Gå til innhold

Dataelektroniker (Hva er det jeg kan bli av det?)


XaviX

Anbefalte innlegg

Nå kjenner jeg ikke til studiet ditt direkte, men jeg antar at det bare har skiftet navn noen ganger fra den gang jeg tok det. "Service-elektroniker" het det den gang. Noen av jobbene du kvalifiserer for er det nok færre av enn før, mens andre har det kanskje blitt fler av. IT og data er i seg selv relevant, men på andre måter. Jeg mener elektronikk-tilnærmingen er nyttig, men at det gir mindre praktisk nytte i mange "vanlige" jobber. Det er snakk om mer praktiske jobber altså.

Det har nok tidligere vært først og fremst IT-support og den slags jobb som er typisk å få. Det er nok mindre vanlig å ha egne IT-folk i disse dager, men jeg tror det fortsatt er mange som har det - spesielt større firma og offentlige kontorer og skoler. I slike jobber blir det gjerne innslag av litt av hvert innen faget. Jeg trivdes godt med dette selv.

Noen bygger og har service på datamaskiner, men det er ikke så mye av lenger i Norge. Det er veldig vanlig å kjøpe store menger utstyr fra store utenlandske leverandører, og når det er blitt for dårlig kjøper man ofte bare nytt. Det er noen unntak.

Hvis du får litt i studiet om kontormaskiner, så er det en mulighet. En del foregår fortsatt på papir.

Det er jo en del firmaer som driver med nettverk og servere også.

De fleste som jobber med IT i Norge i dag, jobber nok primært med programvare. Der kommer man litt kort med videregående utdanning. Hvis man ønsker å satse på dette, blir det gjerne en bachelorgrad neste på agendaen. Mange synes programmering er vanskelig, så det er ikke for alle. Ingeniørutdanning har i tillegg en del matematikk. Jeg har gått denne veien selv og angrer ikke på det egentlig, men fant personlig ut at arbeidet ble tungt og lite givende, men det er sikkert mye variasjon i jobbene der ute.

Eventuelt kan man være med i teknologiutvikling der maskinvare er en del av løsningen. Mitt inntrykk er at det er få slike prosjekter som blir til noe særlig, og hvis de gjør det, blir mye av arbeidet outsourcet. Dessuten stiller de med høyere utdanning bedre ut, så hvis man liker denne type arbeid, bør man bygge på med spesifike relevante fag og/eller mer generelle saker som prosjektstyring og slikt.

Ellers må jeg jo si det er dumt om det ikke blir tydelig formidlet til elevene hva fagene inneholder og hvilke muligheter det gir. For en del elever, blir videregående en tid man ikke helt vet hva man vil og kanskje bruker tid på å finne ut at det de har valgt ikke fungerer for dem. Det kan føles som om man har kastet bort viktig tid, og det er til dels sant, men samtidig er man på det tidspunktet som regel ikke klar for slike store avgjørelser. Noen blir aldri klar for det, eller avfinner seg med jobber de ikke liker noe spesielt. De som lykkes best, er nok som regel de som fortsetter med en eller annen form for høyere utdanning uavhengig av hva de gjorde på videregående, men det er ikke for alle.

Lykke til! Rådet mitt er å velge det du trives med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...