Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Verisure - erfaringer og priser?


Anbefalte innlegg

Hei. 

Fikk pristilbud fra Verisure, men synes det hele var skrekkelig høyt.. 

Dem skulle ha nærmere 7.000,- NOK for installasjon av utstyret, samt 499,- mnd. 

Jeg har et "lite" hus på ca 100kvm, som behøver alarm, men syntes prisen var skremmende høy.. 

 

Andre som har verisure eller fått bedre tilbud? 

 

Jeg vil helst ha verisure pga at dem har en del som støttes allerede i et smarthjem!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. 

Fikk pristilbud fra Verisure, men synes det hele var skrekkelig høyt.. 

Dem skulle ha nærmere 7.000,- NOK for installasjon av utstyret, samt 499,- mnd. 

Jeg har et "lite" hus på ca 100kvm, som behøver alarm, men syntes prisen var skremmende høy.. 

 

Andre som har verisure eller fått bedre tilbud? 

 

Jeg vil helst ha verisure pga at dem har en del som støttes allerede i et smarthjem!

Om du allerede er på samrthjem fronten er det jo langt billigere å lage selv? Menget sensorer koster jo spytt og ingenting, bevegelse også. For den prisen kan du jo slenge inn no fancy kamera utstyr med gjenkjenning også.

 

En mister jo supporten, men hører ofte at den ikke er noe å skryte over uansett.

 

Jeg har iallefall gått for eget system, kostet langt mindre og ingenting pr måned.

Lenke til kommentar

Takker for svar. 

Skulle gjerne kjørt et eget "alarm system", men som du sier da mister man både support og "sikkerheten". 

Kona har også en fot i bildet her.. selvom jeg har prøvd meg på denne fronten, har det også noe med forsikring osv.. 

Jeg lurer likevel på hva andre har av erfaring med verisure. 

Lenke til kommentar

Det var voldsomt dyrt.

 

Hos sector betalte jeg null for etablering og montering/utstyr (brann/røyk detektorer oppe og nede, vann sensor kjøkken, to kameraer, magnet kontakter på alle dører osv, yale doorman integrering, låsbrikker til yale, styringspanel og sentralboks)

.

Har i overkant 120kvm og betaler kun kr 431 fast pr mmd.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du må sette Sector Alarm og verisure opp mot kvarandre, send mail til selgerane frå begge firma og sei "fekk dette av sector, kan du matche"... 

Holdt på sånn i godt over 1 veke og fekk ein veldig anna pris til slutt!

Merk at verisure har deteksjon for vibrasjon i alle sine vindu/dørsensorar, dette er ekstra hos sector alarm. Så om du ikkej ber om dette spesifikt frå sector vil du ikkej få vibrasjonsvarsling.. Gjaldt i det minste for 4 mnd sidan. 

Dette var siste tilbud vi fekk frå sector:

 

Da blir siste tilbud som følger:

  • Merking av boligen: ”Kameraovervåkning - Alarm med utrykning”
  • Forsikringsgodkjent og TEK10-tilpasset anlegg
  • Alarmsentral med nødstrømsbatteri, GSM/GPRS-sender og internett-backup 
  • 3 stk bevegelsesdetektorer (IR) med nattsynkamera (kamera er valgfritt)
  • 3 stk temperatursensorer (innebygget i bevegelsesdetektorene)
  • 2 stk optiske røykdetektorer med sirene (flere kan seriekobles)
  • 1 stk magnetkontakt til inngangsdør
  • 8 stk magnetkontakter med sjokksensor
  • 1 stk betjeningspanel ved inngangsparti
  • 1 stk sirene (innebygget i betjeningspanelet) 
  • 5 stk nøkkelbrikker (til enkel deaktivering av alarm uten kode)
  • 1 stk nøkkelboks til oppbevaring av nøkler (forutsetter direkte adkomst til egen inngangsdør) eller integrasjonsmodul til Yale Doorman
  • Gratis bruk av Sector Alarm App (iPhone og Android)

 

Overtakelse: kr 2 990,- (Dette er for 8 ekstra magnetkontakter m / sjokksensor og 1 ekstra røykvarsler)

Abonnement: kr 499,- pr måned (vektertjeneste med utrykning)

1 mnd. Gratis alarm

Lenke til kommentar

Skulle gjerne kjørt et eget "alarm system", men som du sier da mister man både support og "sikkerheten". 

 

For dei aller fleste som har naboar, venner og familie i nærheita så vil det være like god "sikkerheit" å bruke dei. Enten på enklaste måten der du får varsel på mobiltelefonen frå smartsystemet og du deretter varsler aktuelle kjentfolk for hjelp, eller ved at du setter opp alarmsystemet slik at det varslar direkte til ein håndfull med personar.

 

Med mindre det er spesifisert at vektaren skal gjere bestemte tiltak så følger dei fleste vektarsentralar ein slik handlingsplan:

-alarmen går

-telefonvakt prøver å nå tak i huseigar for å kunne avklare og sleppe å sende vektarvakt.

-Når telefonvakta har gitt opp får vektarvakta beskjed om å begynne å reise til huset (nødetatane blir ikkje varsla før vektaren er framme og kan bekrefte at det er ein reell alarm, dette i frykt for at vektarselskapet skal få gebyr for unødig utrykkning).

-Når vektaren kjem fram så blir enten alarmen avstillt og vektaren reiser heim.

-Dersom det er tydelege tegn til innbrudd/brann så ringer vektaren aktuell etat og ventar i bilen (og er inngangsdøra knust eller huset står i brann så har vanligvis ein nabo alt varsla nødetatane).

 

Bruker du venner/famile/naboar så får du langt fleire fordelar heilt gratis. Du kan få naboen til å komme til med stige for å hjelpe deg ved brann lenge før vektar eller brannvesenet rekk fram, du kan få ein kompis til å spikre opp ei plate foran vinduet som tjuvane har knust, eller du kan få svigermor til å låse seg inn og slå av alarmen ved utilsikta aktivering.

 

 

Men det er klart at dersom du ikkje har slike personar rundt deg som er villig til å stille opp for deg, eller du sjølv ikkje er i stand til å håndtere slike situasjonar, så kan det være hensiktsmessig å betale for ei slik tjeneste.

 

Det som kanskje er mest verdt å betale for er verisure-klistermerket på døra, men også her vil utvendig lyd og lys ved alarm gjere same nytta med å avskrekke tjuvar eller gjere naboane oppmerksome.

 

 

Mitt klare råd når du fyrst er i gong med smarthus er å ordne ditt eige system.

Du bør i alle fall ikkje betale for ei vektartjeneste utan at du har fått klarheit i kva vektarselskapet forpliktar seg til å sette i gang av varsling, kva avtale dei har med nødetanae (eventuelt få klarheit i om nødetatane rykkar ut på automatiserte alarmar som ikkje har blitt bekrefta), kor lang tid vektaren vanligvis brukar på å rykke ut, og kva som er lengste tida det kan ta før vektaren kjem, få klarheit i om vektaren gjer tiltak for verdisikring dersom du ikkje er heime (låse av huset, vakthold, kontakter forsikringsselskap, osv).

Å betale 500 kr i måneden for at det kjem ein vektar etter 30 min for å stadfeste at tjuvane har tømt huset og forsvunnet, eller at huset er overtent og ikkje kan bergast, har liten hensikt. Ei heller for personsikkerheita, høyrer du ikkje røykvarslarane så høyrer du i alle fall ikkje telefonen når vektaren prøver å ringe deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Skulle gjerne kjørt et eget "alarm system", men som du sier da mister man både support og "sikkerheten". 

 

Med mindre det er spesifisert at vektaren skal gjere bestemte tiltak så følger dei fleste vektarsentralar ein slik handlingsplan:

-alarmen går

-telefonvakt prøver å nå tak i huseigar for å kunne avklare og sleppe å sende vektarvakt.

-Når telefonvakta har gitt opp får vektarvakta beskjed om å begynne å reise til huset (nødetatane blir ikkje varsla før vektaren er framme og kan bekrefte at det er ein reell alarm, dette i frykt for at vektarselskapet skal få gebyr for unødig utrykkning).

-Når vektaren kjem fram så blir enten alarmen avstillt og vektaren reiser heim.

-Dersom det er tydelege tegn til innbrudd/brann så ringer vektaren aktuell etat og ventar i bilen (og er inngangsdøra knust eller huset står i brann så har vanligvis ein nabo alt varsla nødetatane).

Du skriver bastant at nødetater aldri varsles før vekter er på stedet, det stemmer ikke. Nå har jo alle nye begevelsessensorer kamera, i alle fall hos Verisure, Sector og Nokas. Ofte er disse plassert slik at de dekker området hvor røykvarsleren er, og det vil være mulig å få en bekreftelse på om det er røykutvikling. Jeg jobber ikke på en alarmsentral (men jeg rykker på alarmer) og kjenner ikke nøyaktig hvilke rutiner de jobber etter. Men brannvesenet varsles også normalt om det skulle utløses alarm i flere soner, eller om samme alarm utløses flere ganger. Jeg har også opplevd at politiet har blitt varslet av alarmsentralen når de har fått inn bilder av folk ved utløst alarm. 

 

Du skriver også "dersom det er tydelege tegn til innbrudd/brann så ringer vektaren aktuell etat og ventar i bilen". Vet du at det alltid er sånn? Det finnes mange eksempler på vektere som har gått inn og reddet både mennesker, dyr og eiendom. 

 

Når det gjelder utrykningstid så er det jo som det meste annet; variabelt. Jeg har vært fremme hos kunde fra alt mellom 2 min til over 30 min. Her er det jo mange faktorer som spiller inn: trafikk, vær og føre, avstand, andre alarmer osv. Nødetatene kan jo heller ikke love noen responstid (selv om i alle fall politiet har satt krav til responstid), men de har selvsagt bedre forutsetninger. Jeg har vært fremme både før og etter nødetater. 

 

Jeg ser nå i alle fall flere ulemper med å (kun) bruke venner, familie og naboer. Hva om naboene også er borte når du er det, hva om de ikke hører at du ringer, hva om de er på jobb på dagtid osv. Med alarmsentral er det alltid noen som agerer på alarmen. Men hvorfor ikke begge deler? Du kan jo godt sende ut venner og kjente selv om du bruker et alarmselskap?

 

Personlig kommer jeg i alle fall alltid til å ha koblet opp til et alarmselskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...