ting blir litt bedre om du installerer LineageOS på den, men ellers tror jeg ikke det er mye å forvente seg dessverre.

 

Ja kjøpte den et halvvår etter lansering, så den begynner jo å bli litt gammel ja. Men syns også at det har vært lite "nytt" på mobilfronten sisten tiden. Bryr meg fint lite om f.eks AR og VR. Vil bare ha en jevn og god opplevelse som ikke begynner å lugge etter en stund. 

Lenke til kommentar

Ville ikke kjøpt pixel xl 2 som er laget av LG. MASSE skjermproblemer med den

Har fått meg med dette og er litt skeptisk til XL'en ja. Men som mange testere/youtubere og folk på andre forum sier så er ikke det problemer som har sååå negativ effekt i hverdagen. F.eks det med at skjermen blir blåaktig ved vinkling. Men igjen hvem bruker mobilen på "skjeiva". Men igjen, skal man først betale 10-12K for en telefon så forventer man at ALT skal være 10/10.

 

Men ja, heller mer mot OnePlus 5T nå. Venter på litt reviews :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...